ΑΑΔΕ: Στήνεται νέο “ραντάρ” για την ακίνητη περιουσία – Ο στόχος

Διαβάζεται σε 5'
Ακίνητα στην Αττική
Ακίνητα στην Αττική ISTOCK

Με βάση το νέο πλαίσιο που για τις μεταβιβάσεις ακινήτων από την ΑΑΔΕ, η συλλογή των εγγράφων πραγματοποιείται από τον συμβολαιογράφο.

Εξπρές διασταυρώσεις για δηλώσεις με πλασματικά τετραγωνικά από ιδιοκτήτες, πλήρη εικόνα για το ύψος μισθωμάτων, μεταξύ άλλων, αναμένεται να διασφαλίσει το νέο ψηφιακό “ραντάρ” τελευταίας “γενιάς”, που στήνει από το Σεπτέμβριο η φορολογική διοίκηση. Ο λόγος για το «Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων», που ετοιμάζει η ΑΑΔΕ και αναμένεται να δίνει την πλήρη εικόνα της ακίνητης περιουσίας των Ελλήνων.

Συγκεκριμένα, στο Μητρώο θα καταγράφονται τα βασικά χαρακτηριστικά των ακινήτων, τα μισθώματα, αλλά και αλλαγές στο Ε9 με τυχόν αγοραπωλησίες, μεταβιβάσεις κλτ. Έτσι στο Μητρώο θα  έχει σε πραγματικό χρόνο, δεδομένα για την επιφάνεια, τη θέση, τον όροφο, το ποσοστό συνιδιοκτησίας, το εάν το ακίνητο είναι ηλεκτροδοτούμενο, ημιτελές, κενό κτλ και σε περίπτωση εκμισθούμενων ακινήτων τα ποσά των μηνιαίων και ετήσιων μισθωμάτων καθώς και τα στοιχεία των ενοικιαστών.

Θα λειτουργεί ανεξάρτητα με το Εθνικό Κτηματολόγιο καθώς στόχος είναι το Μητρώο να διασυνδεθεί με το αρχείο των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος ώστε οι διασταυρώσεις στοιχείων να είναι πιο αποτελεσματικές και να ανοίξει ο δρόμος για την προσυμπλήρωση του φορολογικού εντύπου Ε2 για τις μισθώσεις.

Με αυτό, συνεπώς, το “ηλεκτρονικό φακέλωμα” η ΑΑΔΕ θα μπορεί να διασταυρώνει άμεσα τα ακίνητα που δηλώνονται ως εκμισθούμενα καθώς και τα ποσά των ενοικίων που εισπράττονται και δηλώνονται από τους ιδιοκτήτες και τους ενοικιαστές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων θα λαμβάνει σε πραγματικό χρόνο τα στοιχεία, κάθε φορά που ένας ιδιοκτήτης ακινήτου δηλώνει ένα νέο μισθωτήριο. Επίσης θα ενημερώνεται αυτόματα κάθε φορά που ένας ιδιοκτήτης θα δηλώνει τη λύση της μίσθωσης ενός ακινήτου του.

Ειδικότερα, το «Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων» θα περιέχει:

  • Τα στοιχεία του ηλεκτρονικού «περιουσιολογίου» που έχει δημιουργηθεί με τις δηλώσεις Ε9 των φυσικών και των νομικών προσώπων, τα οποία θα μεταφερθούν, χωρίς την παρέμβαση των φορολογουμένων. Απλά οι κάτοχοι των ακινήτων θα ελέγχουν τα στοιχεία και αν διαπιστώνουν διαφορές θα τις διορθώνουν χωρίς πρόστιμα.
  • Τα στοιχεία για τα μισθωμένα ακίνητα τα οποία προκύπτουν από την ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για τα μισθωτήρια ακίνητων αλλά και το έντυπο Ε2 των φορολογικών δηλώσεων.

Σε τροχιά  ο «ηλεκτρονικός φάκελος ακινήτου»

Στο μεταξύ οριστικό τέλος στην ταλαιπωρία των πολιτών με τις μεταβιβάσεις λόγω γραφειοκρατίας, βάζει ο «ηλεκτρονικός φάκελος ακινήτου» που θα περαιώνει την διαδικασία σε χρόνο εξπρές υπό την προϋπόθεση ότι αυτό είναι κτηματογραφημένο και τακτοποιημένο. Από την 1η Ιανουαρίου του 2024 όλες οι μεταβιβάσεις θα διεκπεραιώνονται αποκλειστικά μέσω της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας akinita.gov.gr που τέθηκε σε εφαρμογή από το Ελληνικό Κτηματολόγιο που δίνει την δυνατότητα για αγοραπωλησίες ακινήτων μέσα σε μία μέρα καθώς βγαίνουν από την μέση τέσσερα πιστοποιητικά που αποτελούσαν εστία ταλαιπωρίας για τους πολίτες.

Αναλυτικότερα, τα δικαιολογητικά που καταργούνται είναι:

  • Το Πιστοποιητικό περί μη οφειλής ΤΑΠ όπου οι ιδιοκτήτες ήταν υποχρεωμένοι να περιμένουν τουλάχιστον από έναν έως και εννέα μήνες για να παραλάβουν τη βεβαίωση από τους Δήμους ενώ δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις που λόγω της μεγάλης καθυστέρησης έληγε η ισχύς άλλων πιστοποιητικών που ήταν απαραίτητα για τη μεταβίβαση, όπως είναι η φορολογική ενημερότητα, με αποτέλεσμα ο πολίτης να επαναλαμβάνει τη διαδικασία.
  • Η έκδοση ΑΚΔ (Απόσπασμα Κτηματολογικού Διαγράμματος)
  • Η Αίτηση προς Καταχώριση
  • Η Περίληψη Συμβολαίου

Καταργείται, επίσης, και η φυσική παρουσία σε Κτηματολογικά Γραφεία για όσους κάνουν χρήση του Φακέλου Μεταβίβασης ενώ ο Κωδικός Αριθμός ακινήτου (ΚΑΕΚ) «κλειδώνει» για όσο διαρκεί η συναλλαγή ώστε να αυξηθεί η ασφάλεια στις συναλλαγές.

Πώς θα γίνονται οι μεταβιβάσεις

Οι μεταβιβάσεις με το νέο σύστημα θα γίνονται ως εξής: Ο συμβολαιογράφος εισέρχεται στην πλατφόρμα για να αιτηθεί την έκδοση των αναγκαίων δικαιολογητικών για τη σύνταξη της συμβολαιογραφικής πράξης ή/και να τα συλλέξει, κατά περίπτωση. Τα δικαιολογητικά εμφανίζονται σε ειδικό κατάλογο μέσα στον ηλεκτρονικό φάκελο της μεταβίβασης.

Κατόπιν, προσκαλεί τον πωλητή και τον αγοραστή μέσω της πλατφόρμας, να αποδεχτούν το αίτημα μεταβίβασης και να δώσουν τις αναγκαίες εξουσιοδοτήσεις. Ο πωλητής του ακινήτου, επιλέγει το προς μεταβίβαση ακίνητο και αποδέχεται την πρόσκληση για να εξουσιοδοτήσει τον συμβολαιογράφο να προβεί στη συλλογή εγγράφων και πληροφοριών και σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες για τον σκοπό της σύνταξης της συμβολαιογραφικής πράξης.

Την ίδια διαδικασία ακολουθεί και ο αγοραστής του ακινήτου. Ο ηλεκτρονικός φάκελος της μεταβίβασης δημιουργείται με την επιλογή του προς μεταβίβαση ακινήτου από τον μεταβιβάζοντα, την αποδοχή των προσκλήσεων και την παροχή των εξουσιοδοτήσεων στο συμβολαιογράφο από αμφότερα τα συμβαλλόμενα μέρη.

Μετά την καταβολή του φόρου από το φορολογούμενο που αποκτά το ακίνητο, η πλατφόρμα αντλεί από την εφαρμογή myProperty της ΑΑΔΕ τα αναγκαία δεδομένα σχετικά με την καταβολή του φόρου ή την απαλλαγή από την υποχρέωση αυτού. Η συνέχεια έπεται με την  υπογραφή της συμβολαιογραφικής πράξης από την συμβολαιογράφο και την καταχώρηση του συμβολαίου στο Κτηματολογικό Γραφείο.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα