Η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη στοιχίζει κάθε χρόνο δεκάδες ζωές. iStock

ΤΑ ΔΕΥΤΕΡΟΛΕΠΤΑ ΠΟΥ ΕΧΕΙΣ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΑΝΑΨΕΙ ΤΟ ΑΛΛΟ ΦΑΝΑΡΙ ΟΤΑΝ ΠΕΡΝΑΣ ΜΕ ΚΟΚΚΙΝΟ

Μεταξύ των φαναριών στις διασταυρώσεις υπάρχει ένα χρονικό περιθώριο που προστατεύει ζωές από αυτούς που παραβιάζουν το κόκκινο. Πόσα δευτερόλεπτα είναι.

Οι Έλληνες οδηγοί δεν είμαστε και οι πιο πιστοί ακόλουθοι όσων ορίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας -που πια προβλέπει πρόστιμο και για πεζούς-, γεγονός που ‘μεταφράζεται’ σε πολλά ατυχήματα και δυστυχήματα, κάθε χρόνο. Καθημερινά ενημερωνόμαστε για τραυματισμό ή θάνατο ανθρώπου από ασυνήδητο οδηγό.

Όπως λέει στο NEWS 24/7 ο σύμβολος οδικής ασφάλειας, Κίμων Λογοθέτης ο πιο συνήθης λόγος των ατυχημάτων ή δυστυχημάτων είναι η κατανάλωση αλκοόλ. Ακολουθεί η χρήση κινητού τηλεφώνου, ενώ οδηγούμε και στο Νο3 οδηγικών συμπεριφορών που κοστίζουν ζωές είναι η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη.

Μετά τη ψήφιση του νέου ποινικού κώδικα, πέρυσι έγινε έγκλημα. Για την ακρίβεια, κακούργημα. Έτσι αυστηροποιήθηκε η ποινή όσων περνούν με κόκκινο, με το άρθρο 45 να αναφέρει ότι η εν λόγω συμπεριφορά εντάσσεται στις περιπτώσεις επικίνδυνης οδήγησης και τιμωρείται με φυλάκιση και κάθειρξη -έως και τα ισόβια «αν η πράξη έχει ως αποτέλεσμα βαριά σωματική βλάβη ή προκαλεί σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις ή έχει ως αποτέλεσμα το θάνατο άλλου».

Υπάρχει και πρόστιμο 700 ευρώ, μαζί με αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας για 60 ημέρες και 9 πόντους στο Point System.

Όλα αυτά όμως, δεν φαίνονται να μας αγχώνουν ιδιαίτερα. Διαφορετικά, δεν θα συνεχίζαμε να ρισκάρουμε τη ζωή μας, αλλά και τις ζωές άλλων, αγνοώντας τον σηματοδότη.

Τι θα «πιάνουν» οι κάμερες που θα τοποθετηθούν σε 100 διασταυρώσεις

Επειδή η κατάσταση έχει φτάσει στο και μη παρέκει, η κυβέρνηση αποφάσισε να τοποθετήσει κάμερες σε φανάρια στο οδικό δίκτυο της Αττικής, που θα είναι συνδεδεμένες με το ρυθμιστή του φωτεινού σηματοδότη, ώστε να ‘ξέρουν’ πότε το φανάρι είναι πράσινο ή πορτοκαλί ή κόκκινο. Θα έχουν εύρος λειτουργίας έως 25 μέτρα.

Μόλις ανάβει το κόκκινο, θα ενεργοποιούνται ώστε να βιντεοσκοπούν τη διασταύρωση και θα λαμβάνουν πέντε φωτογραφίες του οχήματος (με ακριβή ώρα και ημερομηνία) που έκανε την παρανομία. Αυτές θα αποστέλλονται στους κεντρικούς servers της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, για τον έλεγχο και τη διαχείριση της παράβασης και έπειτα θα λαμβάνουμε με ένα SMS την κλήση.

Αυτή μπορεί να έχει να κάνει με παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, αλλά και με υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, παράνομη χρήση ΛΕΑ, οδήγηση οχήματος χωρίς ασφάλιση και κυκλοφορία οχήματος χωρίς έγκυρο δελτίο ΚΤΕΟ.

Έως ότου εγκατασταθούν όμως, αυτές οι κάμερες (οι δυο πρώτες λειτουργούν πιλοτικά στο φανάρι της Λεωφόρου Ποσειδώνος, στη συμβολή με την Καλαμακίου, ενώ μέσα στο 2025 θα αρχίσει σταδιακά η τοποθέτηση υπόλοιπων έως ότου τακτοποιηθούν 100 διασταυρώσεις), ας δούμε πόσος χρόνος μεσολαβεί μεταξύ φαναριών σε μια διασταύρωση, από το κόκκινο στο ένα έως το πράσινο στον κάθετο δρόμο.

Πόσα δευτερόλεπτα είμαστε μακριά από το ατύχημα/δυστύχημα

Καταρχάς, δεν υπάρχει σταθερός χρόνος μεταξύ του κόκκινου φαναριού στο δρόμο που κινούμαστε και του πράσινου στην διασταύρωση -την πρώτη κάθετη.

Αυτό που υπάρχει είναι αισθητήρες που έχουν τοποθετηθεί στο οδόστρωμα (πχ στην Αλεξάνδρας), ώστε να συλλέγουν δεδομένα σχετικά με την κυκλοφορία. Είναι μαύρα καλώδια που τοποθετούνται εγκάρσια στους δρόμους και ‘μετρούν’ την κυκλοφοριακή ροή -καταγράφοντας τον αριθμό των οχημάτων, με στόχο να γίνονται οι απαραίτητες ενέργειες από το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορία «ως προς την επικαιροποίηση των προγραμμάτων των φωτεινών σηματοδοτών» εξηγεί ο κύριος Λογοθέτης.

«Τα δευτερόλεπτα μεταξύ των φαναριών καθορίζονται από τους Συγκοινωνιολόγος του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας μέσω των κυκλοφοριακών δεδομένων και φυσικά, πρέπει να επικαιροποιούνται συχνά».

Δηλαδή, το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας παίρνει τις μετρήσεις και ρυθμίζει ανάλογα τους σηματοδότες.

Υπάρχει και ένα δεδομένο που αναφέρεται σε ορισμένες δημοσιεύσεις ως red clearance interval. Είναι το διάστημα που μεσολαβεί από την αλλαγή του φαναριού από πορτοκαλί σε πράσινο και αυτήν από κόκκινο σε πράσινο, στη διασταύρωση.

Στην Ελλάδα η ακριβής διάρκεια ποικίλει ανάλογα με τη διασταύρωση και τον όγκο των οχημάτων που κινούνται, όπου υπάρχουν αισθητήρες και δεδομένα.

Ένα κοινό εύρος ωστόσο, κυμαίνεται από 1 έως 3 δευτερόλεπτα.

Βέβαια, αν κάνουμε τον κόπο και ανατρέξουμε στο βιβλίο που διαβάσαμε όταν προετοιμαζόμασταν για τις εξετάσεις του διπλώματος οδήγησης, οφείλουμε να σταματήσουμε στο πορτοκαλί -με τρόπο που επίσης, δεν ρισκάρει άλλες ζωές, όπως είναι για παράδειγμα ένα απότομο φρενάρισμα χωρίς να έχουμε ελέγξει τι γίνεται πίσω μας.

Στα μέτρα που έχει αποφασίσει να πάρει η ελληνική κυβέρνηση, για να διαχειριστεί την απελπιστική κυκλοφοριακή συμφόρηση και τις ατελείωτες παραβιάσεις του ΚΟΚ από τους οδηγούς που οδηγούν σε ατυχήματα και δυστυχήματα, είναι και τα έξυπνα φανάρια «που λαμβάνουν τα δεδομένα και ‘αποφασίζουν’ (αναπροσαρμόζεται το πρόγραμμα) σε real time σε ποιο σημείο θα δώσουν πρωτοπορία, κρατώντας περισσότερο το πράσινο στο συγκεκριμένο δρόμο και παρατείνοντας το κόκκινο για τους κάθετους δρόμους.

Αυτή τη στιγμή αυτό είναι αδύνατο να γίνει, σε real time».

Πότε θα έλθουν στην Ελλάδα;

«Θα γίνει σε δυο στάδια. Η πρώτη φάση είναι να έρθουν τα φανάρια, τα οποία θα έχουν αλληλεπίδραση σε πραγματικό χρόνο.

Η δεύτερη φάση είναι να έρθουν τα φανάρια με τεχνητή νοημοσύνη. Αυτό σημαίνει ότι όλα τα φανάρια θα επικοινωνούν μεταξύ τους, θα αποτυπώνεται συλλογικά η κυκλοφορία σε όλο το οδικό δίκτυο, -γιατί οι δρόμοι είναι συγκοινωνούντα δοχεία-, οπότε θα βελτιωθεί η κυκλοφορία σε όλη την Αττική. Αυτό όμως είναι κάτι το οποίο έχει κόστος, έχει διαγωνιστικές διαδικασίες, χρειάζεται μελέτη.

Δεν είναι απλό. Όταν θα γίνει, το βέβαιο είναι πως θα δούμε τα πρώτα σημαντικά αποτελέσματα και θα βελτιωθεί σε μεγάλο βαθμό κυκλοφορίας στην Αττική».

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα