ΤΕΣΣΕΡΑ ΜΑΚΡΙΝΑ ΤΑΞΙΔΙΑ ΠΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΝΟΕΡΑ
Το Φεστιβάλ Αθηνών διευρύνει τον πολιτιστικό του χάρτη: Ρωσία, Αργεντινή, Ιράν, Βρετανία. Τέσσερις θεατρικοί σκηνοθέτες στην Πειραιώς 260. Τέσσερα νέα θεατρικά έργα.
Τέσσερις σπουδαίοι σκηνοθέτες με διεθνή αναγνώριση έρχονται στην Πειραιώς 260 στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και παρουσιάζουν για πρώτη φορά στην Ελλάδα τέσσερα τελείως διαφορετικά μεταξύ τους έργα. Αυτό που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι πως δεν πρόκειται για έργα κλασικά και χιλιοπαιγμένα, αλλά για ολοκαίνουρια θεατρικά κείμενα γραμμένα από τους ίδιους τους σκηνοθέτες. Ο καθένας εμπνέεται από τις δικές του προσλαμβάνουσες, τα δικά του βιώματα και τις δικές του εμπειρίες και τα αποτυπώνει στη θεατρική σκηνή με τρόπο μοναδικό.
Ο Κιρίλ Σερεμπρένικοφ, ο Ρώσος πρωτοποριακός κινηματογραφικός σκηνοθέτης, γνωστός για την ακτιβιστική του δράση υπέρ της λοατκι+ κοινότητας, αλλά και λόγω της ρήξης του με το ρωσικό καθεστώς, εμπνέεται από τον πόλεμο της Ουκρανίας και έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα τοποθετώντας στο επίκεντρο του έργου ένα σκοτεινό τέρας.
Ο Μαριάνο Πενσότι που έχει χαρακτηριστεί ως ένα από τα λαμπρότερα θεατρικά ταλέντα της Λατινικής Αμερικής και, μαζί με την ομάδα του, περιοδεύει εκτενώς όλο τον χρόνο εστιάζει στη σχέση ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, φαντασίας και πραγματικότητας, αντλώντας συχνά από τη δική του ζωή ή κι από αυτή των συνεργατών του.
Μέσα από το ιδιαίτερο πρίσμα της σύγχρονης κατάστασης στο Ιράν, ο Ιρανός θεατρικός σκηνοθέτης και συγγραφέας Αμίρ Ρεζά Κουεστανί με τη συγκλονιστικά ευαίσθητη ματιά του, προσεγγίζει πολιτικά ζητήματα όπως το προσφυγικό και η καταπίεση των γυναικών έχοντας κατακτήσει μια έντονα ποιητική και συμβολική γλώσσα.
Έχοντας παρουσιάσει την τελευταία του δουλειά Une mort dans la famille τον Φεβρουάριο στο Παρίσι στο Ateliers Berthier (Odéon-Théâtre de l’Europe), ο θεατρικός συγγραφέας και σκηνοθέτης Αλεξάντερ Ζέλντιν, ανερχόμενο αστέρι του βρετανικού θεάτρου, έρχεται φέτος για πρώτη φορά στην Ελλάδα σκιαγραφώντας μας τη μητέρα του μέσα από τις δικές της “Εξομολογήσεις”.
Βίι: Ένα άψυχο τέρας με κλειστά μάτια κλέβει από τους ανθρώπους την ταυτότητα και το μέλλον τους
Καλλιτεχνικός διευθυντής του Gogol Center της Μόσχας, πολυβραβευμένος σκηνοθέτης θεατρικών, μπαλέτων, και φυσικά ταινιών, ο Κιρίλ Σερεμπρένικοφ βρισκόταν για χρόνια σε κατ’οίκον περιορισμό από το καθεστώς Πούτιν παρότι για καιρό δεν είχαν απαγγελθεί κατηγορίες.
Σήμερα, αυτοεξόριστος πλέον στη Γερμανία, δεν παύει να διακηρύσσει την αντίθεσή του στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Τώρα παρουσιάζει το θεατρικό του έργο “Βίι”, μια παράσταση -στην οποία συμμετέχουν Ρώσοι, Ουκρανοί και Γερμανοί ηθοποιοί που μιλούν ο καθένας στη γλώσσα του- που συμπυκνώνει την εναντίωση και τον αποτροπιασμό του απέναντι στον πόλεμο.
Τι είναι όμως το Βίι; Ο πατέρας του ρωσικού ρεαλισμού, ουκρανικής καταγωγής Νικολάι Γκόγκολ, καταγράφοντας την εποχή του, έγραψε έναν Ουκρανικό μύθο το 1835 – ο οποίος από τότε έχει εμπνεύσει επιτυχημένες ταινίες φαντασίας και τρόμου. Ο μύθος αυτός αφορά τη μάχη της λογικής ενάντια στις σκοτεινές, μαγικές και καταστροφικές δυνάμεις ενός πλάσματος με το όνομα ‘Βίι’, που τα βλέφαρά του ήταν τόσο μακριά που άγγιζαν το έδαφος κι ήταν σχεδόν τυφλό· όταν όμως κατάφερνε να τα ανοίξει, μια μόνη ματιά του ήταν ικανή να σκοτώσει όσους αντίκριζε.
Έχοντας ξεκινήσει να γράφει το έργο μαζί με έναν νέο Ουκρανό συγγραφέα, τον Μπόνταν Πανκρουχίν το 2022, επεξεργάστηκαν, όπως γράφει στο σκηνοθετικό του σημείωμα, «χιλιάδες αναφορές, ντοκιμαντέρ και βίντεο για τον πόλεμο από την Μπούτσα, τη Μαριούπολη, το Ιρπίν. Αθώα θύματα. Αδιανόητα εγκλήματα, αδιάσειστες αποδείξεις βαρβαρότητας. Στο έργο, το Βίι είναι ο Πόλεμος – ένα άψυχο τέρας με κλειστά μάτια. Κλέβει από τους ανθρώπους την ταυτότητα και το μέλλον τους. Άνθρωποι δολοφονούν και δολοφονούνται».
07/06 έως 08/06/2023 στις 20:30
Πειραιώς 260 (Δ)
Το θεατρικό έργο (La obra): Τι σημαίνει σήμερα «θύτης» και «θύμα»
Ο Μαριάνο Πενσότι σκηνοθετεί στην Πειραιώς 260 την παράσταση “Το θεατρικό έργο (La obra)” που εκκινεί από την «πραγματική ιστορία» του Σίμον Φρανκ, ενός Πολωνοεβραίου και τελευταίου επιζώντα του Ολοκαυτώματος από την οικογένειά του, ο οποίος μετακομίζει σε ένα χωριό της Αργεντινής τη δεκαετία του 1960. Αρχίζει να χτίζει τεράστια θεατρικά σκηνικά, που αναπαριστούν σκηνές από τη μικρή πόλη όπου μεγάλωσε, αλλά και από το στρατόπεδο συγκέντρωσης στο οποίο δολοφονήθηκαν οι γονείς του.
Ο μονόλογος που διατρέχει ολόκληρη τη ζωή του από τα παιδικά του χρόνια διανθίζεται σιγά σιγά με την αναπαράσταση πραγματικών τόπων και περιστατικών με τη συμμετοχή αμέτρητων κομπάρσων, κατοίκων του χωριού, που εντέλει γίνεται διάσημο και πλουτίζει χάρη σ’ αυτή την ατραξιόν. Πολλά χρόνια αργότερα, αποκαλύπτεται ωστόσο ότι ο Πολωνοεβραίος δεν ήταν αυτός που ισχυριζόταν ότι είναι.
