Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Ένταξη της ναυτιλίας στο Clean Industrial Deal και επαρκής χρηματοδότηση για καύσιμα – υποδομές
Διαβάζεται σε 3'
“Σήμα” για πλήρη ένταξη της ναυτιλίας στους στόχους της Clean Industrial Deal δίνει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, που σημειώνει ότι η ναυτιλία πρέπει να έχει επαρκή χρηματοδότηση στο πεδίο των εναλλακτικών καύσιμων και υποδομών.
- 05 Μαρτίου 2025 09:08
Την πρόθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να καλύψει τόσο τη δράση για το κλίμα όσο και την ανταγωνιστικότητα υπό μια ενιαία στρατηγική ανάπτυξης, όπως αναφέρεται στην Καθαρή Βιομηχανική Συμφωνία – «Clean Industrial Deal» χαιρετίζει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) με ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ωστόσο όπως προσθέτει, η ναυτιλία πρέπει να ενταχθεί πλήρως στο σύνολο των πρωτοβουλιών του CID, για επαρκή χρηματοδότηση στο πεδίο των εναλλακτικών καύσιμων και υποδομών, ώστε η πράσινη μετάβαση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας να στεφθεί με επιτυχία, διατηρώντας την ανταγωνιστικότητά της.
Η ανάρτηση της ΕΕΕ έχει ως εξής:
«Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χαιρετίζει την πρόθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να καλύψει τόσο τη δράση για το κλίμα όσο και την ανταγωνιστικότητα υπό μια ενιαία στρατηγική ανάπτυξης, όπως αναφέρεται στη Clean Industrial Deal (CID). Η ελληνική και η ευρωπαϊκή ναυτιλία πρωτοστατούν στη μείωση των εκπομπών, αλλά η επιτυχία εξαρτάται από την παγκόσμια συμφωνία στο κοινό στόχο, τις επενδύσεις και τη διαθεσιμότητα καυσίμων.
Η ναυτιλία χρειάζεται να ενταχθεί πλήρως στο σύνολο των πρωτοβουλιών της CID, για επαρκή χρηματοδότηση στο πεδίο των εναλλακτικών καύσιμων και υποδομών. Η ρυθμιστική σαφήνεια και τα χρηματοοικονομικά κίνητρα είναι κρίσιμα για να γεφυρωθεί το χρηματοοικονομικό χάσμα μεταξύ των συμβατικών και των εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων. Καλούμε την ΕΕ να προωθήσει παγκόσμιες λύσεις εντός του πλαισίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), αποφεύγοντας περιφερειακά μέτρα που διαταράσσουν την ανταγωνιστικότητα. Η ΕΕΕ παραμένει δεσμευμένη στη συνεργασία της με τα θεσμικά όργανα της ΕΕ για να εξασφαλίσει μια βιώσιμη, ανταγωνιστική και αειφόρο ναυτιλιακή βιομηχανία».
Υπενθυμίζεται ότι πριν λίγες εβδομάδες έλαβε χώρα στην Αθήνα συνάντηση της Ομάδα Εργασίας του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου (ICS) για την απανθρακοποίηση του κλάδου για την ενεργειακή μετάβαση του κλάδου, με πρωτοβουλία της Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ).
Όπως ανέφερε και πάλι, τότε, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η ΕΕΕ η συζήτηση οργανώθηκε ενόψει της συνεδρίασης της αρμόδιας Επιτροπής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που αναμένεται να εγκρίνει έναν παγκόσμιο μηχανισμό προσδιορισμού τιμής εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία. Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα μαζί με πάνω από 50 κράτη που εκπροσωπούν περίπου τα 2/3 της παγκόσμιας χωρητικότητας έχει ήδη καταθέσει κοινή πρόταση που μπορεί να αποτελέσει βασικό πυλώνα της επιδιωκόμενης οικουμενικής συμφωνίας στις προσεχείς κρίσιμες διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ.
Η συμβολή της ΕΕΕ
Σχεδόν 50 χώρες μέλη του ΙΜΟ μεταξύ των οποίων η Ελλάδα και η Ιαπωνία που εκπροσωπούν τους μεγαλύτερους εμπορικούς στόλους στον κόσμο (πρώτη και τρίτη θέση σε μερίδιο αγοράς), οι υπόλοιπες χώρες της ΕΕ αλλά και μεγάλα νηολόγια όπως ο Παναμάς, οι Μπαχάμες, οι Νήσοι Μάρσαλ και η Λιβερία, μαζί με το Ηνωμένο Βασίλειο υπογράφουν ένα κείμενο που προβλέπει έναν ενιαίο φόρο για κάθε τόνο εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου του κλάδου. Η πρόταση, που ολοκληρώθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, σύμφωνα με τους Financial Times, σημαίνει ότι ο φόρος θα έχει την υποστήριξη των χωρών που εκπροσωπούν ένα εμπορικό στόλο 1,6 δισ. τόνων νεκρού βάρους (dwt) ήτοι το 66% της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΗΕ.
Η κοινή δήλωση, αναδεικνύει το διπλωματικό βάρος που στοιχίζεται πίσω από έναν φόρο εκπομπών για μια βιομηχανία που παραμένει σχεδόν εξ ολοκλήρου εξαρτημένη από τα ορυκτά καύσιμα, σημειώνουν οι αναλυτές.