Αλλάζουν αλλά παραμένουν περίπλοκα τα τιμολόγια ρεύματος
Διαβάζεται σε 4'Στο παιχνίδι μπαίνουν πλέον δυναμικά τα διζωνικά τιμολόγια, όπως το σημερινό νυχτερινό, ως προθάλαμος των λεγόμενων δυναμικών πολυζωνικών τιμολογίων.
- 11 Οκτωβρίου 2024 06:17
Σε νέα φάση απροσδιοριστίας μπαίνει η λιανική ρεύματος, με νέες αλλαγές, ένα χρόνο μετά την υιοθέτηση του σημερινού μοντέλου, και με τους καταναλωτές να πρέπει να εξοικειωθούν με νέες έννοιες και νέα… χρώματα.
Τα πράσινα τιμολόγια από την αρχή του νέου έτους παύουν να αποτελούν υποχρέωση των πορομηθευτών προς τους νέους πελάτες, παρότι βεβαίως όσοι από τους σημερινούς καταναλωτές έχουν αυτού του τύπου τα τιμολόγια μπορούν να συνεχίσουν να τα έχουν.
Στο παιχνίδι μπαίνουν πλέον δυναμικά τα διζωνικά τιμολόγια, όπως το σημερινό νυχτερινό, ως προθάλαμος των λεγόμενων δυναμικών πολυζωνικών τιμολογίων, δηλαδή των πορτοκαλί, τα οποία εκτιμάται ότι θα επικρατήσουν σταδιακά, μαζί με την εγκατάσταση των έκυπνων μετρητών.
Τα δυναμικά θα αφορούν σε πρώτη φάση επιχειρήσεις Μέσης Τάσης, αλλά και όσα νοικοκυριά έχουν έξυπνο μετρητή.
Στο παιχνίδι εκτιμάται ότι θα μπουν δυναμικότερα και τα σταθερά μπλε τιμολόγια, για τα οποία το ΥΠΕΝ εξετάζει τρόπους για να γίνουν ελκυστικότερα.
Την πρόθεση τους να πάρουν «θέση» στα νέα διζωνικά τιμολόγια -στα οποία θα εξελιχθούν τα νυχτερινά τιμολόγια- δηλώνουν αρκετά στελέχη των εταιρειών προμήθειας. Όπως επισημαίνουν, αν όντως εξορθολογιστούν οι ζώνες μειωμένων χρεώσεων, ώστε να συμβαδίζουν με την 24ωρη εξέλιξη των τιμών χονδρικής, τα συγκεκριμένα προϊόντα αποκτούν εμπορικό νόημα. Προϊόντα που, κατά κανόνα, θα έχουν κίτρινο «χρώμα».
Σε μία τέτοια περίπτωση, οι εταιρείες θα έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές στις ώρες ελαττωμένων χρεώσεων. Με αυτό τον τρόπο, θα δώσουν κίνητρο στα νοικοκυριά να μεταφέρουν ένα μέρος της κατανάλωσής τους σε ώρες μειωμένης ζήτησης -κάτι θετικό και για τον κλάδο προμήθειας- δημιουργώντας παράλληλα προϋποθέσεις ώστε να ενισχύσουν το πελατολόγιό τους.
Υπενθυμίζεται ότι στο επικείμενο τέλος του νυχτερινού τιμολογίου ρεύματος αναφέρθηκε ο υπουργός ΠΕΝ, Θεόδωρος Σκυλακάκης, σε πρόσφατη συνέντευξή του. Ο υπουργός τοποθέτησε την αλλαγή στις αρχές του 2025, με τη δημιουργία δύο ζωνών μειωμένων χρεώσεων – μία τις μεσημεριανές ώρες τις καθημερινές (για παράδειγμα από τις 10:00 μέχρι τις 15:00 ή τις 16:00) και μία ακόμη πιο διευρυμένη το Σαββατοκύριακο.
Τα στελέχη των εταιρειών συμφωνούν με την άποψη που εξέφρασε ο υπουργός ΠΕΝ στη συνέντευξή του, ότι νυχτερινό τιμολόγιο δεν ανταποκρίνεται πλέον στα δεδομένα της αγοράς, δεδομένου ότι τις ώρες εκείνες το ρεύμα είναι πια ακριβότερο. Η συνέπεια είναι αυτή τη στιγμή, οι περισσότερες εταιρείες να μην διαθέτουν νυχτερινό προϊόν, με τα τιμολόγια αυτής της κατηγορίας να ανήκουν σχεδόν αποκλειστικά στη ΔΕΗ.
Όπως σημειώνουν, ο κλάδος έχει ζητήσει εδώ και αρκετό καιρό να αναπροσαρμοστούν οι ζώνες μειωμένων χρεώσεων, ώστε να δίνουν κίνητρο στους καταναλωτές για τη μεταφορά ζήτησης το μεσημέρι – όταν η κορύφωση της παραγωγής ΑΠΕ μειώνει κατακόρυφα το χονδρεμπορικό κόστος, οδηγώντας μάλιστα την άνοιξη, το καλοκαίρι αλλά και αρκετά Σαββατοκύριακα σε περικοπές «πράσινης» παραγωγής και κατακρημνίζοντας την χονδρική σχεδόν σε μηδενικά επίπεδα. Είναι ενδεικτικό, ότι σε επιστολή του πριν από 1,5 και πλέον χρόνο, ο ΕΣΠΕΝ να προστεθούν στις ελαττωμένες χρεώσεις και οι μεσημβρινές ώρες του θερινού ωραρίου.
Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, οι χρεώσεις κατά τις μεσημβρινές ώρες μπορούν να κινούνται σε τόσο χαμηλά επίπεδα -ειδικά την άνοιξη και το καλοκαίρι- ώστε να αποτελούν κίνητρο για τη μεταφορά της κατανάλωσης ακόμη και τις καθημερινές ημέρες. Εξάλλου, μία σειρά από ενεργοβόρες ηλεκτρικές συσκευές (πλυντήρια, στεγνωτήρια) διαθέτουν αυτοματισμούς που επιτρέπουν τον προγραμματισμό της λειτουργίας τους. Επίσης, το διευρυμένο ωράριο του Σαββατοκύριακου θα δίνει τη δυνατότητα για σημαντική εξοικονόμηση.
Κι αυτό γιατί το εν λόγω χαρτοφυλάκιο μπορεί να εκπαιδευτεί από τώρα στην προσαρμογή της κατανάλωσής του στην 24ωρη διακύμανση του ισοζυγίου ηλεκτροπαραγωγής – ζήτησης και, κατά συνέπεια, στη διακύμανση των οικονομικών «σημάτων» της DAM. Επομένως, αποτελεί μία πρώτη «δεξαμενή» υποψήφιων πελατών και στα δυναμικά οικιακά τιμολόγια – τα οποία θα έρθουν στην πορεία, όταν το roll-out των έξυπνων μετρητών ξεκινήσει να καλύπτει και τα νοικοκυριά.