Από την 1η Σεπτεμβρίου το μέγεθος της carry-on αποσκευής θα είναι το ίδιο για τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ. iStock

ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΟΣΑ ΙΣΧΥΟΥΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΧΕΙΡΑΠΟΣΚΕΥΕΣ ΚΑΙ ΥΓΡΑ ΣΤΑ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ

Η ΕΕ αποφάσισε να ισχύουν τα ίδια για χειραποσκευές και υγρά σε αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στα 27 κράτη μέλη της.

Έχω πληρώσει αεροπορικό εισιτήριο «πήγαινε-έλα» στο Λονδίνο 80 ευρώ και πρόστιμο για τις διαστάσεις της χειραποσκευής μου άλλα τόσα.

Δια αυτής της οδού έμαθα πως δεν έχουν όλες οι αεροπορικές εταιρείες τις ίδιες διαστάσεις για τις βαλίτσες που παίρνουμε μαζί μας στην καμπίνα -τάση που απογειώθηκε τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας των εκατομμυρίων αποσκευών που για αλλού ξεκινούσαν και αλλού πήγαιναν.

Το δικό μου «έως εδώ και μη παρέκει» ήταν η εταιρεία που επέτρεπε μόνο μια αποσκευή στην καμπίνα, άρα αν είχα τσάντα έπρεπε να τη βάλω μέσα στη βαλίτσα κατά την επιβίβαση. Μετά… μπορούσα να τη βγάλω. Αν είχα lap top, ‘έκλεβε’ χώρο από τα ρούχα.

Αδυνατώ να βρω τα λόγια που περιγράφουν επαρκώς ό,τι αισθάνθηκα στην πύλη επιβίβασης, όταν είδα συνταξιδιώτες μου να προχωρούν στα ενδότερα με μια χειραποσκευή, ένα backpack και 2-3 τεράστιες τσάντες από καταστήματα που δεν είμαι πολύ σίγουρη ότι ήταν του αεροδρομίου.

Γενικά, γίνονταν πράγματα όπως προσπαθούσα να γλιτώσω τα πρόστιμα.

Βλέπεις, έχω πληρώσει όλων των ειδών, συμπεριλαμβανομένου του υπέρβαρου, μολονότι θα ορκιζόμουν πως είμαι εντός των επιτρεπτών ορίων. Ανέκαθεν με έπιανε ζαλάδα όταν έφτανα στην κατηγορία ‘υγρά’. Ταξιδεύω δεκαετίες. Ακόμα δεν μπορώ να απαντήσω, με αυτοπεποίθηση, στην ερώτηση «πόσα milliliters επιτρέπονται εν πτήσει».

Ομολογώ πως ουδέποτε κατάλαβα γιατί κάτι που περνούσε από το «Ελευθέριος Βενιζέλος» μου το αφαιρούσαν στη Γερμανία ή γιατί deodorant που πέρασε από την Κύπρο ‘χτύπησε’ στο μηχάνημα των Βρυξελλών.

Θεωρώ δεδομένο ότι δεν είμαι η μόνη. Γιατί όμως, υπήρχε αυτό το μπέρδεμα;

Η ποσότητα των υγρών που έχουμε μαζί μας στα αεροπορικά ταξίδια δεν ήταν κοινή για όλα τα αεροδρόμια. iStock

Ο λόγος για τα άλλα μέτρα και άλλα σταθμά με τις αποσκευές και υγρά

Αυτό που ισχύει μέχρι σήμερα είναι πως οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια μπορούν να έχουν διαφορετικούς κανόνες επί των περιορισμών για τα υγρά που έχουμε μαζί μας και το βάρος και το μέγεθος των χειραποσκευών.

Επειδή η σύγχυση των επιβατών ήταν πανευρωπαϊκής (αν όχι παγκόσμιας) εμβέλειας, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζήτησε με ψήφισμα του Οκτώβρη του 2023 να γίνει κάτι για αυτό. Για την ακρίβεια, να ισχύσουν ενιαία πρότυπα για τις χειραποσκευές στα αεροπορικά ταξίδια -μέσω δημιουργίας και εφαρμογής ευρωπαϊκών κανόνων για το μέγεθος και την τιμολόγηση.

Έτσι, η Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προχώρησε σε συζητήσεις για την εναρμόνιση των κανονισμών των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη, για τα 27 μέλη-κράτη.

Η συγκεκριμένη Διεύθυνση είναι υπεύθυνη για την πολιτική της ΕΕ για τις μετακινήσεις και τις μεταφορές και από τα τέλη του 2024 χρέη διευθύντριας έχει αναλάβει η Ελληνίδα, Φωτεινή Ιωαννίδου -της προϋπηρεσίας των τριών και πλέον δεκαετιών στον τομέα των μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων από 12 ετών σε διευθυντικές θέσεις στην Επιτροπή.

Σε ‘εργαστήριο’ που έγινε τον Ιούλιο συζητήθηκαν τα πιθανά πρότυπα σε ολόκληρη τη βιομηχανία για το βάρος και τις διαστάσεις της χειραποσκευής, συν την ποσότητα υγρών που μπορεί να έχει κάθε ταξιδιώτης.

Πάμε λοιπόν, να δούμε τι θα ισχύει από την Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου για τα υγρά και τι αναμένεται να συμβεί με τις χειραποσκευές που θα συζητηθούν εκ νέου στο workshop που θα γίνει το φθινόπωρο.

ΤΙ ΘΑ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΑΜΠΙΝΑ

Σύντομα θα είναι αχρείαστο το τεστ γνώσεων που κάνεις πριν κάθε αεροπορικό ταξίδι, ώστε να διαπιστώσεις το αν θυμάσαι καλά τους κανονισμούς της όποιας εταιρείας έχεις επιλέξει για το ταξίδι σου, σχετικά με τις διαστάσεις της αποσκευής. Ή τι επιτρέπεται τέλος, πάντων γενικότερα να πάρεις μαζί σου στην καμπίνα.

Οι νέες οδηγίες θα κινούνται στο εξής πλαίσιο:

Όλοι μπορούμε να έχουμε στην πτήση 1 χειραποσκευή (carry-on bag) και ένα μικρό προσωπικό αντικείμενο (πχ backpack, τσάντα laptop ή τσάντα) που θα χωράει κάτω από την μπροστινή θέση.

Το μέγιστο βάρος της χειραποσκευής δεν μπορεί να ξεπερνάει τα 10 κιλά. Οι μέγιστες διαστάσεις είναι 55Χ40Χ20cm, συμπεριλαμβανομένων των χερουλιών και των ροδών.

Οι μέγιστες διαστάσεις του προσωπικού αντικειμένου είναι 40Χ30Χ15 cm -και πάλι, συμπεριλαμβανομένων χερουλιών και ροδών.

Αυτά τα πρότυπα συζητήθηκαν τον Ιούλιο, μετά την έκκληση του πρώην Επιτρόπου μεταφορών το Δεκέμβριο του 2023 προς τον κλάδο να αναπτύξει τέτοια πρότυπα, σε συνεργασία με άλλους ενδιαφερόμενους φορείς, ωστόσο δεν αποφασίστηκαν ακόμα. Αναμένεται να ακουστούν περαιτέρω λεπτομέρειες από τη βιομηχανία, σχετικά με την πρόοδο προς τα κοινά πρότυπα σύντομα και να οργανωθεί εργαστήριο παρακολούθησης το φθινόπωρο.

Στην περίπτωση των υγρών, υπήρχαν δεδομένες αλλαγές. .

ΠΟΣΑ ΥΓΡΑ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΚΟΥΒΑΛΑΣ ΜΑΖΙ ΣΟΥ

Σε κάθε αεροδρόμιο, στον έλεγχο που γίνεται στο σώμα σου και σε ό,τι κρατάς όπως πας προς την πύλη επιβίβασης, υπάρχει σύστημα ανίχνευσης εκρηκτικών για χειραποσκευές (Explosive Detection Systems for Cabin Baggage –EDSCB).

Δύσκολα δεν έχεις ζήσει την εμπειρία -να βγαίνει η βαλίτσα σου εκτός συνήθους πορείας και να καταλήγει σε ειδικό έλεγχο- αν έχεις περάσει από αεροδρόμιο που συνδέει όλον τον κόσμο (πχ Λονδίνο, Φρανκφούρτη, Βρυξέλλες κ.α.), όπου υπάρχουν οι πλέον αυστηροί κανονισμοί.

Εν πάση περιπτώσει, τα συστήματα αυτά επέτρεπαν υγρά και σε ποσότητες μεγαλύτερες των 100ml.

Από την 1η Σεπτεμβρίου, θα επιτρέπονται έως 100ml και θα πρέπει να τα βάζεις στην κλασική διάφανη σακούλα διάστασης 20Χ20cm, πριν φτάσεις στον έλεγχο.

Έρχονται νέα scanners που θα ‘βλέπουν’ μέσα στις αποσκευές τα laptop και τα υγρά

Στο νέο κανονισμό για τα υγρά που εκδόθηκε στις 31/7 του 2024 αναφέρεται πως «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επιβάλει προσωρινά περιορισμούς στον έλεγχο υγρών στα αεροδρόμια της ΕΕ, χρησιμοποιώντας συστήματα ανίχνευσης εκρηκτικών για χειραποσκευές (EDSCB).

Αυτά τα συστήματα, που είναι εγκατεστημένα σε ορισμένα αεροδρόμια της ΕΕ, επιτρέπουν επί του παρόντος στους επιβάτες να μεταφέρουν δοχεία υγρών άνω των 100 ml, ωστόσο, από την 1η Σεπτεμβρίου 2024, το μέγιστο επιτρεπόμενο μέγεθος για μεμονωμένα δοχεία υγρών θα επανέλθει στο τυπικό 100 ml για αεροδρόμια που χρησιμοποιούν αυτόν τον τύπο εξοπλισμού».

Υπάρχει σύσταση για τα αεροδρόμια να αποκτήσουν νέους τρισδιάστατους σαρωτές που ελέγχουν τα υγρά και τα ηλεκτρονικά είδη, χωρίς να τα αφαιρούμε από τις τσάντες, ώστε να συντομεύουν οι ουρές. Παρ’ όλα αυτά, επειδή δεν υπάρχουν παντού ακόμα αυτά τα νέα scanners, μέχρι νεοτέρας πρέπει να συντασσόμαστε με τις οδηγίες που μόλις διάβασες.

Εξ ου και το «η Επιτροπή συνεργάζεται στενά με τα κράτη μέλη και την Ευρωπαϊκή Διάσκεψη Πολιτικής Αεροπορίας για την ανάπτυξη γρήγορων τεχνικών λύσεων, διασφαλίζοντας τα υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας και ασφάλειας στα αεροπορικά ταξίδια» της ανακοίνωσης της ΕΕ.

Τι θεωρείται υγρό σε μια πτήση

Στην κατηγορία ‘υγρά’ που πρέπει να βάζεις σε διαφανές σακουλάκι ανήκουν τα υδαρή καλλυντικά (λοσιόν, αντηλιακά, κρέμες, αρώματα, μάσκαρα έως έλαια και lip gloss), σπρέι (για ξύρισμα, για τα μαλλιά και αποσμητικά), πάστες (πχ οδοντόκρεμα), τζελ (για τα μαλλιά ή για το ντους), υγρά φακών επαφής και ό,τι άλλο έχει την ίδια σύσταση, συν αναπτήρας (επιτρέπεται ένας ανά άτομο).

Εξαίρεση στον κανόνα είναι υγρά για βασικούς ιατρικούς σκοπούς, ειδικές διατροφικές απαιτήσεις ή που περιέχουν παιδικές τροφές ή βρεφικό γάλα. Και αυτά θα πρέπει να περιέχονται σε δοχεία που δεν υπερβαίνουν τα 100 ml.

Για την ιστορία, οι σκόνες πρωτεΐνης ‘μπερδεύουν’ το μηχάνημα που κάνει τον έλεγχο με ακτίνες Χ και έτσι οδηγεί σε περαιτέρω έλεγχο.

Πώς έχει ‘βγει’ το όριο των 100 ml για τα υγρά

Ο κανόνας για τις επιτρεπτές ποσότητες υγρών εισήχθη το 2006, μετά την αποκάλυψη τρομοκρατικής συνωμοσίας («2006 transatlantic aircraft plot») για την πυροδότηση υγρών εκρηκτικών «μεταμφιεσμένων» σε αναψυκτικά, σε αεροπλάνα που ταξίδευαν από τη Μεγάλη Βρετανία προς τις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά.

Το σχέδιο ανακαλύφθηκε από τη βρετανική μητροπολιτική αστυνομία, κατά τη διάρκεια εκτεταμένης επιχείρησης παρακολούθησης. Είκοσι τέσσερα άτομα συνελήφθησαν ως ύποπτοι, στις 9 Αυγούστου του 2006. Οι 9 δικάστηκαν και έπειτα από χρόνια, οι δυο αθωώθηκαν και οι επτά κρίθηκαν ένοχοι επί κατηγοριών συνωμοσίας.

Πώς έχουν καταλήξει ότι είναι ασφαλή τα 100ml

Κατόπιν μελετών, οι ειδικοί είδαν πως τα 100ml είναι μια σχετικά μικρή ποσότητα που θα δυσκόλευε έναν τρομοκράτη να μεταφέρει αρκετά εκρηκτικά, ώστε να αποτελέσει σημαντική απειλή σε ένα αεροσκάφος. Επίσης, αυτό το όριο διευκολύνει το προσωπικό ασφαλείας να ελέγχει αποτελεσματικά τις χειραποσκευές.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα