Έρχονται νέες ανατιμήσεις σε καφέ, κακάο, μοσχαρίσιο κρέας
Διαβάζεται σε 8'
Με νέες ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα έρχονται αντιμέτωποι οι καταναλωτές. Οι πιέσεις του υπουργείου Ανάπτυξης στις επιχειρήσεις.
- 22 Φεβρουαρίου 2025 15:24
Αντιμέτωποι με νέες αυξήσεις τιμών βρίσκονται οι καταναλωτές, με την κλιματική κρίση να επηρεάζει την παραγωγή βασικών προϊόντων, όπως ο καφές και το κακάο. Σύμφωνα με την ΕΡΤ, το υπουργείο Ανάπτυξης, βλέποντας το διεθνές ράλι τιμών, επιχειρεί να ανακόψει ένα νέο κύμα ακρίβειας στα ράφια των σούπερ μάρκετ, καλώντας τις επιχειρήσεις τροφίμων, τις πολυεθνικές και τα σούπερ μάρκετ να απορροφήσουν μέρος των αυξήσεων μειώνοντας τα περιθώρια κέρδους τους.
Ενδεικτικά, η Ελληνική Ένωση Καφέ έχει ήδη προαναγγείλει αυξήσεις στην τιμή του καφέ από 10% έως 30% από τα τέλη του μήνα. Το υπουργείο Ανάπτυξης, σε μια προσπάθεια εξισορρόπησης, ζητά από τις επιχειρήσεις να περιορίσουν τις αυξήσεις σε αναπόφευκτα ακριβά προϊόντα και να μειώσουν τις τιμές σε όσα δεν έχουν επηρεαστεί από εξωγενείς παράγοντες, τονίζοντας πως παρατηρούνται περιπτώσεις προϊόντων με αδικαιολόγητες ανατιμήσεις.
Όπως δήλωσε νωρίτερα στο ΕΡΤNews ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, έφερε ως παράδειγμα τα σούπερ μάρκετ, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι το 2024 οι μεγάλες αλυσίδες του λιανεμπορίου αύξησαν τον τζίρο τους περίπου στα 15 δισεκατομμύρια ευρώ, αύξηση η οποία δεν οφείλεται στον πληθωρισμό, αλλά στην αύξηση της κατανάλωσης.
Όσον αφορά στο μοσχαρίσιο κρέας, στο οποίο αναφέρθηκε εκτενώς ο υπουργός Ανάπτυξης, είπε πως “περιμένουμε ανατιμήσεις. Ήδη έχουμε κάποιες μικρές αυξήσεις, ωστόσο αναμένεται να κλιμακωθεί η κατάσταση το επόμενο διάστημα λόγω του ευρωπαϊκού κανονισμού για την πράσινη μετάβαση, που οδηγεί σε μείωση της παραγωγής του βόειου κρέατος, οπότε το επόμενο διάστημα αναμένονται νέες ανατιμήσεις και σε αυτό το προϊόν.
“Υπάρχει μια σειρά προϊόντων τα οποία αυξάνονται και μάλιστα έχουν αυξηθεί πολύ το τελευταίο διάστημα διεθνώς, όπως καφές, κακάο, το μοσχαρίσιο κρέας εξαιτίας πολύ συγκεκριμένων επιλογών που έχουν υπάρξει από την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου μειώνεται η προσφορά του κρέατος. Εάν λοιπόν δεν δουλέψουμε περαιτέρω, να ενισχύσουμε την δική μας παραγωγή, τη δική μας ασφάλεια σε βασικά είδη διαβίωσης και τρόφιμα, είναι προφανές ότι θα είμαστε πολύ περισσότερο ευάλωτοι σε διεθνείς πληθωριστικές πιέσεις” τόνισε ο κ. Θεοδωρικάκος.
Αύξηση του πληθωρισμού σε σχέση με τα άλλα κράτη μέλη της ΕΕ
Ο εναρμονισμένος πληθωρισμός, δηλαδή ο συγκρίσιμος με τα άλλα κράτη μέλη της ΕΕ, αυξήθηκε 3,1% τον Ιανουάριο φέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2024, έναντι αύξησης 3,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2024 με το 2023.
Οριακά ανέβηκε ο ρυθμός ανόδου του πληθωρισμού τον Ιανουάριο εφέτος. Συγκεκριμένα κινήθηκε αυξητικά κατά 2,7% από 2,6% τον περασμένο Δεκέμβριο. Τον Ιανουάριο του 2024 η αύξηση ήταν 3,1%. Και πάλι, βέβαια, ανοδικά κινήθηκαν τα είδη διατροφής (παρά τη μεγάλη μείωση της τιμής στο ελαιόλαδο), οι υπηρεσίες και τα ενοίκια των κατοικιών, τα ασφάλιστρα υγείας, ενώ σημαντική είναι και η αύξηση της τιμής στο φυσικό αέριο.
Ειδικότερα, μέσα σε ένα έτος υπήρξαν ανατιμήσεις σε: Μοσχάρι (5,7%), Χοιρινό (2%), Ψάρια νωπά (7,1%), Αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς (4,8%), Λαχανικά κατεψυγμένα (4,6%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (3,9%), Καφέ- κακάο- τσάι (2,2%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (7,6%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (1,2%).
Επίσης, αυξήσεις τιμών υπήρξαν σε: Ένδυση και υπόδηση (5,4%), Ενοίκια κατοικιών (9,2%), Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (4,1%), Ηλεκτρισμό (5,9%), Φυσικό αέριο (26,5%), Έπιπλα και διακοσμητικά είδη (3%), Οικιακές υπηρεσίες (5%), Φαρμακευτικά προϊόντα (3,8%), Ιατρικά προϊόντα (3,8%), Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (2%), Νοσοκομειακή περίθαλψη (4%), Αυτοκίνητα καινούργια (2,8%), Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (2,7%), Καύσιμα και λιπαντικά (0,7%), Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (3,2%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (31,6%), Τηλεφωνικές υπηρεσίες (1,5%), Εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών (3,1%), Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (1,1%), Ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες (4,9%), Εφημερίδες- βιβλία και χαρτικά είδη (3,6%), Πακέτο διακοπών (8,4%), Προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση (2,1%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (3,1%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (4,6%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (16,8%), Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (4,8%), Άλλα προσωπικά είδη (4,2%), Υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας (5,9%), Ασφάλιστρα υγείας (7%), Ασφάλιστρα οχημάτων (5,6%) και Άλλες υπηρεσίες (4,6%).
Στον αντίποδα, οι τιμές μειώθηκαν σε: Ψωμί και δημητριακά (0,4%), Αλλαντικά (2,3%), Γαλακτοκομικά και αυγά (1,9%), Ελαιόλαδο (10,5%), Φρούτα νωπά (2,7%), Λαχανικά νωπά (1,3%), Πετρέλαιο θέρμανσης (2,8%), Στερεά καύσιμα (4,2%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (4%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (5%), Εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας (8,7%), Διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού (2,9%) και Άλλα είδη ατομικής φροντίδας (2,3%).
Μεταξύ Ιανουαρίου και Δεκεμβρίου, στα είδη διατροφής σημειώθηκαν ανατιμήσεις σε: Άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής (1,8%), Μοσχάρι (1,5%), Πουλερικά (2,1%), Αλλαντικά (2,6%), Ψάρια νωπά (6%), Άλλα βρώσιμα έλαια (9,8%), Λαχανικά- γενικά (2,1%), Σοκολάτες- προϊόντα σοκολάτας (5,9%), Σάλτσες- καρυκεύματα (6,9%) και Χυμούς φρούτων (6,1%). Ωστόσο, συνεχίστηκε η μείωση της τιμής στο Ελαιόλαδο (3,8%). Ενώ, συνεχίστηκαν επίσης οι αυξήσεις τιμών σε: Ενοίκια κατοικιών (0,7%), Πετρέλαιο θέρμανσης (4,1%), Καύσιμα και λιπαντικά (2,3%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (0,4%) και Ασφάλιστρα υγείας (7%).
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 2,7% τον Ιανουάριο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
*0,1% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μοσχάρι, χοιρινό, νωπά ψάρια, αποξηραμένα φρούτα και ξηροί καρποί, λαχανικά κατεψυγμένα, ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, καφές- κακάο- τσάι, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμοί φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, αλλαντικά, γαλακτοκομικά και αυγά, ελαιόλαδο, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά.
*0,8% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
*5,4% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
*4,6% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
*3,5% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
*3,3% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
*1,2% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
*1,3% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, εφημερίδες- βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας, διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού.
*2,6% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
*5,1% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
*2,3% στην ομάδα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων, άλλες υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
*0,2% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές υπηρεσίες.
Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 0,7% τον Ιανουάριο 2025 σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο 2024, έναντι μείωσης 0,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε 3,1% τον Ιανουάριο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2024, έναντι αύξησης 3,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2024 με το 2023. Ενώ, σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο 2024 παρουσίασε μείωση 0,7%, έναντι μείωσης 0,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.