iStock

ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΟΣΩΝ ΜΕΝΟΥΝ ΓΙΑ ΩΡΕΣ ΜΕΣΑ ΣΕ ΕΝΑ ΚΑΘΗΛΩΜΕΝΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ

Γιατί μάς επιβιβάζουν σε αεροπλάνο που αναχωρεί με πολλές ώρες καθυστέρηση και γιατί δεν μάς αποβιβάζουν όταν το “κόλλημα” διαρκεί για ώρες.

Πέρυσι ζούσαμε με το άγχος αν η αποσκευή μας θα τελειώσει το ταξίδι της μαζί μας ή θα το συνεχίσει προς άγνωστους προορισμούς. Έχω την αίσθηση πως το στρες του αν θα δούμε τη βαλίτσα μας στον ιμάντα αποσκευών ή όχι, υπερίσχυσε όλων των άλλων που έχει ο μέσος άνθρωπος που μπαίνει σε αεροπλάνο.

Η επιστράτευση της χειραποσκευής έγινε μονόδρομος για όσους μπορούσαν να καταφύγουν σε αυτήν τη λύση. Και τότε άρχισαν να αυξάνονται οι περιπτώσεις αεροσκαφών που περνούσαν ώρες κολλημένα στον αεροδιάδρομο πριν την απογείωση.

Τι συμβαίνει;

Οι λόγοι μόνο διεστραμμένοι δεν είναι.

Υποθέτω πως μπορείς να καταλάβεις τι έχουν στο επίκεντρο.

ΓΙΑΤΙ «ΑΙΧΜΑΛΩΤΙΖΟΜΑΣΤΕ» ΣΤΟΥΣ ΑΕΡΟΔΙΑΔΡΟΜΟΥΣ

Η αύξηση που παρατηρείται φέτος στις καθυστερήσεις αναχώρησης πτήσεων παγκοσμίως και για τις οποίες δεν φταίνε φυσικά φαινόμενα (πχ ακραία καιρικά φαινόμενα), είναι προϊόν συνδυασμού πραγμάτων.

Κατ’ αρχάς υπάρχει αυξημένη ζήτηση αεροπορικών ταξιδιών μετά την πανδημία, στο βαθμό που δοκιμάζονται τα όρια των συστημάτων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας σε πολλές περιοχές. Σε αυτό προσθέστε τις ελλείψεις ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, που έχει ως συνέπεια τον αυξημένο φόρτο εργασίας όσων έχουν απομείνει και φυσικά, τις καθυστερήσεις.

Γιατί υπάρχουν ελλείψεις; Επειδή πρόκειται για μια απαιτητική εργασία που απαιτεί μακροχρόνια εκπαίδευση και αντοχή σε συνθήκες υψηλής πίεσης. Έχει χρήματα, αλλά δεν έχει ωράρια γεγονός που καταλύει κάθε έννοια ισορροπίας επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.

Έτσι δεν την προτιμούν πολλοί. Βετεράνοι συνταξιοδοτούνται και δεν υπάρχουν νεότεροι να καλύψουν τα κενά. Η πανδημία έκανε μεγαλύτερο αυτό το πρόβλημα, καθώς διακόπηκαν τα προγράμματα κατάρτισης και χάθηκε χρόνος ως προς τη εμφάνιση της ‘νέας φουρνιάς’.

Την ίδια ώρα (και πάνω κάτω για τους ίδιους λόγους) υπάρχει και έλλειψη εξειδικευμένων πιλοτών. Ως εκ τούτου, οι εταιρείες δεν μπορούν να εκτελούν το πλήρες πρόγραμμα τους.

Υπ’ όψιν, οι πιλότοι και τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος ακολουθούν πολύ αυστηρούς κανόνες και ως προς τις ώρες που μπορούν να πετούν. Πληροφορίες έκαναν λόγο πέρυσι για παραβιάσεις που τιμωρούνται αυστηρά, όταν εντοπίζονται -και συμφέρει να αποφεύγονται.

Ένας άλλος λόγος που συμβάλλει στο να καθόμαστε μέσα στα αεροσκάφη για ώρες είναι οι εκκρεμότητες στη συντήρηση αεροσκαφών, με την πανδημία να διακόπτει τα προγράμματα συντήρησης, οδηγώντας σε καθυστερήσεις και ακυρώσεις λόγω τεχνικών ζητημάτων.

Από εκεί και πέρα επηρεάζουν ζητήματα όπως ο χειρισμός αποσκευών, ο προγραμματισμός του πληρώματος και οι επίγειες επιχειρήσεις έχουν συμβάλει σε καθυστερήσεις. Δεν θα ήθελα να ξεχνάς τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας (πχ ελλείψεις εξαρτημάτων αεροσκαφών).

ΓΙΑΤΙ ΜΑΣ ΒΑΖΟΥΝ ΣΤΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ ΠΟΥ ΘΑ ΕΧΕΙ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ

Το εύλογο ερώτημα στη συνθήκη της αιχμαλωσίας μας στα αεροσκάφη είναι γιατί γίνεται η επιβίβαση on time, ενώ είναι γνωστό πως θα καθυστερήσει η αναχώρηση. Και αυτό οφείλεται σε διάφορους παράγοντες.

Δεδομένα οι αεροπορικές εταιρείες έχουν ως στόχο τη διατήρηση των αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων τους, για τη λειτουργική αποτελεσματικότητα. Ως εκ τούτου, η έγκαιρη επιβίβαση των επιβατών είναι ζωτικής σημασίας για την τήρηση αυτού του προγράμματος. Την ίδια ώρα, υπάρχει περιορισμένος χώρος στις πύλες επιβίβασης, ως εκ τούτου αυτή πρέπει να αδειάσει ακόμα και όταν υπάρχει πιθανότητα καθυστέρησης.

Το πρόγραμμα των αεροπορικών εταιρειών ‘βγαίνει’ βάσει των βέλτιστων καιρικών συνθηκών για την απογείωση. Όταν ο καιρός αλλάζει απροσδόκητα, προκύπτει πρόβλημα και καθυστέρηση. Αυτή είναι η συνέπεια και της συμφόρησης, δηλαδή τους περιορισμούς του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας που δεν αποκλείεται να προκαλέσουν καθυστερήσεις ακόμα και μετά την επιβίβαση.

Μετά, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας κρίνουν πού θα δώσουν προτεραιότητα.

Πάντα εν τω μεταξύ, μπορεί να προκύψει ένα τεχνικό πρόβλημα μετά την επιβίβαση.

ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΤΕΒΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ

Οι αεροπορικές εταιρείες καλούνται να εξισορροπήσουν την άνεση και την ευημερία των επιβατών με τις νομικές απαιτήσεις και τις απαιτήσεις ασφάλειας για τα πληρώματα πτήσης. Αυτό οδηγεί σε δύσκολες αποφάσεις, σχετικά με το αν θα αποβιβαστούν οι επιβάτες ή θα περιμένουν μέσα στο αεροσκάφος έως ότου δοθεί το ΟΚ για την απογείωση.

Οι κανονισμοί για όσα συμβαίνουν στις καθυστερήσεις πτήσεων που ‘κολλούν’ στον αεροδιάδρομο διαφέρουν ανάλογα με τη χώρα. Ωστόσο, ο γενικός κανόνας είναι πως οι επιβάτες επιτρέπεται να αποβιβάζονται από ένα αεροσκάφος, μετά από ένα ορισμένο χρονικό διάστημα στον αεροδιάδρομο.

Αυτός στην Ευρώπη είναι συνήθως μετά τις 5 ώρες, στις ΗΠΑ περίπου 3 και κάπου εκεί είναι και στις άλλες ηπείρους.

Ενώ οι κανονισμοί θέτουν όρια, οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να επιλέξουν να αποβιβάσουν τους επιβάτες νωρίτερα, εάν αυτό είναι πρακτικό. Ο πρώτιστος στόχος είναι η διασφάλιση της ασφάλειας και της ευημερίας των επιβατών.

Η αποβίβαση σε περίπτωση καθυστέρησης δεν κρίνεται ως η ενδεδειγμένη λύση, όταν υπάρχουν δυσμενείς καιρικές συνθήκες και διακυβεύεται η ασφάλεια των επιβατών -που είναι η Νο1 προτεραιότητα.

Γενικότερες ανησυχίες για την ασφάλεια, απαιτούν να μένουμε στα αεροπλάνα, όπως και μηχανικά ζητήματα που χρειάζονται την άμεση τακτοποίηση.

Επίσης, δεν γίνεται αποβίβαση όταν δεν υπάρχουν διαθέσιμες πύλες και όταν υπάρχει συμφόρηση (υπερπληθυσμός) στο αεροδρόμιο. Ένα άλλο θέμα είναι οι περιορισμοί στο χρόνο υπηρεσίας του πληρώματος που υπαγορεύουν τον μέγιστο αριθμό ωρών που μπορούν να εργαστούν τα μέλη πριν χρειαστεί ανάπαυση. Αν δεν τιμηθούν αυτά τα όρια, υπάρχουν νομικές συνέπειες.

Η αποβίβαση και η εκ νέου επιβίβαση επηρεάζει σημαντικά αυτούς τους χρόνους, με την εύρεση πληρώματος αντικατάστασης να μην είναι δυνατή άμεσα -ειδικά σε μικρότερα αεροδρόμια ή σε ώρες αιχμής ταξιδιού.

TI ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΠΑΘΕΙΣ ΟΤΑΝ «ΚΟΛΛΑΣ» ΣΕ ΑΕΡΟΔΙΑΔΡΟΜΟ

Τα σύγχρονα αεροπλάνα είναι εξοπλισμένα με συστήματα φιλτραρίσματος αέρα, ωστόσο η παρατεταμένη περίοδος παραμονής σε αεροδιάδρομο μπορεί να εγκυμονεί ορισμένους κινδύνους για την υγεία.

Ένας είναι η αφυδάτωση, όπου σε οδηγεί η περιορισμένη πρόσβαση στο νερό. Ένα άλλο είναι η αύξηση του κινδύνου εμφάνισης θρόμβου στο αίμα, από τις πολλές ώρες που κάθεσαι.

Εάν το σύστημα φιλτραρίσματος αέρα δεν λειτουργεί στο βέλτιστο βαθμό, επιδεινώνονται αναπνευστικές παθήσεις. Ο συνεχής θόρυβος του κινητήρα ενδέχεται να γίνει επιζήμιος για την υγεία της ακοής, ενώ οι άβολες θερμοκρασίες δεν αποκλείεται να οδηγήσουν σε σωματική δυσφορία.

Αν με ρωτάς, όλα αυτά μπορεί να έλθουν αφότου επιβιώσεις του ψυχολογικού στρες που προκαλεί ο εγκλωβισμός. Θα μου πεις, στην πτήση δεν είσαι εγκλωβισμένος; Ναι, αλλά δεν υπάρχει κι άλλη επιλογή (δεν μπορώ ας πούμε, να ανοίξω την πόρτα να βγω). Στο έδαφος θα έλεγες πως υπάρχει η εναλλακτική της αποβίβασης.

Σε κάθε περίπτωση, μελέτες έχουν δείξει πως ο περιορισμός σε έναν μικρό χώρο και η έλλειψη ελέγχου της κατάστασης αυξάνουν τα επίπεδα του άγχους.

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΣ ΟΣΟ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ

Το πρώτο πράγμα που είναι χρήσιμο να κάνουμε αν έχουμε μείνει για ώρα μέσα στο αεροσκάφος είναι να αποκτήσουμε ντοκουμέντα για την ώρα επιβίβασης και το πότε άρχισε η καθυστέρηση.

Επικοινωνούμε και με την αεροπορική εταιρία και αν χρειαστεί να κάνουμε καταγγελία (αυτό γίνεται εφόσον η εταιρεία δεν συμμορφώνεται με τον κανονισμό), παραθέτουμε τα στοιχεία.

Εάν έχουμε ιατρικά προβλήματα ενημερώνουμε αμέσως το πλήρωμα. Προφανώς και αν παίρνουμε φάρμακα, φροντίζουμε να τα έχουμε μαζί μας.

Ποιος όμως, είναι ο κανονισμός καθυστέρησης στον αεροδιάδρομο στην Ευρώπη.

Ο ακρογωνιαίος λίθος των δικαιωμάτων μας είναι ο 261/2004 της ΕΕ.

Προβλέπει πως μετά τη μια ώρα καθυστέρησης, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να παρέχουν κλιματισμό, τουαλέτες και νερό στο αεροπλάνο.

Μετά τις δυο ώρες, πρέπει να προσφέρουν αναψυκτικά στους επιβάτες.

Έπειτα από πέντε ώρες, πρέπει να επιτρέπουν την αποβίβαση των επιβατών, εκτός εάν το εμποδίζουν έκτακτες περιστάσεις (καιρικές συνθήκες, απεργία ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας ή κίνδυνοι ασφαλείας).

Σε ό,τι αφορά τις αποζημιώσεις, τις δικαιούμαστε εάν η καθυστέρηση είναι σημαντική και δεν προκαλείται από έκτακτες περιστάσεις. Το ποσό εξαρτάται από την απόσταση πτήσης και τη διάρκεια της καθυστέρησης.

Μπορείς να διαβάσεις εδώ όσα μπορείς να κάνεις.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα