H DICK PIC ΠΟΥ ΚΑΤΕΣΤΡΕΨΕ ΤΟΝ ΑΓΙΑΞ
Όλη η ιστορία πίσω από την κατρακύλα του Άγιαξ, της ομάδας που μέσα σε τέσσερα χρόνια βρέθηκε απ’ τα ημιτελικά του Τσάμπιονς Λιγκ, να παλεύει στις τελευταίες θέσεις του ολλανδικού πρωταθλήματος.
Σύμφωνα με τον Guardian “όλα ξεκίνησαν με μια φωτογραφία που έδειχνε τα απόκρυφα μέρη ενός πρώην παίκτη. Και όχι, αυτό δεν είναι ένα άρθρο σχετικά με το ‘χιούμορ’ των ποδοσφαιριστών στα αποδυτήρια. Αυτή είναι η ιστορία του θανάτου του Άγιαξ, ο οποίος το 2019 απείχε μόλις μερικά δευτερόλεπτα από τον τελικό του Τσάμπιονς Λιγκ και τώρα βρίσκεται 14ος στην Eredivisie, αφού ο αγώνας εντός έδρας με τη Φέγενορντ την Κυριακή διακόπηκε εν μέσω προβλημάτων με τους οπαδούς και την ομάδα να χάνει με 3-0”.
Το γκολ που σημείωσε ο Λούκας Μόουρα της Τότεναμ στο τελευταίο λεπτό των καθυστερήσεων στις 8 Μαΐου 2019 γκρέμισε το όνειρο του Άγιαξ να βρεθεί στον τελικό του Τσάμπιονς Λιγκ αλλά δεν υπήρχε καμία αμφιβολία ότι ο ολλανδικός σύλλογος είχε ήδη ξεπεράσει τον εαυτό του.
“Για μια ομάδα από ένα πρωτάθλημα που το σνομπάρουν οι σεΐχηδες του πετρελαίου και οι μεγάλοι επενδυτές, και όπου τα χρήματα της τηλεόρασης είναι σχετικά ασήμαντα, ήταν ακόμα μια αξέχαστη βραδιά και μια αξέχαστη σεζόν”, συνεχίζει η αγγλική εφημερίδα.
Πρώτα, η ομάδα του Έρικ τεν Χαγκ είχε επιβιώσει από τρεις προκριματικούς γύρους, στη συνέχεια αντιστάθηκε στη Μπάγερν Μονάχου δύο φορές με θεαματικό τρόπο στη φάση των ομίλων, συνέτριψε τη Ρεάλ Μαδρίτης με 4-1 στο Μπερναμπέου και κέρδισε τη Γιουβέντους στο Τορίνο. Αυτό επιτεύχθηκε μέσω του εκπληκτικού συνδυαστικού ποδοσφαίρου και των εξαιρετικών τεχνικών δεξιοτήτων μερικών ταλέντων όπως ο Φρένκι ντε Γιονγκ, ο Ματάις ντε Λιχτ, ο Χακίμ Ζιγιές και ο Ντόνι φαν ντε Μπέεκ, ενώ οι Ντούσαν Τάντιτς και Ντάλεϊ Μπλιντ βίωναν τη δεύτερη νεότητά τους.
Το ιδανικό μείγμα είχε επιτευχθεί υπό τον τεχνικό διευθυντή, τον Μαρκ Όβερμαρς, και παρόλο που ο αποκλεισμός απ’ τα Σπιρουνια ήταν πικρός και σκληρός, οι Ολλανδοί ήταν πεπεισμένοι ότι αυτός σηματοδοτούσε την έναρξη μιας νέας εποχής.
Και μετά ήρθε η μέρα που ο Όβερμαρς (ο πρώην παίκτης του Άγιαξ, της Άρσεναλ και της Μπαρτσελόνα) κατέβασε το παντελόνι του σε μια τουαλέτα, τράβηξε μια φωτογραφία και την έστειλε σε μια γυναίκα υπάλληλο του Άγιαξ. Σαν να μην ήταν αρκετά κακό αυτό από μόνο του, αποδείχθηκε ότι δεν ήταν η πρώτη φορά που ο Όβερμαρς είχε προσεγγίσει γυναίκες συναδέλφους με αυτόν τον αηδιαστικό τρόπο. Έτσι, στις 6 Φεβρουαρίου 2022 πήρε πόδι από τον σύλλογο.
“Η συμπεριφορά του ήταν το καλύτερα κρυμμένο μυστικό στον Άγιαξ”, γράφει χαρακτηριστικά η εφημερίδα. Και συνεχίζει:
“Ο Άγιαξ νόμιζε ότι είχε γίνει η Μπάγερν Μονάχου της Ολλανδίας, ότι δεν τον έφτανε κανείς. Τον Μάιο του 2022 τερμάτισε στην κορυφή του ολλανδικού πρωταθλήματος για τέταρτη συνεχόμενη σεζόν ενώ και στο Τσάμπιονς Λιγκ έζησε μεγάλες βραδιές κόντρα στη Βαλένθια, την Τσέλσι, την Μπορούσια Ντόρτμουντ και τη Σπόρτινγκ.
Οι παραδοσιακοί τους αντίπαλοι, η PSV και ειδικά η Φέγενορντ φαίνονταν σαν να είναι χρόνια πίσω του. Όμως ο Άγιαξ έχασε τη μεταγραφική οξυδέρκεια του Όβερμαρς, ο οποίος όχι μόνο ανακάλυψε πολύτιμα πετράδια στην Ευρώπη, αλλά είχε δημιουργήσει κι ένα εντυπωσιακό δίκτυο στη Νότια και Κεντρική Αμερική. Οι Άντονι, Λισάντρο Μαρτίνεζ, Έντσον Άλβαρεζ, ο Ζιγιές, ο Μοχάμεντ Κούντους και Κάσπερ Ντόλμπερκ πουλήθηκαν τελικά για τεράστια ποσά, όπως και τα εγχώρια ταλέντα Ντε Γιονγκ, Ντε Λιχτ, Ντε Μπεεκ και Σερτζίνιο Ντεστ”.
Ο Όβερμαρς είχε εγκατασταθεί στον Άγιαξ το 2012 μετά από μια αναμόρφωση του συλλόγου που ξεκίνησε από τον Γιόχαν Κρόιφ. Τα πρώτα πέντε χρόνια έπρεπε να συνεργαστεί στενά με άλλους πρώην παίκτες όπως τον Ντένις Μπέργκαμπ και το διοικητικό συμβούλιο τον εμπόδιζε να δώσει στους παίκτες μισθό άνω του 1 εκατομμυρίου ευρώ το χρόνο.
Στα τέλη του 2017, όμως, πήρε τον έλεγχο του Άγιαξ μαζί με τον Φαν ντερ Σαρ όταν ο Μπέργκαμπ απολύθηκε μαζί με τον προπονητή Μαρσέλ Κέιζερ. Μία από τις καλύτερες κινήσεις του Όβερμαρς ήταν να προσλάβει για προπονητή τον Τεν Χαγκ, τον προπονητή που είχε προσλάβει και στο παρελθόν στην Go Ahead Eagles. Ταυτόχρονα, ο Όβερμαρς “έσπασε” το ανώτατο όριο μισθών για να επαναφέρει τους Τάντιτς και Μπλάιντ στην Ολλανδία από την Premier League. Εξαιτίας όλων αυτών των κινήσεων ξεκίνησε η επανεμφάνιση του Άγιαξ ως μεγάλου ονόματος στην Ευρώπη.
Και μετά ήρθε το σκάνδαλο της ανάρμοστης συμπεριφοράς. Ο Τεν Χαγκ εξακολουθούσε να οδηγεί τον Άγιαξ στον 36ο του τίτλο, αλλά έφυγε το καλοκαίρι του 2022 για τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ. Ο Άγιαξ αντικατέστησε τον Όβερμαρς με μερικούς άπειρους υπαλλήλους και ζήτησε από τον Φαν ντερ Σαρ, τον γενικό διευθυντή, να βοηθήσει στις μεταγραφές. Ο σύλλογος πούλησε παίκτες εκείνο το καλοκαίρι για περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ και ξόδεψε περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ για μεταγραφές και επεκτάσεις συμβολαίων. Και τα δύο ποσά ήταν ρεκόρ για την ιστορία του συλλόγου, ωστόσο η σεζόν που ακολούθησε ήταν καταστροφική. Μέσα στην καταστροφή συμπεριλαμβάνεται μια ήττα-ρεκόρ από τη Νάπολι με 6-1 στο Τσάμπιονς Λιγκ, την απόλυση του προπονητή Άλφρεντ Σρόιντερ και την κατάληψη τελικά της τρίτης θέσης υπό τον άπειρο προσωρινό προπονητή Τζον Χέιτινγκα, κάτι που σήμαινε ότι δεν θα έβγαιναν στο Τσάμπιονς Λιγκ την επομενη χρονιά.
Ο Φαν ντε Σαρ αποσύρθηκε το καλοκαίρι, έχοντας προλάβει να διορίσει νέο τεχνικό διευθυντή τον Σβεν Μίσλιντατ, ο οποίος είχε περάσει από Στουτγάρδη, Ντόρτμουντ και Άρσεναλ, και στον οποίο δόθηκε εντολή να πουλήσει (150 εκατ. ευρώ) και να μειώσει τους μισθούς. Χωρίς έσοδα από το Τσάμπιονς Λιγκ, ο Άγιαξ χρειάστηκε να κάνει περικοπές για πρώτη φορά εδώ και χρόνια. Ο Μίσλιντατ πέτυχε, αλλά τον κριτίκαραν ότι έδρασε σε μεγάλο βαθμό μόνος του.
Υπέγραψε δώδεκα σχεδόν άγνωστα ταλέντα, μερικά από τα οποία δεν είχαν παίξει ποτέ στο υψηλότερο επίπεδο. Απάλλαξε τον Χέιτινγκα από τα προπονητικά του καθήκοντα, ο οποίος ήταν και πολύ δημοφιλής στους οπαδούς της ομάδας, και προσέλαβε τον Μορίς Στέιν που ήταν άπειρος στο υψηλότερο επίπεδο, ζητώντας ταυτόχρονα λίγους μήνες υπομονή.
Αλλά στο Άμστερνταμ δεν κάνουν υπομονή. Φέτος ο Άγιαξ έκανε το χειρότερο ξεκίνημά του στο πρωτάθλημα από το 1964 και για να γίνουν τα πράγματα ακόμη χειρότερα, αποδείχθηκε ότι ο Μίσλιντατ είχε φέρει έναν παίκτη, τον Μπόρνα Σόσα, ο οποίος εκπροσωπείται από το γερμανικό πρακτορείο AKA Global, το οποίο φέρεται να έχει μερίδιο στην εταιρεία δεδομένων Matchmetrics στην οποία ο Μίσλιντατ κατέχει μετοχές. Ο σύλλογος έχει ήδη ξεκινήσει έρευνα σχετικά με αυτήν τη μεταγραφή.
Οι άνθρωποι του Άγιαξ είπαν ότι ο νέος τους προπονητής είχε εξηγήσει την εμπλοκή του στη Matchmetrics όταν διορίστηκε, αλλά ότι δεν γνώριζαν για την υποτιθέμενη συμμετοχή της AKA Global στην εταιρεία τη στιγμή της μεταγραφής. Σύμφωνα με τον σύλλογο, ο προπονητής “θα προσφέρει την πλήρη συνεργασία του και θα μοιραστεί όλα τα σχετικά έγγραφα” που θα ζητηθούν για την έρευνα.
Όλα κορυφώθηκαν την περασμένη Κυριακή στον αγώνα εναντίον της Φέγενορντ, της μεγάλης αντιπάλου του Άγιαξ, ομάδα που ο Αίαντας και οι οπαδοί του υποτιμούσαν συστηματικά τα τελευταία χρόνια αλλά που πέρσι τους ξεπέρασε με τεράστια διαφορά σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Στο ματς η Φέγενορντ προηγούταν με 3-0, όταν οι οπαδοί του Άγιαξ από τους ultras της F-side άρχισαν να φωνάζουν εναντίον της διοίκησης και ζητούσαν από τον προπονητή να φύγει, προτού πετάξουν πυροτεχνήματα στο γήπεδο, αναγκάζοντας το παιχνίδι να διακοπεί. Στη συνέχεια σημειώθηκαν ταραχές γύρω από το στάδιο, με τους χούλιγκαν να εισέρχονται στην κεντρική είσοδο και να έρχονται σε σύγκρουση με την αστυνομία. Τέτοιες εικόνες το Άμστερνταμ είχε χρόνια να δει. Το ίδιο βράδυ, ο Μίσλιντατ απολύθηκε.
Την Τετάρτη, ο σύλλογος έπρεπε να γυρίσει στο γήπεδο και να παίξει τα 35 λεπτά που απέμεναν, σε ένα παιχνίδι που ήταν καταδικασμένος να χάσει. Κάτι όχι και τόσο τιμητικό για μία τόσο ιστορική ομάδα όσο ο Άγιαξ, αν σκεφτούμε κιόλας ότι το 0-3 έγινε τελικά 0-4.
Έτσι, το λιγότερο που μπορούμε να πούμε μέχρι στιγμής είναι ότι το μέλλον της ομάδας παραμένει αβέβαιο. Μερικοί φανατικοί οπαδοί ελπίζουν ότι ο Όβερμαρς, ο οποίος είναι πλέον πολύ επιτυχημένος στην Άντβερπ, θα επιστρέψει. Άλλοι πιστεύουν ότι αυτό είναι ένα πολύ μακρινό ενδεχόμενο. Όπως και να ‘χει, ο σύλλογος είναι απελπιστικά διχασμένος και η φετινή χρονιά μοιάζει ήδη με μια τεράστια καταστροφή.