H Κομισιόν κατάλαβε πως κάτι δεν έχει γίνει σωστά στον τομέα των θεμιτών εμπορικών πρακτικών, σε επίπεδο influencers και νόμων. iStock

ΟΙ INFLUENCERS ΦΟΡΟΔΙΑΦΕΥΓΟΥΝ ΓΙΑΤΙ ΤΟΥΣ ΑΦΗΝΟΥΝ

Σε μια χώρα που όλο λέει πως θα πατάξει τη φοροδιαφυγή, αλλά όλο το αναβάλει (με ημίμετρα) φαίνεται ότι όποιος μπορεί ‘κρύβει’ έσοδα. Έως τώρα μπορούσαν και οι influencers. Τώρα μπήκε στη μέση η Κομισιόν.

Πριν κατηγορήσεις τους influencers για φοροδιαφυγή, είναι χρήσιμο κατ’ αρχάς να κοιτάξεις γύρω σου ή ενδεχομένως και στον καθρέφτη. Θα βοηθήσει και να σκεφτείς σε ποια χώρα ζεις (αυτήν που αρνείται πεισματικά να ρίξει τον ΦΠΑ από τα επίπεδα που υπάρχουν σε χώρες με διπλάσιους μισθούς), όπου μόνο ο θάνατος είναι δεδομένος.

Όχι η φορολογία, αφού κάθε χρόνος είναι μια νέα συγκίνηση και ποτέ δεν ξέρεις τι σε περιμένει.

Δεν είναι υπερβολή να πω ότι η Britannica ζηλεύει τον όγκο του φορολογικού σχεδίου της Ελλάδας, στο οποίο διαρκώς προστίθενται πράγματα και τίποτα δεν είναι κατανοητό από όλους. Πάντα δε, υπάρχει χώρος για να ελιχθούν αυτοί που θέλουν και μπορούν.

Δες λίγο τον ΦΠΑ και προχωράμε.

O ΦΠΑ στις χώρες της ΕΕ Κομισιόν

Ήξερες ας πούμε, πως βάσει της νομοθεσίας που υπάρχει στην ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών οι influencers θεωρούνται έμποροι -αφού συνήθως ασχολούνται με εμπορικές δραστηριότητες, όπως η διαφήμιση προϊόντων;

Θα σκέφτεσαι πως κι εσύ να μη το γνώριζες αυτό, το γνωρίζει ο/η λογιστής/στρια τους.

Που είναι συνεργός σε περίπτωση ‘σύλληψης’.

Για να αποφασίστηκε ωστόσο, εξέταση αναρτήσεων στα social networks σε όλη την Ευρώπη από την Κομισιόν, ώστε να ελεγχθεί η καταλληλότητα της υπάρχουσας νομοθεσίας για τη ‘ψηφιακή δικαιοσύνη’, μάλλον  κάτι δεν γίνεται σωστά.

Γεγονός που επιβεβαιώνεται και από την ενημέρωση που έκανε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς τους influencers την περασμένη εβδομάδα, για τη δημιουργία πλατφόρμας όπου μπορούν να ενημερωθούν για ό,τι τους αφορά και τις νομικές τους υποχρεώσεις (επί παραπλανητικού περιεχομένου, υποχρέωσης να αναφέρεται το ‘πληρωμένο περιεχόμενο’ ή sponsored και φυσικά της δήλωσης των απολαβών).

Βέβαια, την ίδια ώρα δεν υπάρχει τρόπος να επιβεβαιώσεις (γιατί δεν αρκούν οι θεωρίες) πως ένα προϊόν που φαίνεται διακριτικά δίπλα σε κάποιον, σε μια φωτογραφία στο Instagram είναι ‘πληρωμένο’ ή όχι.

Άρα;

Ποιος φταίει;

ΑΥΞΑΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΟΥΧΟΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

To 2016 υπήρχαν 48.647 εκατομμυριούχοι που ζούσαν στην Ελλάδα. Το 2022 έγιναν 79.000. Οι αριθμοί ανήκουν στο Global Wealth Report που δημοσιεύουν κάθε χρόνο -την τελευταία 14ετια- το UBS και η Credit Suisse. Οι ‘μετρήσεις’ γίνονται σε δολάρια Αμερικής.

Tην ίδια ώρα, ζουν ανάμεσα μας σε αυτήν τη γωνιά της Γης άνθρωποι που δείχνουν οικονομικά εύρωστοι, δίχως να εξηγείται από τη φορολογική τους δήλωση πού βρήκαν αυτά τα χρήματα.

Ξέρω. Δεν σοκαρίστηκες ιδιαίτερα.

Η συνθήκη όμως, έφτασε πανευρωπαϊκά στο σημείο που αποφάσισε να τοποθετηθεί η Κομισιόν.

Η «ΑΓΟΡΑ» ΤΟΥ INFLUENCING ΑΞΙΖΕΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ 19.980.000.000 ΕΥΡΩ

Το πρόβλημα προέκυψε όταν διαπιστώθηκε πως ‘έφευγαν’ πολλά εκατομμύρια από την Ευρώπη προς την Ασία, χωρίς να είναι ευκρινές πώς έχουν φτάσει στα χέρια όσων έκαναν τις ‘αποστολές’.

Έτσι, παρενέβη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που σε ανακοίνωση της στις 16/10 ανέφερε τα εξης:

«Το μάρκετινγκ του influencing έχει γίνει πυλώνας της ψηφιακής οικονομίας, που αναμένεται να φτάσει σε παγκόσμια αξία στα 19.98 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2023».

«Τις επόμενες εβδομάδες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι εθνικές αρχές του Δικτύου Συνεργασίας για την Προστασία των Καταναλωτών θα ελέγξουν τις διαδικτυακές αναρτήσεις για να εντοπίσουν μαρτυρίες και εγκρίσεις που παραπλανούν τους καταναλωτές.

Οι παράγοντες επιρροής που εμπλέκονται σε τακτική εμπορική δραστηριότητα, όπως συμφωνίες επωνυμίας για τη διαφήμιση προϊόντων ή υπηρεσιών, θεωρούνται έμποροι σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ για τους καταναλωτές.

Απαιτείται να αποκαλύπτουν τις διαφημίσεις με διαφανή τρόπο.

Tο αποτέλεσμα αυτής της σάρωσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης θα τροφοδοτήσει τον έλεγχο καταλληλότητας Digital Fairness που βοηθά στην αξιολόγηση του κατά πόσον απαιτείται νέα νομοθεσία για να γίνουν οι ψηφιακές αγορές εξίσου ασφαλείς με τις αγορές εκτός σύνδεσης».

Για όσους ενδιαφέρονται να μάθουν τι ισχύει σήμερα, η Κομισιόν εγκαινίασε το Influencer Legal Hub. Είναι πλατφόρμα στην οποία influencers και οι δημιουργοί περιεχομένου μπορούν να βρουν πληροφορίες σχετικά με τη νομοθεσία της ΕΕ στον τομέα των θεμιτών εμπορικών πρακτικών. «Κάτι που θα τους βοηθήσει να ακολουθήσουν τους κανόνες», καθώς υπάρχουν νομικές υποχρεώσεις.

«Ιδίως πότε, πού και πώς πρέπει να αποκαλύπτουν τις διαφημιστικές τους δραστηριότητες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τι αναμένεται να κάνουν σε σχέση με την επαγγελματική δέουσα επιμέλεια και ποια δικαιώματα έχουν οι καταναλωτές όταν αγοράζουν προϊόντα ή υπηρεσίες απευθείας από τους» όπως είπε ο Επίτροπος Δικαιοσύνης, Ντιντιέ Ρέιντερς.

Κάπως έτσι, τοποθετήθηκε επί του θέματος το ελληνικό Υπουργείο Ανάπτυξης, που ανακοίνωσε ότι ψάχνει τρόπο να βρει πώς πληρώνονται όλοι οι influencers, οι οποίοι έχουν λαμβάνειν ποσά για κάθε post που κάνουν και αφορά εταιρία.

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΟ ‘INFLUENCER’

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι δαπάνες για διαφημίσεις μάρκετινγκ σε όλον τον κόσμο για το 2023 μέσω των influencers θα είναι 30.810.000.000 δολ. (29.06 δισεκατομμύρια ευρώ).

Αναμένεται να φτάσει στα 47.8 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2027.

Μόνο η Κίνα δίνει 16.7 δισεκατομμύρια.

Τα brands αφιερώνουν ένα ποσοστό του γενικού μπάτζετ που έχουν κάθε χρόνο για διαφημίσεις σε influencers.

Το 25% των εταιριών δίνει από 10 έως 20%.

Υπάρχει και ένα 23% που εκχωρεί το 40% του συνόλου σε αυτήν την κατεύθυνση.

Προφανώς και δεν είναι όλοι οι influencers ίδιοι στα μάτια του κόσμου και των brands

Yπάρχουν

  • οι nano-influencers (έως 10.000 followers)
  • οι micro-influencers (από 10.000 έως 100.000 followers)
  • οι macro-influencers (100.000-500.000 followers) και
  • οι mega-influencers (+500.000 followers).

Μελέτη έχει δείξει πως οι nano και οι micro influencers λαμβάνουν σημαντικά υψηλότερα ποσοστά αποτελεσματικότητας και αφοσίωσης (που στο τέλος της ημέρας έχουν σημασία) από τους macro και τους mega.

Οι φαν των nano και micro τους θεωρούν αξιόπιστους και οι συστάσεις των influencers έχουν μεγάλο βάρος για αυτούς. Οι micro συνηθίζουν να έχουν και πιο προσωπική σχέση με το κοινό τους.

Επειδή μπορεί να μην έχει υποπέσει στην αντίληψη σου, είναι χρήσιμο να γνωρίζεις πως η ‘τάση’ αλλάζει, με τον ‘κλάδο’ των influencers να μειώνεται, έπειτα από την έκρηξη του. Κυριότερα οδηγούνται στην έξοδο οι macro και οι mega, αφού ο λαός και άρα οι εταιρίες εμπιστεύονται πια, την ποιότητα έναντι της ποσότητας και την αυθεντικότητα.

Δηλαδή, εκτιμούν περισσότερο να ξέρει αυτό για το οποίο ‘μιλάει’ ο influencer, που όταν είναι nano ή micro παίρνει και λιγότερα χρήματα από τα brands, ενώ έχουν και πιο πιστό κοινό.

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ INFLUENCER ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Παγκοσμίως το 65.39% των influencers στο Instagram έχουν λιγότερους από 10.000 followers. Μόνο το 0.23% έχει περισσότερους από 1.000.000.

Σε αυτήν τη λίστα ανήκουν στην Ελλάδα οι Κώστας Τσιμίκας (2.1 εκατομμύρια), Άκης Πετρετζίκης (1.8 εκατομμύρια), Ελένη Μενεγάκη, Ελένη Φουρέιρα (1.3 εκατομμύρια), Ανδρέας Γεωργίου, Ιωάννα Τούνη, Αλέξανδρος Κοψιάλης (1.1 εκατομμύρια), Αθηνά Οικονομάκου και Φαίη Σκορδά (1 εκατομμύριο).

Προφανώς και οι δικοί μας mega influencers δεν ‘βγάζουν’ τα χρήματα που παίρνει ο άνθρωπος με τους περισσότερους followers στο Instagram (Κριστιάνο Ρονάλντο) για μια δημοσίευση με τοποθέτηση προϊόντος.

Ο Πορτογάλος σούπερ σταρ λαμβάνει 1.600.000 για κάθε ανάρτηση, που φτάνει σε κοινό 591.000.000 followers.

Σύμφωνα με πληροφορίες που έδωσε το MEGA, οι mega influencers της ημεδαπής που θεωρείται ‘μικρή αγορά’ (να ‘ναι 15 εκατομμύρια παγκοσμίως οι άνθρωποι που μιλούν ελληνικά;) παίρνουν από 10.000 ευρώ και πάνω ανά post.

Οι έχοντες έως 100.000 followers λαμβάνουν 400 ευρώ ανά post
Όσοι έχουν από 100.000 έως 500.000 followers παίρνουν από 1.000 έως 5.000 ευρώ ανά post
Εκείνοι που βρίσκονται στην κλίματα των 500.000 έως 1.000.000 followers κερδίζουν από 5.000 έως 10.000 ανά post.

ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΘΟΥΝ ΤΑ ΚΕΡΔΗ ΤΩΝ INFLUENCERS

Ο Όμηρος Τσάπαλος, εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών εμφανίστηκε στην ΕΡΤ για να εξηγήσει πως έχει δημιουργηθεί σχέδιο «πολλών μέτρων» για να ελεγχθούν οι εμπορικές πρακτικές των Ελλήνων influencers και φυσικά τα έσοδα τους.

Κατ’ αρχάς μίλησε για τις ψηφιακές υπηρεσίες (πχ αλγόριθμος που ‘τσεκάρει’ παραγγελιοληψίες των επιχειρήσεων, βάσει και των αποδείξεων που κόβουν) που διατίθενται από την Κομισιόν και μετά για το νέο σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών, το οποίο από μόνο του είναι αντικείμενο μελέτης -για να καταλάβει κάποιος τι εννοούν οι κυβερνώντες.

«Μέσα σε αυτό το σχέδιο υπάρχει η σύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS που επιτέλους θα γίνει πράξη το πρώτο τρίμηνο του 2024» που η ίδια κυβέρνηση ανέβαλε πολλάκις έως τώρα.

«Υπάρχει η απαγόρευση αγοραπωλησιών ακινήτων με μετρητά» που έχει εξελιχθεί στο ‘καλύτερο πλυντήριο χρημάτων’ μετά την τέχνη και δη στην εποχή που τα χρήματα για την Golden Visa ήταν 250.000 ευρώ (τώρα είναι διπλάσιο), «η υποχρεωτικότητα της χρήσης ηλεκτρονικής φορολόγησης και άλλες ψηφιακές δράσεις που δεν υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια».

Επισήμανε πως υπάρχουν πια διαθέσιμα εργαλεία που δεν υπήρχαν στο παρελθόν, ώστε να ‘χτυπηθεί’ και να ‘παταχθεί’ η φοροδιαφυγή, ώστε και «να πέσει ο ΦΠΑ στο 9% που είναι και ο μέσος όρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης», αλλά για κάποιο λόγο παραμένει στο 24% στους γενικότερα ταλαιπωρημένους Έλληνες πολίτες.

Είναι το ‘τεκμαρτό εισόδημα’ η ομολογία της ήττας πριν αρχίσει το ‘παιχνίδι’;

Οι κυβερνώντες έκαναν λόγο για ’τεκμαρτό εισόδημα’, όρος που είναι σαν να δέχεσαι ότι θα χάσεις ένα ‘παιχνίδι’, πριν καν αυτό αρχίσει. Βλέπετε, στόχος δεν είναι το πλήρες, αλλά αυτό που τεκμαίρεται.

«Δεν υπάρχει φορολογικό σύστημα σε καμία χώρα του κόσμου, με έναν φορολογικό ελεγκτή για κάθε επιχειρηματία, για κάθε ελεύθερο επαγγελματία, για κάθε μισθωτό ώστε να ξέρουμε επακριβώς τι βγάζει και τι δηλώνει» είπε ο κύριος Τσάπαλος.

Άρα, θα συνεχιστεί η οριζόντια αντιμετώπιση που συνήθως ευνοεί τους έχοντες. «Δεν είναι οριζόντια αντιμετώπιση, αλλά ένα δίκαιο και αναλογικό σύστημα της φορολόγησης των ελευθέρων επαγγελματιών, γιατί δεν ζητάμε τρελά πράγματα.

Αυτό που κάνουμε είναι το λογικό: συνδέουμε την αμοιβή τους με την ελάχιστη αμοιβή ενός μισθωτού. Όσοι μας ακούν, θα θεωρούν απολύτως λογικό ένας ελεύθερος επαγγελματίας να μην μπορεί να πληρώνει λιγότερα από έναν μισθωτό, από τον υπάλληλο του».

ΚΟΝΤΑ ΣΤΟΥΣ 10 ΟΙ INFLUENCERS ΠΟΥ ΦΟΡΟΔΙΑΦΕΥΓΟΥΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΑ

Ο κύριος Τσάπαλος αναφέρθηκε και στην πληροφορία για Έλληνα influencer που φοροδιαφεύγει σε προκλητικό βαθμό. «Υπάρχουν πολλές τέτοιες περιπτώσεις που έχει ανακαλύψει η φορολογική αρχή. Πρόσφατα βγήκαν στη δημοσιότητα 3-4 περιπτώσεις. Μια έσπευσε να καταβάλει ένα πολύ υψηλό χρηματικό ποσό από αυτά που υπέκρυπτε».

To ρεπορτάζ κάνει λόγο κοντά για 10 influencers που έχει εντοπίσει η Aνεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων να φοροδιαφεύγουν συστηματικά, εισπράττοντας μεγάλα ποσά χωρίς παραστατικά. Προφανώς ερευνώνται και οι εταιρίες που τους πληρώνουν.

«Είναι κατεύθυνση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη να ερευνηθούν εξώφθαλμες περιπτώσεις φοροδιαφυγής που εντοπίζονται και στο κομμάτι των influencers. Έτσι, αναμένονται εξελίξεις τις επόμενες ημέρες.

H AΑΔΕ δεν κάθεται να ανοίξει τα προφίλ των πάντων για να ερευνήσει τις φωτογραφίες που ‘ανεβάζει’ ο καθένας. Εκεί που εστιάζει είναι στους λογαριασμούς που υπάρχει επιχειρηματική δραστηριότητα».

Σε απλά ελληνικά, δεν μας παρακολουθούν όλους -λέει ο κύριος Τσάπαλος.

Πριν σε αποχαιρετίσω, να σου πω ότι στο γενικότερο πλαίσιο της επιβράβευσης για όσους πολίτες καταγγέλλουν τους παράνομους, η ΑΑΔΕ ετοιμάζει και ειδική πλατφόρμα για τους influencers.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα