ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ/ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΕΧΕΙ ΜΕΤΡΟ, ΑΛΛΑ ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΟΑΣΘ;

Περίπου 300 θέσεις οδηγών είναι κενές, με αποτέλεσμα να μην εκτελείται το 30% των δρομολογίων. Ο εισαγωγικός μισθός των οδηγών ξεκινά από τα 720 ευρώ, με κάποιους να κάνουν δεύτερη δουλειά.

Το σύγχρονο Μετρό της πόλης λειτουργεί χωρίς οδηγό, αλλά δε συμβαίνει το ίδιο με τις γραμμές του ΟΑΣΘ. Παρά το γεγονός ότι τα διαθέσιμα λεωφορεία είναι πλέον αρκετά, αυτό που λείπει είναι οδηγοί για να τα χειριστούν.

Ο ΟΑΣΘ οφείλει, σύμφωνα με το οργανόγραμμα του, να κυκλοφορεί καθημερινά 368 λεωφορεία. Για να εκτελεστούν τα δρομολόγια, εκτιμάται ότι χρειάζονται κατά μέσο όρο τρεις οδηγοί ανά λεωφορείο. Οι ενεργοί οδηγοί του ΟΑΣΘ σήμερα είναι 920, με αποτέλεσμα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης να κυκλοφορούν περίπου 300 λεωφορεία την ημέρα. Στη συντριπτική πλειοψηφία των γραμμών υπάρχει ελεύθερη δρομολόγηση, εκτός από τη γραμμή του αεροδρομίου και των τοπικών γραμμών.

Παρά τις προσλήψεις σε προσωπικό, 300 περίπου θέσεις οδηγών είναι κενές για το νέο έτος, εάν συνυπολογιστούν συνταξιοδοτήσεις και μετατάξεις. Έτσι σήμερα, φαίνεται πως μένει ανεκτέλεστο καθημερινά περίπου το 30% των δρομολογίων.

Το μισθολόγιο και οι οκταμηνίτες

O Υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, σχολίασε το Νοέμβριο ότι η ανεύρεση οδηγών είναι δύσκολη, καθώς ο Οργανισμός τους εκπαιδεύει και πηγαίνουν στον ιδιωτικό τομέα για καλύτερους μισθούς. Η πραγματικότητα όμως έχει περισσότερες λεπτομέρειες.

Το NEWS24/7 επικοινώνησε με έναν οδηγό του ΟΑΣΘ, για να διαπιστώσει την εργασιακή πραγματικότητα. Η συσσωρευμένη πίεση λόγω έλλειψης προσωπικού, καθώς και οι χαμηλοί μισθοί, σε σύγκριση με τον ιδιωτικό τομέα, φαίνεται ότι δεν καθιστούν τον ΟΑΣΘ ιδιαίτερα ελκυστικό.

Το ενιαίο μισθολόγιο του δημοσίου δεν αναγνωρίζει την προϋπηρεσία των οδηγών στον ιδιωτικό τομέα. Για παράδειγμα, ένας οδηγός τουριστικού λεωφορείου που στα 55 του θα έρθει να εργαστεί στον ΟΑΣΘ, θα λάβει καθαρό μισθό 720 ευρώ ή 770 αν έχει ολοκληρώσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

Μέσα στο 2024 προσλήφθηκαν, μετά από αρκετά χρόνια, 190 νέοι οδηγοί. Οι συμβάσεις αυτές ήταν διάρκειας 8 μηνών και ανανεώθηκαν πρόσφατα. Μαζί με τις αργίες και τα σαββατοκύριακα, ο εισαγωγικός μισθός κυμαίνεται στα 900 ευρώ. Οι απολαβές των υπολοίπων εργαζομένων έχουν διορθωθεί με τον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς, αλλά ουσιαστικά έχουν περικοπεί κατά 20%-25%.

Μάλιστα, σύμφωνα με πηγή στον ΟΑΣΘ, ορισμένοι από τους οδηγούς που προσελήφθησαν μέσα στο 2024 με 8μηνη σύμβαση, είναι συνταξιούχοι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ, που επέστρεψαν με την προκήρυξη του ΑΣΕΠ, ξεκινώντας πάλι με τον εισαγωγικό μισθό. Οι εργαζόμενοι διεκδικούν την αυτοδίκαιη μετατροπή αυτών των συμβάσεων ορισμένου χρόνου, σε αορίστου, καθώς καλύπτουν όπως φαίνεται πάγιες και διαρκείς ανάγκες του ΟΑΣΘ.

Επιπλέον, η ΔΑΣ ΟΑΣΘ καταγγέλλει ότι η κυβέρνηση το περασμένο καλοκαίρι έκοψε 400.000 ευρώ από τη συμφωνημένη Συλλογική Σύμβαση των Εργαζομένων. Τελικά το ποσό της περικοπής έπεσε στα 200.000 ευρώ, έπειτα από απεργιακές κινητοποιήσεις. Το σημαντικό όμως είναι ότι μέρος του ποσού αυτού, σύμφωνα με απόφαση του Συνδικάτου, θα κατευθυνόταν ως επιπλέον μπόνους στους 190 συμβασιούχους χαμηλόμισθους συναδέλφους τους. Τα λεφτά αυτά, δε θα εμφανιστούν στους λογαριασμούς τους αυτές τις γιορτές.

Την ίδια στιγμή, ο ΟΑΣΘ σημειώνει αύξηση των εσόδων του κατά 30% τον Σεπτέμβριο του 2024, από την εφαρμογή του μέτρου για είσοδο από την μπροστινή πόρτα. Παράλληλα, ο Οργανισμός προβλέπει ότι θα εξοικονομήσει 3 εκατομμύρια ευρώ ετησίως από τη χρήση των ηλεκτρικών λεωφορείων που κυκλοφορούν ήδη στη Θεσσαλονίκη.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ/ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ

Διπλές βάρδιες σε σχολικά λεωφορεία και 6ήμερη εργασία

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα τελευταία χρόνια έχουν αποχωρήσει από τον ΟΑΣΘ με μετατάξεις περίπου 300 οδηγοί, προκειμένου μεταξύ άλλων να ξεφύγουν από την ένταση που επικρατεί στις γραμμές. Πολλοί οδηγοί αναγκάζονται να εργάζονται διπλές βάρδιες, εκτελώντας στο χρόνο ανάπαυσης τους δρομολόγια σε σχολικά λεωφορεία. Το φαινόμενο οδήγησε στην παρέμβαση του Οργανισμού, που με επιστολή του, καλούσε τον Σύνδεσμο Ιδιωτικών Σχολείων να μην απασχολεί οδηγούς του ΟΑΣΘ, γιατί αυτό ήταν παράνομο.

Πράγματι, βάσει του κανονισμού του ΟΑΣΘ, αλλά και του συστήματος του ταχογράφου, κάτι τέτοιο δεν επιτρέπεται στους επαγγελματίες οδηγούς. Το όριο έχει ρυθμιστεί στις 10 ώρες οδήγησης ημερησίως και 56 ώρες την εβδομάδα, ώστε να διασφαλίζεται η απαραίτητη ανάπαυση του οδηγού και ασφάλεια των μεταφορών.

Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι η διοίκηση του ΟΑΣΘ περιόρισε και η ίδια το χρόνο ανάπαυσης των οδηγών, με τη σύμφωνη γνώμη του ΔΣ του Σωματείου. Για να καλύψει τα κενά στο ανθρώπινο δυναμικό, επέλεξε να εφαρμόσει την 6ήμερη εργασία στους εργαζομένους του, αμέσως μετά την ψήφιση του ‘’νόμου Γεωργιάδη’’ 5053/2023. Έτσι, οι λίγοι οδηγοί του ΟΑΣΘ ξεκίνησαν από τον Οκτώβριο του 2023 να εργάζονται στα ρεπό τους. Η επιλογή αυτή σύντομα ανακλήθηκε, μετά το λιποθυμικό επεισόδιο οδηγού, τον Νοέμβριο του 2023, που είχε αποτέλεσμα την παράσυρση και το θάνατο μιας οδηγού μηχανής.

Δεν είναι λίγες οι φορές το τελευταίο έτος που έχουν καταγραφεί βλάβες σε λεωφορεία του ΟΑΣΘ οδηγώντας σε τροχαία ατυχήματα και καθυστερήσεις. Όπως περιγράφει οδηγός του ΟΑΣΘ στο NEWS247, όταν οι οδηγοί αλλάζουν κάθε ημέρα όχημα, δε γνωρίζουν τι πρόβλημα έχει και τι λεωφορείο είναι αυτό. Κάθε όχημα έχει δελτίο βλαβών, τις ιδιαιτερότητές του και τις δυσλειτουργίες του. Ένα οδηγός είναι δεμένος με το όχημα του και χρειάζεται να το γνωρίζει, για να το οδηγεί με ασφάλεια.

Εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ εξυπηρετούν θέσεις στο Μετρό

Σε μια περίοδο που ο Οργανισμός αναζητά οδηγούς και προσπαθεί να εξοικονομήσει πόρους, επιλέγει να δανείσει εργαζομένους στα εκδοτήρια του Μετρό στην ιδιωτική εταιρεία “Thema’’. Σύμφωνα με καταγγελία του ΔΑΣ ΟΑΣΘ, 26 εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ μετέβησαν από το συνήθη χώρο εργασίας τους στις εγκαταστάσεις του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης, για να εκπαιδευτούν σε χειρισμό ηλεκτρονικού υπολογιστή. Στόχος είναι να απασχοληθούν στα εκδοτήρια των σταθμών.

Οι εργαζόμενοι αυτοί, όπως πληροφορείται το ΝΕWS24/7, ήταν ελεγκτές κομίστρου, αποθηκάριοι ή εκτελούσαν δουλειά γραφείου. Η ιδιωτική εταιρεία διαχείρισης του Μετρό, βάση της σύμβασης της, δεν είχε την υποχρέωση να επανδρώσει όλους τους σταθμούς, αλλά μόνον 5 από τους 13 σταθμούς. Όταν το Υπουργείο συνειδητοποίησε ότι θα χρειαστεί προσωπικό και στους υπόλοιπους 8 σταθμούς, επέλεξε να δανείσει σε μια ιδιωτική εταιρεία εργαζομένους του ΟΑΣΘ.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα