ΤΙ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΓΛΙΤΩΣΕΙΣ ΤΟ ΠΡΟΣΤΙΜΟ ΤΩΝ 80 ΕΥΡΩ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΤΙΟΛΙΣΘΗΤΙΚΕΣ ΑΛΥΣΙΔΕΣ
Τα αντιολισθητικά μέσα είναι υποχρεωτικά από τον Οκτώβρη έως τον Απρίλη. Το πρόστιμο είναι 80 ευρώ. Τι να αγοράσεις για να κάνεις δουλειά και να μην πετάξεις τα λεφτά σου.
Ενδέχεται να μην έχει υποπέσει στην αντίληψη σου πως από τον Μάρτιο του 2022 ο εφοδιασμός των οχημάτων με αντιολισθητικές αλυσίδες «ή ανάλογα αντιολισθητικά μέσα, κατάλληλα για το όχημα» όπως αναφέρει το ΦΕΚ 1144 Β’ είναι υποχρεωτικός, από την 1η Οκτωβρίου έως τις 30 Απριλίου κάθε έτους «και όταν οι επικρατούσες συνθήκες το επιβάλλουν».
Ως σκοπός προσδιορίζεται «η διασφάλιση της οδικής κυκλοφορίας και ασφαλείας των οχημάτων σε χιονισμένο ή παγωμένο οδικό δίκτυο».
Αυτό, βέβαια, προϋποθέτει πως η Πολιτεία θα έχει κάνει τα απαραίτητα, ώστε να μπορούν οι οδηγοί να κινηθούν με ασφάλεια στο χιονισμένο ή παγωμένο οδικό δίκτυο.
Αποστολή στην οποία απέτυχε παταγωδώς στο πρόσφατο παρελθόν. Δηλαδή, στις αρχές του 2022. Εξ ου και προέκυψε η απόφαση που διάβασες δυο μήνες μετά -όπως το κράτος πετούσε το «μπαλάκι» στους οδηγούς.
Αν σε έλεγχο της τροχαίας διαπιστωθεί παράβαση, το διοικητικό πρόστιμο είναι 80 ευρώ, σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (παρ 26 & 27 του άρθρου 81).
Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση, εφόσον εκδοθούν αποφάσεις από τις αρμόδιες αρχές (Αστυνομικές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις Τροχαίας, Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας), για καιρικές συνθήκες που επιβάλλουν τον εφοδιασμό με κατάλληλα αντιολισθητικά μέσα, οφείλουμε να έχουμε πρόχειρα κάτι που φέρει τη σχετική έγκριση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση Δ30/Δ5α/73567/Β’ οι οδηγοί των οχημάτων επιβάλλεται:
- να φροντίζουν για τον εφοδιασμό των οχημάτων που οδηγούν με κατάλληλα αντιολισθητικά, εφόσον το όχημα κυκλοφορεί σε περιοχές οι οποίες αναφέρονται στις αποφάσεις.
- να γνωρίζουν τον τρόπο τοποθέτησης και λειτουργίας των αντιολισθητικών που βρίσκονται στα οχήματά τους, για να είναι εξασφαλισμένη η ορθή χρήση τους.
- να προσαρμόζουν την οδήγησή τους, όταν χρησιμοποιούνται αντιολισθητικά, ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες και τις προδιαγραφές των οχημάτων και των αντιολισθητικών, με γνώμονα την προάσπιση της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας.
Στην περίπτωση του ενοικιαζόμενου αυτοκινήτου, εφόσον ζητηθεί από τον μισθωτή η προμήθεια αντιολισθητικών μέσων και αναγραφεί το αίτημα του στο μισθωτήριο συμβόλαιο, η εκμισθωτήρια εταιρεία είναι υποχρεωμένη να παρέχει τον κατάλληλο εξοπλισμό.
Εάν δεν ζητηθεί, η υποχρέωση δεν υφίσταται.
ΤΙ ΝΑ ΠΑΡΕΙΣ; ΑΛΥΣΙΔΕΣ, ΧΙΟΝΟΚΟΥΒΕΡΤΕΣ Ή ΧΙΟΝΟΛΑΣΤΙΧΑ
Πριν γίνω υπερήφανη ιδιοκτήτρια χιονοκουβέρτας (οι αγγλόφωνοι την αποκαλούν χιονοκάλτσα -πληροφορία που μπορεί κάποτε να σου φανεί χρήσιμη, μπορεί και να μη συμβεί ποτέ αυτό), έκανα την έρευνα μου για το τι είναι προτιμότερο να αγοράσω και έμαθα τα εξής:
Πέραν των παραδοσιακών αλυσίδων, που μας ‘βγάζουν’ τη ψυχή στην τοποθέτηση, υπάρχει και new age έκδοση που απλοποιεί στο έπακρο τη διαδικασία. Η τιμή τους αρχίζει από 30 ευρώ, σε διαδικτυακή αγορά.
Οι χιονοκουβέρτες έχουν τρεις διαφορετικούς τύπους (σε τρεις διαφορετικές τιμές). Διαδικτυακά θα τις βρεις από 30 ευρώ, στην πιο απλή ‘εκδοχή’ τους. Κοντά στα 60 ευρώ βρίσκεις την πιο ανθεκτική μορφή που λειτουργεί σε άσφαλτο, πάγο και χιόνι.
Τα χιονολάστιχα (ειδικά κατασκευασμένα ελαστικά από καουτσούκ ειδικής σύνθεσης που διευκολύνει να ελέγχουμε το αυτοκίνητο σε παγωμένους ή χιονισμένους δρόμους -άρτιου οδικού δικτύου, όχι το χάλι της Ελλάδας) είναι συνήθεια για τις χώρες της βόρειας Ευρώπης, όπου κάνουν αλλαγή ελαστικών κάθε εξάμηνο, καθώς κάθε χρόνο έχουν χιόνια για πολλές ημέρες.
Βοηθά και ότι το επιβάλλει η νομοθεσία. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δεν έχει νομοθετήσει τα χιονολάστιχα, για συγκεκριμένο διάστημα, γιατί σπανιότατα έχουμε πάγο και χιόνι σε αστικές περιοχές. Υποθέτω πως όσοι τα χρειάζονται, τα χρησιμοποιούν.
Τα SOS για να γλιτώσεις περιττές συγκινήσεις
Ό,τι και αν επιλέξουμε, πρέπει να πάρουμε τις σωστές διαστάσεις για τα ελαστικά μας (όπως ενημερώθηκα, αναγράφονται πάνω στο λάστιχο). Αλλιώς είναι δώρον, άδωρον.
Το λέω αυτό γιατί ενημερώθηκα από βενζινοπώλες πως όταν πρωτοεφαρμόστηκε το πρόστιμο, καταναλωτές έπαιρναν ό,τι αλυσίδες έβρισκαν μπροστά τους για να γλιτώσουν τα 80 ευρώ.
Κάποιοι (αρκετοί) ζητούσαν άδεια κουτιά αλυσίδων ή χιονοκουβερτών, ώστε να ‘χουν κάτι να δείξουν σε ενδεχόμενο έλεγχο -με την ευχή ότι δεν θα τους ζητηθεί να ανοίξουν τη συσκευασία.
ΣΕ ΠΟΙΑ ΛΑΣΤΙΧΑ ΤΟΠΟΘΕΤΟΥΜΕ ΤΙΣ ΑΛΥΣΙΔΕΣ Ή ΤΙΣ ΧΙΟΝΟΚΟΥΒΕΡΤΕΣ
Το βιβλίο του κατασκευαστή του οχήματος σου (που έχεις στο ντουλαπάκι) αναφέρει σε ποιους τροχούς πρέπει να βάλεις το αντιολισθητικό μέσο που εμπιστεύτηκες.
Όταν το αυτοκίνητο έχει κίνηση εμπρός, η τοποθέτηση γίνεται στους μπροστινούς τροχούς.
Όταν το αυτοκίνητο έχει κίνηση πίσω, η τοποθέτηση γίνεται στους πίσω τροχούς.
Τα 4Χ4 τοποθετούν ανάλογα με την κίνηση που έχει το όχημα, πριν την ενεργοποίηση της τετρακίνησης.
Αντιολισθητικές αλυσίδες
Αν κάνουμε γενικά, λάθος την τοποθέτηση, κινδυνεύουν τα κινούμενα μέρη του οχήματος (βλ. ημιαξόνια).
Εφόσον όλα πάνε καλά, οι αλυσίδες που είναι από συνθετικό, ανθεκτικό υλικό ‘λειτουργούν’ σε χιόνι και πάγο και προσφέρουν την καλύτερη πρόσφυση.
Η ταχύτητα δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 30 χιλιόμετρα την ώρα. Αλλιώς, προκαλούμε ζημιές στο αυτοκίνητο.
Όταν δεν υπάρχει χιόνι ή πάγος, αφαιρούμε.
Ιδού οι επιλογές σας που διαφέρουν από τις επιλογές όσων έχουν SUV με κίνηση και στους 4 τροχούς.
Αλυσίδες χιονιού νέου τύπου
Ο πιο εξελιγμένος τύπος αλυσίδων προφανώς και τοποθετείται πιο εύκολα, δεν σκουριάζει και (κατά συνέπεια) κοστίζει πιο ακριβά.
Οι χιονοδέστρες είναι κατασκευασμένες από γαλβανιζέ σίδερο ατσάλι και έχουν προστατευτικό επίστρωμα ψευδάργυρου για να μη σκουριάζουν.
Τοποθετούνται πάρα πολύ εύκολα, χάριν των ιμάντων που διαθέτουν και κλείνουν με καστάνια. Έχουν πάτημα από ατσάλι και αποτελεσματικότητα σε χιόνι, πάγο και λάσπη.
Είναι κατάλληλες μόνο για αυτοκίνητα με ζάντες αλουμινίου, καθώς οι αιχμηρές άκρες των σιδερένιων προκαλούν φθορές.
Πρέπει και να αφαιρείται το διακοσμητικό τάσι πριν τη χρήση, ενώ δεν πρέπει να τοποθετούνται κοντά στις ‘σιαγόνες’ των φρένων.
Αντιολισθητικές χιονοκουβέρτες
Οι κουβέρτες χιονιού ή αντιολισθητικά πανιά ή χιονοκουβέρτες κυκλοφορούν σε τρεις εκδόσεις.
Η μια (που είναι πιο φθηνή) μπορεί να γίνει η λύση μας για όταν έχει μόνο χιόνι. Στον πάγο δεν λειτουργεί αποτελεσματικά.
Η δεύτερη (που είναι λίγο πιο ακριβή) είναι και για το χιόνι και για τον πάγο.
Η τρίτη (που είναι η ακριβότερη) είναι για όλες τις συνθήκες.
Όλες, όταν έχει χιόνι μας βοηθούν να διατηρούμε τον έλεγχο του αυτοκινήτου, ενώ μειώνουν τους κραδασμούς -των αντιολισθητικών αλυσίδων- και τους θορύβους. Επίσης, δεν προκαλεί βλάβες στο μηχανισμό του αυτοκινήτου, τα ηλεκτρονικά συστήματα ή τα ελαστικά μας.
Η τοποθέτηση γίνεται πολύ εύκολα.
Πώς βάζουμε το ‘καπέλο’ στο ντους;
Έτσι αρχίζουμε και με τη χιονοκουβέρτα -από το πάνω μέρος του ελαστικού. Υπάρχουν στις συσκευασίες σχετικές φωτογραφίες με οδηγίες, που δεν γίνεται να είναι πιο απλές.
Όταν έχουμε τοποθετήσει τις χιονοκουβέρτες, η ταχύτητα δεν πρέπει να ξεπερνάει τα 40 με 50 χιλιόμετρα.
Όταν δεν τις χρειαζόμαστε άλλο, τιςπλένουμε νερό, τιςαφήνουμε να στεγνώσει και τις αποθηκεύουμε στο σάκο που παρέχει η συσκευασία.
Μπορείτε να δείτε εδώ ακριβώς για τι μιλάμε.
Αλυσίδες χιονιού τύπου αράχνης
Aυτός ο τύπος είναι ο πιο ακριβός, γιατί προσφέρει και άνεση στην τοποθέτηση και ασφάλεια σε κάθε επίπεδο (για τον οδηγό και το όχημα), ενώ δεν φθείρεται εύκολα. Συνδυάζει δηλαδή, ό,τι δίνουν οι χιονοκουβέρτες και οι παραδοσιακές χιονοαλυσίδες.
Χρειάζεται μια κάποια εκπαίδευση και ειδικό μπουλόνι ή πιάτο που πρέπει να είναι ήδη τοποθετημένο.
Η πιο οικονομική λύση
Σε πασίγνωστη ιστοσελίδα που διαθέτει ό,τι προϊόν μπορεί να θες (ή δεν έχεις σκεφτεί πως υπάρχει), θα βρεις αντιολισθητικές δέστρες είναι κατασκευασμένες από πλαστικό ή πολυμερές TPU. Τοποθετούνται (ιμάντες) ανά τρία ή τέσσερις σε κάθε ελαστικό της κίνησης.
Δεν φθείρουν τις ζάντες ή τα τάσια του τροχού. Συνιστάται το όριο των 30 χιλιομέτρων την ώρα, όταν τις χρησιμοποιούμε.
Περνάμε τις δέστρες γύρω από το λάστιχο και τη ζάντα, σφίγγουμε και τελειώσαμε.
Πριν κάνεις την αγορά, βεβαιώσου πως έχει την έγκριση της ΕΕ.