Photo by Evan Agostini/Invision/AP

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΚΟΥΑΝΑ ΤΣΑΣΙΝΓΚΟΡΣ, Η ΙΘΑΓΕΝΗΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΔΑ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΙ ΤΙΣ ΠΑΣΑΡΕΛΕΣ

Μέλος της φυλής των Ναβάχο και μούσα του Ralph Lauren. Το σούπερ μόντελ που κάποτε ζούσε ως άστεγη μαζί με την οικογένειά της σε παραλία της Ιταλίας.

Η Κουάνα Τσάρινγκορς δεν είναι απλά ένα μοντέλο. Για παράδειγμα, δες πώς ξεκινάει το αφιέρωμά του το BBC, σαν να έκανε εκείνη χάρη σε έναν απ’ τους μεγαλύτερους σχεδιαστές παγκοσμίως.

Ο βρετανικός ιστότοπος, ξεκινάει την αποθέωσή του, τονίζοντας το πώς και γιατί η ίδια τα βρήκε με τον Ralph Lauren και τον συνόδευσε στην πασαρέλα της Εβδομάδας Μόδας της Νέας Υόρκης -έναν άνθρωπο “που δεν ήξερε καν αν θα ήθελε να του μιλάει”.

Γράφει:

“Η 22χρονη είναι ιθαγενής Αμερικανίδα, μέλος των φυλών Ογκλάλα Λακότα και Χαν Γκούιτσιν, και γεννήθηκε στον καταυλισμό των Ναβάχο στην Αριζόνα. Είχε δει κάποιες από τις προηγούμενες διαφημίσεις του Ralph Lauren, καθώς και σχέδια του, τα οποία θεωρούσε ότι ήταν αλάνθαστα αντίγραφα μοτίβων ιθαγενών και είχε προβληματιστεί από αυτό που είχε δει. Το 2014, ο Ralph Lauren είχε ζητήσει συγγνώμη για τις διαφημίσεις του με θέμα τους ιθαγενείς της Αμερικής και στη συνέχεια, το 2022, ζήτησε ξανά συγγνώμη για τα σχέδια που απηχούσαν μοτίβα ιθαγενών του Μεξικού. Το brand τότε υποσχέθηκε να δίνει περισσότερα credits και να συνεργάζεται καλύτερα με τους ιθαγενείς για νέα ρούχα που θα έφεραν τα μοτίβα τους. Είχε προσθέσει μάλιστα ότι η εταιρεία εμβαθύνει στην ΄’εκπαίδευση πολιτιστικής ευαισθητοποίησης’…”.

AP Photo/Jason DeCrow

Η Τσάσινγκορς παραδέχτηκε στον βρετανικό ιστότοπο ότι χρειάστηκε “πραγματικά να παλέψει μέσα της” για το αν θα έπρεπε να συνεργαστεί με τη μεγάλη μάρκα μόδας ή να της πει να φύγει. (Τελικά δέχτηκε τη δουλειά).

“Υποθέτω ότι θα μπορούσα να τους κλείσω την πόρτα αντί να ζητήσω να κάνω μια πραγματική συζήτηση μαζί τους”, λέει στο BBC. “Αλλά έτσι, ξέρετε, δεν αλλάζει τίποτα. Και αυτό είναι το αντίθετο από το πώς θέλω να ζω”.

Το μοντέλο έχει διακριτικά γεωμετρικά τατουάζ στο πηγούνι, τα οποία ονομάζονται “Yidįįłtoo” και είναι ιερά στην κουλτούρα της φυλής της στην Αλάσκα, και τα οποία “χτυπήθηκαν” στο χέρι από τη μητέρα της σε ένα τελετουργικό ενηλικίωσης.

Γεννημένη σε γη ιθαγενών στην Αριζόνα, η Τσάσινγκορς μετακόμισε με τη μητέρα και τα αδέλφια της στη Μογγολία όταν ήταν μικρό παιδί μαζί με τους παππούδες τους, οι οποίοι ήταν χριστιανοί ιεραπόστολοι.

“Δεν συμφωνώ με αυτό το είδος εργασίας”, λέει στο BBC. “Αλλά τους αγαπώ πάρα πολύ. Βοηθούσαν επίσης μικρότερες κοινότητες και νομαδικές φυλές”.

Στα ολονύκτια ταξίδια στην πρωτεύουσα της Μογγολίας, Ουλάν Μπατόρ, η Τσάσινγκορς παρακολουθούσε τις επιδείξεις μόδας που προβάλλονταν στη δημόσια τηλεόραση. “Μετά από αυτό, πόζαρα σε οικογενειακές φωτογραφίες σαν να ήμουν σούπερ μόντελ”, λέει η ίδια. “Είχα πάθει εμμονή”.

Photo by Evan Agostini/Invision/AP

Όταν η Τσάτσινγκορς έγινε έξι ετών, η οικογένεια της ταξίδεψε με τον υπερσιβηρικό σιδηρόδρομο στην Ευρώπη, κατασκηνώνοντας σε ιταλικές παραλίες, προτού επιστρέψουν στην Αριζόνα και στη συνέχεια μετακομίσουν στην Αλάσκα.

“Κατασκηνώσαμε δίπλα σε ένα ποτάμι και ζούσαμε από τη γη. Ήταν το πιο μαγικό πράγμα. Αλλά τώρα που είμαι ενήλικη, συνειδητοποιώ ότι ήμασταν άστεγοι και η μαμά μου δούλευε τόσο σκληρά για να βεβαιωθεί ότι δεν θα το αντιλαμβανόμασταν αυτό”.

Η μητέρα της έγινε αξιωματικός δημόσιας ασφάλειας στην κοινότητα της φυλής τους- μετακόμισαν σε μια ρουστίκ ξύλινη καλύβα χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα και την ανοικοδόμησαν από την αρχή. Όταν το μικρό οικογενειακό τους αυτοκίνητο δεν μπορούσε να προχωρήσει μέσα σε μια χιονοθύελλα, τότε πήγαινε τη μικρή της κόρη και τα αδέλφια της στο σχολείο με ένα έλκηθρο σκύλων.

Η οικογένεια συμμετείχε σε συλλαλητήρια για την υπεράσπιση του οικοσυστήματος της Αλάσκας, την προστασία των ιθαγενών γυναικών και την παροχή περισσότερης υγειονομικής περίθαλψης και εκπαίδευσης στις περιοχές που ζούσαν οι φυλές.

“Είχα μια πραγματικά πλούσια παιδική ηλικία”, λέει η ίδια. “Αλλά το να είμαι πλούσια δεν είχε να κάνει με τα χρήματα. Είχε να κάνει με τον πολιτισμό, τις παραδόσεις και την κοινότητα. Έτσι επιβιώσαμε”.

Ενώ μιλούσε σε μια περιβαλλοντική διαμαρτυρία νέων στην Αλάσκα, η Τσάσινγκορς εντοπίστηκε από τον διευθυντή κάστινγκ, Σέι Νίλσεν, ο οποίος την ήθελε για μια καμπάνια του Calvin Klein το 2020. “Η ενέργειά της και η αυτοπεποίθησή της την ξεχώριζαν πραγματικά”, λέει ο ίδιος στο BBC.

Quannah Photo by Richard Shotwell/Invision/AP

Μετά την επιτυχία της στον Calvin Klein, η Τσάσινγκορς κλήθηκε να συναντηθεί με πρακτορεία μοντέλων στη Νέα Υόρκη. Το πρόβλημα; Δεν μπορούσε να πληρώσει το αεροπορικό εισιτήριο -μέχρι που η κοινότητα των ιθαγενών της συγκέντρωσε χρήματα για να στείλει την τότε έφηβη στο Μανχάταν. Καθ’ οδόν, μελετούσε την “τέχνη” του μόντελινγκ μέσω βίντεο στο YouTube.

”Παρακολουθούσα ένα σωρό μοντέλα της Vogue, προσπαθώντας να μάθω πώς περπατούν, πώς κάνουν το μακιγιάζ τους… Ήταν σαν να παρακολουθούσα ξανά εκείνο το κανάλι μόδας στην μογγολική τηλεόραση”.

Τελικά, η Τσάσινγκορς υπέγραψε με την IMG Models (το πρακτορείο που ανακάλυψε super models όπως την Τζίτζι Χαντίντ) και στάλθηκε να συναντηθεί με τους Inez van Lamsweerde και Vinoodh Matadin, το φωτογραφικό δίδυμο που είναι γνωστό για τις πρωτοποριακές εικόνες της Taylor Swift και της Lady Gaga.

“Μπήκα στην αίθουσα κάστινγκ και όλοι απλά κοιτούσαν επίμονα. Σκέφτηκα, ‘Θεέ μου, κάνω λάθος; Μήπως δεν δείχνω όπως θέλετε να δείχνω;’. Είχε αναμνήσεις από τον εκφοβισμό που δεχόταν στο γυμνάσιο για το ψηλό της κορμί και την “διαφορετική” ιθαγενική μύτη της. “Σκέφτηκα: ίσως το να προσπαθώ να γίνω μοντέλο να ήταν λάθος”..

“Δεν ήταν λάθος”, όμως γράφει το BBC. “Οι Matadin και Van Lamsweerde έριξαν μια ματιά στην έφηβη και ήξεραν ότι είχαν βρει ένα αστέρι. ‘Το πρόσωπο και η προσωπικότητα της είναι ένα τέλειο μείγμα του πιο όμορφου παραδοσιακού γλυπτού των ιθαγενών της Αμερικής και του πιο cool μοντέρνου rave girl’, λένε οι ίδιοι. ‘Αντιπροσωπεύει την ιστορία και το μέλλον’. Την έβαλαν αμέσως ως το πρόσωπο της νέας καμπάνιας του οίκου Chanel -ακολούθησαν εμφανίσεις στην πασαρέλα για τον σχεδιαστή Prabal Gurung, καθώς και εμφανίσεις στην πασαρέλα για τους οίκους Gucci και Tommy Hilfiger και διαφημιστικές δουλειές για το Net-a-Porter και τη Stella McCartney”.

Μέσω της δουλειάς της στην πασαρέλα, η ίδια έχει αναπτύξει μια ιδιαίτερη σχέση με την Gabriela Hearst, την 48χρονη Ουρουγουανή σχεδιάστρια και δημιουργική διευθύντρια της Chloé, η οποία χρησιμοποιεί συλλογικότητες ιθαγενών σχεδιαστών ως μέρος της παραγωγικής της διαδικασίας.

“Η Κουάνα ενσαρκώνει τον τύπο του ατόμου που αγαπάμε να μας εκπροσωπεί και να μεταφέρει αυτό που κάνουμε, επειδή χρησιμοποιεί πραγματικά την πλατφόρμα της -και το πού έχει φτάσει στη βιομηχανία μας- για να φωτίσει την ανάγκη των άλλων”, λέει η Hearst στο BBC.

Το μοντέλο εκπροσωπείται πλέον από την Society, το ισχυρό πρακτορείο ταλέντων που διαχειρίζεται επίσης τα σχέδια μόδας της Kendall Jenner, της Pamela Anderson και της πρώτης πρέσβειρας ταλέντων του Dior για τα plus-size, της Γαλλίδας τραγουδίστριας Yseult. Την υποστηρίζει επίσης η William Morris Endeavor, το πρακτορείο ταλέντων για ονόματα όπως ο Jake Gyllenhaal και η Sienna Miller.

AP Photo/John Locher

”Γιατί όμως τόσα πολλά βαριά ονόματα της μόδας και του Χόλιγουντ ποντάρουν στην επιτυχία της;”, αναρωτιέται το BBC.

“‘Η Κουάνα επαναπροσδιορίζει την ομορφιά και με τόλμη διαλύει ξεπερασμένα στερεότυπα. Η συνεργασία μαζί της δεν ήταν τίποτα λιγότερο από εμπνευσμένη’, λέει η Hillary Taymour, η δημιουργική διευθύντρια της Collina Strada, ενός brand βιώσιμων ρούχων, με το οποίο έχει συνεργαστεί το μοντέλο. ‘Δεν είναι απλώς μια ηγέτιδα. Είναι μια δύναμη”, λέει χαρακτηριστικά.

Η Τσάσινγκορς έχει επίσης συνεργαστεί και με mainstream μάρκες μόδας. “Πώς βλέπει την ισορροπία μεταξύ της οικοδόμησης μιας επιτυχημένης καριέρας και της τήρησης των μακροχρόνιων ιδανικών της;”, αναρωτιέται εκ νέου ο αγγλικός ιστοτόπος, με την ίδια να δίνει την απάντηση.

“Λατρεύω αυτή την ερώτηση! Μερικές φορές οι άνθρωποι εκπλήσσονται με αυτά στα οποία έχω πει ‘ναι’. Αλλά αυτό που δεν βλέπουν είναι ότι με κάθε νέο πρότζεκτ που κάνω, γίνονται συζητήσεις και γίνεται δουλειά στα παρασκήνια για το πώς η βιομηχανία μπορεί να τα καταφέρει καλύτερα και να γίνει καλύτερη”.

Οι διαφημίσεις του μοντέλου στα Zara για τη συνεργασία Good American της αλυσίδας περιείχαν ανακυκλωμένο και βιολογικό βαμβάκι, σύμφωνα με την καθιερωμένη πλατφόρμα εμπορίου, Sourcing Journal. Η δουλειά της με τη Victoria’s Secret ήταν μέρος της καμπάνιας μόδας 2023 της μάρκας, στην οποία συμμετείχε η πιο εθνοτικά και ως προς το μέγεθος διαφορετική ομάδα μοντέλων στην ιστορία της εταιρείας.

“Εφόσον οι άνθρωποι σέβονται, υπάρχει πάντα η πιθανότητα να μπορείς να αλλάξεις τη γνώμη κάποιου μέσα από μια συζήτηση”, λέει η ίδια.

Στον Ralph Lauren, η Τσάσινγκορς και η μητέρα της είχαν μια συνάντηση με την εταιρεία. “Τους εξηγήσαμε γιατί το να κερδοσκοπείς από την κουλτούρα των ιθαγενών χωρίς να απασχολείς ιθαγενείς καλλιτέχνες είναι πρόβλημα”, είπε. Χάρη εν μέρει και στην ίδια, το brand δημιούργησε ένα συμβουλευτικό όργανο από ιθαγενείς Αμερικανούς και τελικά συνεργάστηκε με τη σχεδιάστρια Naiomi Glasses των Ναβάχο το 2023.

“Νομίζω ότι η προθυμία της να μιλήσει με τις μάρκες αντί απλώς να τις ακυρώνει είναι αρκετά ισχυρή”, λέει η Parker Grace, μια φωτογράφος των Νάβαχο. “Το να βλέπεις το πρόσωπό της σε διαφημιστικές πινακίδες αναβαθμίζει ολόκληρη την κοινότητα. Είναι ένας προβολέας για το καλό”.

Η Τσάσινγκορς χρησιμοποιεί αυτό το φως της δημοσιότητας για να αυξήσει την ευαισθητοποίηση για άλλα ιθαγενή μοντέλα και καλλιτέχνες. Αυτό περιλαμβάνει τη συνάδελφο της στη Ralph Lauren και μέλος της φυλής Ναβάχο, Heather Diamond Strongarm, η οποία έχει γίνει ανερχόμενο αστέρι στις ευρωπαϊκές πασαρέλες.

“Πολλοί άνθρωποι προσπαθούν να μας βάλουν απέναντι”, λέει αναστενάζοντας η Τσάσινγκορς. “Αυτό με θυμώνει πολύ. Θα έπρεπε να υπάρχει χώρος για περισσότερους από έναν από εμάς”.

Κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού, τα μοντέλα συγκεντρώθηκαν για να τιμήσουν την περίοδο κυνηγιού των φυλών -την οποία συχνά χάνουν λόγω των επιδείξεων πασαρέλας- μοιράζοντας αποξηραμένο κρέας ελαφιού σε ένα γαλλικό δωμάτιο ξενοδοχείου.

Η Τσάσινγκορς βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο Λος Άντζελες και εργάζεται πάνω σε ένα σενάριο για μια ταινία μεγάλου μήκους. Έχει παίξει στην επιτυχημένη τηλεοπτική κωμωδία Reservation Dogs και είναι παραγωγός του ντοκιμαντέρ Bad River του 2024, το οποίο αφηγήθηκε μαζί με τον ηθοποιό Έντουαρντ Νόρτον.

“Η βιομηχανία της μόδας ήταν ένα εργαλείο και μια πηγή για να μπω σε όλους αυτούς τους άλλους χώρους”, λέει.

Παρόλα αυτά, η αγάπη της για τη μόδα, παρά τις νέες αδυναμίες της, είναι βαθιά. “Ήμουν στη Βενετία για τα γυρίσματα μιας διαφημιστικής καμπάνιας και σκέφτηκα ότι συνήθιζα να περνάω από εδώ με την οικογένειά μου. Δεν είχαμε καθόλου χρήματα και προσποιούμουν ότι ήμουν μοντέλο. Και τώρα είμαι εδώ και αυτή είναι η δουλειά μου. Θέλω να το κρατήσω αυτό”.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα