Η “ατζέντα” της ΔΕΗ μετά την εξαγορά της Κωτσόβολος
Διαβάζεται σε 7'Πώς βλέπει η αγορά τη συμφωνία της ΔΕΗ με την Κωτσόβολος. Στόχος η μετεξέλιξη του δικτύου, σε μια “πλατφόρμα” παροχής ευρείας γκάμας ενεργειακών κι όχι μόνο υπηρεσιών. Τα επόμενα βήματα.
- 03 Νοεμβρίου 2023 10:41
Δυναμικό “μπάσιμο” στην λιανική αγορά κάνει η ΔΕΗ με την εξαγορά της Κωτσόβολος, που ανακοινώθηκε, το πρωί της Παρασκευής.
Η διοίκηση της ΔΕΗ έχει στόχο να καταστεί προπομπός των μεγάλων εξελίξεων στο πλαίσιο του εξηλεκτρισμού, την ανάπτυξη, δηλαδή, του οικονομικού γίγνεσθαι, από την παραγωγή, την καθημερινή διαβίωση, μέχρι την κίνηση, στη βάση χρήσης ηλεκτρικής και δη “πράσινης” ενέργειας.
Παράλληλα, με τις κινήσεις που έχει κάνει, προσδοκά να κρατήσει την ισχυρή θέση της στη χώρα, αλλά και να γίνει κυρίαρχος “παίκτης” στην εσωτερική αγορά στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Έτσι, αφενός επενδύει σε ένα “πράσινο” μέλλον, εκσυγχρονίζοντας παράλληλα τη λιγνιτική της παραγωγή, προχωρά σε υποδομές ΑΠΕ με συμμαχία με την RWE και “ανοίγεται” στην διεθνή “γειτονιά” με τις εξαγορές στη Ρουμανία, το επενδυτικό πλάνο για υδροηλεκτρικό στη Β. Μακεδονία και σε ΑΠΕ.
Ουσιαστικά, όπως αναφέρεται, στόχος είναι να μετεξελίξει το δίκτυό της, στη λιανική, σε μια “πλατφόρμα” παροχής ευρείας γκάμας ενεργειακών κι όχι μόνο υπηρεσιών, με αναφορά στο “green and smart living”, σε μια πιο πράσινη, δηλαδή, και ψηφιακά αναβαθμισμένη καθημερινότητα για τον πολίτη.
Όπως χαρακτηριστικά τόνισε με αφορμή την εξαγορά της Κωτσόβολος, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ, κ. Γεώργιος Στάσσης: «Με την ολοκλήρωση της συμφωνίας η ΔΕΗ θα είναι μία άλλη εταιρεία: Ένας ολοκληρωμένος, πελατοκεντρικός πάροχος προϊόντων και υπηρεσιών σε ψηφιακό και φυσικό επίπεδο. Η εξαγορά της Κωτσόβολος, ως μέρος του επενδυτικού μας πλάνου ύψους €9 δισ., επιταχύνει σημαντικά την υλοποίηση του επιχειρησιακού μας σχεδιασμού, ο οποίος βασίζεται σε τρεις πυλώνες, την πράσινη ανάπτυξη, την ψηφιοποίηση όλων των λειτουργιών και την πελατοκεντρικότητα».
Χαρακτηριστική και με ιδιαίτερη σημασία ήταν η “προφητική” αναφορά που έκανε ένας εκ των ανταγωνιστών της ΔΕΗ στον “αγώνα” για την Κωτσόβολος. ο Θεόδωρος Φέσσας. Πριν λίγες μέρες, ο ιδρυτής της Info Quest Technologies, βασικός μέτοχος της μητρικής εταιρείας του Ομίλου, της Quest Συμμετοχών και πρώην πρόεδρος του ΣΕΒ, σε δημοσιογραφικό πηγαδάκι, κατά την τελετή εγκαινίων του επιβλητικού κέντρου διαλογής της εταιρείας στην οδό Πέτρου Ράλλη στο Αιγάλεω για το πλάνο της ΔΕΗ, είπε ότι στόχος της μεγαλύτερης επιχείρησης ενέργειας στη χώρα, με την Κωτσόβολος, είναι η δημιουργία μιας συνολικής πλατφόρμας για παροχή ολοκληρωμένων ενεργειακών υπηρεσιών.
Όπως σημείωσε, λοιπόν, ο κ Φέσσας, η ΔΕΗ πιθανόν, στη βάση και της νέας πορείας που έχει χαράξει, να επιδιώκει να περάσει μέσα από το δίκτυο της Κωτσόβολος ένα συνολικό “μπουκέτο” υπηρεσιών και προϊόντων.
Η νέα εποχή εξηλεκτρισμού και το νέο πλάνο
Και η ΔΕΗ στην ανακοίνωσή της εστιάζει στη νέα εποχή που έρχεται με την προώθηση του εξηλεκτρισμού με αφορμή την κίνηση για την εξαγορά της Κωτσόβολος έναντι αντιτίμου που αντιστοιχεί σε αξία επιχείρησης 200 εκατ. ευρώ.
Όπως αναφέρεται, “η συμφωνία για εξαγορά της Κωτσόβολος αποτελεί για τη ΔΕΗ μία στρατηγική κίνηση μετασχηματισμού, σε μία αγορά που αλλάζει σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς η εποχή της ενεργειακής μετάβασης και του νέου εξηλεκτρισμού δημιουργεί έναν ολόκληρο νέο κόσμο λύσεων για νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Με την εξαγορά της Κωτσόβολος η ΔΕΗ προχωράει ακόμη γρηγορότερα στον μετασχηματισμό της σε έναν ολοκληρωμένο πάροχο προϊόντων και υπηρεσιών.”
Τι προσφέρει η Κωτσόβολος
Σύμφωνα, με τη ΔΕΗ τα κέρδη, με βάση και το τίμημα, είναι πολλαπλά για την επιχείρηση. Όπως αναφέρεται, η Κωτσόβολος είναι ένα πολύ δυνατό και αγαπημένο brand στην Ελληνική αγορά και άρα προσφέρει αξία σε ένα ιστορικό “σήμα” εμπιστοσύνης, όπως αυτό της ΔΕΗ, με βάση, άλλωστε, και τα όσα προτάσσει και η τελευταία καμπάνια διαφήμισης.
Επίσης, σε μια συγκυρία ανάπτυξης του δικτύου λιανικής της η ΔΕΗ με την εξαγορά παίρνει “προίκα” 95 καταστήματα, σε Ελλάδα και Κύπρο, εκ των οποίων τα 27 megastores.
“Επιπλέον του εκτεταμένου δικτύου φυσικών καταστημάτων, η Κωτσόβολος διαθέτει ένα ολοκληρωμένο, πανελλαδικό δίκτυο, εφοδιαστικής αλυσίδας με δικές της αποθήκες, ιδιόκτητο στόλο οχημάτων και ένα μεγάλο δίκτυο συνεργατών για εγκαταστάσεις των συσκευών. Διαθέτει ένα πολυκαναλικό (omnichannel) δίκτυο πωλήσεων που, εκτός από τα φυσικά καταστήματα, περιλαμβάνει call center και ένα επιτυχημένο e-shop (kotsovolos.gr)” αναφέρει η ΔΕΗ, σημεία που μπορεί να δώσουν υπεροχή. Ειδικά η Κωτσόβολος έχει σε συνεργασία με την Trade Estates ένα κομβικό και μεγάλης κλίμακας κέντρο αποθήκευσης και διακίνησης (logistics center) στην πλέον περιζήτητη περιοχή της χώρας, για τη δραστηριότητα αυτή, τον Ασπρόπυργο.
Με βάση, μάλιστα, τη διοίκηση της ΔΕΗ, η εξαγορά της Κωτσόβολος θα φέρει εξοικονόμηση ποσού περίπου €100 εκατ. το οποίο, σύμφωνα με το επενδυτικό πλάνο της ΔΕΗ, προοριζόταν για την δημιουργία δικτύου logistics και υποδομών μεταφορών αλλά και συστημάτων πληροφορικής για διαχείριση αυτών.
Η δικαιόχρηση
Σημειώνεται ότι η εξαγορά φέρνει νέα δεδομένα και στο πλάνο ανάπτυξή της ΔΕΗ στα δίκτυα λιανικής, που αξιοποιεί είτε μέθοδο της δικαιόχρησης, είτε τις επενδύσεις αναμόρφωσης των δικών της καταστημάτων.
Μέχρι σήμερα, το μεγαλύτερο μέρους του δίκτυο καταστημάτων της ΔΕΗ, που ξεπερνά σε αριθμό τα 100, είναι σαν γραφείο εξυπηρέτησης πελατών. Ωστόσο τα νέα καταστήματα που ανοίγουν κάποια από αυτά με το σύστημα franchise, προσεγγίζουν με διαφορετικό τρόπο τον πελάτη που πλέον, από τα σημεία αυτά, μπορεί αγοράσει προϊόντα ενέργειας, να ενημερωθεί από εξειδικευμένο σύμβουλο για ενεργειακές λύσεις, αλλά και να βρει στον ειδικό χώρο τεχνολογίας προϊόντα έξυπνα προϊόντα. Κάτι που με την προσθήκη του δυναμικού της Κωτσόβολος αναμένεται να ενισχυθεί.
Να σημειωθεί ότι η ΔΕΗ έχει ξεκινήσει ένα πρόγραμμα franchise δίνοντας τη δυνατότητα σε ιδιώτες να αποκτήσουν εταιρικό κατάστημα, κάτι που πλέον θα μπει σε νέα ρότα με εστίαση στον εξορθολογισμοί σε περιοχές, που και η Κωτσόβολος έχει παρουσία. Ουσιαστικά αναμένεται να “ζυγιστεί” το πού και πώς θα πρέπει να αξιοποιηθεί το κάθε σημείο και βέβαια πάντα το πλάνο της δικαιόχρησης, που είναι και πιο ευέλικτο.
Πρόκειται, άλλωστε, για ένα μοντέλο επιχειρηματικής ανάπτυξης το οποίο, σύμφωνα με την Επιχείρηση, δημιουργεί ένα ιδιαίτερα ελκυστικό και προσοδοφόρο όφελος για τον συνεργάτη-franchisee. Συγκεκριμένα, με βάση τα όσα αναφέρονται στην ιστοσελίδα της, η ΔΕΗ δημιούργησε ένα portfolio συνεργασίας franchise, το οποίο περιλαμβάνει ανταγωνιστική και ανταποδοτική εμπορική πολιτική, πλήρη υποστήριξη σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας του καταστήματος και της εξυπηρέτησης των πελατών, συνεχή εκπαίδευση του συνεργάτη-franchisee και του προσωπικού του, συμβουλευτική από εξειδικευμένη ομάδα, εγχειρίδια λειτουργίας και διαφημιστική επικοινωνία εστιασμένη στα καταστήματα ΔΕΗ.
Συγκεκριμένα, τα καταστήματα θα λειτουργούν με το μοντέλο δικαιόχρησης, το οποίο διαμορφώνεται ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του ακινήτου. Προβλέπεται, ωστόσο, ότι την κατασκευή και διαμόρφωση καταστήματος την αναλαμβάνει εξολοκλήρου η ΔΕΗ, το κατάστημα παραδίδεται «με το κλειδί στο χέρι», ενώ γίνεται υπομίσθωση από τη ΔΕΗ στον δικαιοδόχο.
Ο τζίρος
Επίσης, η Κωτσόβολος θα προσθέσει τζίρο στη ΔΕΗ καθώς για την οικονομική χρήση 1.5.2022 – 29.4.2023, η Κωτσόβολος είχε κύκλο εργασιών 733 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 12% σε σχέση με το 2022. Όπως αναφέρθηκε, επίσης το EBITDA διαμορφώθηκε σε 49 εκατ. ευρώ (στη βάση του IFRS 16) και ο τραπεζικός δανεισμός ήταν σχεδόν μηδενικός, κάτι που όπως αναφέρεται, δημιουργούν θετικές προσδοκίες για τα μεγέθη της επόμενης οικονομικής χρήσης. Να σημειωθεί, βέβαια, ότι τα περιθώρια καθαρού κέρδους είναι περιορισμένα για την Κωτσόβολος, που προφανώς θα εστιάσει, πέρα από την παραδοσιακή της δράση, και σε υπηρεσίες, πλέον, όπως ήδη έχει ξεκινήσει να κάνει η ΔΕΗ, που θέλει από απλός πάροχος ρεύματος και αερίου να καταστεί πυλώνας προσφοράς ολιστικών ενεργειακών λύσεων.