Φρένο στη φοροδιαφυγή με ψηφιακό “μεγάλο αδελφό” – Τι θα ελεγχθεί

Διαβάζεται σε 5'
Φρένο στη φοροδιαφυγή με ψηφιακό “μεγάλο αδελφό” – Τι θα ελεγχθεί
ISTOCK

Ενεργοποιούνται τον Σεπτέμβριο μια σειρά από νέες υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, που θα επιτρέψουν, με χρήση ψηφιακών εργαλείων, την καλύτερη εποπτεία κλάδων της οικονομίας και του οικονομικού γίγνεσθαι

Ενεργοποιούνται στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής, από το φθινόπωρο, μια σειρά από νέα ηλεκτρονικά “όπλα”, που θα στοχεύσουν “σημεία” με υψηλή παραβατικότητα. Πιο συγκεκριμένα, ακίνητα, Ι.Χ. αυτοκίνητα και συγκεκριμένοι τομείς επιχειρηματικής δραστηριότητας, από τον ερχόμενο μήνα, μπαίνουν σε νέα “ρότα” παρακολούθησης, με την ενεργοποίηση τριών νέων υπηρεσιών από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Ουσιαστικά, μέσα από την αξιοποίηση της τεχνολογίας, με νέες διαδικασίες, η ΑΑΔΕ θα μπορεί να πραγματοποιεί ψηφιακούς έλεγχος σε πραγματικό χρόνο.

Έτσι με βάση τον προγραμματισμό μέσα στον ερχόμενο Σεπτέμβριο, θα ξεκινήσει, μεταξύ άλλων, μέσα από την αξιοποίηση διαλειτουργικών διαδικασιών σε πολλές εμπλεκόμενες υπηρεσίες του δημοσίου (Κτηματολόγιο, Πολεοδομίες κτλ), η δημιουργία μιας μεγάλης βάσης δεδομένων, όπου θα “κουμπώσουν” όλα τα στοιχεία των ακινήτων της χώρας, κάνοντας απλές τις όποιες διασταυρώσεις απαιτούναι.

Επίσης, σε σχέση με τα ανασφάλιστα οχήματα ενεργοποιείται και η νομοθεσία με τα πιο αυστηρά πρόστιμα για όσα δεν είναι ασφαλισμένα. Επίσης μπαίνει σε εφαρμογή το ψηφιακό πελατολόγιο που θα παρακολουθεί την κίνηση στις εγκασταστάσεις συγκεκριμένων  επαγγελματιών.

Αναλυτικά οι υπηρεσίες που ενεργοποιούνται από Σεπτέμβριο είναι:

Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων: Μέσα στον επόμενο μήνα ξεκινά μια νέα ηλεκτρονική βάση δεδομένων στην οποία θα είναι καταχωρημένα αναλυτικά στοιχεία όχι μόνο για τα ακίνητα που κατέχουν οι φορολογούμενοι, αλλά ακόμη και για τα ακίνητα που μισθώνουν με αναφορές σε όροφο, τετραγωνικά, ή κατάσταση (π.χ. ημιτελή ή ηλεκτροδοτούμενα).

Με αυτόν τον τρόπο η ΑΑΔΕ θα έχει εικόνα όσων ιδιοκτητών δήλωσαν άλλα στην Εφορία και άλλα στο Κτηματολόγιο, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις που καταγράφονται διαφορές στο πραγματικό εμβαδόν  των ακινήτων.   Εφόσον διαπιστωθούν διαφορές στα περιγραφικά στοιχεία των ακινήτων που έχουν δηλωθεί στην ΑΑΔΕ και στο Κτηματολόγιο οι ιδιοκτήτες θα καλούνται να υποβάλουν -τροποποιητικές δηλώσεις Ε9 προκειμένου να διορθώσουν τις διαφορές ώστε οι δηλώσεις Ε9 να συμφωνούν πλήρως με τις δηλώσεις του Κτηματολογίου.

Έτσι θα αποτυπωθεί και καλύτερη εικόνα για την περιουσιακή κατάσταση πολλών ιδιοκτητών, που συχνά “κρύβουν” τετραγωνικά για να “κουρέψουν” τεκμήρια δαπανών διαβίωσης, αλλά και να αποφύγουν κατασχέσεις για χρέη προς την εφορία, τον ΕΦΚΑ ή τις τράπεζες.

Σημειώνεται ότι το “Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων”  θα περιλαμβάνει τα στοιχεία του ηλεκτρονικού “περιουσιολογίου” βάσει του αρχείου δηλώσεων Ε9 των φυσικών και των νομικών προσώπων. Επίσης θα διαθέτει τα στοιχεία για τις μισθώσεις ακινήτων αφού σ’ αυτό οι μεν ιδιοκτήτες θα υποχρεούνται να δηλώνουν σε ξεχωριστά πεδία εάν εκμισθώνουν τα ακίνητά τους, οι δε ενοικιαστές θα πρέπει να εμφανίζουν τα ακίνητα για τα οποία καταβάλλουν ενοίκια και να δηλώνουν και τα ποσά των μηνιαίων και ετήσιων μισθωμάτων που πληρώνουν.

Ψηφιακοί έλλεχοι και διαστρώσεις για ανασφάλιστα Ι.Χ και τέλη: Από τον Σεπτέμβριο, επίσης, η ΑΑΔΕ ενεργοποιεί “ψηφιακά” εργαλεία για να να εντοπίζει τους ιδιοκτήτες οχημάτων με ανασφάλιστα οχήματα, αλλά και με οχήματα που δεν έχουν βεβαίωση  ΚΤΕΟ ή έχουν απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας. Οι διασταυρώσεις στα οχήματα θα πραγματοποιούνται μέσω ειδικής πλατφόρμας που θα ετοιμαστεί σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Οι έλεγχοι θα γίνονται μια φορά το εξάμηνο ενώ τα πρόστιμα για τους παραβάτες θα ξεκινούν από τα 250 ευρώ και μπορεί να φτάσουν ανάλογα με την παράβαση, σε περίπτωση υποτροπής, ακόμα και τα 30.000 ευρώ. Επίσης θα υπάρχει δυναότητα για ελέγχους, επί τόπου, με scanner με ειδικές συσκευές που θα έχουν στην διάθεση τους οι ελεγκτές

Ψηφιακό Πελατολόγιο: Τον Σεπτέμβριο ενεργοποιείται για “κλάδους υψηλού κινδύνου”, το ψηφιακό πελατολόγιο. Πρόκειται για ένα ψηφιακό βιβλίο πελατών που θα τηρείται υποχρεωτικά από συγκεκριμένους επαγγελματικούς κλάδους, όπως:

Επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών σε οχήματα: συνεργεία, ηλεκτρολογεία, βουλκανιζατέρ, φανοποιεία, πώληση ανταλλακτικών, χώροι στάθμευσης, πλυντήρια, ενοικίαση οχημάτων, πώληση καινούριων/μεταχειρισμένων οχημάτων.

Επιχειρήσεις εκδηλώσεων: χώροι δεξιώσεων, catering, διοργάνωση εκδηλώσεων (γάμοι, βαφτίσεις), ταξίδια, ψυχαγωγία, διακόσμηση.

Υπενθυμίζεται ότι ειδικά πρόσθετα βιβλία πελατών τηρούσαν έως το 2012 χιλιάδες επαγγελματίες. Σε αυτά καταγράφονταν όλοι όσοι εισέρχονταν στην επαγγελματική εγκατάσταση και με την αναγραφή ενός πελάτη θα έπρεπε να εκδοθεί και η απόδειξη παροχής υπηρεσιών. Με το ψηφιακό πελατολόγιο οι επαγγελματίες που θα καθοριστούν θα πρέπει να το τηρούν ώστε να είναι διαθέσιμο στον έλεγχο και τις διασταυρώσεις.

Στο νέο ψηφιακό πελατολόγιο θα καταχωρείται ο αριθμός των πελατών κάθε επαγγελματία και θα συγκρίνεται με τον αριθμό των αποδείξεων παροχής υπηρεσιών που θα εκδίδεται και θα περνάει στα ηλεκτρονικά βιβλία myData. Η δήλωση περιορισμένου αριθμού πελατών από τον επαγγελματία θα ενεργοποιεί το σχετικό “σήμα” κι έτσι η ΑΑΔΕ θα προχωρά σε περαιτέρω έλεγχο στοιχείων από άλλες πηγές π.χ. MyData, καταγγελίες για αποδείξεις κτλ. ώστε να δει εάν κάτι δεν πάει καλά και απαιτείται πραγματοποίηση επιτόπιου ελέγχου.

Αυτόματη ενημέρωση βάσης Μητρώου Φορολογουμένων μέσω Διασύνδεσης με το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) – Λοιπά ΝΠ και Οντότητες: Επίσης σε λειτουργία μπαίνει από τον επόμενο μήνα η αυτόματη διασύνδεση της ΑΑΔΕ με το Γενικό Εμπορικό Μητρώο. Έτσι αυτόματα θα καταγράφονται και στη φορολογική αρχή τυχόν μεταβολές ή διάφορες αλλαγές, όπως αυξήσεις κεφαλαίου,  αλλαγές στη μετοχική σύνθεση, που συχνά “κρύβουν” “λαβράκια. Με τη διασύνδεση η εφορία θα λαμβάνει αναλυτικά στοιχεία που αφορούν μεταβολές διοικήσεων, μεταφορές μετοχών ή κεφαλαίων, αλλά και οποιαδήποτε κίνηση των διοικούντων  ενώ θα εντοπίζει εύκολα επιχειρήσεις οι οποίες  δεν έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση

Ψηφιοποίηση της διαδικασίας για τον ορισμό φορολογικού εκπροσώπου: Με τη νέα υπηρεσία, με ηλεκτρονικό τρόπο, ένας φορολογούμενος, φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που είναι φορολογικός κάτοικος  Ελλάδας ή αλλοδαπής, θα μπορεί να ορίσει ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο, φορολογικό κάτοικο Ελλάδας, ως φορολογικό εκπρόσωπο για σκοπούς συμμόρφωσης με τις τυπικές υποχρεώσεις που προκύπτουν από τον κώδικα φορολογικής διαδικασίας.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα