Τα media στην ψηφιακή εποχή
Άνθρωποι μερικών από τους μεγαλύτερους επιχειρηματικούς ομίλους σε Ελλάδα και εξωτερικό βρέθηκαν στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών και συζήτησαν για το μέλλον των media, την άνιση μάχη με τους αμερικάνικους κολοσσούς και τα βήματα που πρέπει να γίνουν από εδώ και πέρα.
- 03 Μαρτίου 2018 18:06
Σε μια εποχή που παραδοσιακά Media αναζητούν το δρόμο που θα τους οδηγήσει στη νέα εποχή και κολοσσοί της ενημέρωσης δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τις τεχνολογικές εξελίξεις, μια συζήτηση για το μέλλον των ΜΜΕ παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον.
Στο τραπέζι της συζήτησης, στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών το πρωί του Σαββάτου, κάθισαν ο ιδρυτής και πρόεδρος της 24MEDIA και πρόεδρος της ΕΝΕΔ, Δημήτρης Μάρης, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος ψηφιακών μέσων του Aljazeera, Dr. Yaser Bιshr, ο διατελέσαν (2013-207) CEO του ελβετικού γκρουπ NZZ-Mediengruppe, Veit Dengler, και ο Editor & Lead Author Reuters Institute Digital Report του πανεπιστημίου της Οξφόρδης Nik Newman, ενώ την κουβέντα συντόνιζε ο δημοσιογράφος και editor at large της Huffington Post στην Ελλάδα, Παύλος Τσίμας.
Ο κ. Δημήτρης Μάρης στη συζήτηση, τόνισε την ανάγκη οι κανόνες να είναι ίδιοι για όλους στον χώρο των μέσων, ώστε ο ανταγωνισμός να ξεκινάει από μια κοινή αφετηρία. Όπως είπε, δεν είναι πανάκεια να κατηγορεί κανείς τους αμερικανικούς κολοσσούς για όσα συμβαίνουν στον χώρο των media, τόνισε ωστόσο πως την ώρα που μια ελληνική επιχείρηση στο διαδίκτυο έχει κόστη 50% σε φορολογία, ΦΠΑ και εργοδοτικές εισφορές, Facebook και Google έχουν μηδενικό κόστος, καταστρέφοντας τον ανταγωνισμό. Αναλύοντας ακόμη περισσότερο το φαινόμενο, ο πρόεδρος της 24MEDIA τόνισε πως οι κολοσσοί πρέπει να πληρώνουν φόρους στη χώρα, όπως όλοι οι πολίτες.
Η συζήτηση περιστράφηκε μεταξύ άλλων και γύρω από τα fake news και τη διάβρωση της πληροφορίας με τους συμμετέχοντες να καταθέτουν την πολύτιμη εμπειρία τους. “Στον παλιό κόσμο των media οι άνθρωποι μπορεί να διαφωνούσαν για όλα, αλλά είχαν ένα κοινό υπόστρωμα γεγονότων. Μοιραζόμαστε άραγε σήμερα τα ίδια γεγονότα ή ό,τι για μένα είναι γεγονός, δεν είναι για κάποιον άλλον και άρα δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε;” σχολίασε ο Παύλος Τσίμας δίνοντας το έναυσμα για τη συζήτηση που ακολούθησε.
Ο Nick Newman εξήγησε πως, παρά το γεγονός πως ακόμη στην Ελλάδα ενημερωνόμαστε από ενημερωτικά sites και παραδοσιακά μέσα σε μεγάλο ποσοστό, έχει προκύψει ένα ζήτημα εμπιστοσύνης των αναγνωστών, κάτι που κατά τη γνώμη του οφείλεται στο γεγονός πως οι εκδότες κυνηγούν πλέον το “κλικ”. Όπως ανέφερε μάλιστα, η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση εμπιστοσύνης των ΜΜΕ, γεγονός που παρατηρείται έντονα και στις ΗΠΑ, ενώ μετέφερε και τη δυσαρέσκεια των αναγνωστών των New YorkTimes, όπου, όπως λένε, είναι πλέον δύσκολο να διακρίνει κανείς την είδηση από την προσωπική γνώμη.
Ο κ. Newman ωστόσο, σημείωσε πως οι νέοι ζητούν μια θετική ατζέντα, με πιο ενδιαφέροντα και θετικά νέα. “Κλειδί όμως είναι η διαφοροποίηση των πηγών εσόδων. Πολλοί βάζουν χρέωση για τις ειδήσεις όμως πολύ λίγοι καταναλωτές είναι έτοιμοι να πληρώσουν. Μόλις το 13%. Κυρίως στις πλούσιες χώρες γίνεται αυτό. Στην Ελλάδα και το Ην. Βασίλειο η παράδοση σε αυτό το επίπεδο είναι ελάχιστο. Μπορεί κάποιοι να μην εμπιστεύονται τις ειδήσεις αλλά στις ΗΠΑ το φαινόμενο Τραμπ οδήγησε τον κόσμο να επιστρέψει στην πολιτική. Πληρώνουν για να μάθουν ειδήσεις. Στους ΝΥΤ είπαν ότι μετά τις εκλογές έχουν διπλάσιες συνδρομές, ενώ οι αριστεροί πληρώνουν τα ΜΜΕ που πιστεύουν ότι θα κάνουν τον Τραμπ να λογοδοτήσει. Άρα ή θα επανεφεύρουμε τον εαυτό μας ή θα αποτύχουμε».
Παίρνοντας το λόγο ο κ. Yaser Bishr, προέβλεψε “σφαγή” και συρρίκνωση στα newsroom τη διετία που 2018-19. Αναφερόμενος στον οργανισμό που ανήκει, τόνισε χαρακτηριστικά πως και ως Aljazeera “πρέπει να μετασχηματιστούμε ή να πεθάνουμε”. Ο κ. Bishr εστίασε στο γεγονός πως ο μέσος αναγνώστης στα παραδοσιακά μέσα έχει γεράσει (60 ετών για το CBS, 61 για CNN και BBC, 68 για το FOX) και το πρόβλημα είναι πλέον πώς αυτά θα απευθυνθούν σε νεότερα κοινά. Ο ίδιος αναφέρθηκε στην ανάγκη στροφής στον ψηφιακό κόσμο, ο οποίος ωστόσο βασίζεται σήμερα σε ένα επιχειρηματικό μοντέλο που δεν είναι στιβαρό. Όπως εξήγησε σήμερα, το 61% της παγκόσμια ψηφιακής διαφήμισης γίνεται μέσω Facebook και Google και το υπόλοιπο 1,3δις διανέμεται σε websites.