“Εθνικά αναχώματα” στην πληθωριστική κρίση – Οι 7 άξονες για την οικονομική πολιτική
Με τις τις ευρωπαϊκές απαντήσεις στην κρίση να αργούν η κυβέρνηση νομοθετεί τα πρώτα εθνικά μέτρα “αναχώματα” στην κρίση πληθωρισμού, με σημαντικά βάρη να μεταφέρονται στον προϋπολογισμό, που αναμένει ανάσες από μια καλή τουριστική σεζόν.
- 12 Απριλίου 2022 06:44
Με το “μάτι” στις πολιτικές εξελίξεις στη Γαλλία, όπου η οικονομική συγκυρία τροφοδότησε μια μεταξύ άλλων και τα ποσοστά της Αριστεράς η ελληνική κυβέρνηση προσπαθεί να “απλώσει” αναχώματα τόσο για την ανάσχεση των οικονομικών επιπτώσεων της πληθωριστικής κρίσης. όσο και τη διαχείριση των πολιτικών επιπτώσεων από το κύμα δυσαρέσκειας που σταδιακά μεγαλώνει.
Αβεβαιότητα στην οικονομία
Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση την εβδομαδιαία οικονομική ανάλυση του τμήματος μελετών της Alpha Bank. Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει επιδεινώσει το οικονομικό κλίμα στην Ευρώπη και, επιπλέον, έχει αυξήσει σημαντικά την αβεβαιότητα για τη μελλοντική οικονομική κατάσταση των καταναλωτών και των επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, ο δείκτης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την οικονομική αβεβαιότητα (Economic Uncertainty Indicator, EUIi) αυξήθηκε σημαντικά, μεταξύ Ιανουαρίου και Μαρτίου του 2022, σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Παράλληλα, ο μέσος Δείκτης Οικονομικού Κλίματος για την ΕΕ-27 υποχώρησε, στο ίδιο χρονικό διάστημα, κατά 4,1 μονάδες. Όπως αναφέρει η ανάλυση της Alpha Bank στην Ελλάδα, η οικονομική αβεβαιότητα αυξήθηκε πιο ήπια σε σύγκριση με τον μέσο όρο των χωρών της ΕΕ-27 μεταξύ Ιανουαρίου και Μαρτίου του 2022, ενώ ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος υποχώρησε, αντίστοιχα κατά μία μονάδα, παραμένοντας κοντά στο υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγράψει τα τελευταία 21 έτη. Επιπλέον, η καταναλωτική εμπιστοσύνη στη χώρα μας υποχώρησε σημαντικά, σημειώνοντας τη χαμηλότερη επίδοση μεταξύ των χωρών της ΕΕ-27.
Με βάση όσα μάλιστα ανέφερε χθες “Στο Κόκκινο” ο πρώην υπουργός των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ και καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης Γιώργος Σταθάκης “πρόκειται για μεγάλη κοινωνική κρίση η οποία θα επιφέρει τρομακτικές επιπτώσεις, καθώς στην Ελλάδα ο ένας στους τρείς εργαζόμενους αμείβεται με τον κατώτατο μισθό, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρώπη είναι 10%. Είναι σαφές ότι το υψηλό ποσοστό ανεργίας σε συνδυασμό με την μεγάλη ακρίβεια, αναδεικνύει ότι το διακύβευμα είναι η επιβίωση του ελληνικού λαού. Αυτή είναι η μάχη που θα προσδιορίσει το αποτέλεσμα στις επόμενες εκλογές” ανέφερε ο κ. Σταθάκης που δεν παρέλειψε να τονίσει σε σχέση με τους λογαριασμούς ότι “η περίφημη ρήτρα αναπροσαρμογής και η μεταφορά της τιμής κατά 100% στον καταναλωτή, βρίσκεται στα όρια της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, γιατί στην τελευταία οδηγία της Κομισιόν υπάρχει σαφής και ρητή οδηγία που λέει ότι η ρήτρα προσαρμογής πρέπει πρωτίστως να υπερασπίζεται τα δικαιώματα του καταναλωτή. Το 100% ρήτρα αναπροσαρμογής όχι δεν υπερασπίζεται τα δικαιώματα του καταναλωτή αλλά τον οδηγεί σε εξουθένωση.”
Οι 7 πυλώνες
Στο φόντο αυτό με βάση όσα ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, στο 23ο επενδυτικό συνέδριο του Capital Link στη Νέα Υόρκη, η ατζέντα της ελληνικής οικονομικής πολιτικής βασίζεται σε 7 πυλώνες:
1ος Πυλώνας: Παροχή καλά στοχευμένων, εφάπαξ μέτρων στήριξης, ειδικά για τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά και επιχειρήσεις
2ος Πυλώνας: Ακολουθούμε συνετή δημοσιονομική πολιτική. Αναμένουμε πολύ καλύτερο από το προβλεπόμενο δημοσιονομικό αποτέλεσμα για το 2021, σημαντική δημοσιονομική εξυγίανση το 2022 και επίτευξη ρεαλιστικών πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2023 και μετά.
3ος Πυλώνας: Εφαρμογή στρατηγικής έξυπνης έκδοσης.
4ος Πυλώνας: Ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία. 5ος Πυλώνας: Εφαρμογή διαρθρωτικών αλλαγών και αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.
6ος Πυλώνας: Ορθολογική αξιοποίηση των διαθέσιμων ευρωπαϊκών κονδυλίων, έχοντας στην πρώτη γραμμή το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το νέο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς των Ταμείων Συνοχής της ΕΕ, περίπου 80 δισ. ευρώ έως το 2027.
7ος Πυλώνας: Ενεργή συμμετοχή στις πρωτοβουλίες για τη νέα ευρωπαϊκή οικονομική αρχιτεκτονική.
Μέτρα εθνικού χαρακτήρα
Αναμένοντας, δε, και τις ευρωπαϊκές απαντήσεις στην κρίση, που αργούν, ήδη προωθούνται και τα εθνικά μέτρα, με σημαντικά βάρη να μεταφέρονται στον προϋπολογισμό, που αναμένει ανάσες από μια καλή τουριστική σεζόν.
«Προβλέψαμε τα όσα αφορούν την πανδημία, αλλά τον πόλεμο, ούτε τον προβλέψαμε, ούτε θα μπορούσαμε», σημείωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης, αναπτύσσοντας την τροπολογία της κυβέρνησης για τον συμπληρωματικό προϋπολογισμό, ύψους 2,6 δισ. ευρώ, που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο το οποίο ενσωματώνει στην ελληνική νομοθεσία, σειρά ευρωπαϊκών οδηγιών.
“Δεν θα το κάναμε, δεν επιτρεπόταν να το κάνουμε – ακόμα κι αν το υποθέταμε στο μυαλό μας – να κάνουμε έναν Προϋπολογισμό, με υπόθεση βασική ότι ο Πούτιν θα κάνει πόλεμο στην Ουκρανία και θα μιλάμε για μία αλλαγή στις διεθνείς οικονομικές σχέσεις με τεράστιες κυρώσεις, με προβλεπόμενη διακοπή των ενεργειακών σχέσεων μεταξύ Ευρώπης και Ρωσίας”, είπε ο κ. Σκυλακάκης, σχολιάζοντας σχετικές αναφορές της αντιπολίτευσης:
“Εάν μου φέρετε εδώ τον Κάλχα που τα προέβλεψε όλα αυτά να του δώσουμε το βραβείο του Μαντείου των Δελφών” είπε χαρακτηριστικά.
Πώς θα χρησιμοποιηθεί ο συμπληρωματικός προϋπολογισμός
Να σημειωθεί ότι ο Συμπληρωματικός Προϋπολογισμός, με βάση όσα ανέφερε ο κ. Σκυλακάκης είπε, προβλέπει 600 εκατ. που αφορούν το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων. Από τα υπόλοιπα, συνέχισε ο κ. Σκυλακάκης, τα 590 εκατομμύρια αφορούν δαπάνες που έχουμε, ήδη, προαναγγείλει και θα νομοθετηθούν στο αμέσως επόμενο διάστημα:
Είναι
-
142 εκατομμύρια για τους χαμηλοσυνταξιούχους και τους ανασφάλιστους υπερήλικες,
-
33,9 εκατομμύρια για τους ΑμεΑ, 50,9 εκατομμύρια για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα τη διπλή δόση,
-
97,5 εκατομμύρια για το μιάμιση φορά πάνω το Επίδομα Παιδιού,
-
130 εκατομμύρια για την Κάρτα Καυσίμου,
-
23 εκατομμύρια για την βοήθεια στο ντίζελ,
-
6 εκατομμύρια για τα 200 ευρώ στα ταξί,
-
47 εκατ. στους κτηνοτρόφους και
-
60 εκατομμύρια για το ντίζελ στους αγρότες.
Τα υπόλοιπα αφορούν πιθανές, επιπλέον, δαπάνες που έχουμε να κάνουμε, κατά κύριο λόγο για αυτές που μπορούμε να προβλέψουμε, αλλά δεν μπορούμε να προβλέψουμε το ύψος, Είναι οι αυξημένες δαπάνες για την ηλεκτρική ενέργεια και τα καύσιμα στο Δημόσιο, και μετά τα υπόλοιπα θα πάνε σε άλλες δαπάνες που θα προκύψουν με βεβαιότητα στο αμέσως επόμενο διάστημα, καθώς έχουμε ανάγκη να βοηθήσουμε την κοινωνία να αντιμετωπίσει αυτό το κύμα της ακρίβειας που μας το έφερε, κατά κύριο λόγο, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών, τα χρήματα αυτά προέρχονται, κατά ένα μέρος από το ονομαστικό Α.Ε.Π. το οποίο θα είναι αυξημένο σε σχέση με αυτά που είχαμε προβλέψει στον προϋπολογισμό λόγω του ύψους του πληθωρισμού. “Είναι σαφές, ότι αυτά τα χρήματα που θα προέλθουν από αυξημένο Α.Ε.Π. λόγω ονομαστικών τιμών θα επιστραφούν στην κοινωνία και ένα άλλο μέρος θα προέλθει από μια μικρή αύξηση του ελλείμματος την οποία θα τη δούμε ως μία πρώτη πρόβλεψη στις 30 Απριλίου, όταν θα καταθέσουμε το μεσοπρόθεσμο”.
ΑΕΠ και πλεονάσματα
Υπενθυμίζεται ότι με βάση όσα ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας στη Νέα Υόρκη η επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης σε ποσοστό άνω του 3% για φέτος, η έξοδος από την ενισχυμένη εποπτεία το καλοκαίρι, αλλά και η απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας το 2023, είναι μερικοί από τους κεντρικούς στόχους της κυβέρνησης για το επόμενο χρονικό διάστημα.
“Η επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης. Μετά την αύξηση του ΑΕΠ κατά 8,3% το 2021, η Αθήνα προσβλέπει σε ρυθμό ανάπτυξης πάνω από 3% το 2022 και σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης από το 2023 και μετά. Σημαντικό ρόλο για την επίτευξη του στόχου αυτού θα παίξουν οι μεταρρυθμίσεις, που ήδη βρίσκονται σε εφαρμογή, που περιλαμβάνονται επίσης στο εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης” σημείωσε ο κ. Σταϊκούρας.
Όλα αυτά αναμένεται να αποτυπωθούν στο νέο μεσοπρόθεσμο, που αναμένεται να κατατεθεί στο τέλος του μήνα στις Βρυξέλλες και όπου θα αποτυπώνονται δεδομένα που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή αλλά και οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα. Με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα τα πρωτογενή πλεονάσματα αναμένεται από το 2023 να είναι οριακά χαμηλότερα από το 1% του ΑΕΠ, δηλαδή σε απόλυτα νούμερα, στα 2 δισ. ευρώ. Ουσιαστικά το μεσοπρόθεσμο αναμένεται να βάλει τον πήχη στην περιοχή του 0,8%, κάτι που σημαίνει ότι μέχρι του χρόνου θα χρειαστεί δημοσιονομική προσαρμογή τουλάχιστον 4-5 δισ. ευρώ στην καλύτερη περίπτωση.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις