SPOTMECHANIC: ΠΟΣΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΡΥΒΕΙ ΕΝΑ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟ;
Πως η αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου είναι και λίγο λοταρία
Λένε πολλοί πως η αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου είναι και λίγο λοταρία. Συνήθως κοιτάς τις αγγελίες, βλέπεις από κοντά το αυτοκίνητο, το πας για δέκα λεπτά στον γνωστό σου μηχανικό που, όσο έμπειρος και αν είναι, δεν μπορεί να κάνει πλήρη έλεγχο αν δεν έχει αρκετή ώρα στη διάθεσή του, και το αγοράζεις ελπίζοντας πως δεν θα σου «βγάλει» κάποιο σοβαρό πρόβλημα στο μέλλον.
Την αβεβαιότητα αυτή έρχεται καλύψει η Spotmechanic , μια νέα εξειδικευμένη εταιρεία που αναλαμβάνει να ελέγξει, με κάθε τρόπο και όσο ενδελεχώς γίνεται, το υποψήφιό σας μεταχειρισμένο, εκδίδοντας μάλιστα αναλυτική αναφορά όπου καταγράφονται όλα τα ευρήματα.
«Δεν υπάρχει περίπτωση να μας αποκρύψει κάποιος το παρελθόν του αυτοκινήτου του», μας λέει ο κ. Χρήστος Ζης, συνιδρυτής της εταιρείας και επικεφαλής της ομάδας των μηχανικών της. «Αν είναι τρακαρισμένο, αν έχει βαφτεί, αν έχει περάσει κάτι σοβαρό, ο έλεγχός μας θα το αποκαλύψει».
«Ελέγχουμε 180 σημεία», τονίζει ο κ. Ζης, «χρησιμοποιώντας ράμπες για τον έλεγχο του πατώματος, ηλεκτρονικό εξοπλισμό για τη λειτουργία του κινητήρα, εξετάζουμε το σασί και τη φανοποιία και, φυσικά, με test drive. Δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στη δομή και το πλαίσιο του αυτοκινήτου γιατί από αυτό εξαρτάται η ασφάλεια και επειδή δείχνει το παρελθόν του».
Οι υπηρεσίες της Spotmechanic απευθύνονται και στον πωλητή και στον αγοραστή. Ο πρώτος μπορεί να χρησιμοποιήσει την έκθεση για να αποδείξει ότι το αυτοκίνητο που πουλάει είναι ασφαλές, ενώ ο δεύτερος μπορεί να λάβει μια πλήρη αναφορά για το αυτοκίνητο που βρήκε σε μια αγγελία και σκέφτεται να προχωρήσει στην αγορά του. Ο κ. Ζης βρίσκεται ακριβώς ανάμεσά τους. «Δεν είμαστε εκπρόσωποι κανενός, δεν μας “προσλαμβάνει” κάποιος για να του πουλήσουμε το αυτοκίνητο. Είμαστε ανεξάρτητη υπηρεσία, η έκθεσή μας βασίζεται σε αντικειμενικά ευρήματα και μετρήσεις και από εκεί και πέρα ο καθένας αποφασίζει».
Η Spotmechanic ιδρύθηκε μέσα στο 2015 και ήδη έχει αρχίσει να δίνει στο στίγμα της στην αγορά. Τον Απρίλιο διενήργησε 175 ελέγχους (ο έλεγχος κοστίζει 45 ευρώ για ένα αυτοκίνητο, 100 ευρώ για τρία, ενώ υπάρχουν ειδικές τιμές για εμπόρους) και το περίπου το 1/5 των πελατών της δημοσίευσε την έκθεσή της μαζί με την αγγελία πώλησης που έβαλε. «Οι υπόλοιποι δεν την δημοσίευσαν» αναφέρει ο κ. Ζης «και ένας από τους στόχους μας είναι να αντιστραφεί αυτό το ποσοστό, οι πωλητές να δημοσιεύουν πράγματι όλη την αλήθεια για το αυτοκίνητό τους, ώστε ο αγοραστής να ξέρει τι έχει μπροστά του και να αποφασίζει ανάλογα».
Στη διαδικασία τίποτα δεν αφήνεται χωρίς έλεγχο. Το πρώτο που εξετάζεται είναι τα έγγραφα του οχήματος (άδεια, ασφάλεια), ενώ η διαδικασία είναι πλήρως νομότυπη (π.χ. για την περίπτωση συμβάντος όταν οδηγεί το όχημα ο μηχανικός). «Αν δεν τα είχαμε καλύψει αυτά δεν θα ξεκινούσαμε. Δεν παρέχουμε απλώς έλεγχο, αλλά και εμπιστοσύνη. Και, φυσικά, ο πωλητής και ο αγοραστής μπορούν να είναι παρόντες στον έλεγχο, ανεξάρτητα του ποιος από τους δύο μας έχει καλέσει».
Ο Χρήστος Ζης προέρχεται από τον χώρο του αυτοκινήτου, η οικογένειά του έχει επιχείρηση εμπορίας φορτηγών και αυτοκινήτων, και ο ίδιος είχε από νωρίς επαφές με τη σχετική αγορά. Είναι τελειόφοιτος του τμήματος ναυτιλιακών σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά, ενώ έχει τελειώσει και σχολή μηχανικών αυτοκινήτων. «Ξεκινήσαμε έχοντας κάποια κεφάλαια, μας στήριξαν φίλοι επενδυτές, όπως και ο κ. Απόστολος Αποστολάκης που πίστεψε στην ιδέα από τους πρώτους και μας βοήθησε σε πολλούς τομείς. Στην ιδρυτική μας ομάδα έχουμε ένα μέλος που είναι ειδικός σε θέματα στρατηγικής, με μεγάλη εμπειρία, και το τρίτο μέλος είναι ειδικός σε θέματα μάρκετινγκ, Internet κ.λπ.»
Η Spotmechanic ανήκει στη… μειονότητα εκείνη των startups που έχουν έσοδα από την πρώτη μέρα. Πράγμα που, όπως τονίζει η κ. Λουΐζου, συνέβη επειδή «ξεκινήσαμε αμέσως και δυναμικά, με εμπιστοσύνη και επαγγελματισμό, ενώ άνθρωποι με τεχνογνωσία στήριξαν και αξιοποίησαν μια καλή ιδέα».
Σήμερα η Spotmechanic ελέγχει περίπου 50 αυτοκίνητα την εβδομάδα και ο στόχος της είναι να φτάσει άμεσα τα 300-400 το μήνα και τα 600 μέχρι το τέλος του χρόνου, στόχος απόλυτα εφικτός με δεδομένο πως η αγορά του μεταχειρισμένου στην Ελλάδα είναι στις 350.000 οχήματα το χρόνο. Ήδη εξετάζουν βιογραφικά μηχανικών (καταφθάνουν περίπου 100 την εβδομάδα) με στόχο την επέκταση σε όλες τις μεγάλες πόλεις και, γιατί όχι, και στο εξωτερικό.