ΠΩΣ ΘΑ ΦΤΙΑΞΕΙΣ ΤΑ ΤΕΛΕΙΑ ΔΟΝΤΙΑ
Τo χαμόγελο συνήθως είναι μεταδοτικό. Εκτός και αν βλέπεις μπροστά σου κατάλευκα, ολόισια, άρτια στοιχισμένα, χωρίς κενά δόντια. Ό,τι δηλαδή, βλεπεις τελευταία στην τηλεόραση.
Δεν έχουν περάσει ακριβώς ανεπιστρεπτί οι εποχές που άνθρωποι επισκέπτονταν πλαστικούς χειρουργούς, έδειχναν μια φωτογραφία και ζητούσαν τη μύτη (ή τα μάτια ή τα ζυγωματικά) του απεικονιζόμενου.
Η Κορέα ζει (και) από αυτήν τη ‘βιομηχανία’, καθώς πέραν του 1 στους 3 γηγενείς που αλλάζουν την εμφάνιση τους -τουλάχιστον μια φορά στη ζωή τους-, συγκεντρώνει και ορδές Ασιατών που ενδιαφέρονται για μια επέμβαση αισθητικής.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι εξόχως δημοφιλής προορισμός -για αυτό το ζητούμενο- είναι η Τουρκία.
Έχει χαρακτηριστεί «πρωτεύουσα του αισθητικού τουρισμού», με 9 στους 10 διεθνείς ενδιαφερόμενους να την προτιμούν και για το χαμηλό κόστος.
Τα νοσοκομεία στοιχίζουν 90% φθηνότερα από χώρες της δυτικής Ευρώπης και των ΗΠΑ. Τις επεμβάσεις τις αναλαμβάνουν επαγγελματίες μαζί με εκπαιδευόμενους. Κι έτσι οι τιμές γίνονται οικονομικές.
Όλοι εν τω μεταξύ, όλοι οι γκουρού στον τομέα των αισθητικών επεμβάσεων προσαρμόζονται στις εξελίξεις. Ανανεώνουν το ‘παιχνίδι’ τους σε ό,τι trendαρει.
Η τάση αυτής της εποχής είναι το «χαμόγελο της επιτυχίας», προσφορά της αισθητικής οδοντιατρικής.
Δηλαδή, των ολόισιων, άρτια στοιχισμένων, χωρίς διαστήματα, κατάλευκων δοντιών.
Που είναι αφύσικα τέλεια και άρα όλοι καταλαβαίνουν πως είναι ψεύτικα. Εκτός αυτού, όταν τα βλέπεις παντού γύρω σου, η κατάσταση είναι λίγο τρομακτική.
Δεν υπάρχει κάτι λάθος στο να θες να αλλάξεις κάτι που δεν σου αρέσει επάνω σου
Κατ’ αρχάς, να συμφωνήσουμε πως δεν είναι ματαιοδοξία να θες να αλλάξεις κάτι που δεν σου αρέσει πάνω σου. Είναι ανάγκη που έχει να κάνει και με τη ψυχολογία -και την αυτοπεποίθηση. Μια επέμβαση μπορεί όντως, να αλλάξει μια ζωή.
Υποθέτω πως όποιος παίρνει την απόφαση, ξέρει ότι παίρνει και το ρίσκο της διαδικασίας που περιλαμβάνει ολική νάρκωση. Και του γεγονότος ότι ο πλαστικός χειρουργός δεν είναι μέσα στο μυαλό του. Άρα πρέπει να υπάρχει σαφήνεια και συμφωνία επί του επιθυμητού αποτελέσματος.
Μετά μπαίνουν στη μέση τα χρήματα και το δεδομένο ότι οι επεμβάσεις αισθητικής δεν είναι ο τομέας που θες να κάνεις εκπτώσεις.
Θυμάμαι το ‘80 έκανε θραύση η ρινοπλαστική, όπως οι Ελληνίδες (και μετά και οι Έλληνες) διαπίστωναν πως είναι ΟΚ να μην σου αρέσει κάτι πάνω σου και να θες να το αλλάξεις.
Έπειτα ‘ανέβηκε’ η αυξητική στήθους, μαζί με την λιποαναρρόφηση και την τελευταία δεκαετία κάνουν θραύση τα fillers (ουσίες που ‘σβήνουν’ πρόσκαιρα τις ρυτίδες).
Όπως τα social media κυριαρχούσαν στη ζωή μας, διαδίδονταν περισσότερο και πιο γρήγορα τα trends του πλανήτη, σε χρώμα μαλλιών, κούρεμα, βλεφαρίδες, φρύδια, είδος γυμναστικής, είδος διατροφής και τρόπους για να αποκτήσουμε ό,τι πιστεύουμε πως θέλουμε ενδεχομένως πιο εύκολα.
Ναι, αναφέρομαι στα χάπια που έχουν κάνει sold out γιατί βοηθούν στην απώλεια κιλών, χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια, αλλά δεν ‘φτιάχτηκαν’ για αυτόν τον σκοπό. Και τα στερούνται οι άνθρωποι που πραγματικά τα έχουν ανάγκη για να ζήσουν.
Περιττό να πούμε πως σε κάθε στάδιο της συνειδητοποίησης ότι δεν είσαι υποχρεωμένος να κουβαλάς μια ατέλεια που σε προσδιορίζει, γίνονται υπερβολές.
Ο καθένας βέβαια, αποφασίζει για τον εαυτό του, οπότε ποιοι είμαστε εμείς για να κρίνουμε τι θέλει ο άλλος.
Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να ενημερωνόμαστε για τα υπέρ και τα κατά.
Αν το νιώθουμε, επιδιώκουμε να μιμηθούμε τη φύση. Όχι να την αλλάξουμε άρδην.
Ό,τι και αν κάνεις πάνω σου, εκτός και αν είσαι ο Bryan Johnson και δίνεις 2.000.000 δολάρια το χρόνο, δεν μπορείς να νικήσεις επί της ουσίας, τη φυσική διαδικασία που λέγεται ‘γήρας’.
Το τέλειο χαμόγελο είναι το νέο status quo
Η αναβάθμιση του χαμόγελου έχει γίνει το νέο status quo για τους απανταχού celebrities ή wannabe celebrities. Όπου όμως, και αν κοιτάξεις πια, στην τηλεόραση σου οι άνθρωποι που βλέπεις έχουν το ίδιο χαμόγελο: μεγάλα, κατάλευκα, κολλημένα μεταξύ τους, δόντια.
Δεν υπάρχει πια, χαρακτηριστικό αναγνώρισης. Ούτε φθορές.
Δεν υπάρχει παραλλαγή της ημιδιαφάνειας, υφή επιφάνειας ή παραλλαγές χρώματος ή διαστήματα.
Όπως είπε στην Washington Post η Sara Hanh, οδοντίατρος που εκπαιδεύτηκε στο Harvard και εξειδικεύεται στην αισθητική οδοντιατρική «είναι σαν γραμματόσημα».
Εν τω μεταξύ, στους ειδικούς δεν απευθύνονται μόνο όσοι έχουν αισθητή αναρχία στα δόντια τους, αλλά και πολλοί από αυτούς που έχουν ίσια, λευκά δόντια. Αλλά δεν είναι ‘τέλεια’.
Τις προηγούμενες δεκαετίες η αισθητική οδοντιατρική ήταν προνόμιο των λίγων. Αυτών που είχαν να πληρώσουν τις πανάκριβες θεραπείες, καθώς από το ‘80 υπήρχαν οι προσόψεις που βλέπουμε σήμερα. Αλλά τότε στοίχισαν μια περιουσία. Τώρα όχι.
Για αυτό και αυτήν την εποχή υπάρχουν άνθρωποι που δείχνουν στα κινητά τους φωτογραφίες διάσημων και λένε ‘θέλω αυτά τα δόντια’.
Μεταξύ τους είναι και πολλοί νέοι, δηλαδή το βασικό κοινό του TikTok όπου οι προσόψεις είναι παντού, καθημερινά.
Έφηβοι που χρειάζονται σιδεράκια, παρακαλούν τους οδοντιάτρους να φτιάξουν το χαμόγελο τους απλά και γρήγορα, με πορσελάνες.
Άλλοι που έχουν ένα όμορφο χαμόγελο, επιμένουν πως χρειάζονται το ‘τέλειο’. Αυτό που βλέπουν παντού.
Το θέμα είναι πως αν δεν χρειάζεσαι προσόψεις και τις βάλεις, το πιθανότερο είναι να καταστρέψεις τα δόντια σου. Κάτι που συμβαίνει με όλες τις περιττές οδοντιατρικές εργασίες, όπως σημειώνει η Hahn, γνωστή ως @veneercheck στο TikTok.
Δημιούργησε το λογαριασμό της το Μάρτιο του 2022, ως απάντηση στην ανησυχητική τάση των ίδιων χαμόγελων των celebrities. Σήμερα τα videos της έχουν 6.5 εκατομμύρια likes.
Εξετάζει διάσημους που της ζητά το κοινό της, για να διαπιστώσει αν ανήκουν στη λίστα αυτών που κινήθηκαν για το ‘τέλειο’ χαμόγελο.
Παράλληλα, εξηγήσει στον κόσμο -και δη στους νεαρούς χρήστες- πως ένα χαμόγελο δεν χρειάζεται να είναι τέλειο, για να είναι γοητευτικό.
Πώς ‘λειτουργούν’ τα δόντια
Σκέψου το δόντι σου σαν αβγό. Ο μικρότερος, πιο εσωτερικός ‘θάλαμος’ -ο κρόκος- λέγεται πολφός. Είναι ‘φτιαγμένος’ από κύτταρα, αιμοφόρα αγγεία και ένα νεύρο μέσω του οποίου τρέφεται το δόντι.
Γύρω από τον πολφό (σαν το ασπράδι του αβγού) υπάρχει η οδοντίνη. Είναι δεμένη με μικροσκοπικά σωληνάρια. Δηλαδή, μικρά ανοίγματα που δεν μπορείτε να τα αισθανθείτε, εκτός και αν το πιο εξωτερικό ‘στρώμα’ του δοντιού (το σμάλτο) έχει φθαρεί.
Το σμάλτο είναι ο πιο σκληρός ιστός που έχει το ανθρώπινο σώμα.
Δεν περιέχει ζωντανά κύτταρα, οπότε όπως τα μαλλιά σου -εν αντιθέσει με το δέρμα σου-, όταν τραυματίζεται δεν επανορθώνεται.
Πρόκειται για την ασπίδα μεταξύ των όξινων τροφίμων, των πολύ ζεστών ή των παγωμένων υγρών του στόματος και του νεύρου που βρίσκεται στο κέντρο του δοντιού.
Χωρίς την προστασία που παρέχει το σμάλτο, οι έντονες αισθήσεις μεταδίδονται μέσω των μικρών σωληναρίων της οδοντίνης στο νεύρο σας.
Η συνέπεια είναι το ‘χτύπημα’ που νιώθεις στον εγκέφαλο (σαν ηλεκτροσόκ), όταν μασάς ένα παγάκι και καταλαβαίνεις ότι ήλθε η ώρα να πας στον οδοντίατρο.
Σε περίπτωση εξαγωγής, είχες τις επιλογές της γέφυρας και του εμφυτεύματος.
Από ένα σημείο κι έπειτα, το εμφύτευμα έγινε ο τρόπος αντικατάστασης των δοντιών που δεν μας άρεσαν ‘πάνω’ μας, με πλήθος κόσμου να κάνει εξαγωγές σε υγιή δόντια (πάντα υπήρχαν σε αυτόν τον κόσμο οδοντίατροι που ήταν πρόθυμοι να κάνουν κάτι που απαγορεύεται αυστηρά), για να φτιάξει δια αυτής της οδού την οδοντοστοιχία του.
Πέραν ωστόσο, του μεγάλου κόστους, υπήρχε και τεράστιος πόνος.
Και τότε ο κόσμος ανακάλυψε τις προσόψεις.
Tι μπορεί να πάει λάθος με τις προσόψεις
Τα δόντια των περισσότερων ανθρώπων δεν είναι στοιχισμένα σαν ‘στρατιωτάκια’: όλα στη σειρά, σε απόλυτη αρμονία.
Αν βάλουν όψεις, ο οδοντίατρος τροχίζει από 0.5 έως 1 χιλιοστό από το δόντι, ώστε να δημιουργήσει χώρο για την όψη -πορσελάνης ή ρητίνης.
Άπαξ και γίνει το τρόχισμα, το δόντι πρέπει να καλυφθεί με όψη, που τοποθετείται πάνω από το μπροστινό μέρος του δοντιού.
Μπορεί να καλυφθεί και με θήκη, γνωστή και ως κορώνα, αλλά και ως στεφάνη: μπαίνει γύρω από το δόντι, σαν δαχτυλήθρα που μπαίνεις το δάχτυλο.
Η πιο επιθετική προσέγγιση λέγεται ‘τουρκικά δόντια’. Το όνομα οφείλεται στα ταξίδια που κάνουν οι πολλοί ενδιαφερόμενοι στην Τουρκία, για να αποκτήσουν τα δόντια των ονείρων τους.
«Το δόντι τροχίζεται λίγο και αυτό είναι επιζήμιο, αφού αφαιρείται όλο το σμάλτο», λέει η Hahn. Αυτό σημαίνει πως ό,τι τρώμε και πίνουμε φτάνει κοντά στο εσωτερικό του δοντιού (οδοντίνη) και άρα στο νεύρο.
«Αν το νεύρο καταστραφεί ή εισαχθούν βακτήρια σε αυτό, το δόντι θα ‘πεθάνει’ και θα προκαλέσει μόλυνση. Άρα θα πρέπει να αφαιρεθεί, ώστε να τακτοποιηθεί ο ριζικός σωλήνας.
Τα δόντια που έχουν υποστεί αυτήν τη θεραπεία, δεν διαρκούν όσο τα υγιή δόντια.
Όσες περισσότερες φορές αγγίζετε ένα δόντι με έναν τροχό, τόσο μεγαλύτερες είναι οι πιθανότητες να καταστραφεί αυτό το νεύρο στο εσωτερικό.
Κάθε φορά που ένας οδοντίατρος ξαναφτιάχνει μια όψη, «πρέπει να τελειοποιεί αυτό που υπάρχει από κάτω, ώστε να αφαιρεί λίγο περισσότερο δόντι κάθε φορά.
Μιλάμε για πεπερασμένη ποσότητα υλικού.
Σε κάποιο σημείο, το δόντι δεν θα είναι αρκετά δυνατό για να κρατήσει ό,τι θέλετε να βάλετε από πάνω του. Και θα σπάσει».
Τι κάνουν πια, οι μετρ της αισθητικής οδοντιατρικής
Ο Kevin Sands έχει ειδίκευση στην αισθητική οδοντιατρική. Έχει περισσότερους από 758.000 followers στο Instagram και μεταξύ των πελατών του -στο ιατρείο που διατηρεί στο Beverly Hills- είναι οι Emma Stone, Miley Cyrus, Taylor Swift, Drake, αλλά και η Kim Kardashian.
Έχει και δικό του εργαστήριο, για να φτιάχνει τις προσόψεις. Που δεν είναι τέλειες, εκτός και αν το απαιτεί αυτό ο πελάτης. Οι τεχνικές που χρησιμοποιεί για να κάνει τα δόντια να φαίνονται πιο αληθινά, κοστίζουν ακριβά.
Το κάθε δόντι στοιχίζει από 3.000 έως 5.000 δολάρια και όλα 100.000 δολάρια.
Mantra του είναι το ‘κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός’ ως εκ τούτου ‘δεν κάνω ποτέ δυο φορές το ίδιο χαμόγελο’.
Και όλα αυτά συμβαίνουν σε μια χώρα που δεν καλύπτονται οι οδοντιατρικές εργασίες από την ασφάλεια των εργαζομένων. Μόνο οι μισοί ενήλικες έχουν ιδιωτικές ασφάλειες που περιλαμβάνουν και τα δόντια. Το ¼ δεν έκανε μια επίσκεψη το 2019.
Και όλες οι εργασίες στοιχίζουν πανάκριβα. Για παράδειγμα, τα μεταλλικά σιδεράκια κυμαίνονται από τα 3 έως τα 7 χιλιάδες δολάρια. Στην Ελλάδα στοιχίζουν κοντά στα 3.000 ευρώ, στους καλύτερους του είδους.
Τι έχουμε ξεχάσει
Όπως λέει στη WP η Jessica DeFino, δημοσιογράφος της βιομηχανίας ομορφιάς και συγγραφέας του ενημερωτικού δελτίου The Unpublishable «η ιδανική ομορφιά γίνεται ολοένα και πιο απάνθρωπη.
Το πρότυπο που αντικατοπτρίζεται δεν είναι δείκτης της ανθρώπινης υγείας ή ακόμη και της ανθρώπινης δυνατότητας. Χαρακτηρίζεται πολύ από μηχανήματα και τεχνολογικές παρεμβάσεις. Οπτικά ‘σήματα’ ότι κάποιος έχει αποκτήσει ένα ορισμένο επίπεδο πλούτου και δύναμης.
Οι άνθρωποι δεν διστάζουν να θέσουν σε κίνδυνο την υγεία των δοντιών τους, προς χάριν της επιδίωξης αυτής της δήλωσης».
Οι μελετητές εκτιμούν πως όπως ‘πέρασαν’ όλες οι τάσεις, θα περάσει και αυτή των τέλειων δοντιών.
Σε κάθε περίπτωση «σε 15, 20 χρόνια, οι προσόψεις θα πέφτουν. Τα ούλα θα υποχωρήσουν και άνθρωποι θα πληρώνουν μια ζωή αυτήν την απόφαση. Θα χρειαστούν παντού θήκες και απονευρώσεις».