Δημοσιονομικό Συμβούλιο: Εφικτή ανάπτυξη 2,5% του ΑΕΠ το 2019 – Kίνδυνος ο “εκλογικός κύκλος”
Το ΕΔΣ εκτιμά ότι η Ελλάδα θα ξεπεράσει τον στόχο για το πρωτογενές πλεόνασμα το 2018 και 2019, χαρακτηρίζοντας "εφικτή" την αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ το 2018 κατά 2,1%.
- 14 Νοεμβρίου 2018 15:36
Εφικτούς, έστω και υπό προϋποθέσεις, θεωρεί το ελληνικό δημοσιονομικό συμβούλιο τους στόχους για ανάπτυξη 2,1% του ΑΕΠ για φέτος και 2,5% του ΑΕΠ για το 2019 επισημαίνοντας κυρίως τον κίνδυνο του “εκλογικού κύκλου”.
Κρίνοντας την πορεία εσόδων και δαπανών, το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο εκτιμά ότι η Ελλάδα θα πετύχει και θα ξεπεράσει τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ και για το 2018 και το 2019.
Μάλιστα, ειδικά για το 2019, τονίζει ότι ο στόχος επιτυγχάνεται και με το σενάριο βάσης αλλά και με το σενάριο που έχει υποβάλει και βρίσκεται σε συζήτηση με τους δανειστές και προβλέπει την μη περικοπή της προσωπικής διαφοράς στις παλιές συντάξεις το 2019 και την εφαρμογή μέτρων ελάφρυνσης που αντιμετωπίζουν τις συνέπειες της πολυετούς κρίσης.
Σε ό,τι αφορά στον ρυθμό ανάπτυξης, τονίζει ότι η εκτίμηση του υπουργείου Οικονομικών για αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ το 2018 κατά 2,1% είναι εφικτή και ευθυγραμμίζεται με το κεντρικό σενάριο των προβλέψεων του ΕΔΣ. Στις θετικές μακροοικονομικές εξελίξεις του πρώτου εξαμήνου του 2018 επισημαίνεται η διαφαινόμενη θετική δυναμική για την ιδιωτική κατανάλωση, με συνεχή βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης τους τελευταίους μήνες. Σημαντικό ρόλο στην περαιτέρω αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης μπορεί να έχει η ενίσχυση της δυνατότητας δανεισμού των νοικοκυριών από το τραπεζικό σύστημα.
Επισημαίνει μεν την κάμψη στις επενδύσεις για το 2018, αλλά εξηγεί ότι οφείλεται κυρίως στον εξοπλισμό μεταφορών και οφείλεται στο φαινόμενο που δημιούργησε η μεγάλη αύξηση της συγκεκριμένης κατηγορίας το 2017. Συνολικά πάντως, τονίζεται ότι όλες οι υπόλοιπες κατηγορίες επενδύσεων σημειώνουν άνοδο.
“Το υπουργείο Οικονομικών προβλέπει για το 2019 αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,5%, ενώ το ΕΔΣ, όπως και οι περισσότεροι διεθνείς και εγχώριοι φορείς, συγκλίνουν σε ένα εύρος προβλέψεων μεταξύ 2 με 2,5%. Υπό αυτή την έννοια, ο στόχος για μεγέθυνση με ρυθμό 2,5% μπορεί να θεωρηθεί υπό προϋποθέσεις ρεαλιστικός” σημειώνει η έκθεση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.
Σημειώνεται πάντως, ότι οι εκτιμήσεις αυτές πρέπει να αξιολογηθούν χωρίς να υποτιμώνται σημαντικές προκλήσεις που συντρέχουν και πηγές αβεβαιότητας που αναμένεται να ενεργοποιηθούν το 2019.
Εξηγώντας, το ΕΔΣ τονίζει ότι στους κινδύνους εκτός από την διεθνή αβεβαιότητα (κρίση στην Ιταλία και την Μέση ανατολή, εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-ΕΕ) θα επιδράσουν ιδιαίτερα δύο παράγοντες:
1. Η πορεία βελτίωσης των συνθηκών δανεισμού του ελληνικού Δημοσίου καθώς και των ελληνικών επιχειρήσεων από τις διεθνείς αγορές, η οποία συνδέεται ως ένα βαθμό και με τη διεθνή πιστοληπτική ικανότητα της χώρας. ¨Όπως τονίζεται, η περαιτέρω αποκλιμάκωση των αποδόσεων τίτλων ελληνικού Δημοσίου (από 6% σε 4% και 3,8% αντίστοιχα για τα έτη 2017, 2018 και 2019 σύμφωνα με τις υποθέσεις του Υπουργείου Οικονομικών) αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για να βελτιωθούν δραστικά οι όροι δανεισμού για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών του Δημοσίου από τις διεθνείς κεφαλαιαγορές, ενώ θα συμβάλουν στην ανάταξη του επενδυτικού κλίματος και της εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία. Στην κατεύθυνση αυτή, σημειώνει και την πρόβλεψη για μείωση των κόκκινων δανείων και τον θετικό ρυθμός πιστωτικής επέκτασης που θα βοηθήσουν και την χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας.
2.Την επίδραση του εκλογικού κύκλου στην οικονομία. Όπως σημειώνεται “το αρνητικό ιστορικό προηγούμενο ενός εκλογικού δημοσιονομικού κύκλου με αποσταθεροποιητική δυναμική διαχρονικά, απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή. Το φαινόμενο βεβαίως περιορίστηκε δραστικά στην περίοδο εφαρμογής των προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής αλλά εφεξής δεν μπορεί να υποτιμηθεί. Οι κοινωνικές πιέσεις που πηγάζουν από τη μακρόχρονη εφαρμογή μέτρων δημοσιονομικής λιτότητας και διεγείρονται από θεμιτές ή μη προσδοκίες που μπορεί να στηρίξει η λήξη της περιόδου μνημονιακής εποπτείας σηματοδοτούν μια περίοδο εύλογης ανόδου των κοινωνικών εντάσεων. Το γεγονός ότι η περίοδος αυτή συμπίπτει με ένα εκλογικό έτος θα αποτελέσει μια ισχυρή δοκιμασία για τις νέες δομές και τις δυνάμεις υποστήριξης της συνεπούς εκτέλεσης της δημοσιονομικής πολιτικής όπως έχει σχεδιαστεί και πρόκειται να εγκριθεί σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο”.