Attica: Πλάνο για επενδύσεις 1 δισ. – “Σήμα” στα ελληνικά ναυπηγεία
Διαβάζεται σε 5'Την Τετάρτη, η Γενική Συνέλευση των μετόχων της Attica αλλά και η αντίστοιχη της ΑΝΕΚ ενέκριναν το πλάνο για την συγχώνευση δια απορροφήσεως της ΑΝΕΚ από την Attica.
- 23 Νοεμβρίου 2023 09:39
Επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 1 δισ. ευρώ βάζει η Attica μετά και τις χθεσινές αποφάσεις για συγχώνευση δια απορρόφησης της ΑΝΕΚ, που εγρίθηκαν κι από τις Γ.Σ. των δυο εταρειών με συντριπτική πλειοψηφία.
Πλέον, ο Ομιλος που ελέγχει στόλο 43 πλοίων, κει πέντρε θυγατρικές, τη Superfast Ferries, την Blue Star Ferries, τη Hellenic Seaways, την Africa Morocco Links (AML) και βέβαια την ΑΝΕΚ, έχει ενοποιημένο τζίρο πάνω από 700 εκατ. ευρώ όντας η δεύτερη εταιρεία στον κόσμο σε διακίνηση επιβατών και πέμπτη στη μεταφορά φορτηγών με βάση υπολογισμού τα γραμμικά μέτρα (lane meters).
Μάλιστα, όπως αναφέρεται, τα 43 πλοία της πραγματοποίησαν πέρυσι 21.000 ταξίδια και «έγραψαν» 2.642.000 μίλια η κάλυψαν 125 φορές τον γύρο της γης. Η νέα Attica Group δραστηριοποιείται σε έξι χώρες (Ελλάδα-Ιταλία, Μαρόκο- Ισπανία, Πουέρτο Ρίκο,- Δομινικανή Δημοκρατία), απασχολεί 2.839 εργαζόμενους, ενώ διακινεί 7,2 εκατ. επιβάτες, μεταφέρει 1,3 εκατ. ΙΧ και 620 χιλιάδες φορτηγά και θα διαθέτει “βάση” στην Ελλάδα με γραφεία σε Αττική και Χανιά.
Μετά και την ολοκλήρωση της διαδικασίας με την ΑΝΕΚ, που πέρασε από διάφορα στάδια, με την προσπάθεια και της SeaJets να μπει “σφήνα”, η Attica αναμένεται να προωθήσει ένα μεγάλο επενδυτικό σχέδιο για “πρασίνισμα” του στόλου της, ύψους 1 δισ. ευρώ μέχρι το 2030.
“Σημα” στα ναυπηγεία
Περιλαμβάνει, πέρα από νέες ναυπηγήσεις για πλοία μηδενικών εκπομπών ρύπων, άμεσα, δράσεις αναβαθμίσεων στα πλοία της ΑΝΕΚ για εγκαταστάσεις καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers), νέα οικολογικά χρώματα, νέες τεχνολογίες πρόωσης, κ.λ.π. αλλά και συνολικά εγκαταστάσεις ηλεκτροδότησης των πλοίων όταν είναι στα λιμάνια (cold ironing) και άλλα. Να σημειωθεί ότι η διοίκηση της Attica καλωσορίζει την επανεκκίνηση των ελληνικών ναυπηγείων στέλνοντας “σήμα” ότι μέρος του επενδυτικού προγράμματος μπορεί να υλοποιηθεί σε ελληνικά ναυπηγεία. Ήδη, σε τροχιά ανάπτυξης έχουν μπει η Ελευσίνα και το Νεώριο.
Να σημειωθεί ότι τα πλοία Blue Star Μυκονος και Χίος είναι και τα τελευταία πλοία της ακτοπλοϊας που ναυπηγήκαν στην Ελευσίνα, με το Χίος να πέφτει στο νερό το 2007.
Πάντως, άμεσα, δηλαδή, μέχρι το 2025 η Attica θα επενδύσει συνολικά 150 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 30 θα κατευθυνθούν σε πλοία της ΑΝΕΚ προκειμένου ο υφιστάμενος στάλος να γίνει πολύ πιο φιλικός προς το περιβάλλον και τα υπόλοιπα για θα προωθηθούν στις άλλες “σημαίες” της Attica.
Με βάση, δε, τη διοίκηση, ήδη, για τα 120 εκατ. για τα πλοία εκτός ΑΝΕΚ υπάρχουν πλάνα, που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ αναμένεται να κατατεθούν στον επόμενο γύρο και προτάσεις για ένταξη της ΑΝΕΚ στο Ταμείο.
Οι στόχοι για ανάπτυξη κερδοφορίας
Όλο αυτό το φιλόδοξο πρόγραμμα, αφενός έχει στόχο, την μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του Ομίλου, αλλά και την τόνωση περαιτέρω της κερδοφορίας του, κάτι που προφανώς ενδιαφέρει το βασικό μέτοχο της Attica Group, που είναι η Strix Holdings, εταιρείας που ελέγχεται από την Τράπεζα Πειραιώς. Η Strix Holdings κατέχει το 94,66% της Attica Group, προ των χθεσινών αποφάσεων. Πλέον, με την συγχώνευση οι μέτοχοι της ΑΝΕΚ θα λάβουν 0,1217 νέες κοινές ονομαστικές μετοχές της Attica Group.
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας οι μέτοχοι της Attica θα συμμετέχουν κατά ποσοστό 88,75% περίπου στο νέο μετοχικό κεφάλαιο που θα σχηματισθεί συνεπεία της Συγχώνευσης και οι μέτοχοι της ANEK θα συμμετέχουν κατά ποσοστό 11,25% περίπου στο νέο κεφάλαιο που θα σχηματισθεί συνεπεία της συγχώνευσης. Όπως εκτιμάται, στη συνέχεια η Attica θα προχωρήσει σε υποχρεωτικό placement καθώς θα έχει ένα ποσοστό διασποράς στο ΧΑ, λίγο πάνω από το 13,46% και συνεπώς, με βάση και τους κανόνες, του ΧΑ θα υποχρεωθεί σε placement μετοχών προκειμένου να φτάσει στο όριο του 25%. Ενδέχεται, δε, με βάση αναλυτές, να συνδυαστεί και μια γενναία αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της νέας εταιρείας, αύξηση που μπορεί να προσελκύσει ισχυρά κεφάλαια.
Όπως αναφέρεται από πηγές της Attica, σταθερά ο Ομιλος είναι στο “ρανταρ” διεθνών επενδυτικών κεφαλαίων και όσο υλοποιεί επενδύσεις τόσο περισσότερο αναμένεται να προσελκύει ενδιαφέρον, όπως δείχνουν και πολλά παραδείγματα από την Ευρώπη. Να σημειωθεί ότι ο ακτοπλοϊκός κλάδος σε πανευρωπαϊκό επίπεδο τα τελευταία χρόνια προσελκύει το ενδιαφέρον επενδυτών ενόψει και της “πράσινης μετάβασης”, όπως έδειξε και η περίπτωση της Νορβηγικής Fjord1, που εξαγοράστηκε από τις DIF Capital Partners και EDF Invest. του Γαλλικου κολοσσού της ενέργειας.
Η Fjord1, η οποία λειτουργεί με μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης και διαθέτει στόλο 81 πλοίων, είναι ο μεγαλύτερος ακτοπλοϊκός φορέας της Νορβηγίας και ο κορυφαίος ιδιοκτήτης και διαχειριστής ηλεκτροκίνητων ακτοπλοϊκών μεταφορών στη χώρα (περίπου 39 ηλεκτρικά πλοία), στοιχείο που προσελκύει και τους επενδυτές. H εταιρεία άλλαξε χέρια σε μια τιμή 10-12 φορές τα EBITDA και η αποτίμηση αυτή είναι ενδεικτική του τι μπορεί να καταφέρει μια ακτοπλοϊκή με σύγχρονο στόλο.