Αντίστροφη μέτρηση για να βγουν 140 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα
Διαβάζεται σε 4'Μέσα στα απαραίτητα βήματα για να καταστούν λειτουργικά τα λεωφορεία είναι και η εγκατάσταση των συστημάτων τηλεματικής και του ηλεκτρονικού εισιτηρίου που υπάρχει σε όλα τα οχήματα της ΟΣΥ.
- 14 Μαρτίου 2024 07:20
Αγώνας δρόμου γίνεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και την ΟΣΥ για να βγουν στους δρόμους της Αθήνας μέσα στην Άνοιξη τα πρώτα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία. Η μεγαλύτερη εκκρεμότητα αυτή τη στιγμή είναι η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο της σύμβασης για την εγκατάσταση των φορτιστών που ήρθαν πακέτο με τα λεωφορεία από την Κίνα.
Το κείμενο της σύμβασης που δεν εγκρίθηκε αρχικά από το Ελεγκτικό Συνέδριο επανυποβλήθηκε από την ΟΣΥ και αύριο αναμένεται η απόφαση για να προχωρήσει ομαλά η τοποθέτηση των φορτιστών. Ανάδοχος του έργου κόστους 9,85 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) είναι η ΕΥΔΡΟΜΟΣ ΑΤΕ.
Συνολικά στην διάθεση της ΟΣΥ μαζί με τα 140 λεωφορεία είναι και 70 φορτιστές βραδείας φόρτισης 90 KW. Η πλήρης φόρτιση των οχημάτων σύμφωνα με τις προδιαγραφές των φορτιστών, επιτυγχάνεται σε 4 ώρες.
Σε χθεσινή εκδήλωση για την παρουσίαση των λεωφορείων από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ και την ΟΣΥ επισημάνθηκε ότι υπάρχει εφεδρικό πλάνο το οποίο προβλέπει τόσο για τη δοκιμαστική φάση, όσο και για την πρώτη έξοδο στους δρόμους την προσωρινή εγκατάσταση 10-12 φορτιστών στα αμαξοστάσια σε Ρέντη, Άγιο Δημήτριο, Πλατεία Αττικής και Ρουφ, συν της Ανθούσας ως εφεδρικό.
Η διαδικασία για να κυκλοφορήσουν
Τώρα, για να μπορέσουν να βγουν στους δρόμους της Αθήνας απαιτείται να γίνει ο λεγόμενος μακροσκοπικός έλεγχος και 38 από τα λεωφορεία να τεθούν σε δοκιμαστική λειτουργία χωρίς επιβάτες. Οι οδηγοί επίσης πρέπει να πιστοποιηθούν από την Yutong, που προμήθευσε -βάσει της σύμβασης με το υπουργείο ΥΠΟΜΕ- για να μπορούν να κυκλοφορούν τα λεωφορεία. Συνολικά σε εκπαίδευση βρίσκονται 200 οδηγοί.
Μέσα στα απαραίτητα βήματα είναι και η εγκατάσταση των συστημάτων τηλεματικής και του ηλεκτρονικού εισιτηρίου που υπάρχει σε όλα τα οχήματα της ΟΣΥ. Με την κυκλοφορία των 140 ηλεκτρικών λεωφορείων θα τεθούν εκτός κυκλοφορίας άλλα τόσα παλαιότερα οχήματα EURO II που έχουν ηλικία 25 έτη και έχουν ξεπεράσει προ πολλού τον θεμιτό κύκλο λειτουργίας τους.
Αυτό σημαίνει πως οι Αθηναίοι σε περίπου 2 μήνες θα έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν την εμπειρία της μετακίνησης με ηλεκτρικά λεωφορεία ενώ για την ΟΣΥ θα είναι ένα πρώτο crash test για το πως λειτουργούν τα συγκεκριμένα οχήματα με επιβάτες, κλιματισμό και γενικά τις συνθήκες που επικρατούν στους δρόμους της Αθήνας. Το πιο ενδιαφέρον ερώτημα είναι ποια θα είναι η πραγματική επίδοση της μπαταρίας, πράγμα που θα καθορίσει την κυκλοφορία των νέων οχημάτων.
Το σημαντικότερο όλων είναι πως με τα πρώτα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία η Αθήνα επιτέλους περνά στο club των πόλεων που έχουν στόχο το “πρασίνισμα” της δημόσιας συγκοινωνίας και τον μηδενισμό των εκπομπών αέριων ρύπων. Τα λεωφορεία και η μαζική οδική συγκοινωνία διεθνώς είναι υπεύθυνη για μεγάλο μέρος των ρύπων που εκπέμπονται στους δρόμους των πόλεων.
Πράσινος όλος ο στόλος μέχρι το 2027
Ο στόχος της ΟΣΥ είναι μέχρι το 2025 να έχουν αποσυρθεί άλλα 300 λεωφορεία για να ενταχθούν στον στόλο 300 νέα λεωφορεία φυσικού αερίου ούτως ώστε να επιτευχθεί μια ανανέωση του στόλου κατά 50%. Από αυτά 200 είναι κανονικά 12 μέτρων από την Industria Italiana Autobus και 100 που θα είναι 18μετρα για γραμμές με πολύ κόσμο από την IVECO.
Παράλληλα η ΟΣΥ τρέχει νέο διαγωνισμό για leasing 300 επιπλέον λεωφορείων που αυτή φορά θα αφορά σε νέα οχήματα. Για τον σκοπό αυτό έχουν εγκριθεί 181,12 εκατ. ευρώ από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ ενώ θα υπάρχει και δυνατότητα αγοράς στο τέλος της περιόδου leasing εφόσον το κρίνει σκόπιμο η ΟΣΥ.
Τέλος σε φάση τελικής ωρίμανσης είναι και ο διαγωνισμός για την προμήθεια 750 νέων λεωφορείων που θα περιλαμβάνει κυρίως ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, 200 τρόλει, διρευματικά αλλά και περίπου 50 λεωφορεία υδρογόνου.
Ο μεγάλος στόχος είναι η πλήρης ανανέωση του στόλου μέχρι το 2027 με οχήματα μηδενικών ρύπων που θα καταστήσει “πράσινο” τον στόλο της ΟΣΥ. Ήδη η εταιρεία συμμετέχει στο πρόγραμμα Horizon και στο πλαίσιο αυτό δοκιμάζονται κάποια πρώτα λεωφορεία υδρογόνου. Στο πρόγραμμα με την ονομασία «Τριήρης» συμμετέχει η Motor Oil, η οποία θα αναπτύξει πρατήρια υδρογόνου.