ΤΙ ΕΧΟΥΝ ΤΑ ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗ ΚΑΙ ΧΑΛΑΝΕ -ΣΥΝΕΧΕΙΑ;
Οι κυβερνώντες της Γερμανίας έχουν διάφορες δουλειές στο εξωτερικό. Ενίοτε δεν εμφανίζονται στις προγραμματισμένες συναντήσεις, αφού τα κυβερνητικά αεροσκάφη διατηρούν το δικαίωμα της έκπληξης.
Μεταξύ πολλών άλλων, η Γερμανία είναι το κράτος που ‘δίνει’ στην Ευρώπη τις περισσότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, μεταξύ όλων των μελών της ΕΕ. Άρα επηρεάζει περισσότερο την κλιματική αλλαγή.
Όπως έχει πει ο φυσικός Δρ. Άγγελος Σωτηρόπουλος στο Magazine “η κλιματική κρίση είναι ουσιαστικά πρόβλημα που προκαλούν κυρίως οι μεγάλες χώρες παραγωγοί (βλ. G8) που παράγουν τουλάχιστον το 70% της αέριας ρύπανσης, μαζί με τις χώρες που καταναλώνουν από αυτούς, εκ των οποίων πολλές είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης: συμβάλλουν εμμέσως στην κλιματική αλλαγή, με την κατανάλωση ενέργειας και αγαθών από μη βιώσιμες χώρες”.
H Γερμανία είναι και η χώρα που ξόδεψε 55.000 ευρώ για τα μαλλιά και το make up της Άνγκελα Μέρκελ, αφότου είχε αποχωρήσει από την καρέκλα της καγκελάριου.
Είναι και το έθνος που έχει παγιώσει στη δεύτερη θέση το ακροδεξιό κόμμα “Εναλλακτική για τη Γερμανία”.
Την ίδια ώρα, όταν εκπρόσωποι της έχουν δουλειές στο εξωτερικό, δεν μπορούν να είναι βέβαιοι πως θα φτάσουν έγκαιρα και με ασφάλεια στον προορισμό τους.
Ο στόλος με 14, εν μέρει αρκετά παλιά, αεροπλάνα, τα οποία χρησιμοποιούνται για μέλη του υπουργικού συμβουλίου έχουν προσφέρει ουκ ολίγες συγκινήσεις, μολονότι έχουν γίνει και αντικαταστάσεις.
Η γερμανική αεροπορία που διατηρεί και εκμεταλλεύεται τον διπλωματικό στόλο της Γερμανίας, έχει κινήσει τις διαδικασίες αντικατάστασης των γηραιότερων αεροπλάνων, ένα εκ των οποίων χρησιμοποίησε η Αναλένα Μπέρμποκ στην τελευταία σημείωση της λίστας με τους υπουργούς που δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν αποτελεσματικά ένα επαγγελματικό ταξίδι.
Οι καθ’ ύλην αρμόδιοι εξήγησαν πως το ‘γερασμένο’ A340 επιλέχθηκε για την ΥΠΕΞ αντί ενός νεαρότερου μοντέλου, βάσει της αξιολόγησης της διαθεσιμότητας και των αναγκών άλλων χρηστών.
Πάμε τώρα, και στις εμπειρίες που είχαν να προσφέρουν τα κυβερνητικά αεροπλάνα σε αξιωματούχους.
Η περιβαλλοντική ζημιά που προκάλεσε το αεροσκάφος υπουργού των Πρασίνων
Η Μπέρμποκ είχε προγραμματίσει να ταξιδέψει στην Αυστραλία, τη Νέα Ζηλανδία και τα νησιά Φίτζι. Το αεροσκάφος που της έδωσαν (A340-300) δεν κατάφερε να ‘σηκωθεί’, λόγω τεχνικού προβλήματος.
Το αντικατέστησαν με άλλο που παρουσίασε τεχνικό πρόβλημα και καθυστέρησε η αναχώρηση προς την Τζέντα. Προέκυψε σφάλμα στα φτερά, 3 λεπτά μετά την απογείωση από την στάση για ανεφοδιασμό στο Άμπου Ντάμπι -όπου επέστρεψε.
Ο πιλότος (των 35 χρόνων εμπειρίας) αναγκάστηκε να αφιερώσει περίπου δύο ώρες πετώντας πάνω από την έρημο και τη θάλασσα για να ρίξει περίπου 80 τόνους κηροζίνης, ώστε να μπορέσει το αεροσκάφος να προσγειωθεί με ασφάλεια.
Γεγονός που προκάλεσε έντονα ερωτήματα για την περιβαλλοντική ζημιά που προκάλεσε το ταξίδι της υπουργού των Πρασίνων.
Η γερμανική αεροπορία δήλωσε ότι η απόρριψη καυσίμων ήταν μια τυπική διαδικασία ασφαλείας και απαραίτητη για να διασφαλιστεί ότι το αεροπλάνο δεν ήταν πολύ βαρύ για να προσγειωθεί. Ενημέρωσε και ότι θα προβεί σε αντικατάσταση και των δυο αεροσκαφών.
Πριν 3 μήνες η Μπέρμποκ αναγκάστηκε να περάσει μια επιπλέον νύχτα στο Κατάρ, όταν το αεροπλάνο της υπέστη ζημιά στο ελαστικό και οι μηχανικοί αναγκάστηκαν να στείλουν από τη Γερμανία το νέο.
Η ‘πλούσια’ ιστορία με ανάλογα περιστατικά τιμήθηκε από πολλά διαφορετικά μεγάλα μέσα. Όπως οι Financial Times.
Τα τρωκτικά που έφαγαν καλώδια
Τον Οκτώβριο του 2018 το αεροπλάνο (A340) που μετέφερε τον τότε υπουργό Οικονομικών, νυν καγκελάριο, Όλαφ Σολτς στη Γερμανία, από τη συνεδρίαση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στο Μπαλί, ακινητοποιήθηκε κατά τη διάρκεια μιας στάσης στην Ινδονησία.
Διαπιστώθηκε ότι αρουραίοι είχαν ροκανίσει καλώδια του αεροσκάφους. Ο υπουργός επιβιβάστηκε σε εμπορική πτήση, καθώς έπρεπε να επιστρέψει το συντομότερο στη Βαυαρία λόγω των επικείμενων εκλογών στην περιφέρεια. Έκανε δυο στάσεις στην επιστροφή: μια στο Χονγκ Κονγκ και μια στη Ζυρίχη. Συνολικά, το ταξίδι διήρκεσε 22 ώρες.
Τα περισσότερα μέλη της αντιπροσωπείας του έμειναν στο Μπαλί, έως ότου επιδιορθωθούν τα προβλήματα στο κυβερνητικό αεροπλάνο.
Για την ιστορία, ο Σολτς ήταν ο δεύτερος -μετά τη Μέρκελ- που έζησε την εμπειρία αδυναμίας κυβερνητικού αεροσκάφους να ολοκληρώσει αποτελεσματικά μια πτήση.
Το 2016 είχε ‘κολλήσει’ στην πόλη Τσανγκσά της Κίνας, ενώ τον περίμεναν στη συνάντηση G7 που είχε προγραμματιστεί να γίνει στη Χιροσίμα της Ιαπωνίας.
Σύμφωνα με τον πιλότο, μια μικρή μηχανή που απαιτείται για την τροφοδοσία καυσίμου, σταμάτησε να λειτουργεί και δεν υπήρχε ανταλλακτικό στο αεροδρόμιο της αναγκαστικής προσγείωσης. Βρέθηκε σε άλλο της Κίνας και χρειάστηκε επιπλέον χρόνος για την αποστολή του.
Το ρόδι που ‘έσπασε’ η Μέρκελ
Το Air Force Airbus A340-313 στο οποίο επιβιβάστηκε η Άνγκελα Μέρκελ στις 29/11 του 2018 για να πετάξει έως το Μπουένος Άιρες της Αργεντινής και να παραστεί στο G20, αντιμετώπισε τεχνικά προβλήματα που οδήγησαν σε δυσλειτουργία των ηλεκτρονικών συστημάτων επικοινωνίας, ενώ ήταν στον αέρα της Ολλανδίας.
Οι πιλότοι αποφάσισαν να κάνουν εκτροπή προς το αεροδρόμιο της Κολωνίας/Βόννης, όπου έγινε αναγκαστική προσγείωση, με μισογεμάτες τις δεξαμενές καυσίμων -γεγονός που αποτελούσε ρίσκο για την ασφάλεια, καθώς είχε σταματήσει να λειτουργεί και το σύστημα καυσίμων.
Από εκεί η Μέρκελ συνέχισε το ταξίδι με εμπορικό αεροσκάφος της Iberia. Στην οικονομική θέση -αυτή υπήρχε διαθέσιμη, αν ήθελε να φτάσει στη σύσκεψη στην ώρα της.
Βέβαια, δεν ήταν η πρώτη φορά που είχε πρόβλημα σε πτήση με το κυβερνητικό της αεροσκάφος, που έχει κι όνομα: λέγεται Konrad Adenauer, εκ του πρώτου μεταπολεμικού καγκελάριου.
Τον Οκτώβριο του 2015 είχε αναγκαστεί να πετάξει στην Ινδία με στρατιωτικό φορτηγό αεροπλάνο, αφού δικό της αεροσκάφος καθηλώθηκε λόγω τεχνικών βλαβών που εντοπίστηκαν, στον έλεγχο πριν την απογείωση.
Στο στρατιωτικό αεροπλάνο η Καγκελάριος και οι άμεσοι συνεργάτες της κάθισαν μπροστά, ακολουθούμενοι από τέσσερα μέλη του υπουργικού συμβουλίου. Πιο πίσω ήταν βιομήχανοι και πίσω, πίσω οι δημοσιογράφοι. Έφτασε στην ώρα της, εν αντιθέσει με το G20 του 2018.
Η ουδόλως ‘γουρλού’ Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν
Η τρίτη της λίστας με τις προβληματικές πτήσεις κυβερνητικών αεροσκαφών της Γερμανίας ήταν η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, τότε υπουργού Άμυνας και νυν επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Το συμβάν κατεγράφη το Φεβρουάριο του 2017, στην πρώτη πτήση ενός Airbus A400M, στο πρώτο ταξίδι μετά την ανάληψη των κυβερνητικών ταξιδιών από το γερμανικό στρατό.
Προορισμός ήταν η Λιθουανία, όπου η φον ντερ Λάιεν επισκέφτηκε τα γερμανικά στρατεύματα του ΝΑΤΟ.
Μπορείς να πεις πως η αρχή της ιστορίας, ήταν ενδεικτική των όσων ακολούθησαν.
Το αεροπλάνο αυτό είχε επιλεγεί με ‘σκοπό’ να παρουσιάσει τις δυνατότητες του μεγαλύτερου αμυντικού μηχανισμού της Ευρώπης, κόστους 9.6 δισεκατομμυρίων ευρώ -από τα 8.100.000.000 της αρχικής εκτίμησης. Παρεμπιπτόντως, η Γερμανία είναι η καλύτερη πελάτισσα των αεροσκαφών A400M.
Το νέο αεροσκάφος είχε αναπτυχθεί ως μέρος ενός προγράμματος για επτά ευρωπαϊκά κράτη του ΝΑΤΟ, με αρχικό εκτιμώμενο κόστος 20 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Αυτό που έγινε, ήταν να καθηλωθεί στο διάδρομο μετά την ανακάλυψη ζημιάς στον κινητήρα.
Οι μηχανικοί ανακάλυψαν διαρροή λαδιού σε έναν από τους τέσσερις κινητήρες του αεροπλάνου κατά τη διάρκεια ενός ελέγχου ρουτίνας συντήρησης πριν την απογείωση της επιστροφής στη Γερμανία.
Μετά την καθυστέρηση της μισής ώρας, η υπουργός επιβιβάστηκε σε αεροσκάφος αντικατάστασης Transall. Ηλικίας 50 ετών.
Σύμφωνα με την DW η Airbuss είχε στοιχίσει ήδη 5 δισεκατομμύρια ευρώ στο πρόγραμμά της με το Υπουργείο Άμυνας της Γερμανίας, αφού προηγούμενα αεροσκάφη αντιμετώπισαν προβλήματα στο κιβώτιο ταχυτήτων και υπέστησαν ρωγμές στην άτρακτο.
Το ανταλλακτικό που ‘κόλλησε’ στο Γιοχάνεσμπουργκ
Τον πρώτο μήνα του 2019 ο τότε υπουργός Ανάπτυξης, Γκερντ Μίλερ, αναγκάστηκε να ακυρώσει το ταξίδι του από το Μαλάουι στη Ναμίμπια (θα μιλούσε με ηγέτες για την ιστορική ευθύνη της Γερμανίας, σχετικά με το αποικιακό παρελθόν της στη χώρα) και να καθυστερήσει την επιστροφή του στη Γερμανία, λόγω βλάβης του κυβερνητικού αεροσκάφους (Global 5000).
Δεν μπόρεσε να απογειωθεί λόγω ελαττωματικής βαλβίδας πίεσης.
Επιβιβάστηκε με τους συνεργάτες του σε τσάρτερ για να συνεχίσει τα ραντεβού του και την ίδια ώρα πλήρωμα από τη Γερμανία κατευθύνθηκε προς το Μαλάουι για να επισκευάσει το αεροπλάνο. Διαπιστώθηκε ωστόσο, πως δεν είχαν πάρει τα ανταλλακτικά που χρειάζονταν.
Η βαλβίδα αντικατάστασης που στάλθηκε από τη Γερμανία είχε ‘κολλήσει’ στο Γιοχάνεσμπουργκ. Κάποια στιγμή έφτασε στον προορισμό της, διορθώθηκε το πρόβλημα και το κυβερνητικό αεροπλάνο κίνησε για να παραλάβει τον υπουργό από τη Ζάμπια.
Κατά την προσγείωση, όμως παρουσιάστηκε ένα άλλο πρόβλημα, στο σύστημα υπολογιστή του αεροπλάνου. Οπότε ο Μίλερ και η αντιπροσωπεία του γύρισαν στη Γερμανία με πτήση τσάρτερ.
Τα χαλασμένα υδραυλικά στο σύστημα προσγείωσης
Ο πρώην υπουργός Άμυνας, Χέικο Μαας και αντιπροσωπεία 40 ατόμων επισκέφτηκαν το Μάλι το Φεβρουάριο του 2019. Αφότου έκανε την πενθήμερη περιοδεία του στη Δυτική Αφρική -στο πλαίσιο υποστήριξης της ειρηνευτικής αποστολής του ΟΗΕ-, ήλθε η ώρα να γυρίσει στην πατρίδα του. Πριν την απογείωση διαπιστώθηκε πρόβλημα στο Airbus A319. Ήταν μηχανικό: είχαν σπάσει τα υδραυλικά του συστήματος προσγείωσης.
Η πρώτη λύση που πρότειναν στον Μαας ήταν μια πτήση της Air France. Την απέρριψε “λόγω χρονικών περιορισμών”. Προτίμησε να πετάξει αεροσκάφος (Air Force Airbus A340-313) της Πολεμικής Αεροπορίας από τη Γερμανία στο Μάλι τη νύχτα και να παραλάβει τους αξιωματούχους το επόμενο πρωί.
Ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι της υπομονής των κυβερνώντων με τα θέματα των αεροσκαφών τους. Εξ ου και έγινε παραγγελία για τρία νέα Airbus A350 για τις μεγάλες πτήσεις, στην τιμή των 150.000.000 ευρώ το καθένα και την πρώτη παράδοση να γίνεται το 2020.
Λίγους μήνες αργότερα (τον Ιούλιο) ο Μαας χρειάστηκε να αλλάξει αεροσκάφος και αντί του Luftwaffe A321 να επιβιβαστεί σε A319 για την πτήση του από το Βερολίνο, επίσης λόγω τεχνικού ελαττώματος.
Οι ατελείωτες εκπλήξεις του Σταϊνμάιερ
Προς τα τέλη του Οκτώβρη του 2016, ο τότε υπουργός Εξωτερικών (νυν πρόεδρος), Φρανκ-Βάλτερ Σταϊνμάιερ κίνησε για μια περιοδεία στην Αφρική. Μετά την απογείωση ακούστηκε ένας εκκωφαντικός θόρυβος. Είχε ‘σκάει’ ένα ελαστικό. Έγινε αναγκαστική προσγείωση, αντικατάσταση και νέα απογείωση.
Τον Ιανουάριο του 2019 (ναι, δεν ήταν καλή χρονιά για τα γερμανικά κυβερνητικά αεροσκάφη) ο Σταϊνμάιερ εγκλωβίστηκε στην Αιθιοπία, μετά το «πρόβλημα πεπιεσμένου αέρα» που εντοπίστηκε σε κυβερνητικό αεροπλάνο.
Τον Απρίλιο του ίδιου έτους ο ίδιος πολιτικός επρόκειτο να επιβιβαστεί σε Bombardier Global 5000 για να πάει από το Βερολίνο στην Στουτγάρδη. Το αεροσκάφος λίγο έλειψε να συντριβεί, μετά την απογείωση του με προορισμό το Berlin Schönefeld Airport, όπου θα παραλάμβανε τον Σταϊνμάιερ την επομένη. Είχε περάσει τον τεχνικό έλεγχο που γίνεται προ της απογείωσης και για αυτό διατάχθηκε έρευνα.
Στα τέλη Αυγούστου του 2019, ο Σταϊνμάιερ χρειάστηκε να πετάξει στην Πολωνία για τις εκδηλώσεις μνήμης του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Το επίσημο κυβερνητικό αεροσκάφος (Airbus A321) παρουσίασε τεχνικό ελάττωμα (ελαττωματική οθόνη για το σύστημα αποπάγωσης) και χρησιμοποιήθηκε -μικρότερο- αεροπλάνο αντικατάστασης, τύπου Α319.
Οι ρωγμές στα παράθυρα
Τον περασμένο Ιούνιο, η υφυπουργός Αμύνης, Σιέμτγιε Μέλλερ και η αντιπροσωπεία της επισκέφθηκαν τον Νίγηρα. Πήγαν με το μικρότερο κυβερνητικό αεροπλάνο της Γερμανίας (Global 6000).
Πριν το ταξίδι της επιστροφής, το πλήρωμα συνειδητοποίησε ότι πολλά από τα παράθυρα του 17θέσιου αεροσκάφους είχαν ραγίσει, πιθανότατα λόγω της ζέστης (η θερμοκρασία ήταν 40 βαθμοί Κελσίου, υπό σκιά και έως 60 βαθμούς στο διάδρομο του αεροδρομίου). Στη λίστα ήταν και το παρμπρίζ στην πλευρά του καθίσματος του πιλότου. Το αποτέλεσμα ήταν να ταξιδέψει με αεροπλάνο της γραμμής.
Η Spiegel έγραψε πως η Bundeswehr (ένοπλες δυνάμεις της Γερμανίας) παρέλαβε στα τέλη του 2019 τα τρία αεροσκάφη Global 6000 από τη Bombardier.