ΤΙ ΘΑ ΣΟΥ ΕΛΕΓΕ Η “ΚΑΡΜΕΝ”, Η ΤΣΙΓΓΑΝΑ ΠΟΥ ΔΟΥΛΕΥΕΙ ΣΕ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ, ΣΤΟ ΤΗΛΕΦΩΝΟ;
Η μεσόφωνος Λυδία Αγγελοπούλου παίρνει τηλέφωνο σαν φλογερή "Κάρμεν" και μιλά στο Magazine για τις αντιδράσεις των ακροατών της.
Τη δεκαετία του ‘90, όταν πρωτοκυκλοφόρησαν τα κινητά τηλέφωνα αστειευόμασταν πως θα κυκλοφορήσει το μοντέλο μέσω του οποίου θα κάνουμε τα πάντα. Δεν πέσαμε και πολύ έξω, πλέον στα κινητά μας τηλέφωνα χωρά όλη μας η ζωή. Οι επαφές μας, τα ραντεβού μας, όλη η επικαιρότητα, όλος ο virtual εαυτός μας, μιλάμε και βλέπουμε τους αγαπημένους μας, κάνουμε συσκέψεις με τους συναδέλφους μας, παίζουμε παιχνίδια, βλέπουμε βιντεάκια, ακούμε τις μουσικές μας λίστες, παρακολουθούμε σειρές και τις αγαπημένες εκπομπές.
Όλη μας η ζωή σε μία…. συσκευή. Η δε συνθήκη της πανδημίας που περάσαμε και εξακολουθούμε να περνούμε έκανε πολύ πιο έντονο το φαινόμενο αυτό. Στα απανωτά λοκντάουν που βιώσαμε κλειστήκαμε στα σπίτια μας και ζήσαμε τη ζωή μας μέσα από τις οθόνες των κινητών μας.
Τι θα λέγατε, όμως, αν σας λέγαμε πως τώρα μπορείτε να ακούσετε ζωντανά ακόμη και όπερα σε ένα διαδραστικό οπερατικό τηλεφώνημα όπου για 20 λεπτά θα γίνετε μέρος μιας ιστορίας που ακροβατεί ανάμεσα στη φαντασία και την πραγματικότητα;
Oι Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Δράσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ανεβάζουν για δεύτερη χρονιά την “Όπερα τηλεφώνου”, την εξαιρετικά επιτυχημένη δράση που έκανε πρεμιέρα πέρσι απαντώντας στις ειδικές συνθήκες της πανδημίας, οι οποίες ανέστειλαν τη λειτουργία των θεατρικών αιθουσών.
Στην πρωτότυπη “Όπερα τηλεφώνου” μια μονωδός της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και ένας πιανίστας μοιράζονται τηλεφωνικά με έναν ακροατή-συνομιλητή τις γεμάτες πάθος ιστορίες της Κάρμεν του Ζωρζ Μπιζέ, της δημοφιλέστερης πρωταγωνίστριας του γαλλικού ρεπερτορίου όπερας, και της διάσημης Ελληνίδας τσιγγάνας Περουζέ, της κεντρικής ηρωίδας από τη φερώνυμη αριστοτεχνική όπερα του Θεόφραστου Σακελλαρίδη.
Η μεσόφωνος της ΕΛΣ Λυδία Αγγελοπούλου, με τη συνοδεία του Φρίξου Μόρτζου στο πιάνο, εξιστορεί –ως μια άλλη τσιγγάνα από τη Σεβίλλη– την προκλητική ζωή της εκρηκτικής Κάρμεν και τον παράφορο έρωτα της Περουζέ για έναν νέο χωρικό ενώ ερμηνεύει αγαπημένες άριες από τις δύο όπερες.
“Όλα είναι δυνατά. Όταν πρωτοέπεσε η ιδέα στο τραπέζι, εν μέσω πανδημίας, σκεφτήκαμε ότι πράγματι θα ήταν μια πρωτότυπη, πρωτοποριακή και άκρως τολμηρή ιδέα, αλλά και πολύ υποστηρικτική για κάποιον που, εγκλωβισμένος στο σπίτι, θα είχε την ευκαιρία να απολαύσει live έναν τραγουδιστή της όπερας να τραγουδά μόνο γι’ αυτόν ή ενδεχομένως και για τους οικείους του που θα παρακολουθούσαν” αναφέρει στο Magazine η μεσόφωνος της ΕΛΣ Λυδία Αγγελοπούλου και συνεχίζει “η δράση αυτή ανήκει στις Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Δράσεις της ΕΛΣ που σκοπό έχουν όχι μόνο να ψυχαγωγήσουν και να εκπαιδεύσουν, αλλά και να προσελκύσουν και νέο κοινό στον μαγικό κόσμο της όπερας και της κλασικής μουσικής”.
Τι το ιδιαίτερο έχει η Κάρμεν του Μπιζέ και την επιλέξατε για να διηγηθείτε τις ιστορίες της ηρωίδας;
Η Κάρμεν του Μπιζέ λοιπόν, επιλέχθηκε για πολλούς λόγους. Είναι μια όπερα με πολύ δυνατά μηνύματα και υπέροχη μουσική. Έχει ρυθμό και παλμό που ξεσηκώνει. Θα ξεκινήσω από τη μουσική που είναι εντυπωσιακή, πληθωρική και ιδιαίτερα το κομμάτι που επιλέξαμε είναι γνωστό, αγαπητό και εύληπτο για το ευρύ κοινό. Επίσης πρόκειται για έναν ιδιαίτερα αγαπητό ρόλο για μένα, που είχα τη χαρά να ερμηνεύσω στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Όσο για την ηρωίδα… είναι μια σημερινή γυναίκα, εργαζόμενη, της αρέσει η διασκέδαση, ο χορός, το καλό κρασί και η καλή παρέα. Είναι γοητευτική και παρορμητική. Το μεγάλο της προσόν όμως δεν είναι η ομορφιά της, είναι η αγάπη της για ελευθερία, για ανεξαρτησία. Η Κάρμεν δεν υποκρίνεται, αγαπάει με πάθος και δεν διστάζει μπροστά σε καμιά δυσκολία. Είναι μια μαχήτρια της ζωής.
Αυτό που με συγκλονίζει στην ιστορία της είναι η αλήθεια που απορρέει από τις πράξεις της και τη ζωή της εν γένει. Δεν είναι δήθεν. Αντίθετα είναι δυναμική και ασυμβίβαστη πράγμα που αποδεικνύεται από το ηρωικό της τέλος.
Όταν τους έλεγα σε πρώτο πρόσωπο «είμαι τσιγγάνα και εργάζομαι σε καπνεργοστάσιο για να έχω τα προς το ζην» μου απαντούσαν με πολλή θέρμη και «κοπέλα μου η δουλειά δεν είναι ντροπή και η καταγωγή του καθένα μας αφορά τον ίδιο», «κοπέλα μου συνέχισε να πιστεύεις τα ιδεώδη σου» αυτά και πολλές άλλες ιστορίες συμπαράστασης.
Πώς είναι να τραγουδάτε από…τηλεφώνου; Ποιες οι δυσκολίες του εγχειρήματος αυτού;
Το να τραγουδάω από το τηλέφωνο είναι πρωτόγνωρο για μένα, αλλά θα έλεγα ότι ήταν μια μεγάλη πρόκληση να το δοκιμάσω. Αγάπησα την ιδέα από την πρώτη στιγμή που μου το πρότεινε ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ κ. Γιώργος Κουμεντάκης.
Οι δυσκολίες ήταν πολλές και το τοπίο αχαρτογράφητο. Όταν κάναμε την πρώτη πρόβα κατάλαβα πόσο δύσκολο ήταν, δεν ήξερα ποιος ήταν στην άλλη γραμμή και με ποιες προθέσεις. Όμως αυτό ήταν κάτι που καταρρίφθηκε από την πρώτη στιγμή. Έτσι, μετά από την επιτυχημένη και ενδιαφέρουσα περσινή εμπειρία μας, ως Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Δράσεις της ΕΛΣ σκεφτήκαμε να συνεχίσουμε και φέτος αυτό που αγαπήθηκε από το κοινό και από εμάς του ίδιους. Στόχος μας είναι ο ενθουσιασμός και η συγκίνηση που εισπράξαμε να φέρει καρπούς.
Μετά από την κάθε άρια άκουγα χειροκροτήματα, όχι μόνο του συνομιλητή, αλλά και της ομήγυρης που υπήρχε στον χώρο.
Μιλήστε μας για τις αντιδράσεις του κοινού…
Έχω να διηγηθώ πολλά χαριτωμένα αλλά και συγκινητικά ανέκδοτα από την περσινή εμπειρία μου. Όλοι οι ακροατές ήταν καλοπροαίρετοι, ξαφνιασμένοι από το τηλεφώνημα της ίδιας της Κάρμεν (γιατί έτσι συστήνομαι αφηγούμενη την ιστορία μου). Μετά από την κάθε άρια άκουγα χειροκροτήματα, όχι μόνο του συνομιλητή, αλλά και της ομήγυρης που υπήρχε στον χώρο. Πρέπει να τονίσω ότι το ίδιο εισέπραττε και ο καταξιωμένος πιανίστας Φρίξος Μόρτζος, που με συνόδευε ή παίζοντας το δικό του σόλο.
Αξιοσημείωτη είναι η συμμετοχή του κοινού στην αφήγησή μου, με παραινέσεις, προτροπές και ενθαρρυντικά λόγια. Όταν τους έλεγα σε πρώτο πρόσωπο «είμαι τσιγγάνα και εργάζομαι σε καπνεργοστάσιο για να έχω τα προς το ζην» μου απαντούσαν με πολλή θέρμη και «κοπέλα μου η δουλειά δεν είναι ντροπή και η καταγωγή του καθένα μας αφορά τον ίδιο», «κοπέλα μου συνέχισε να πιστεύεις τα ιδεώδη σου» αυτά και πολλές άλλες ιστορίες συμπαράστασης.
Η όπερα σαν είδος είναι παρεξηγημένο από το ευρύ κοινό. Πώς θα μπορούσε να μπει στα σπίτια όλων; Τέτοιες δράσεις πιστεύετε πως αρκούν;
Προσωπικά πιστεύω ότι έχουμε απομακρυνθεί από την εποχή που η όπερα ήταν παρεξηγημένη. Η όπερα σήμερα είναι αγαπητή και πολύ προσιτή στο ευρύ κοινό. Από εμάς εξαρτάται το πώς θα έρθει ο κόσμος κοντά μας ή το πώς εμείς θα πάμε κοντά του, το πώς θα τον πλησιάσουμε και θα τον προσελκύσουμε, αλλά και το πώς θα πάψουν να ισχύουν τα ταμπού που τον απομάκρυναν ή που τον έκαναν να διστάζει. Οι Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Δράσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με τη Δωρεά του ΙΣΝ υλοποιούν πληθώρα ευφάνταστων και πρωτοπόρων δράσεων που απευθύνονται στους νέους, στην τρίτη ηλικία, σε άτομα με αναπηρία, στα σχολεία καθώς και σε άλλες δομές στοχεύοντας στην εξοικείωση του κοινού με την τέχνη της όπερας.
Ευελπιστούμε ότι η άποψη που θέλει την όπερα να είναι κάτι ελιτίστικο καταρρίπτεται και παρατηρούμε ότι ο κόσμος την αγκαλιάζει όλο και πιο πολύ, κάτι που αποδεικνύεται και από τις sold out παραστάσεις μας.