WORDLE, ΤΟ ΝΕΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΛΕΞΕΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΦΡΕΝΙΤΙΔΑ
Μια λέξη, 5 γράμματα, 6 προσπάθειες. Μπορείς να τα καταφέρεις;- Μιλήσαμε με τον Διομήδη Σπινέλη που έχει φτιάξει την ελληνική εκδοχή του.
Κίτρινα, πράσινα και μπλε κουτάκια έχουν κατακλύσει τα social media – και ειδικά το twitter. Πολλοί αναρωτιούνται τι συμβαίνει, τι έχουν χάσει και τι είναι αυτά τα χρωματιστά τετράγωνα που δεν γράφουν απολύτως τίποτα. Πρόκειται για το διαδικτυακό παιχνίδι λέξεων με το οποίο έχουν «κολλήσει» μικροί και μεγάλοι, τόσο σε χώρες του εξωτερικού όσο και στην Ελλάδα. Το Wordle – όπως ονομάζεται – όχι μόνο αποτελεί το πρώτο viral παιχνίδι για το 2022, αλλά είναι η απόδειξη πως πολλές φορές κάτι πολύ απλό, μπορεί να είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον.
Πώς παίζεται το Wordle
Πρόκειται για ένα παιχνίδι εικασίας λέξεων (το βρίσκετε εδώ) που παίζεται στο διαδίκτυο, από υπολογιστή, τάμπλετ ή κινητό τηλέφωνο. Στόχος του παιχνιδιού είναι να βρεις την λέξη της ημέρας που έχει 5 γράμματα, με 6 προσπάθειες. Υπογραμμίζεται πως μπορείς να παίξεις το Wordle μόνο μία φορά την ημέρα, καθώς η λέξη αλλάζει και μπαίνει μία καινούργια κάθε 24ωρο (η λέξη της κάθε ημέρας είναι σε όλους η ίδια).
Αρχικά βάζεις στην τύχη μία λέξη που αποτελείται από 5 γράμματα και πατάς enter.
- Αν ένα κουτάκι γίνει πράσινο, σημαίνει ότι το γράμμα υπάρχει στην λέξη και βρίσκεται στη σωστή θέση.
- Αν ένα κουτάκι γίνει κίτρινο, σημαίνει ότι το γράμμα υπάρχει στην λέξη, αλλά βρίσκεται σε λανθασμένη θέση.
- Αν ένα κουτάκι γίνει γκρι, σημαίνει ότι το γράμμα δεν υπάρχει καθόλου μέσα στην λέξη.
Ανάλογα με τα κουτάκια που χρωματίζονται, προχωράς έως ότου να λύσεις το παζλ!
Μια ιστορία αγάπης
Δημιουργός του Wordle είναι ο Josh Wardle (προφανώς το όνομα του παιχνιδιού αποτελεί λογοπαίγνιο με το επώνυμο του δημιουργού του!), ένας μηχανικός λογισμικού που ζει στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης. Ο ίδιος ήξερε ότι η σύντροφός του, Palak Slah, αγαπούσε τα παιχνίδια με τις λέξεις και έτσι δημιούργησε το συγκεκριμένο παιχνίδι μόνο για τους δυο τους. Το ζευγάρι έπαιζε για μήνες, ενώ το Wordle λειτουργούσε ως ένας τρόπος για να «σκοτώνουν» τον χρόνο τους μέσα στην πανδημία. Αργότερα, το παρουσίασαν στην οικογένειά τους μέσω της ομαδικής συνομιλίας που διατηρούσαν στο WhatsApp και κάπως έτσι, κατάφεραν να «κολλήσουν» και τους συγγενείς τους, που, επίσης, λάτρεψαν το παιχνίδι.
Αφότου το έπαιξαν για αρκετούς μήνες, ο Josh Wardle αποφάσισε να το μοιραστεί με περισσότερο κόσμο και τον Οκτώβριο του 2020 κυκλοφόρησε δημόσια το Wordle. Την 1η Νοεμβρίου έπαιξαν 90 άτομα, μέσα σε δύο βδομάδες είχαν παίξει περισσότεροι από 300.000 άνθρωποι, ενώ σήμερα μπορούμε πια να μιλάμε για πάνω από 2 εκατομμύρια παίκτες. Ο Josh Wardle (ο οποίος σημειώνεται πως υπήρξε πρώην μηχανικός λογισμικού για το Reddit) δεν είχε φανταστεί πως το παιχνίδι που έφτιαξε ως ένδειξη αγάπης προς την σύντροφό του θα μπορούσε να γίνει τόσο δημοφιλές.
«Το να γίνεται viral δεν είναι υπέροχο για να είμαι ειλικρινής. Νιώθω ευθύνη για τους παίκτες. Νιώθω ότι τους οφείλω πραγματικά να συνεχίσουν τα πράγματα να λειτουργούν σωστά. Δεν είναι η δουλειά μου και δεν θέλω να γίνει πηγή άγχους στη ζωή μου. Αν κάνω κάποιες αλλαγές, θα ήθελα να πιστεύω ότι είναι αλλαγές που θα είχα κάνει ακόμα κι αν συνεχίζαμε να παίζαμε μόνο η σύντροφός μου και εγώ, όπως πριν», έχει δηλώσει ο δημιουργός του Wardle.
Πώς έγινε viral
Το παιχνίδι πραγματικά απογειώθηκε όταν ένας χρήστης στη Νέα Ζηλανδία, όπου το παιχνίδι είναι ιδιαίτερα δημοφιλές, έδειξε τα αποτελέσματά του στο Twitter με μια ακολουθία από πράσινα, κίτρινα και γκρι (ή μαύρα) emojis, προτρέποντας τον Josh Wardle να δημιουργήσει μια λειτουργία που θα επέτρεπε στους χρήστες να μοιράζονται τα δικά τους στα social media.
Ο «πατέρας» του παιχνιδιού παρατήρησε ότι αυτό ήταν αίτημα πολλών χρηστών και έτσι δημιούργησε τελικά έναν αυτοματοποιημένο τρόπο για να «καυχιούνται» οι παίκτες για τις επιτυχίες τους χωρίς spoiler. Φυσικά, δεν λείπουν και οι «παραφωνίες», με τους χρήστες που αναρτούν screenshots στους λογαριασμούς τους, προδίδοντας τις λέξεις.
Γιατί είναι εθιστικό
Αν προσπαθήσουμε να αναλύσουμε τους λόγους για τους οποίους το Wordle έγινε τόσο δημοφιλές και έχει «τρελάνει» το διαδίκτυο, θα βρούμε τουλάχιστον τρεις.
Απλότητα. Το γεγονός ότι το Wordle είναι ένα απλό και προσιτό παιχνίδι, σε λευκό ή μαύρο φόντο, χωρίς διαφημίσεις, χωρίς προωθητικές ενέργειες, χωρίς να ζητάει χρήματα από τον χρήστη και χωρίς να επενδύει στο πώς θα αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο, αποτελεί τον πρώτο παράγοντα που το καθιστά δημοφιλές. Οι χρήστες έχουν γίνει αρκετά καχύποπτοι σχετικά με την χρήση των προσωπικών τους δεδομένων και τις προσπάθειες δημιουργίας εσόδων στο gaming. Το Wordle, παραπέμπει σε μια πιο αθώα εποχή του διαδικτύου και θυμίζει πολύ τα πρώτα παιχνίδια που είχαμε στους υπολογιστές μας, όταν ακόμη ήταν τεράστια κουτιά.
Συχνότητα. Ένας ακόμη παράγοντας που το καθιστά δημοφιλές είναι το γεγονός ότι μπορείς να το παίξεις μόνο μία φορά την ημέρα. Στο gaming κυριαρχεί η τακτική του να επιστρέφει ο χρήστης στο παιχνίδι/εφαρμογή όσο πιο συχνά γίνεται και να μένει μέσα σε αυτό όσο το δυνατόν για περισσότερο χρόνο. Αυτό προσπαθεί να το πετύχει με push ειδοποιήσεις, με e-mail υπενθύμισης κ.α. Εδώ συνέβη το εξής παράδοξο: την στιγμή που όλα τα παιχνίδια παγκοσμίως προωθούν την εθιστική συμπεριφορά, το Wordle κατάφερε να γίνει εθιστικό για τον ακριβώς αντίθετο λόγο.
Timing. Θα μπορούσαμε να προσθέσουμε στους λόγους της δημοφιλίας του Wordle, την χρονική στιγμή την οποία εμφανίστηκε. Μπορεί να μην διανύουμε πια αυστηρά lockdowns, αλλά η πανδημία είναι ακόμη εδώ και αρκετός κόσμος περνά πολύ χρόνο στο σπίτι. Το Wordle λειτουργεί ως ένα διάλειμμα για όσους εργάζονται από την οικία τους. Την ίδια στιγμή, υπάρχουν άνθρωποι που ζουν μακριά από οικογένεια και φίλους, ενώ δεν μπορούν να τους δουν λόγω κορονοϊού. Ανταλλάζοντας καθημερινά τα αποτελέσματά τους, έχουν μια ευκαιρία να συνδεθούν μέσω του παιχνιδιού.
Η ελληνική εκδοχή του
Πριν από μερικές μέρες, το Wordle απέκτησε την ελληνική του έκδοση (την βρίσκετε εδώ) με λέξεις στη γλώσσα μας από τον Διομήδη Σπινέλλη, Καθηγητή στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο οποίος μιλά στο The Magazine για το πώς αποφάσισε να μετατρέψει το δημοφιλές παιχνίδι στα ελληνικά. «Είχα δει ότι έχει αρχίσει να γίνεται δημοφιλές, δεν είχα ασχοληθεί με αυτό πιο πριν. Ωστόσο, το χρησιμοποίησα ως παράδειγμα στο μάθημα που έκανα εκείνη την εβδομάδα, το οποίο, κατά σύμπτωση, ήταν υπολογιστικές μέθοδοι για να βρίσκουμε τέτοιου είδους μοτίβα, για άλλους λόγους βέβαια, σε υπηρεσιακές εφαρμογές», αναφέρει σχετικά.
Ο κ. Σπινέλλης πιστεύει πως το Wordle έγινε τόσο δημοφιλές επειδή είναι απλό, μας κάνει να σκεφτόμαστε και μπορεί ο κάθε παίκτης να δείξει στον άλλο πώς τα έχει καταφέρει. Ο ίδιος βασίστηκε στην αντίστοιχη αγγλική έκδοση του παιχνιδιού, ώστε να το μετατρέψει στα ελληνικά. «Το παιχνίδι βασίζεται σε δύο λίστες από λέξεις. Αρχικά, είναι μία λίστα με περίπου 2.800 λέξεις, είναι αυτές τις οποίες πρέπει να μαντέψεις στο παιχνίδι. Επιπλέον, υπάρχει μια μεγαλύτερη λίστα με τις λέξεις τις οποίες επιτρέπεται να βάλουμε. Αυτό το οποίο έπρεπε να κάνω είναι να βρω έναν τρόπο ώστε στην πρώτη λίστα, με τις λέξεις που μαντεύουμε, να υπάρχουν κοινές λέξεις. Δηλαδή λέξεις που τις χρησιμοποιούμε πολλές φορές, ώστε το παιχνίδι να είναι εύκολο και να μην υπάρχουν πολλές σπάνιες λέξεις», δηλώνει.
Εξηγώντας την λογική της μετατροπής και την διαδικασία υλοποίησης της ελληνικής έκδοσης του παιχνιδιού, η οποία του πήρε μόλις ένα βράδυ, λέει: «Για τον δεύτερο σκοπό, με τις επιτρεπτές λέξεις, χρησιμοποίησα το λεξικό ενός ορθογραφικού διορθωτή. Δηλαδή, το ίδιο που χρησιμοποιούμε για να μας πει αν έχουμε λάθος στην επεξεργασία κειμένου. Κατά σύμπτωση, αυτό το λεξικό το είχαμε ξεκινήσει την δεκαετία του ’90, όταν ήμουν στο Πανεπιστήμιο Αιγαίο, με δύο φοιτητές μου ως πτυχιακή εργασία. Με τα χρόνια μεγάλωσε, εξελίχθηκε και τώρα χρησιμοποιείται σε όλα τα λογισμικά ανοιχτού κώδικα. Το πήρα λοιπόν ξανά, μετά από τόσα χρόνια, το μετέτρεψα στην κατάλληλη μορφή και έκανα τις απαραίτητες αλλαγές: έβγαλα τα κύρια ονόματα, έκρυψα τους τόνους, μετέτρεψα τα γράμματα σε κεφαλαία».
«Για τις κοινές λέξεις, χρειάστηκε ένα μεγάλο σώμα από κείμενο, ώστε να δω ποιες υπάρχουν πιο συχνά. Δυστυχώς, στα ελληνικά δεν υπάρχουν πολλοί τέτοιοι διαθέσιμοι γλωσσικοί πόροι – όπως λέγονται. Έτσι, βασίστηκα στην ελληνική Βικιπαίδεια. Κατέβασα όλα τα λήμματα και τα επεξεργάστηκα, ώστε να κάνω μια μεγάλη λίστα με λέξεις και την συχνότητά τους. Από εκεί πήρα τις περίπου 2.000 πιο συχνές λέξεις και αυτές είναι που μας βάζει το παιχνίδι να μαντέψουμε. Στη συνέχεια, το διέθεσα ως λογισμικό ανοιχτού κώδικα. Αρκετοί μπήκαν μέσα και πρότειναν διορθώσεις, όπως την μετάφραση των οδηγιών ή την αφαίρεση κάποιων λέξεων που δεν ήταν ελληνικές», εξηγεί στο The Magazine ο κ. Σπινέλλης.
Το καλό με την ελληνική έκδοση του Wordle, είναι πως μπορείς να παίξεις όσες φορές θέλεις!