Στην παράσταση ο Πενσότι επινοεί ως alter ego του τον θεατρικό σκηνοθέτη Ουαλίντ Μανσούρ. Σύμφωνα με την πλοκή, ο Μανσούρ έρχεται στην Αργεντινή για να ανεβάσει ακριβώς μια παράσταση με υλικό αφηγήσεις των κατοίκων που συμμετείχαν στο έργο του Σίμον Φρανκ, εκθέτοντας το πώς η εμπειρία αυτή επηρέασε τις ζωές τους. Η καλειδοσκοπική αυτή οπτική κλονίζει τις βεβαιότητές μας τόσο για το τι σημαίνει σήμερα «θύτης» και «θύμα», όσο και για την έννοια της αναπαράστασης καθαυτήν.
14/06 έως 15/06/2023 στις 21:00
Πειραιώς 260 (Η)
Τυφλός δρομέας: Τρέχουν για να αποφύγουν τον θάνατο
Ο Αμίρ Ρεζά Κουεστανί με τη μοναδικά ευαίσθητη ματιά του προσεγγίζει πολιτικά ζητήματα, όπως το προσφυγικό και η καταπίεση των γυναικών, έχοντας κατακτήσει μια έντονα ποιητική και συμβολική γλώσσα.
Ο “Τυφλός Δρομέας” που θα δούμε στην Πειραιώς 260, έχει, όπως όλα τα έργα του, αφετηρία προβληματισμού τη σύγχρονη ιρανική κοινωνία. Στο έργο ένας άντρας γράφει στον λογαριασμό του στο ίνσταγκραμ ότι ο ίδιος και η γυναίκα του, που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη φυλακή ως πολιτική κρατούμενη, έχουν υποσχεθεί ο ένας στον άλλον να τρέχουν κάθε βράδυ πλάι στον τοίχο της φυλακής όπου εκείνη κρατείται, ο καθένας από τη δική του πλευρά.
Πριν τη σύλληψή της, προπονούνταν για μήνες στο τρέξιμο σχεδιάζοντας να φύγουν από το Ιράν για την Αγγλία. Ετοιμάζονταν να καλύψουν τα 27 χιλιόμετρα της Σήραγγας της Μάγχης τη μόνη στιγμή που θα ήταν αυτό εφικτό, στις πέντε ώρες που μεσολαβούν ανάμεσα στο τελευταίο βραδινό τρένο και την αναχώρηση του πρώτου πρωινού. Αλλά η προπόνησή τους με στόχο μια καλύτερη ζωή διακόπηκε από τη σύλληψη της γυναίκας του μια εβδομάδα πριν ξεκινήσουν. Ένας αγώνας που συνεχίζεται υπεράνω εμποδίων.
20/06 έως 21/06/2023 στις 21:00
Πειραιώς 260 (Ε)
Οι εξομολογήσεις: Μπορούμε να κοιτάξουμε τη ζωή με φρέσκο βλέμμα;
Ο Αλεξάντερ Ζέλντιν παρουσιάζει τις “Εξομολογήσεις”, ένα έργο όπου σκιαγραφεί το πορτρέτο της ζωής της μητέρας του, Άλις. Από τη γέννησή της στην Αυστραλία το 1943 μέχρι την ενηλικίωση της ως μέλος της εργατικής τάξης, αλλά και την κοινωνική επανεκκίνησή της ως χωρισμένη γυναίκα στο Λονδίνο.
Καθώς η κοινωνία αλλάζει γύρω της, οι αγάπες της Άλις διαμορφώνουν τον κεντρικό άξονα μίας διαδικασίας απελευθέρωσης. Βασικό ερώτημα του έργου και του συγγραφέα είναι το αν μπορούμε να φτάσουμε στον πυρήνα της ανθρώπινης αξιοπρέπειας παρατηρώντας σε βάθος χρόνου τη ζωή ενός ανθρώπου.
23/06 έως 26/06/2023 στις 21:00
Πειραιώς 260 (Δ)