Καταναλωτές και χριστουγεννιάτικη αγορά: Παλιά αγόραζε πρώτα το μάτι – Τώρα το πορτοφόλι κατευθύνει αισθήσεις και επιθυμίες

Καταναλωτές και χριστουγεννιάτικη αγορά: Παλιά αγόραζε πρώτα το μάτι – Τώρα το πορτοφόλι κατευθύνει αισθήσεις και επιθυμίες
ΓΙΟΡΤΕΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ / ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΔΟ ΕΡΜΟΥ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ (EUROKINISSI / ΧΑΣΙΑΛΗΣ ΒΑΪΟΣ) Eurokinissi

Ποιες οι εκτιμήσεις της ΕΣΕΕ για τον φετινό εορταστικό τζίρο. Εκτιμούν πως δεν υπάρχει άλλο περιθώριο για να πέσουν ακόμη πιο κάτω

Μειωμένος κατά περίπου 10% προβλέπεται να είναι ο εορταστικός τζίρος συμπεριλαμβανομένων των τροφίμων και ποτών που θα πραγματοποιηθεί τα φετινά Χριστούγεννα, παρότι οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα θα λάβουν δώρο Χριστουγέννων.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΕΣΕΕ, ο φετινός εορταστικός τζίρος αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ 6,8 δισ. ευρώ με 7 δισ. ευρώ έναντι 7,6 δισ. ευρώ που ήταν πέρυσι, το οποίο σημαίνει πως στην αγορά θα «πέσουν» από 600 εκατ. ευρώ έως 800 εκατ. ευρώ λιγότερα χρήματα, σε μια εποχή που οι περισσότερες επιχειρήσεις δίνουν μάχη σε καθημερινή βάση για την επιβίωσή τους.

Βασικός λόγος είναι οι περικοπές στο οικογενειακό εισόδημα, αλλά και οι απανωτοί φόροι που καλούνται να πληρώσουν τα νοικοκυριά στο τέλος αυτού του χρόνου, που έχουν αλλάξει άρδην τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, κάνοντάς τους εξαιρετικά επιφυλακτικούς στις αγορές τους.

«Ο προ κρίσης αυθόρμητος και χαλαρός καταναλωτής που εκινητοποιείτο από επιθυμία και αγόραζε από ευχαρίστηση, έχει αντικατασταθεί στην κρίση από ένα αγχωμένο και απαιτητικό καταναλωτή που κινητοποιείται από ανάγκη για φθηνές αγορές.

Παλαιότερα αγόραζε πρώτα το μάτι και μετά η τσέπη, ενώ σήμερα το περιεχόμενο της τσέπης κατευθύνει αισθήσεις και επιθυμίες», επισημαίνει ο πρόεδρος της ΕΣΣΕ, Βασίλης Κορκίδης.

Οι τρεις στους πέντε καταναλωτές στην ελληνική αγορά, λόγω μείωσης του εισοδήματός τους, κατά τουλάχιστον 35%, νιώθουν φόβο, δισταγμό και αβεβαιότητα, ενώ αναζητούν έξυπνες αγορές, που συνδυάζουν τιμή, εξυπηρέτηση και ασφάλεια.

Το γεγονός πως τα καταστήματα θα παραμείνουν ανοιχτά μια επιπλέον Κυριακή δεν πρόκειται να δώσει ώθηση στις πωλήσεις, αλλά απλά θα μοιράσει τις αγορές σε περισσότερες ημέρες.

Ωστόσο, η απόφαση της κυβέρνησης να καταβληθούν μέσα στον Δεκέμβριο νωρίτερα από την προγραμματισμένη ημερομηνία οι συντάξεις Ιανουαρίου θα συμβάλει μερικώς στην αναθέρμανση της ζήτησης, κυρίως τη δεύτερη Κυριακή των εορτών.

Με δόλωμα τις προσφορές

Πάντως, οι καταστηματάρχες θα προσπαθήσουν να πείσουν τους καταναλωτές να κάνουν… την «υπέρβαση», μέσα από αρκετά δελεαστικές προσφορές αλλά και το λανσάρισμα νέων προϊόντων, καθώς η χριστουγεννιάτικη αγορά είναι μία ξεχωριστή περίοδος για το λιανεμπόριο, αφού καλύπτει το 1/4 του ετήσιου τζίρου.

Μάλιστα, οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ αναμένεται να κάνουν ειδικές εκπτώσεις σε μια μεγάλη γκάμα προϊόντων και παράλληλα θα εμπλουτίσουν την ποικιλία των τροφίμων και ποτών που διαθέτουν στα ράφια τους με delicatessen προϊόντα, από κρασιά μέχρι αλλαντικά και ειδικά κρέατα.

Άνθρωποι του χώρου σημειώνουν πως το φιλικό περιβάλλον και η εξασφάλιση της ποιότητας κάνουν τον καταναλωτή να νιώθει ικανοποίηση, ωστόσο οι προσφορές και οι καλές τιμές είναι αυτές που μπορούν να διατηρήσουν τη ζήτηση σε ικανοποιητικά επίπεδα.

Οι έμποροι πάντως εμφανίζονται αισιόδοξοι για τη συνέχεια καθώς θεωρούν πως ύστερα από μια τετραετία έντονης πτώσης της κατανάλωσης, όπου περίπου 85.000 επιχειρήσεις κατέβασαν ρολά και 176.000 εργαζόμενοι έχασαν την δουλειά τους αρχίζει να εξομαλύνεται η κατάσταση.

«Φαίνεται πως έχουμε πιάσει πάτο, και πως δεν υπάρχει άλλο περιθώριο για να πέσουμε ακόμη πιο κάτω. Θεωρούμε πως τα χειρότερα έχουν περάσει και πως από εδώ και πέρα μόνο καλύτερες ημέρες μπορεί να έρθουν», λέει ο κ. Κορκίδης, υπογραμμίζοντας πάντως πως «η πραγματική ανάκαμψη της αγοράς θα έλθει όταν ο Έλληνας καταναλωτής νιώσει και πάλι ικανοποίηση για το εισόδημά του, όταν θα ανακουφιστεί από πρόσθετους και έκτακτους φόρους, όταν θα καλυφθούν οι προσδοκίες του, όταν ο δισταγμός αντικατασταθεί με ενθουσιασμό, όταν διατηρηθούν τα επίπεδα και η διάρκεια της εγχώριας ζήτησης».

Ο Άι Βασίλης θα έλθει μέσω διαδικτύου

Στο διαδίκτυο θα στραφεί και φέτος μεγάλη μερίδια καταναλωτών για την αγορά των χριστουγεννιάτικων δώρων σε συγγενείς και φίλους.

Στην κορυφή των προτιμήσεων αναμένεται να βρεθούν για άλλη μια χρονιά η ένδυση και η υπόδηση, τα προϊόντα τεχνολογίας, τα καλλυντικά αλλά και τα βιβλία.

Από τα προϊόντα τεχνολογίας, εκτιμάται πως θα ξεχωρίσουν τα tablets και τα smart phones, τα οποία μετά την κυκλοφορία νέων μοντέλων συγκεντρώνουν την προτίμηση ολοένα και περισσότερων καταναλωτών.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο κερδίζει έδαφος τα τελευταία χρόνια και μεταξύ των Ελλήνων, καθώς μπορεί να κάνει πιο γρήγορα και πιο εύκολα έρευνα αγοράς για τα προϊόντα που θέλει, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις πετυχαίνει καλύτερες τιμές.

Υπολογίζεται πως στη διάρκεια του 2013, οι αγορές μέσω διαδικτύου αυξήθηκαν κατά 600 εκατ. ευρώ και ανήλθαν σε 3,2 δισ. ευρώ. Βέβαια ένας μεγάλος αριθμός καταναλωτών, το χρησιμοποιεί μόνο για να ενημερωθεί για τις τιμές και τα προϊόντα, και κάνει την τελική αγορά στα φυσικά καταστήματα.

Σύμφωνα με στοιχεία 7 στους 10 Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου ψάχνουν συχνά πληροφορίες στο Internet και στη συνέχεια επισκέπτονται τα εμπορικά καταστήματα, κυρίως όταν πρόκειται για αγορές ένδυσης και υπόδησης.

Πηγή: Ημερησία

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα