ΤΙ ΑΠΕΓΙΝΕ ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΔΟΛΟΦΟΝΗΘΗΚΕ Ο ΚΕΝΕΝΤΙ
Αποσύρθηκε ή στα ματωμένα του καθίσματα έκατσαν και άλλοι Πρόεδροι;
Στις 22 Νοεμβρίου 1963, ο Τζον Κένεντι θα γινόταν ο πρωταγωνιστής της πιο διάσημης ανεξιχνίαστης δολοφονίας του 20ου αιώνα -άθελα του φυσικά. Κατά τη διάρκεια της αυτοκινητοπομπής στην οποία ηγούνταν στους δρόμους του Ντάλας, θα έπεφτε νεκρός μέσα στην προεδρική λιμουζίνα και ένα σωρός από θεωρίες συνωμοσίας θα ξεσπούσαν και θα παρέμεναν ζωντανές -και ενδιαφέρουσες- μέχρι και σήμερα.
Τι απέγινε όμως αυτό το αυτοκίνητο μέσα στο οποίο ο JFK άφησε την τελευταία του πνοή; Θα περίμενε κανείς ότι θα είχε αποσυρθεί, σωστά; Κι όμως τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΙΚΗΣ ΛΙΜΟΥΖΙΝΑΣ
Η βαθιά μπλε Lincoln Continental μέσα στην οποία δολοφονήθηκε ο JFK κατασκευάστηκε από τη Ford Motor Company το 1961. Οι τροποποιήσεις έγιναν από τη Hess & Eisenhardt (μια εταιρεία κατασκευής αμαξωμάτων που ειδικευόταν στα τεθωρακισμένα οχήματα) προκειμένου να είναι κατάλληλη για χρήση από τον Πρόεδρο. Σύμφωνα με το Μουσείο Χένρι Φορντ, οι δύο εταιρείες συνεργάστηκαν για να προσαρμόσουν τα οχήματα -μία συνεργασία στην οποία η Μυστική Υπηρεσία έδωσε την κωδική ονομασία “X-100”.
Η αρχική Lincoln Continental κόπηκε στη μέση και προστέθηκε μια επέκταση 3,5 ποδιών για να επιμηκυνθεί. Άλλα χαρακτηριστικά του οχήματος περιελάμβαναν αφαιρούμενα πάνελ οροφής, συστήματα θέρμανσης και κλιματισμού, κόκκινα φώτα που αναβοσβήνουν, δύο ραδιοτηλέφωνα και ένα υδραυλικό κάθισμα για την ανύψωση του προέδρου. Η Lincoln κόστιζε περίπου 7.300 δολάρια, αλλά τα χαρακτηριστικά που προστέθηκαν κόστιζαν σχεδόν 200.000 δολάρια (περίπου 1,8 εκατομμύρια δολάρια σε σημερινά χρήματα).
Η Ford Motor Company παρέμεινε η ιδιοκτήτρια της προεδρικής λιμουζίνας και μισθώθηκε απ’ τη Μυστική Υπηρεσία για προεδρική χρήση για το ποσό των 500 δολαρίων ετησίως.
ΠΟΥ ΠΗΓΕ ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΜΕΤΑ ΤΗ ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΤΟΥ JFK;
Οι περισσότεροι θα πίστευαν ότι το όχημα στο οποίο πυροβολήθηκε ο JFK, θα αποσύρθηκε μετά τη δολοφονία, αλλά κάτι τέτοιο δεν συνέβη.
Μετά τη δολοφονία του Κένεντι, η προεδρική λιμουζίνα μεταφέρθηκε πίσω στον Λευκό Οίκο με αεροπλάνο μεταφοράς φορτίων. Κρατήθηκε για λίγο προκειμένου να ερευνηθεί για αποδεικτικά στοιχεία, με την “Επιτροπή Γουόρεν”, το FBI και τις μυστικές υπηρεσίες να το ξεσκονίζουν κυριολεκτικά, σύμφωνα με τη New York Daily News. Εννοείται πάντως ότι το παρμπρίζ, το οποίο χτυπήθηκε από σφαίρα, αφαιρέθηκε.
Ο Λευκός Οίκος έδωσε την εντολή να επισκευαστεί η Lincoln Continental και να τροποποιηθεί τον Δεκέμβριο του 1963. Σύμφωνα με το Μουσείο Henry Ford, στάλθηκε στο Hess & Eisenhardt στο Σινσινάτι του Οχάιο, όπου και ξαναφτιάχτηκε. Στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο γκαράζ της Ford Motor Company στο Ντίρμπορν του Μίσιγκαν, όπου και της προστέθηκαν περισσότερα χαρακτηριστικά.
Η γενική επισκευή του αυτοκινήτου περιελάμβανε νέα μαύρη βαφή, ενισχυμένα δομικά μέρη, πρόσθετη τεχνολογία επικοινωνίας, μη αφαιρούμενη κορυφή και θωράκιση των θαλάμων επιβατών. Συνολικά, η ανακατασκευή φέρεται να κόστισε 500.000 δολάρια δηλαδή περίπου 4,6 εκατομμύρια δολάρια σε σημερινά χρήματα.
ΠΟΙΟΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΜΕΤΑ ΤΗ ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ;
Η Lincoln Continental ανακαινίστηκε αντί να αποσυρθεί και αυτό συνέβη γιατί θα χρειάζονταν πολλά χρόνια μέχρι να κατασκευαστεί μια νέα προεδρική λιμουζίνα. Η επισκευή ήταν η πιο αποτελεσματική λύση. Μετά από όλες τις τροποποιήσεις, το πολυτελές αυτοκίνητο επέστρεψε στον Λευκό Οίκο.
Όλως παραδόξως, το αυτοκίνητο μέσα στο οποίο δολοφονήθηκε ο Κένεντι, συνεχίστηκε να χρησιμοποιείται από τους Αμερικανούς Προέδρους. Οι Λίντον Τζόνσον, Ρίτσαρντ Νίξον, Τζέραλντ Φορντ και Τζίμι Κάρτερ ήταν οι τέσσερις Πρόεδροι που έκατσαν στα πίσω καθίσματά του. Παράλληλα, το αυτοκίνητο πέρασε μερικές ακόμη τροποποιήσεις το 1967 όπου και απέκτησε πρόσθετη θωράκιση και βαφή, ενώ επίσης του έγιναν και κάποιες μικρές διορθώσεις, όπως αφαίρεση βαθουλώματος και προσθήκη προστατευτικών προφυλακτήρων.
Σύμφωνα με το Motor Biscuit, ο Πρόεδρος Τζόνσον χρησιμοποίησε τη Lincoln Continental μόνο λίγες φορές κατά τη διάρκεια της προεδρίας του, καθώς δεν ένιωθε και τόσο άνετα να χρησιμοποιεί το όχημα όπου δολοφονήθηκε ο Κένεντι. Επέλεξε να χρησιμοποιεί κυρίως άλλα αυτοκίνητα από τη μεγάλη έτσι κι αλλιώς “συλλογή” του Λευκού Οίκου.
ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ “ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΘΗΚΕ” ΤΟ 1977
Μπορεί να κατασκευάστηκαν κι άλλα προεδρικά οχήματα το 1968 και το 1972, αλλά το αυτοκίνητο μέσα στο οποίο πυροβολήθηκε ο Κένεντι συνέχισε να αποτελεί μέρος του στόλου του Λευκού Οίκου. Μετά από περισσότερο από μια δεκαετία υπηρεσίας, η προεδρική λιμουζίνα αποσύρθηκε τελικά το 1977. Στάλθηκε στο Μουσείο Αμερικανικής Καινοτομίας Henry Ford που βρίσκεται στο Ντίρμπορν του Μίσιγκαν και εκτίθεται μαζί με άλλα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν από την Ford Motor Company.
Είναι προφανές ότι μέχρι και σήμερα, αυτό το αυτοκίνητο παραμένει ένα από τα πιο δημοφιλή εκθέματα του μουσείου, με τους επισκέπτες να αφιερώνουν ολόκληρες ώρες χαζεύοντας το όχημα που πλέον έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της αμερικανικής ιστορίας. Με τη λαμπερή εξωτερική του εμφάνιση και την εξαιρετική του κατάσταση, όποιος δεν γνωρίζει την ιστορία του οχήματος δεν θα πίστευε ότι συνδέεται με ένα τραγικό γεγονός, πόσο μάλλον με την πιο διάσημη ανεξιχνίαστη δολοφονία του 20ου αιώνα. Σύμφωνα με την Dallas Morning News, ορισμένοι επισκέπτες του μουσείου αφήνουν μέχρι και λουλούδια δίπλα στη Lincoln, ιδιαίτερα κατά την επέτειο του θανάτου του Κένεντι, στις 22 Νοεμβρίου.
ΤΟ ΑΛΛΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΣΕ Ο ΚΕΝΕΝΤΙ
Εκτός από την προεδρική λιμουζίνα μέσα στην οποία δολοφονήθηκε, ο JFK εκείνο το πρωινό χρησιμοποίησε ένα ακόμη όχημα. Αυτό το αυτοκίνητο (μία λευκή Lincoln Continental του 1963 που ονομάζεται “Limo One”) χρησιμοποιήθηκε από τον Πρόεδρο και τη σύζυγό του κατά τη διάρκεια της μεταφοράς τους από το ξενοδοχείο τους προς την αεροπορική βάση Carswell την ημέρα της δολοφονίας του. Τη Limo One τη δάνεισε ο έμπορος αυτοκινήτων Μπιλ Γκόλιχτλι, για να τη χρησιμοποιήσει ο Πρόεδρος και στη συνέχεια του επιστράφηκε.
Κατά τη διάρκεια των ετών, αυτό το όχημα άλλαξε χέρια πριν τελικά πουληθεί στον Λ.Χ. Χάου και εκτεθεί στο “Μουσείο Αμερικανικής Τραγωδίας”. Το 1998, το αυτοκίνητο άλλαξε ξανά ιδιοκτησία και μετά από δημοπρασία, το 2013, πέρασε στα χέρια του συλλέκτη Τζιμ Γουόρλικ. Το 2020 ξαναβγήκε σε δημοπρασία και πωλήθηκε στο νέο της ιδιοκτήτη για 375.075 δολάρια.