Ελληνικός τουρισμός: 50 εκατομμύρια επισκέπτες και 27 δισ. έσοδα σε 8 χρόνια
Αποκαλυπτική η μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ που καταγράφει την ελληνική τουριστική πραγματικότητα αλλά και τις προοπτικές του μέλλοντος.
- 21 Δεκεμβρίου 2021 06:53
Με το βλέμμα στο 2030, ο ελληνικός τουρισμός θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να φτάσει σε έσοδα τα 27 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 52% σε σχέση με το 2019 που ήταν 18 δισ. ευρώ, οι επισκέψεις στις Περιφέρειες σε 50 εκατ., καταγράφοντας αύξηση κατά 27% σε σχέση με το 2019 που ήταν 39 εκατ., και οι διανυκτερεύσεις σε 307 εκατ., εμφανίζοντας αύξηση κατά 32% σε σχέση με το 2019 που ήταν 233 εκατ.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από τη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, «Ελληνικός Τουρισμός 2030 | Σχέδια Δράσης», που εκπονήθηκε από την κοινοπραξία εταιρειών Deloitte – Remaco και δείχνουν ότι η βασική προϋπόθεση για το διπλασιασμό ουσιαστικά των εσόδων μετά από 8 χρόνια, είναι η άμβλυνση της εποχικότητας και η περιφερειακή επέκταση του τουρισμού. Οι εκτιμήσεις για τα έσοδα και τις αφίξεις σύμφωνα με τα στοιχεία, μπορούν να επιτευχθούν με εφικτούς μέσους ετήσιους ρυθμούς μεταβολής την περίοδο μεταξύ 2023 και 2030, της τάξης του 6,2% για τα έσοδα, 3,5% για τις επισκέψεις και 4% για τις διανυκτερεύσεις.
Οι διαφορές της παρούσας μελέτης σε σχέση με προηγούμενα σχέδια δράσης εντοπίζονται σε δύο κύρια σημεία. Πρώτον, ενώ τα παρελθοντικά σχέδια ανέλυαν «ποια» προϊόντα του ελληνικού τουρισμού πρέπει να αναπτυχθούν, η παρούσα μελέτη προσδιορίζει το «πώς» μπορούν να αναπτυχθούν. Δεύτερον, η μελέτη εστιάζει στον τουριστικό προορισμό ως θεμελιώδη μονάδα σχεδιασμού, άσκησης πολιτικής, διαχείρισης, διακυβέρνησης και marketing στο τουριστικό οικοσύστημα. Αυτό αποτελεί και την πρωταρχική καινοτομία της μελέτης.
Πέντε Περιφέρειες από τις 13 της χώρας κερδίζουν τη μερίδα του λέοντος στον τουρισμό
Οι Περιφέρειες της χώρας παρουσιάζουν ορισμένες αδυναμίες και προβλήματα που είναι κρίσιμο να αντιμετωπιστούν με στόχο την βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη αυτών και την εκμετάλλευση των ευκαιριών που έχουν αναγνωριστεί. Στα αδύνατα σημεία εντοπίζεται ο υψηλός βαθμός εποχικότητας και χρονική συγκέντρωση της τουριστικής δραστηριότητας στο 3ο τρίμηνο κάθε έτους. Εντυπωσιακή είναι η χωρική υπερσυγκέντρωση της τουριστικής δραστηριότητας σε 5 από τις 13 ελληνικές Περιφέρειες (τουριστικά ανεπτυγμένες Περιφέρειες: Αττική, Ιόνια Νησιά, Κεντρική Μακεδονία, Κρήτη, Νότιο Αιγαίο). Οι άλλες αδυναμίες εντοπίζονται στην υψηλή εξάρτιση από πτήσεις charter και ανάγκη αναβάθμισης βασικού εξοπλισμού και συνδεσιμότητας με το εξωτερικό σε αερολιμένες που μπορούν να έχουν σημαντική περιοχή επιρροής, το μη φιλικό αστικό περιβάλλον, άναρχη δόμηση, ζητήματα πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού, υποβάθμιση του περιβάλλοντος, ανεπαρκής πρόσβαση και σύνδεση / ανάδειξη πολιτιστικών, θρησκευτικών, φυσικών και λοιπών πόρων, χαμηλή ποιότητας ορισμένων τουριστικών υποδομών, κ.α.
Η άναρχη προβολή της Ελλάδας
Μια σημαντική ακόμη αδυναμία που εντοπίζεται στη χώρα από τη μελέτη είναι η απουσία περιφερειακού φορέα διαχείρισης προορισμού (DMO) και ενεργού Παρατηρητηρίου τουρισμού σε όλες τις Περιφέρειες και αδυναμία στην ανάπτυξη σύνθετων τουριστικών προϊόντων. Η έλλειψη ενιαίου τουριστικού brand name και προβολής σχεδόν σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας με αποτέλεσμα την ελλιπή αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων και της δυναμικής στον τομέα του τουρισμού.
Επιπλέον εντοπίζεται η ανάγκη καλύτερου συντονισμού και ξεκάθαρου καθορισμού των αρμοδιοτήτων των εμπλεκόμενων φορέων με τον τουρισμό (π.χ. θέματα προβολής & προώθησης, εποπτείας, διαχείρισης πόρων και υποδομών, κανονιστικών πλαισίων) −Υπουργεία και σχετικοί φορείς (π.χ. Υπουργείο Τουρισμού και άλλα συναρμόδια υπουργεία, , φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης κ.α.).
Οι Ευκαιρίες
Με βάση τις διεθνείς τάσεις της αγοράς και τα αποτελέσματα της Διαβούλευσης έχουν εντοπιστεί ορισμένα χαρακτηριστικά, εξελίξεις και συνθήκες του εξωτερικού περιβάλλοντος που μπορούν να συμβάλλουν στη μελλοντική τουριστική ανάπτυξη των Περιφερειών της χώρας. Ανάμεσα τους, η προώθηση της αξιοποίησης των 23 Περιφερειακών αεροδρομίων μέσω παραχώρησης του management σε ιδιώτες επενδυτές, η ανάπτυξη βιώσιμων δικτύων υδατοδρομίων, η αυξανόμενη διεθνής ζήτηση για «εναλλακτικά» και αυθεντικά τουριστικά προϊόντα και εμπειρίες που δεν εντάσσονται στα πλαίσια του παραδοσιακού μαζικού τουρισμού Ήλιος & Θάλασσα, κ.α. Ακόμη θα μπορούσε να αξιοποιηθεί η θετική εικόνα και η αποτελεσματική διαχείριση της υγειονομικής κρίσης του νέου κορονοϊού (COVID-19) από την Ελλάδα με στόχο την δημιουργία κλίματος ασφάλειας προς το ταξιδιωτικό κοινό και την εκμετάλλευση των ευκαιριών που εμφανίζονται.
Κεντρικό μήνυμα της μελέτης είναι ότι ο κάθε προορισμός έχει τη δυνατότητα να διαμορφώσει τη δική του μοναδική αλυσίδα αξίας και εμπειριών και τη δική του αναπτυξιακή διαδρομή, υπό τους όρους της επάρκειας και καταλληλόλητας των δημοσίων υποδομών, της τεχνογνωσίας και εξειδίκευσης ως προς τον σχεδιασμό, τη συντονισμένη και αποτελεσματική διακυβέρνηση και την ουσιαστική συνεργασία του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα. Οι προϋποθέσεις για την επίτευξη των παραπάνω στόχων είναι η πλήρης ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού στα προ πανδημίας επίπεδα το 2023, η απουσία μείζονος εξωγενούς κρίσης που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τον τομέα την περίοδο 2023-2030, η αποτελεσματική υλοποίηση των στρατηγικών και των σχεδίων δράσης που περιλαμβάνονται στη μελέτη, με ιδιαίτερη έμφαση στις δημόσιες υποδομές, καθώς και η αποτελεσματική διαχείριση/marketing των προορισμών και η ουσιαστική συνεργασία μεταξύ του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις