Γιατί πήρε την “ανιούσα” και πάλι ο πληθωρισμός

Διαβάζεται σε 5'
Σούπερ Μάρκετ
Σούπερ Μάρκετ

Άλλαξε ρότα ο πληθωρισμός “δείχνοντας” και πάλι τα “δόντια” του, την ώρα που στο μέτωπο των τροφίμων συνεχίζεται η άνοδος.

Με “καύσιμο” από τα κόστη υπηρεσιών, την ενέργεια και τα τρόφιμα άλλαξε ρότα ο πληθωρισμός “δείχνοντας” και πάλι τα “δόντια” του. Κι αυτό την ώρα που νοικοκυριά και επιχειρήσεις παρακολουθούν με κομμένη την ανάσα τις εξελίξεις στις αγορές ενέργειας, όπου παρά τις εξαγγελίες για κρατικές επιδοτήσεις – “ανάχωμα”, δε λείπει η ανησυχία για το πώς μπορεί να εξελιχθεί η “καμπύλη” τιμών, στο φόντο της υψηλής θερινής ζήτησης, των γεωπολιτικών εξελίξεων, αλλά και της πρόσφατης κρίσης του Ιουλίου στις χονδρεμπορικές αγορές της ΝΑ Ευρώπης.

Έτσι, με βάση τα πρώτα στοιχεία της Eurostat ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ελλάδα κινήθηκε στο 3% τον Ιούλιο. Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούνιο, με βάση την Ευρωπαϊκή Στατιστική Αρχή, ήταν στο 2,5%. Σε μηνιαία βάση, οι τιμές καταναλωτή υποχώρησαν κατά 0,4%. Την ίδια ώρα, ο ετήσιος πληθωρισμός της ζώνης του ευρώ εκτιμάται στο 2,6%, από 2,5% τον Ιούνιο.

Σε σχέση με τα “καύσιμα” κίνησης του πληθωρισμού της ζώνης του ευρώ, οι υπηρεσίες έχουν την υψηλότερη συνεισφορά, με τον ετήσιο ρυθμό τον Ιούλιο στο 4,0%, έναντι 4,1% τον Ιούνιο. Ακολουθούν τα τρόφιμα, το αλκοόλ και ο καπνός με 2,3%, έναντι 2,4% τον Ιούνιο, η ενέργεια με 1,3%, έναντι 0,2% τον Ιούνιο και τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά με 0,8%, έναντι 0,7% τον Ιούνιο,

Ο δομικός πληθωρισμός στην ευρωζώνη, που εξαιρεί τις ευμετάβλητες τιμές της ενέργειας και των μη επεξεργασμένων τροφίμων, διατηρήθηκε στο 2,8% σε ετήσια βάση, ενώ οι τιμές σε αυτή την κατηγορία υποχώρησαν 0,1% σε μηνιαία βάση.

“Προληπτικά μέτρα”

Στο μεταξύ με “προληπτικές” κινήσεις, εν όψει Σεπτεμβρίου, ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος σπεύδει να στείλει αυστηρό μήνυμα στην αγορά για αποτροπή κινήσεων αυξήσεων. Έτσι, σε ευρεία σύσκεψη με εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ, των βιομηχανιών τροφίμων και των πολυεθνικών, την Τετάρτη το μεσημέρι, ζήτησε εκ νέου απ’ όλους να αποστούν κινήσεων, που θα τροφοδοτήσουν κύμα ανατιμήσεων.

Αναμένω τα στοιχεία για τον Ιούλιο, όπου υπάρχουν θετικές ενδείξεις και ασφαλώς οι βιομηχανίες και τα σούπερ μάρκετ καλούνται να μειώσουν το μεσοσταθμικό τους κέρδος και να μειώσουν τις τιμές ιδιαίτερα το φθινόπωρο που ανοίγουν τα σχολεία και για πολλά νοικοκυριά απαιτούνται πρόσθετα έξοδα. Η προσπάθεια για να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια είναι συνολική για την Κυβέρνηση: το Υπουργείο Οικονομικών για τη μείωση των επιτοκίων των τραπεζών, το Υπουργείο Ενέργειας για τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος, το Υπουργείο Ναυτιλίας για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Όλοι μαζί δίνουμε καθημερινά τη μάχη για να στηρίξουμε τους πολίτες τόνισε ο κ. Θεοδωρικάκος.

Να σημειωθεί, πάντως, ότι σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), αρνητικός πληθωρισμός καταγράφεται στα σούπερ μάρκετ τον Ιούλιο, για τρίτο συνεχόμενο μήνα.

Ειδικότερα, οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ καταγράφονται μειωμένες κατά μέσο όρο 1,56% σε σχέση με τον Ιούλιο 2023 ενώ οι 13 από τις 23 κατηγορίες προϊόντων σουπερμάρκετ που εξετάζονται στο πλαίσιο της έρευνας καταγράφουν μείωση τιμών.

Η ΕΛΣΤΑΤ

Σημειώνεται ότι με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Ιούνιο, οριακή επιβράδυνση σημείωσε η ανοδική πορεία του πληθωρισμού, καθώς αυξήθηκε 2,3% από 2,4% τον Μάιο και έναντι αύξησης 1,8% τον Ιούνιο 2023. Παρά, επίσης, το γεγονός ότι η περαιτέρω άνοδος του πληθωρισμού στα τρόφιμα και είδη διατροφής περιορίστηκε στο 2,1%, υπήρξαν μια ακόμη φορά η ανατιμήσεις.

Ειδικότερα, με βάση την ΕΛΣΤΑΤ, σε ένα έτος καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε: Κρέατα- γενικά (1,5%), Ψάρια νωπά (7,2%), Ελαιόλαδο (54,8%), Λαχανικά κατεψυγμένα (6,5%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (3,6%), Καφέ- κακάο- τσάι (1,7%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (8,1%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (3,9%).

Αντίθετα, οι τιμές μειώθηκαν σε: Ψωμί και δημητριακά (0,6%), Γαλακτοκομικά και αυγά (1,4%), Άλλα βρώσιμα έλαια (11%), Φρούτα νωπά (7,4%), Πατάτες (5,7%) και Λοιπά τρόφιμα (2%), Δημοτικά τέλη (1,5%), Ηλεκτρισμό (12,2%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (2,5%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (2,8%), Τηλεφωνικές υπηρεσίες (0,7%), Εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας (6,3%) και Άλλα είδη ατομικής φροντίδας (2,4%).

Μεταξύ Ιουνίου και Μαΐου εφέτος, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,5%, έναντι αύξησης 0,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε 2,5% τον Ιούνιο εφέτος, έναντι αύξησης 2,8% που σημειώθηκε τον Ιούνιο 2023. Παράλληλα, παρουσίασε αύξηση 1% σε σύγκριση με τον Μάιο 2024, έναντι αύξησης 0,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Τιμές παραγωγού

Πάντως ένα θετικό σημάδι είναι ότι έστω και μείωση 0,7%, έστω και περιορισμένη, κατέγραψε ο γενικός δείκτης τιμών παραγωγού στη βιομηχανία (σύνολο εγχώριας και εξωτερικής αγοράς) τον Ιούνιο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουνίου 2023, έναντι μείωσης 11,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών το 2023 με το 2022.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η εξέλιξη αυτή στο κόστος παραγωγής των εγχώριων βιομηχανιών οφείλεται στις εξής μεταβολές των δεικτών των επιμέρους αγορών:

α. Στη μείωση του δείκτη τιμών παραγωγού εγχώριας αγοράς κατά 2,4% (ο δείκτης της βιομηχανίας τροφίμων αυξήθηκε 0,6%), και

β. Στην αύξηση του δείκτη τιμών παραγωγού εξωτερικής αγοράς κατά 4,6% (ο δείκτης της βιομηχανίας τροφίμων αυξήθηκε 13,1%).

Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 1,5% τον Ιούνιο 2024 σε σύγκριση με τον δείκτη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης 0,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών το 2023.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα