Δυσκολότερες από ό,τι αναμενόταν θα είναι οι διαπραγματεύσεις για ANFA και πλεονάσματα
Κοντά στα μέσα του χρόνου θα έχουμε τις αποφάσεις των θεσμών για τη αλλαγή χρήσης των κερδών από ομόλογα και την έναρξη της συζήτησης για την μείωση των δημοσιονομικών στόχων από το 2021.
- 16 Ιανουαρίου 2020 06:21
Η απόφαση που είχε ληφθεί στο Eurogroup του Δεκεμβρίου, ήταν η τεχνική επεξεργασία της χρήσης των χρημάτων από τα κέρδη των ομολόγων που διακρατούν οι κεντρικές τράπεζες για δημόσιες επενδύσεις να έχει ολοκληρωθεί μέχρι και τα τέλη Μαρτίου.
Φαίνεται όμως ότι οι Ευρωπαίοι θέλουν να έχουν όλα τα στοιχεία για την πορεία της οικονομίας το 2020 αλλά και το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα δημοσιονομικής στρατηγικής (ΜΠΔΣ ) 2021-2014 που θα κατατεθεί τον Μάιο πριν αποφασίσουν τον Ιούνιο.
Πηγές του ΥΠΟΙΚ τόνιζαν χθες ότι η σχετική επεξεργασία δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν τον Ιούνιο ενώ σημείωναν ότι οι αποφάσεις θα αφορούν ένα ποσό μικρότερο από τα 5,1 δις ευρώ.
Συγκεκριμένα έχει αποφασιστεί πως η αλλαγή χρήσης των κερδών από ομόλογα (των γνωστών και ως ANFA) θα αφορά τα ποσά που ξεκινούν από την επόμενη δόση που θα εκταμιευτεί προς την χώρα μας προς τα μέσα του χρόνου.
Περί τα μέσα Ιουνίου αναμένεται να κορυφωθεί και η συζήτηση για την μείωση των δημοσιονομικών στόχων μέχρι και το 2060 με την Ελλάδα να έχει κάνει την σχετική πρόταση στους εταίρους και δανειστές της από τον Απρίλιο. Η Ελλάδα θα συμπεριλάβει στο ΜΠΔΣ που θα καταθέσει τον Μάιο και μια έκθεση βιωσιμότητας του χρέους η οποία θα δείχνει ότι το ελληνικό χρέος παρότι είναι ακόμη πολύ υψηλό ως ποσοστό του ΑΕΠ, μπορεί να παραμείνει βιώσιμο και με χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα.
Φυσικά αυτό που θα μετρήσει περισσότερο θα είναι η αντίστοιχη έκθεση βιωσιμότητας του χρέους που θα ετοιμάσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας. Το στοίχημα της ελληνικής πλευράς είναι να πείσει ότι η μείωση των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων δεν έχει συγκυριακό αλλά μόνιμο χαρακτήρα σε βάθος χρόνου. Σε αυτό θα βοηθήσουν και μια ή δύο αναβαθμίσεις από οίκους αξιολόγησης που θα έχουμε έως τότε.
Ένα νέο κεφάλαιο που θέλει να ανοίξει η ελληνική πλευρά θα είναι η μεταφορά του δημοσιονομικού αποτελέσματος από χρόνο σε χρόνο όπως μπορούν να κάνουν πχ ώρες οι οποίες δεν βρίσκονται σε ενισχυμένη εποπτεία.
Να έχει δηλαδή την δυνατότητα η Ελλάδα αν ένα χρόνο δεν καταφέρει να πετύχει το στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% (αν πετύχει για παράδειγμα 3,1% του ΑΕΠ) να μπορεί να το καλύπτει με μεγαλύτερη υπεραπόδοση τον επόμενο χρόνο.
Αντίστοιχα αν έχει υπεραπόδοση ένα χρόνο στο δημοσιονομικό της στόχο, να μπορεί να διαθέσει τον επιπλέον δημοσιονομικό χώρο σε μόνιμα μέτρα.
Σε αυτό το θέμα η ίδια πηγή τόνιζε ότι σε αυτήν την φάση πριν γίνει η επίσημη πρόταση, οι ελληνικές αρχές βρίσκονται σε επικοινωνία με τους τεχνοκράτες των Βρυξελλών ανταλλάσσοντας στοιχεία και επιχειρήματα. Το βασικό επιχείρημα είναι ότι η εμμονή στην χρήση των πρωτογενών πλεονασμάτων στο έτος στο οποίο επιτυγχάνονται, δεν βοηθά το σχεδιασμό μακροπρόθεσμης οικονομικής πολιτικής και πολύ περισσότερο την προώθηση της ανάπτυξης.