ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: ΤΙ ΣΥΝΕΒΗ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΔΥΟ ΜΗΝΕΣ ΜΕΤΑ;
Τo Magazine εξετάζει την κίνηση στις πύλες του μετρό, τους δρόμους και τα μαγαζιά της Εγνατίας.
Τα βαγόνια του Μετρό τρέχουν στις ράγες και ήδη κάποιοι συζητάνε για την επέκταση. Η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης εξυπηρετεί αποκλειστικά τον Μητροπολιτικό Δήμο της πόλης, ενώ η επέκταση θα εξυπηρετεί και τον δήμο Καλαμαριάς.
Στους δύο μήνες λειτουργίας του, το Μετρό έχει μεταμορφώσει το κέντρο, αλλά τεχνικές εκκρεμότητες δεν επιτρέπουν τους εύκολους πανηγυρισμούς. Η κίνηση στους δρόμους παραμένει σχεδόν ίδια.
ΤΑ ΑΜΑΞΙΑ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ
Πριν από την έναρξη της λειτουργίας του Μετρό, το Υπουργείο έκανε την εκτίμηση ότι το νέο μέσο θα μεταφέρει σε ημερήσια βάση 254.000 επιβάτες. Η πραγματικότητα απείχε χαοτικά από την εκτίμησή του. Περίπου 43.000 επιβάτες την ημέρα έκαναν χρήση του νέου μέσου (1.329.089 επιβάτες τον μήνα). Έτσι, αντιλαμβάνονται όλοι πλέον, ότι το νούμερο των 254.000 δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, αλλά στη μέγιστη χωρητικότητα των συρμών.
Σε κάθε περίπτωση, τα δρομολόγια των τρένων είναι τακτικά, καθώς σε κάθε συρμό περνάει ένα ανά 4 λεπτά. Είναι μια καλή εξέλιξη για όσους συνωστίζονταν στον ΟΑΣΘ, ο οποίος συνεχίζει να λειτουργεί με ελάχιστους οδηγούς, παρά την ανανέωση του στόλου των οχημάτων.
Η επόμενη εκτίμηση του Υπουργείου έβλεπε 57.000 λιγότερα οχήματα στους δρόμους. Ωστόσο, έρευνα από το Ινστιτούτο Βιώσιµης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών που είδε το NEWS 24/7 δείχνει πως τα δεδομένα είναι διαφορετικά. Το κεντρικό συμπέρασμα του Ι.ΜΕΤ. είναι ότι ο αριθμός των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο είναι ίδιος σε απόλυτους αριθμούς. Πιο αναλυτικά τα ευρήματα:
- Μείωση 6% των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο από την ανατολική πλευρά.
- Μείωση 14% των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο από τους δυτικούς δήμους.
- Αύξηση 10% στον αριθμό των οχημάτων που εισέρχονται στην πόλη από ανατολικά δίχως να καταλήγουν απαραίτητα στο κέντρο.
- Ο ημερήσιος αριθμός των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο έχει μειωθεί μεσοσταθμικά κατά 10% (-12.400 οχήματα).
- Η έναρξη της λειτουργίας του Μετρό δεν επηρέασε τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην Περιφερειακή Οδό Θεσ/νίκης.
- Στον οδικό άξονα Β. Όλγας – Τσιμισκή οι κυκλοφοριακές συνθήκες βελτιώθηκαν σημαντικά κατά τη διάρκεια όλων των περιόδων αιχμής (από 5%-12%).
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
Το κόστος του εισιτηρίου, καθώς και η δωρεάν μετακίνηση τα τριήμερα των εορτών επέτρεψε στον κόσμο να γνωρίσει, να χαρεί και να δώσει ζωντάνια στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Είναι αναμφίβολο πως η ψυχολογία της πόλης – μιλώντας αυστηρά για το κέντρο – άλλαξε.
Το κόστος του εισιτηρίου στα 0,60 ευρώ για ένα εξάμηνο και η τιμή της δέσμης 10+1 βασικών εισιτηρίων στα 5,80 ευρώ είναι μοναδική. Αξίζει να σκεφτεί κανείς πως με τη μηνιαία κάρτα ένας φοιτητής μπορεί να μετακινείται με 8 ευρώ/μήνα, ενώ ένας εργαζόμενος με 16 ευρώ/μήνα.
Βέβαια, αυτό ήταν μια παραχώρηση της κυβέρνησης, λόγω και της αδυναμίας ύπαρξης ενιαίου εισιτηρίου μετρό και λεωφορείων. Έχει ανακοινωθεί, ότι όταν το ενιαίο εισιτήριο γίνει πραγματικότητα, τότε οι τιμές θα αλλάξουν. Υπενθυμίζουμε ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης προμηθεύτηκε 2 εκατομμύρια επαναφορτιζόμενα εισιτήρια, τα οποία δεν είναι συμβατά με αυτά του ΟΣΕΘ.
Παράλληλα, η ταλαιπωρία των επιβατών με μεγάλες ουρές στα εκδοτήρια τις ώρες αιχμής, συνεχίζει να δημιουργεί κακές εικόνες και καθυστερήσεις. Συγκεκριμένα, πολλά μηχανήματα ενίοτε βρίσκονται εκτός λειτουργίας, ενώ κανένα δεν δέχεται πληρωμή με χρεωστική κάρτα. Οι εργαζόμενοι στους σταθμούς αναφέρουν ότι αιτία είναι ότι τα μηχανήματα γέμισαν από κέρματα.
