Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Στο “μικροσκόπιο” αθέμιτες πρακτικές

Διαβάζεται σε 3'
Κοινωνικός Τουρισμός
Κοινωνικός Τουρισμός Dimitris Kapantais / SOOC

Ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης ζητά από την Επιτροπή Ανταγωνισμού “στενότερη συνεργασία” έτσι ώστε “να υπάρχει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση, τυχόν, περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς στην αγορά, εκ μέρους ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων”.

Επιστολή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού απέστειλε, σύμφωνα με πληροφορίες, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης, με την οποία  θέτει ζητήματα ανταγωνισμού και καταχρηστικών συμπεριφορών στην ακτοπλοϊκή αγορά. Επίσης, επίκειται και συνάντηση των δύο πλευρών το επόμενο διάστημα.

Στο φόντο και της συζήτησης που αναπτύσσεται για το κόστος των εισιτηρίων, ειδικά στα ταχύπλοα και δη στις γραμμές, όπου δραστηριοποιείται μία εταιρεία, σε δρομολόγια μεταξύ νησιωτικών περιοχών ο υπουργός ζητά από την Επιτροπή “στενότερη συνεργασία” έτσι ώστε “να υπάρχει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση, τυχόν, περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς στην αγορά, εκ μέρους ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων”.

Ουσιαστικά, η κίνηση του υπουργείου στέλνει το μήνυμα, τόσο στην αγορά, όσο και στην εποπτική αρχή, για πιθανά επόμενα βήματα, ώστε να περιοριστούν φαινόμενα ακραίων τιμών, ειδικά ενόψει το πυρήνα της καλοκαιρινής περιόδου.

Να σημειωθεί, πάντως, ότι, ειδικά σε δρομολόγια ταχυπλόων, σε συγκεκριμένα δρομολόγια, καταγράφεται ένα σχετικό “μάζεμα”, ωστόσο και πάλι το υπουργείο εμφανίζεται με το “όπλο παρά πόδα” για να αποτρέψει “ακραία πληθωριστικά φαινόμενα”. Ειδικά, όταν σε πολλά δρομολόγια ταχυπλόων καταγράφεται μια διαδικασία “δυναμικής τιμολόγησης”, όπως κατ΄αναλογία συμβαίνει και στα αεροπορικά εισιτήρια, αν και η ακτοπλοΐα έχει κι έναν ρόλο διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος, που είναι άλλωστε κατοχυρωμένος στα δρομολόγια άγονης γραμμής, αλλά όμως καταγράφεται και στη σχετική την απόφαση για την απελευθέρωση της ακτοπλοΐας, όπου γίνεται κι εκεί σαφής λόγος για διασφάλιση “δημοσίου συμφέροντος”.

Πάντως, η αγορά είναι απελευθερωμένη και αυτό που μπορεί να εξετάσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι η κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης ή άλλη καταχρηστική συμπεριφορά σε δρομολόγια και κατά περίπτωση.

‘Ετσι, στην επιστολή  με θέμα “ανάπτυξη αμοιβαίας συνεργασίας επί θεμάτων ναύλων εισιτηρίων” ο Υπουργός Ναυτιλίας, αφού επικαλείται τη σχετική νομοθεσία για τους ναύλους στην ακτοπλοΐα επισημαίνει ότι “το Υπουργείο μας καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια, για την προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών/ επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές, την μείωση των τιμών των ναύλων και την βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, με επακόλουθο τη διεύρυνση των επιλογών για τους καταναλωτές/ επιβάτες και την αύξηση της αγοραστικής τους δύναμης. Κατόπιν των ανωτέρω θα επιθυμούσαμε μια στενότερη συνεργασία μεταξύ των υπηρεσιών μας ώστε να υπάρχει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση, τυχόν, περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς στην αγορά, εκ μέρους ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων” αναφέρεται σχετικά.

Στο μεταξύ, πέρα από την επιστολή το Υπουργείο Ναυτιλίας, κατά πάγια διαδικασία, ελέγχει τα ναυλολόγια τρεις ημέρες πριν την εφαρμογή του από την ακτοπλοϊκή εταιρεία.

Ήδη ανακοίνωσε ότι  το χρονικό διάστημα από 07/06/2024 έως και 16/06/2024, πραγματοποιήθηκαν 377 έλεγχοι σε Ε/Γ και Ε/Γ-Ο/Γ πλοία της ακτοπλοΐας και βεβαιώθηκαν επτά (7) παραβάσεις για παράλειψη ενημέρωσης της αρμόδιας Αρχής σχετικά με μεταβολές των τιμών των εισιτηρίων (άρθρο 44 πργ. 13 του ν.4948/2022. Παράλληλα ξεκίνησε η διαδικασία επιβολής διοικητικών κυρώσεων και των προβλεπόμενων προστίμων. Θα πρέπει βέβαια να σημειωθεί ότι τα πρόστιμα είναι μηδαμινά και φτάνουν τα 50-100 ευρώ.

Επίσης, όπως έχει ανακοινωθεί, το Υπουργείο Ναυτιλίας, προωθεί τη σύσταση Παρατηρητηρίου Τιμών, για να παρακολουθεί πως κυμαίνονται οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα