ΜΠΑΙΝΕΙΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΙ Ο ΙΔΡΩΤΑΣ ΦΤΑΝΕΙ ΚΑΛΤΣΑ – ΑΥΤΟΨΙΑ ΤΟΥ NEWS 24/7
Τραγικές συνθήκες στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, εν μέσω καύσωνα στο κέντρο της Αθήνας. Μαρτυρίες πολιτών στο NEWS 24/7.
Το πρωί της Παρασκευής 19 Ιουλίου, το NEWS 24/7 πραγματοποίησε αυτοψία σε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας, εστιάζοντας σε μετρό, τραμ, λεωφορεία και τρόλεϊ.
Για ακόμη μια ημέρα αυτού του -κλιματικά δύσκολου- καλοκαιριού και εν μέσω μιας εβδομάδας που οι θερμοκρασίες χτυπούν “κόκκινο”, η κατάσταση στα Μέσα Μεταφοράς της πόλης ήταν και πάλι δραματική, με τη ζέστη να κάνει τη μετακίνηση ανυπόφορη για τους πολίτες.
Χρησιμοποιώντας τα ΜΜΜ λίγο μετά τις 12:00 το πρωί, με τα θερμόμετρα στο κέντρο της Αθήνας να δείχνουν 37 βαθμούς Κελσίου, θα μπορούσαμε να αναφερθούμε σε φούρνους μεταφοράς, μιας και ο σωστός κλιματισμός -για ακόμη ένα καλοκαίρι- έχει καταλήξει να αποτελεί ανέκδοτο. Ένα κακό ανέκδοτο.
Όσον αφορά τη συχνότητα των δρομολογίων; Ας μιλήσουν οι εικόνες από μόνες τους.
ΤΡΑΜ
Στάση Κασομούλη, κατεύθυνση προς Σύνταγμα, λίγο μετά τις 12:00 το μεσημέρι το καντράν δείχνει 17 και 26 λεπτά αναμονής.
Στάση Συγγρού Φιξ, κατεύθυνση προς Πικροδάφνη, στις 12:45 το καντράν δείχνει 20 λεπτά αναμονής. Με τον κόσμο να περιμένει κάτω από τον ήλιο.
ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ ΚΑΙ ΤΡΟΛΕΪ
Συγγρού. Στάση Γέφυρα, κατεύθυνση προς Σύνταγμα. Λίγο μετά τις 12:00 το μεσημέρι, οι επιβάτες που θέλουν να πάρουν το 106 για παράδειγμα, θα πρέπει να περιμένουν 18 λεπτά. Το Α2 στα 9 λεπτά και το 136 στα 10 λεπτά.
ΜΕΤΡΟ
Πάμε να δούμε τι συμβαίνει και στο Αττικό Μετρό, την ίδια ώρα, πρωί προς μεσημέρι Παρασκευής (19/07).
Κόκκινη Γραμμή, κατεύθυνση προς Ανθούπολη, χρόνος αναμονής 7 και 14 λεπτά.
Κόκκινη Γραμμή, κατεύθυνση προς Ελληνικό, χρόνος αναμονής 6 και 13 λεπτά.
Μπλε Γραμμή, κατεύθυνση προς Πλακεντίας, χρόνος αναμονής 8 και 16 λεπτά.
Μπλε Γραμμή, κατεύθυνση προς Δημοτικό Θέατρο, χρόνος αναμονής 7 και 12 λεπτά.
Στις γραμμές του Μετρό, οι καθυστερήσεις και η συσσώρευση του κόσμου δημιουργούν σοβαρά προβλήματα λόγω της υπερβολικής ζέστης, καθώς μόνο τα νέα βαγόνια είναι εξοπλισμένα με κλιματισμό.
Στα παλιά βαγόνια, τα ανοιχτά παράθυρα είναι μονόδρομος, χωρίς, όμως, ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Οι επιβάτες βρίσκονται στα όρια της λιποθυμίας. Η έλλειψη συχνών δρομολογίων επιτείνει την ταλαιπωρία, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι να είναι να αναγκασμένοι να περιμένουν για πολλά λεπτά στις αποβάθρες, και στη συνέχεια να μετακινούνται μέσα σε συνθήκες ασφυξίας.
ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΣΤΟ NEWS 24/7
“Κάθε μέρα περιμένω το λεωφορείο πάνω από μισή ώρα για να πάω στη δουλειά μου. Όταν επιτέλους έρχεται, είναι γεμάτο σαν σαρδελοκούτι και η ζέστη είναι αφόρητη. Μετά παίρνω το Μετρό, στο οποίο η έλλειψη κλιματισμού σε πολλά βαγόνια μας κάνει να υποφέρουμε από τη ζέστη. Είμαι μητέρα δύο παιδιών και δεν μπορώ να τα εκθέτω σε τέτοιες συνθήκες. Δεν μπορούμε να πάμε πουθενά το απόγευμα. Υποφέρουμε. Οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια είναι εξωφρενικές. Τι κάνει το υπουργείο Μεταφορών; Τίποτα. Η κατάσταση είναι ένα ατελείωτο μπάχαλο”, αναφέρει, μιλώντας στο NEWS 24/7 η Μαρία, 34 ετών, ιδιωτική υπάλληλος, η οποία χρησιμοποιεί κάθε μέρα τα Μέσα για να πάει στη δουλειά της.
“Έχουμε 2024 και ακόμα κυκλοφορούμε με Μέσα Μεταφοράς που θυμίζουν 2000. Δεν υπάρχει κλιματισμός στα παλιά βαγόνια του Μετρό και οι συνθήκες είναι πραγματικά τραγικές. Μπαίνεις μέσα και νιώθεις σαν να σε ψήνουν ζωντανό. Στις ώρες αιχμής, τα λεωφορεία είναι γεμάτο και δεν μπορείς να πάρεις ανάσα, τα δρομολόγια έρχονται όποτε θέλουν… Η θερμοκρασία φτάνει σε επικίνδυνα επίπεδα το μεσημέρι. Ο κόσμος είναι αγανακτισμένος. Είναι ντροπή για μια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα να διαθέτει αυτά τα Μέσα Μεταφοράς. Ιδίως το φετινό καλοκαίρι, είναι απελπιστική η κατάσταση”, μου λέει στη συνέχεια ο Κώστας, 27 ετών, ο οποίος χρησιμοποίησε σήμερα το μετρό από τον σταθμό του Αλίμου, με προορισμό το Μεταξουργείο, μια απόσταση 11 στάσεων, αρκετών ωστόσο για να τον κάνουν να… ψηθεί στον “φούρνο” των παλιών βαγονιών του Μετρό.
Στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη. Χρησιμοποιώντας το Α2, το 040 και το 10, διαπίστωσα πως και στα τρία ο κλιματισμός υπολειτουργεί, με τους επιβάτες να ανοίγουν τα παράθυρα, προσπαθώντας να πάρουν λίγο αέρα, έστω και βραστό…
Οι επιβάτες αναγκάζονται να μπαίνουν σε παλιά οχήματα χωρίς κλιματισμό, με ανοιχτά παράθυρα που δεν προσφέρουν καμία ανακούφιση από τη ζέστη. Η θερμοκρασία μέσα στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ είναι σε επικίνδυνα επίπεδα μέρα, καθιστώντας τη μετακίνηση πραγματική δοκιμασία.
Ένα εκατ. επιβάτες ημερησίως χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς στην Αθήνα, οι οποίοι τους θερινούς μήνες υποβάλλονται σε… σκληρές δοκιμασίες.
Πολίτες που χρησιμοποιούν τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ βρίσκονται στα όρια της αντοχής τους και εκφράζουν την οργή και την απογοήτευσή τους στο NEWS 24/7 για τις συνθήκες που αντιμετωπίζουν καθημερινά.
“Είναι απαράδεκτο να κυκλοφορούμε ακόμα με λεωφορεία που δεν λειτουργεί επαρκώς ο κλιματισμός. Με τον καύσωνα, η κατάσταση γίνεται ανυπόφορη. Τα ανοιχτά παράθυρα δεν βοηθούν καθόλου –ο ζεστός αέρας απλά μας καίει περισσότερο. Είναι λες και ταξιδεύουμε μέσα σε φούρνους με ρόδες. Δεν είναι δυνατόν να πρέπει να υποφέρουμε καθημερινά. Απαιτώ από το κράτος να αναλάβει δράση και να εκσυγχρονίσει τα Μέσα. Πληρώνουμε φόρους και αυτό που μας παρέχουν είναι αυτά τα οχήματα, τα οποία πέρα από το γεγονός ότι δεν έχουν σωστό κλιματισμό, είναι και πάρα πολύ βρώμικα. Σιχαίνεσαι να ακουμπήσεις”, μου λέει ο κος Γιάννης, 68 ετών, συνταξιούχος μαθηματικός, ο οποίος το πρωί της Παρασκευής χρειάστηκε να χρησιμοποιήσει το λεωφορείο για να επισκεφθεί γιατρό.
Από την άλλη, η κα Ελένη, 50 ετών, η οποία εργάζεται σε ξενοδοχείο του κέντρου της Αθήνας, μου λέει: “Η κατάσταση είναι απαράδεκτη. Δεν αντέχεται άλλο να παλεύεις καθημερινά με τη ζέστη και την ασφυξία μέσα σε βαγόνια του μετρό και στα λεωφορεία. Είναι κόλαση αυτό που ζούμε. Οι υπεύθυνοι πρέπει να αναλάβουν δράση άμεσα. Είναι απαράδεκτο να πληρώνουμε εισιτήρια για τέτοιες υπηρεσίες. Πρέπει να ανανεωθεί ο στόλος με σύγχρονα λεωφορεία που θα προσφέρουν αξιοπρεπείς συνθήκες μετακίνησης στους πολίτες”.
12:40 το μεσημέρι, και οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια των λεωφορείων είναι εξωφρενικές, με τους επιβάτες να περιμένουν πάνω από μισή ώρα κάτω από τον καυτό ήλιο, προτού επιβιβαστούν σε γεμάτα και ασφυκτικά ζεστά οχήματα.
Η Παρασκευή, 25 ετών, η οποία κάνει το μεταπτυχιακό της σε πανεπιστημιακό ίδρυμα του κέντρου της Αθήνας, και μετακινείται σχεδόν καθημερινά με τα Μέσα, μου λέει σχετικά: “Πραγματικά δεν έχω καταλάβει αν ο κλιματισμός στα λεωφορεία βγάζει κρύο ή ζεστό αέρα. Τα ανοιχτά παράθυρα δεν προσφέρουν καμία ανακούφιση. Κάθε φορά που ανεβαίνω στο λεωφορείο, νιώθω ότι θα λιποθυμήσω. Ο χρόνος που χρειάζεται για να φτάσω στον προορισμό μου έχει διπλασιαστεί λόγω των καθυστερήσεων. Σήμερα περίμενα πάνω από 30 λεπτά το 040. Δεν μπορώ να καταλάβω πώς επιτρέπεται να λειτουργούν τέτοια λεωφορεία. Είναι ντροπή για την πόλη όλο αυτό. Είμαστε εκτεθειμένοι στον κίνδυνο και αδιαφορούν όλοι. Κι εγώ, εντάξει, είμαι νέα σε ηλικία. Τους ηλικιωμένους που πρέπει να μπουν στα Μέσα δεν τους λυπούνται καθόλου; Οι στάσεις είναι γεμάτες ανθρώπους που υποφέρουν από τη ζέστη. Μέσα στα βαγόνια, είμαστε όλοι ιδρωμένοι και προσπαθούμε να επιβιώσουμε και να φτάσουμε ζωντανοί στα σπίτια μας. Δεν υπάρχει καμία πρόνοια για τους επιβάτες. Οι συνθήκες είναι απάνθρωπες και πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα. Το κράτος πρέπει να σεβαστεί επιτέλους τους πολίτες του και να βελτιώσει τις συνθήκες μετακίνησης. Έχουμε έναν ακόμη μήνα ζέστης. Δεν γίνεται να βγει έτσι το καλοκαίρι”.
Τέλος, το τραμ είναι το μοναδικό Μέσο που διασώζεται, καθώς διαθέτει νέο εξοπλισμό και κλιματισμό που λειτουργεί επαρκώς. Ωστόσο, η εξυπηρέτηση που προσφέρει είναι εξαιρετικά περιορισμένη και αφορά ένα πολύ μικρό μέρος του πληθυσμού, αφήνοντας την πλειονότητα των επιβατών να αντιμετωπίζει ακραίες συνθήκες στα υπόλοιπα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
ΣΤΑ ΣΚΑΡΙΑ Η ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ ΣΕ 24 ΣΥΡΜΟΥΣ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ
Χρηματοδότηση 60 εκατ. ευρώ αναζητά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για να λύσει το χρονίζων πρόβλημα στο Μετρό της Αθήνας για κλιματισμό σε αρκετούς από τους συρμούς που τρέχουν στις τρεις γραμμές του.
Όπως ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας από το βήμα της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής το θέμα είναι πρώτη προτεραιότητα τόσο για την κυβέρνηση όσο και για το υπουργείο.
Σήμερα από τον στόλο των 52 συρμών στις γραμμές 2 και 3 οι 24 συρμοί της πρώτης γενιάς που κυκλοφόρησαν το 2000 δεν διαθέτουν κλιματισμό με αποτέλεσμα τις πολύ ζεστές ημέρες του καλοκαιριού -που πλέον είναι πάρα πολλές- η κατάσταση να είναι αφόρητη.
Όπως γράφει ο Νίκος Καραγιάννης, το υπουργείο ΥΠΟΜΕ και η ΣΤΑΣΥ έχουν ξεκινήσει εδώ και μήνες την διαδικασία ωρίμανσης του έργου και έχει εντοπιστεί η τεχνική λύση με την οποία θα μπορέσουν οι συρμοί αυτοί να αποκτήσουν κλιματισμό και να δοθεί ένα τέλος στην σημερινή κατάσταση.
Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο υπουργός, αναζητείται ένα κονδύλι 39 εκατ. ευρώ για την ανακαίνιση των 24 συρμών. Οι 20 από αυτούς κυκλοφορούν στις γραμμές 2 και 3 και άλλοι 4 στην γραμμή 1. Παράλληλα αναζητείται και ένα κονδύλι 20 εκατ. ευρώ για ανελκυστήρες καθώς το φαινόμενο των συχνών βλαβών έχει οδηγήσει επίσης σε αναζήτηση λύσης.
Το παζλ της χρηματοδότησης εφόσον λυθεί θα ξεκινήσει ένας διαγωνισμός για εταιρείες που εξειδικεύονται σε ανάλογα έργα και όπως σημείωσε ο κ.Σταϊκούρας θα απαιτηθούν περίπου 18 μήνες (από την εκκίνηση του έργου) για να τοποθετηθούν τα κλιματιστικά στο σύνολο των 24 συρμών.
Εφόσον προχωρήσει το θέμα της εγκατάστασης κλιματιστικών, θα καλυφθούν πλήρως οι ανάγκες στις γραμμές 2 και 3 του Μετρό. Για την γραμμή 1 κλιματισμός λειτουργεί σε κάποιους από τους συρμούς ενώ ακόμα 14 τρένα θα αποκτήσουν κλιματισμό μέσω της ανακαίνισης που είναι σε εξέλιξη και η οποία θα ολοκληρωθεί σε περίπου 1,5-2 έτη.
Επίσης σε ώριμο στάδιο είναι και το έργο προμήθειας επτά διρευματικών συρμών για τις ανάγκες των δρομολογίων της γραμμής 3 προς το αεροδρόμιο. Η σχετική πρόσκληση για την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ 2021-2027 έχει εκδοθεί και αναμένεται ο διαγωνισμός τους επόμενους μήνες.
Παρεμβάσεις και στους σταθμούς
Πέρα από τις κινήσεις που γίνονται για τον εκσυγχρονισμό των συρμών, η ΣΤΑΣΥ προχωρά και στην βελτίωση της εικόνας των σταθμών του Μετρό. Ήδη, στον σταθμό «Ομόνοια» της Γραμμής 1 τα τεχνικά συνεργεία έχουν ολοκληρώσει τις εργασίες επιχρισμάτων και χρωματισμού της τοιχοποιίας του συνόλου του σταθμού – που εμφάνιζε φθορές κυρίως λόγω παλαιότητας και υγρασίας – καθώς και αφαίρεσης γκράφιτι από επιφάνειες.
Στη Γραμμή 1 «Κηφισιά – Πειραιάς» έχουν αντικατασταθεί οι λαμπτήρες σε 11 σταθμούς, η διαδικασία προχωρά και στους υπόλοιπους 13 σταθμούς της Γραμμής, ενώ έχει ολοκληρωθεί η αντικατάσταση του φωτισμού και σε τμήματα των σηράγγων και των 3 Γραμμών του Μετρό.
Στις Γραμμές 2 & 3 του Μετρό φθορές και βανδαλισμοί σε σταθμούς, όπως το «Χαλάνδρι», το «Νομισματοκοπείο», ο «Χολαργός», ο «Ευαγγελισμός» και τα «Σεπόλια» έχουν αποκατασταθεί, αναβαθμίζοντας τη συνολική εικόνα τους και επιλύοντας χρόνια τεχνικά ζητήματα.
Ειδικότερα, στον σταθμό «Ευαγγελισμός», ολοκληρώθηκαν αντιπλημμυρικά έργα στον περιβάλλοντα χώρο του σταθμού, ενισχύοντας τη θωράκισή του απέναντι σε ακραία πλημμυρικά φαινόμενα, αντίστοιχα με αυτά του περασμένου φθινοπώρου.
Παράλληλα, στο αμέσως προσεχές διάστημα, στον σταθμό «Πανόρμου» θα δοκιμαστεί πιλοτικά η εφαρμογή αυτοκαθαριζόμενου χρωματισμού, τεχνική αποτελεσματικότερη και μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας.
Σταϊκούρας: “Kλιματισμό θα αποκτήσουν όλοι οι συρμοί του Μετρό”
«Στο Μετρό της Αθήνας έχουμε τη γραμμή 1 που είναι ο παλιός ηλεκτρικός, κι εκεί έχουμε 19 συρμούς, από τους οποίους οι τέσσερις συρμοί δεν έχουν κλιματισμό εδώ και 25 χρόνια, δεν είναι τωρινό το φαινόμενο», δήλωσε, μιλώντας στο ΕΡΤNEWS στις 11/7 ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας.
«Οι άλλοι 15 έχουν κλιματισμό, αλλά ξέρετε ότι γίνονται συχνά στάσεις, ανοίγουν και τα παράθυρα, οπότε η απόδοση δεν είναι η ενδεδειγμένη.Στις Γραμμές 2 και 3 έχουμε 52 συρμούς, οι 20 από την κατασκευή τους δεν έχουν κλιματιστικό. Το συμπέρασμα είναι ότι έχουμε 24 συρμούς που θα πρέπει να βάλουμε κλιματιστικό, με κόστος περίπου 39 με 40 εκατομμύρια ευρώ. Αναζητούνται οι πόροι, είναι σε προτεραιότητα», τόνισε.
Αναφερόμενος στην ανανέωση των συρμών, υποστήριξε ότι θα ανανεωθούν 14 συρμοί της Γραμμής 1.
«Έχει υπάρξει σύμβαση από το Δεκέμβριο του 2022 με ανάδοχο μια ισπανική εταιρεία. Έχει μεταφερθεί το πρώτο βαγόνι στον Βόλο τον Ιούνιο του 2023 και έκτοτε ο ιδιώτης, η ανάδοχος εταιρεία, έχει ζητήσει αλλαγή τιμήματος και αλλαγή του χρονοδιαγράμματος εξαιτίας της αύξησης των υλικών, της κρίσης δηλαδή που αντιμετωπίζει», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Όπως είπε, η ΣΤΑΣΥ το έχει περάσει στο Ελεγκτικό Συνέδριο με την προσδοκία να έχουμε δεκατέσσερις καινούργιους συρμούς, με κλιματισμό, μέχρι το τέλος του 2025.
-Οι κυλιόμενες κλίμακες και οι ανελκυστήρες στο Μετρό έχουν ηλικία από 15 έως 25 έτη
-Αυτοί και να τους συντήρησης πολλές φορές παρουσιάζουν πρόβλημα. Δεν θα ξεχάσω ποτέ ότι στον Μαραθώνιο που έγινε στην Αθήνα χάλασε ο ανελκυστήρας στο Σύνταγμα και έπρεπε οι υπάλληλοι της ΣΤΑΣΥ να βοηθήσουν συμπατριώτες μας με κινητικά προβλήματα να ανέβουν τις σκάλες.
-Για την αντικατάστασή τους το κόστος είναι περίπου 20 εκατομμύρια, αναζητούνται και αυτοί οι πόροι.
-Προσπαθούμε να βελτιώσουμε την καθημερινότητα του πολίτη στο Μετρό σε ότι αφορά τον κλιματισμό, τις κυλιόμενες σκάλες και τους ανελκυστήρες έργο ύψους 60 εκατομμυρίων ευρώ περίπου. Αυτό θα πάρει 12 μήνες.
Την ίδια ώρα, σε συνάντηση γνωριμίας με τους δημοσιογράφους προέβη το ίδιο διάστημα ο νέος υφυπουργός Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, ο οποίος τόνισε πως ανάμεσα στους στόχους του χαρτοφυλακίου συγκαταλέγεται η βελτίωση της ποιότητας ζωής και καθημερινότητας του πολίτη αναφορικά με τις συγκοινωνίες και μεταφορές, επισημαίνοντας πως υπάρχει πρόθεση να τοποθετηθούν ασανσέρ, κυλιόμενες σκάλες και κλιματισμός. Τέλος, τόνισε ότι μέχρι το 2027 δεν θα κυκλοφορούν παλιά λεωφορεία.
Υπουργείο Υγείας: Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς πρέπει να κλιματίζονται επαρκώς
Το Υπουργείο Υγείας έχει κρούσει πολλές φορές το καμπανάκι, σχετικά με το ζήτημα της ορθής λειτουργίας του κλιματισμού στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, για την προφύλαξη του πληθυσμού από τις υψηλές θερμοκρασίες, ωστόσο ουδείς ασχολείται…
Γενικές οδηγίες προφύλαξης:
- Παραμονή σε χώρους που κλιματίζονται.
- Ντύσιμο ελαφρύ και άνετο με ανοιχτόχρωμα ρούχα από πορώδες υλικό, ώστε να διευκολύνεται ο αερισμός του σώματος και η εξάτμιση του ιδρώτα.
- Χρήση καπέλου από υλικό που να επιτρέπει τον αερισμό του κεφαλιού.
- Χρήση μαύρων ή σκουρόχρωμων γυαλιών ηλίου με φακούς που προστατεύουν από την ηλιακή ακτινοβολία.
- Αποφυγή έκθεσης στον ήλιο, ιδίως για τα βρέφη και τους ηλικιωμένους.
- Αποφυγή βαριάς σωματικής εργασίας.
- Αποφυγή πολύωρων ταξιδιών με μέσα συγκοινωνίας που δε διαθέτουν κλιματισμό.
- Τα μέσα μαζικής μεταφοράς πρέπει να φροντίζουν για την καλή λειτουργία του κλιματισμού τους λαμβάνοντας υπόψη τα προαναφερόμενα στο πρώτο εδάφιο των γενικών οδηγιών, για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού.
- Πολλά χλιαρά ντους κατά τη διάρκεια της ημέρας και τοποθέτηση δροσερών επιθεμάτων στο κεφάλι και στο λαιμό.
- Μικρά σε ποσότητα και ελαφριά γεύματα φτωχά σε λιπαρά, με έμφαση στη λήψη φρούτων και λαχανικών.
- Λήψη άφθονων υγρών (νερού και χυμών φρούτων), ιδιαίτερα από τα βρέφη και τους ηλικιωμένους και αποφυγή του αλκοόλ. Αν η εφίδρωση είναι μεγάλη, συστήνεται η πρόσθετη λήψη μικρών δόσεων αλατιού.
- Άτομα που πάσχουν από χρόνια νοσήματα θα πρέπει να συμβουλευτούν τον θεράποντα ιατρό τους, από τον οποίο θα λάβουν επιπρόσθετες οδηγίες ανάλογα με την κατάστασή τους καθώς και οδηγίες για την πιθανή αλλαγή της δοσολογίας της φαρμακευτικής τους αγωγής.
- Οι ηλικιωμένοι να μην εγκαταλείπονται μόνοι τους αλλά να εξασφαλίζεται κάποιο άτομο για την καθημερινή τους φροντίδα.
- Οι χώροι εργασίας πρέπει να διαθέτουν κλιματιστικά μηχανήματα ή απλούς ανεμιστήρες, κατά προτίμηση οροφής, και σε κάθε περίπτωση φυσικό αερισμό των χώρων. Το ίδιο ισχύει και για τα ιδρύματα, που περιθάλπουν νεογνά, βρέφη, παιδιά, ηλικιωμένους και άτομα με ειδικές ανάγκες.