Το Magazine επικοινώνησε με την TΗΕMΑ, διαχειριστή του Μετρό, καθώς και με τον Υφυπουργό Υποδομών προκειμένου να διευκρινιστεί:
Ποια τεχνική δυσκολία οδήγησε στην καθυστέρηση έκδοσης εισιτηρίων με χρεωστική κάρτα και ποιο τεχνικό πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι πύλες και τα εκδοτικά μηχανήματα που παραμένουν μη λειτουργικά σε ορισμένους σταθμούς;
Η THEMA σε σχετική της απάντηση στο Magazine σημειώνει ότι:
«Τα αναφερόμενα τεχνικής φύσης προβλήματα έχουν ήδη αντιμετωπιστεί σε ικανοποιητικό βαθμό τόσο από τον κατασκευαστή όσο και από την αρμόδια εταιρία για τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης. […] Η προσωρινή μη διαθεσιμότητα μηχανημάτων για λόγους αποσυμφόρησης από μετρητά, ανατροφοδοσίας αναλωσίμων καθώς και τακτικής συντήρησης σε hardware ή software, επιτόπου στο μηχάνημα ή απομακρυσμένα, είναι απολύτως φυσιολογική διαδικασία και δεν θα πρέπει να λογίζεται ως βλάβη».
Σχετικά με την πληρωμή με χρεωστική κάρτα απέδωσε την καθυστέρηση στο γεγονός ότι για την υλοποίηση της απαιτείται σειρά αλληλοεξαρτώμενων ενεργειών περισσότερων εμπλεκόμενων φορέων (Μετρό, ΟΣΕΘ, Τράπεζες, Τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι).
Μέχρι τη στιγμή της δημοσίευσης δεν λάβαμε κάποια σχετική απάντηση από το γραφείο του Υφυπουργού Υποδομών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα εκδοτήρια αναμένεται να δέχονται χρεωστική κάρτα από την 1η Μαρτίου, δηλαδή 3 μήνες μετά την επίσημη λειτουργία.
ΤΑ ΜΑΓΑΖΙΑ
Από τις ανασκαφές του Μετρό αποδείχθηκε ότι η Εγνατία ήταν εδώ και αιώνες μια μεγάλη αγορά. Στη διάρκεια των 20 χρόνων κατασκευής του μετρό όμως, καλύφθηκε με λαμαρίνες. Σήμερα, ορισμένα νέα καταστήματα ανοίγουν, άλλα κλείνουν λόγω αύξησης των ενοικίων και κάποια περιμένουν. Πάντως, η κεντρική οδός έμεινε μαρμαρωμένη για 20 χρόνια, με αποτέλεσμα τουλάχιστον δύο γενιές της πόλης να μην έχουν επαφή με αυτήν την αγορά.
Ο Νίκος Παϊπούρογλου, ήταν καταστηματάρχης στην Εγνατία τα τελευταία 50 χρόνια. Λέει χαρακτηριστικά στο NEWS 24/7: «Πιάτσα η οποία απαξιώνεται δεν επανέρχεται». Η οικογένεια του διατηρούσε μαγαζί στην Εγνατία από το 1974. Το κατάστημα του έκλεισε, λίγους μήνες πριν τη λειτουργία του μετρό, καθώς οι αυξήσεις στην αγορά των ενοικίων έφτασαν τα 300%.
«H Εγνατία ήταν ο δεύτερος εμπορικός δρόμος της Θεσσαλονίκης, με επισκεψιμότητα από όλα τα Βαλκάνια. Ακολούθησε μια συστηματική απαξίωση της, γιατί επιδίωκαν να δώσουν μερίδα της πίτας στα εμπορικά κέντρα.
Η γενιά μεταξύ 20-30 ετών δεν έχει θετικές εικόνες και αναμνήσεις από την Εγνατία. Τα εργοτάξια του μετρό έκαναν την επίσκεψη του κόσμου επικίνδυνη, και αύξησαν την εγκληματικότητα. Το δικό μου το μαγαζί το είχαν διαρρήξει εννέα φορές. Δεν είχαμε καμία συμπαράσταση από το κράτος, όσο περιμέναμε το μετρό, δε μας δόθηκε ούτε ένα ευρώ αποζημίωση.
Ακόμη και από το θετικό σοκ του μετρό, δύσκολα μπορεί να επανέλθει ένας εμπορικός δρόμος μετά από τέτοια απαξίωση. Στο δικό μας το τετράγωνο, γύρω από την Αγίας Σοφίας, δε φαίνεται να βοηθά προς το παρόν, όπως μου λένε φίλοι που κράτησαν τα μαγαζιά. Ο κόσμος φαίνεται πως βγαίνει από το μετρό και κατευθύνεται προς την Τσιμισκή. Έτσι, αναγκάζονται πλέον και οι ιδιοκτήτες να πέσουν από τις υπέρογκες αυξήσεις των ενοικίων που ζητούσαν».
Σήμερα, το ισόγειο – άλλοτε κατάστημα – παραμένει ξενοίκιαστο. Ωστόσο, πολλά άλλα μαγαζιά έχουν ανοίξει στην Εγνατία, επιχειρώντας να αντλήσουν από την πηγή νέων επιβατών-καταναλωτών.
Το NEWS 24/7 αιτήθηκε στατιστικά στοιχεία σχετικά με την έναρξη επιχειρήσεων από το Εμπορικό Επιμελητήριο. Μέχρι τη στιγμή της δημοσίευσης, δεν κατέστη άμεσα δυνατό να αποσταλούν.
Το χρήμα φαίνεται να κινείται στην αγορά της Εγνατίας. Το στοίχημα βέβαια δεν ολοκληρώθηκε με το άνοιγμα του Μετρό, αλλά αρχίζει τώρα προκειμένου η κεντρική οδός της πόλης να αποκτήσει την αίγλη του παρελθόντος.