Επίδομα θέρμανσης: Επί τάπητος η “αρχιτεκτονική” επιδότησης μετά την εκτόξευση των τιμών πετρελαίου

Επίδομα θέρμανσης: Επί τάπητος η “αρχιτεκτονική” επιδότησης μετά την εκτόξευση των τιμών πετρελαίου
Πετρέλαιο θέρμανσης Eurokinissi

Αυτό που εξετάζεται για το επίδομα θέρμανσης είναι το εάν και φέτος θα εφαρμοστεί το μέτρο της οριζόντιας κρατικής επιδότησης του τιμής του πετρελαίου θέρμανσης στην αντλία.

Σχεδόν 5% είναι η άνοδος μέσα σε έναν μήνα των τιμών πετρελαίου, που πλέον καταγράφει τις υψηλότερες τιμές μετά το Νοέμβριο του 2022, με καταγραφές πέριξ των 90 δολαρίων το βαρέλι. Μάλιστα, οι προβλέψεις για το επόμενο διάστημα δεν και οι καλύτερες, μια και μείωση της παραγωγής, αλλά και τα ζητήματα με τις δυναότητες διύλισης διαμορφώνουν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ.

Στο φόντο αυτό και με την ακρίβεια να “κτυπά” ευάλωτα και μη νοικοκυριά στο οικονομικό επιτελείο το οικονομικό επιτελείο, ήδη, εξετάζει, με βάση και τα δημοσιονομικά δεδομένα, το πώς θα διαμορφώσει, φέτος, την απόφαση για τους δικαιούχους του επιδόματος θέρμανσης.

Να σημειωθεί ότι στις 8/9 αναμένονται οι ανακοινώσεις της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό, αλλά και την συνεισφορά των καυσίμων στον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Υπενθυμίζεται ότι, με βάση την Eurostat, ο ετήσιος πληθωρισμός της ζώνης του ευρώ αναμένεται να παραμείνει σταθερός στο 5,3% τον Αύγουστο του 2023, σε σύγκριση με τον Ιούλιο. Εξετάζοντας τις κύριες συνιστώσες του πληθωρισμού στη ζώνη του ευρώ, τα τρόφιμα, το αλκοόλ και ο καπνός αναμένεται να έχουν τον υψηλότερο ετήσιο ρυθμό τον Αύγουστο (9,8%, έναντι 10,8% τον Ιούλιο), ακολουθούμενα από τις υπηρεσίες (5,5%, έναντι 5,6% τον Ιούλιο ), τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (4,8%, έναντι 5,0% τον Ιούλιο) και την ενέργεια (-3,3%, έναντι -6,1% τον Ιούλιο). Στην Ελλάδα ο ετήσιος πληθωρισμός αναμένεται να υποχωρήσει ελαφρώς στο 3,4% τον Αύγουστο από 3,5% τον Ιούλιο.

Οι αλλαγές

Με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα, πάντως, αυτό που εξετάζεται για το επίδομα θέρμανσης είναι το εάν και φέτος θα εφαρμοστεί και την τρέχουσα περίοδο το μέτρο της οριζόντιας κρατικής επιδότησης του τιμής του πετρελαίου θέρμανσης στην αντλία, που σύμφωνα με την αγορά “κράτησε” με αποτελεσματικό τρόπο τις τιμές και ώθησε τη ζήτηση. Κατά τα λοιπά, δεν αναμένονται σημαντικές αλλαγές, ενώ τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια εκτιμάται ότι θα παραμείνουν στο ίδιο ύψος με πέρυσι.

Βέβαια, με δεδομένες τις “γραμμές” για την πορεία των δημοσιονομικών, που έχει δώσει η Κομισιόν η όποια απόφαση για επιδότηση στην αντλία θα περάσει από το σχετικό “κόσκινο” με τις τελικές αποφάσεις να εξαρτώνται από το πώς θα αντιδράσει η παγκόσμια αγορά μετά τις ανακοινώσεις της Σαουδικής Αραβίας η οποία παρατείνει τη μονομερή μείωση παραγωγής πετρελαίου, και της Ρωσίας, η οποία επεκτείνει τις περικοπές εξαγωγών.

Οι “γραμμές της ΕΕ

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις συζητήσεις που διεξάγονται για τους νέους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας, η κυβέρνηση δεν θα έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί, “κατά το δοκούν”, τον όποιο δημοσιονομικό χώρο προκύπτει αλλά αυτός θα κατευθύνεται στη μείωση του δημόσιου χρέους. Επίσης. από το 2024 η Κομισιόν θα προχωρά στον έλεγχο των καθαρών πρωτογενών δαπανών θέτοντας για την χώρα μας ως στόχο να μην ξεπεράσει η αύξηση αυτή το 2,6%.

Επίσης, έως ότου αποσαφηνιστεί το τοπίο στην Ευρώπη με το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας, η Ελλάδα κινείται σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σταθερότητας 2023- 2026. Στο πρόγραμμα προβλέπεται για το επόμενο έτος πρωτογενές πλεόνασμα 2,1% του ΑΕΠ, ενώ η άνοδος του ΑΕΠ θα είναι 3% από 2,3% που εκτιμάται εφέτος.

Δημοσιονομική πίεση

Υπενθυμίζεται, ότι επιπλέον “βάσανο” στις αποφάσεις για το επίδομα θέρμανσης και την επιδότηση στην αντλία θέτουν τα βάρη από τις πυρκαγιές, την προώθηση ουσιαστικής δασοπυροπροστασίας, αλλά και την παρεπόμενη αντιπλημμυρική θωράκιση είναι μεγάλα στον προϋπολογισμό, αν και το μέγεθός τους είναι ακόμα νωρίς να προσδιοριστεί.

Είναι ενδεικτικό ότι σε αναφορά της η Scope Ratings τίνισε ότι “η Ελλάδα κατέχει τη δεύτερη πιο αδύναμη θέση στη Ζώνη του Ευρώ, όσον αφορά στην έκθεση και την ευπάθειά της σε κίνδυνο φυσικών καταστροφών, μόνο μετά την Ιταλία”. Συμπλήρωσε, δε, ότι: “Η Ελλάδα βιώνει τις πιο σημαντικές οικονομικές απώλειες που σχετίζονται με το κλίμα από οποιοδήποτε κράτος της ΕΕ, σύμφωνα με τη Eurostat. Ενώ ο επιμερισμός των βαρών μέσω της στήριξης της ΕΕ μειώνει το σχετικό περιβαλλοντικό κόστος για την Ελλάδα, οι φυσικές καταστροφές εντούτοις δεν έχουν μόνο άμεσο οικονομικό και δημοσιονομικό κόστος αλλά και έμμεσες συνέπειες, όπως για τη σημαντική τουριστική βιομηχανία της Ελλάδας”.

Στο μεταξύ, την προηγούμενη εβδομάδα έληξε το χρονικό περιθώριο, που είχαν τα υπουργεία και οι δημόσιοι φορείς για να υποβάλλουν τις προτάσεις τους στη βάση των κατευθυντήριων γραμμών που έχουν δοθεί από το Γενικό Λογιστήριο με τις νέες “οροφές” στις πρωτογενείς δαπάνες οι οποίες αυξάνονται κατά 4 δισ. ευρώ.

Να σημειωθεί, ότι, ήδη, με βάση πληροφορίες, καταβάλλεται προσπάθεια για “μάζεμα” κατά το δυνατόν δαπανών, ώστε να μπει σε “σταθερή τροχιά” η προσπάθεια για επαναφορά στο “δρόμο” της δημοσιονομικής “ορθοδοξίας” όπως επιτάσσουν και οι κατευθύνσεις της ΕΕ.

Το ύψος της ενίσχυσης και οι τιμές

Με βάση, συνεπώς, τα δεδομένα αυτά, εξετάζεται και το ύψος της οικονομικής ενίσχυσης, ενώ, λόγω και της τιμής του φυσικού αερίου, αναμένεται να καταργηθεί το κίνητρο για μετατροπή του καυστήρα από φυσικό αέριο σε πετρέλαιο.

Υπενθυμίζεται ότι η περίοδος διάθεσης ξεκινά στις 15 Οκτωβρίου, με τις πρώτες προβλέψεις να παραπέμπουν σε τιμές εκκίνησης για το πετρέλαιο θέρμανσης στο 1,50 ευρώ το λίτρο. “Στο πετρέλαιο θέρμανσης φέτος «μιλάμε για τιμές που σίγουρα θα είναι πάνω από 1,40-1,45 ευρώ το λίτρο. Ιδιαίτερα αυξημένη τιμή, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι πέρυσι, πάλι εν μέσω πολέμου και πάλι είχαμε αυξημένες τιμές στην ενέργεια, το πετρέλαιο θέρμανσης ξεκίνησε από το 1,10 ευρώ με την οριζόντια επιδότηση (σ.τ.σ. χωρίς αυτήν η τιμή διάθεσης στην έναρξη της περιόδου ήταν περίπου 1,35 ευρώ το λίτρο)” ανέφερε στην εΡΤ χθες ο πρόεδρος του Συνδέσμου Αττικής Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΣΑΠΕΚ) Νίκος Παπαγεωργίου.

Να σημειωθεί, επίσης, ότι τη χειμερινή σεζόν 2022-2023 το επίδομα χορηγήθηκε έλαβαν 1,3 εκατ. νοικοκυριά με το “βάρος” στο κρατικό προϋπολογισμό να ανέρχεται στα 300 εκατ. ευρώ, έναντι 174 εκατ. ευρώ, την χειμερινή περίοδο (2021-2022).

Το ύψος του επιδόματος είχε ανέλθει σε 100 ευρώ έως 800 ευρώ ανάλογα με την περιοχή και τη σύνθεση του νοικοκυριού με προσαύξηση στα 1.000 ευρώ ειδικά για κατοίκους περιοχών με πολύ κρύο ενώ για νέους δικαιούχους και όσους γύρισαν την πλάτη στο φυσικό αέριο το επίδομα έφθανε έως και 1.600 ευρώ.

Σε σχέση με τα κριτήρια ίσχυσαν τα εξής:

– Εισοδηματικά: Ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημά τους, πραγματικό και τεκμαρτό, έως 16.000 ευρώ για άγαμο υπόχρεο ή υπόχρεο σε κατάσταση χηρείας ή εν διαστάσει και 24.000 ευρώ για έγγαμο υπόχρεο ή τους έγγαμους ή τα μέρη του συμφώνου συμβίωσης που υποβάλλουν ξεχωριστή φορολογική δήλωση ή τους έγγαμους που υποβάλλουν φορολογική δήλωση ή τα φυσικά πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης και έχουν υποβάλει κοινή φορολογική δήλωση χωρίς τέκνα, το οποίο προσαυξάνεται κατά 3.000 ευρώ για κάθε τέκνο. Για μονογονεϊκή οικογένεια το εισόδημα ανέρχεται έως 27.000 ευρώ, με προσαύξηση 3.000 ευρώ για κάθε τέκνο μετά το πρώτο.

– Περιουσιακά: Η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας έως 200.000 ευρώ για τους άγαμους, και 300.000 ευρώ για τους έγγαμους ή μέρη συμφώνου συμβίωσης και τις μονογονεϊκές οικογένειες.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα