Αττική Οδός, ΒΟΑΚ και Εγνατία διαμορφώνουν τον κατασκευαστικό κλάδο

Αττική Οδός, ΒΟΑΚ και Εγνατία διαμορφώνουν τον κατασκευαστικό κλάδο
Αττική Οδός eurokinissi

Αττική Οδός, ΒΟΑΚ και Εγνατία Οδός είναι σήμερα εκείνοι οι άξονες που μεγάλοι Όμιλοι της χώρας βλέπουν ως πεδία ανάπτυξης δραστηριοτήτων τους.

Τρία μεγάλα οδικά projects ορίζουν το επόμενο διάστημα τον κατασκευαστικό κλάδο μιας και λόγω του πολύ μεγάλου προϋπολογισμού τους αναμένεται να διαμορφώσουν νέες ισορροπίες.

Αττική Οδός, ΒΟΑΚ και Εγνατία Οδός είναι σήμερα εκείνοι οι άξονες που δημιουργούν τις συνθήκες για τους μεγάλους Ομίλους της χώρας ώστε να παραμείνουν στην κορυφή ή να ανατρέψουν ισορροπίες.

Αττική Οδός

Εχθές ολοκληρώθηκε η διαδικασία κατάθεσης προσφορών και έξι σχήματα διεκδικούν για τον χρυσοφόρο οδικό άξονα για την επόμενη 25ετία. Όλοι οι ελληνικοί Όμιλοι δήλωσαν παρόντες μέσα από διαφορετικά σχήματα και η ισπανική Abertis που κάνει ντεμπούτο στον ελληνικό κατασκευαστικό γαλαξία. Ο ανάδοχος θα λάβει ένα περιουσιακό στοιχείο που πολλοί θεωρούν ότι η αξία του ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ. Ωστόσο αναμένουμε τόσο την αποτίμηση από το ΤΑΙΠΕΔ, όσο και τα τιμήματα που θα πέσουν στο τραπέζι.

Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής.

Ανάδοχο σχήμα της πρώτης σύμβασης που λήγει τον Οκτώβριο του 2024 και που έχει την διαχείριση του δρόμου είναι η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. (που ανήκει στον Όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ Α.Ε.) και κατέχει ποσοστό 65,75%, η ΑΒΑΞ Α.Ε. που κατέχει ποσοστό 24,19%, η ΕΤΕΘ Α.Ε. (που ανήκει στον Όμιλο ΑΒΑΞ Α.Ε.) με ποσοστό 10,02% και η Γαλλική EGIS PROJECTS S.A. με 0,04%.

ΒΟΑΚ

Ο ΒΟΑΚ έσπασε σε τρία τμήματα για να μπορέσει να υλοποιηθεί. Το μεσαίο τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη και ανατολικό τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος έχουν συμβασιοποιηθεί. Το μεγάλο στοίχημα όμως είναι η παραχώρηση στο βασικό τμήμα Χανιά-Χερσόνησος. Το υψηλό κόστος που κατά εκτιμήσεις φτάνει τα 1,75 δισ. ευρώ κάνει τον άξονα ελκυστικό στους μεγάλους Ομίλους.

Τον περασμένο Μάιο υποβλήθηκαν τρεις προσφορές για το έργο του 1,75 δισ. ευρώ. Προσφορές κατέθεσαν τα σχήματα: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος, AVAX – Egis Project – Meridiam.

Αυτό που έχει πλέον στα χέρια του το υπουργείο ΥΠΟΜΕ, είναι μέσα από την εξέταση των τεχνικών και οικονομικών προσφορών, είναι η ανάδειξη του αναδόχου στο μεγαλύτερο οδικό έργο της τρέχουσας δεκαετίας. Αν το έργο καταλήξει στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα επιβεβαιώσει την ηγεμονία της στον χώρο των αυτοκινητοδρόμων, καθώς στον ελληνικό Όμιλο μαζί με την Εγνατία διαχειρίζονται 1.500 χλμ και έχει πατήσει το πόδι της και στο μεσαίο τμήμα του ΒΟΑΚ ενώ το ανεκτέλεστο της θα εκτιναχθεί σε πάνω από 6,5 δισ. ευρώ. Αν πάει σε κάποιον άλλο Όμιλο, θα ενισχύσει την παρουσία του στις οδικές παραχωρήσεις.

Εγνατία Οδός

Εδώ δεν έχουμε κάποια αγωνία, έχουμε όμως τον δρόμο για να ολοκληρωθεί η σύμβαση μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και του σχήματος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-EGIS PROJECTS. Το τίμημα των 1,496 δισ. ευρώ κάνουν την Εγνατία Οδό -μέχρι τώρα- τον μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της χώρας.

Για την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ το asset της Εγνατίας θα της ανεβάσει το ανεκτέλεστο σε 5,5 δισ. ευρώ και θα την διατηρήσει ως μακράν την μεγαλύτερη κατασκευαστική της χώρας. Η εκτίμηση είναι πως η συναλλαγή μπορεί να κλείσει εντός του έτους, εφόσον δεν υπάρξουν καθυστερήσεις. Σημειώνεται ότι η σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και τριών καθέτων οδικών αξόνων, θα πρέπει να περάσει και από το Ελληνικό Κοινοβούλιο.

Αντίστοιχη είναι η πρόβλεψη τόσο της Κομισιόν στην πρόσφατη έκθεσή της για την πορεία της ελληνικής οικονομίας, όπως και του προϋπολογισμού σχετικά με τα έσοδα του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Πρόκειται για το υψηλότερο τίμημα που έχει μέχρι σήμερα επιτύχει το ΤΑΙΠΕΔ.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα