Η “μάχη” κατά της φοροδιαφυγής κρίνει τις φοροελαφρύνσεις

Η “μάχη” κατά της φοροδιαφυγής κρίνει τις φοροελαφρύνσεις
Απόδειξη Aris Oikonomou/ SOOC

Ο νέος υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης “επικαιροποίησε” το πλαίσιο πολιτικής για μειώσεις φόρων, που συνδυάζεται με δράσεις πάταξης της φοροδιαφυγής.

Ανοιχτό το ενδεχόμενο για περαιτέρω μείωση της φορολογίας, έμμεσης, δηλαδή του ΦΠΑ και άμεσης, δηλαδή των συντελεστών του φόρου εισοδήματος άφησαν, χθες, κατά την τελετή παράδοσης παραλαβής του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ο νέος υπουργός Κωστής Χατζηδάκης αλλά και ο αρμόδιος υφυπουργός για την φορολογική πολιτική Χάρης Θεοχάρης.

Βέβαια το όλο εγχείρημα συνδέεται και με την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, κάτι που έχει ήδη θέσει κατά την προεκλογική περίοδο και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, όταν ανέφερε ότι η οριζόντια μείωση των συντελεστών του ΦΠΑ, δεν κατέστη δυνατόν να γίνει την πρώτη τετραετία, αλλά μπορεί να γίνει στο δεύτερο μισό της νέας τετραετίας, υπό την προϋπόθεση, ότι θα βγαίνουν τα νούμερα, δηλαδή εφόσον δεν θα επηρεάζονται οι στόχοι των πρωτογενών πλεονασμάτων.

Πάντως, ο νέος υπουργός Εθνικής Οικονομίας, χθες, “επικαιροποίησε” το πλαίσιο πολιτικής για μειώσεις φόρων και δράσεις πάταξης της φοροδιαφυγής. “Πέρα από την κοινωνική δικαιοσύνη η οποία προωθείται με την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, περαιτέρω

πρόοδος σε αυτό τον τομέα, θα μας βοηθήσει, επίσης, να μειώσουμε παραπάνω τη φορολογία. Η αντιμετώπιση της μαύρης οικονομίας είναι προς όφελος όλων των πολιτών και των επιχειρήσεων που σέβονται τους νομοθετημένους κανόνες” είπε ο κ.Χατζηδάκης.

Από την πλευρά του και ο αρμόδιος υφυπουργός Χάρης Θεοχάρης μιλώντας για τους βασικούς στόχους της θητείας του ανέφερε μεταξύ άλλων την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, και τη μείωση των φορολογικών συντελεστών.

Όπως, μάλιστα, έχει αναφέρει και η Κομισιόν, στην τελευταία έκθεσή της , “η φορολογική συμμόρφωση θα μπορούσε να βελτιωθεί με την επέκταση της εφαρμογής των ηλεκτρονικών πληρωμών και την αυξημένη χρήση των πληροφοριών που προέρχονται από τις ηλεκτρονικές πληρωμές, δεδομένων ιδίως πρόσφατων στοιχείων που αποδεικνύουν την αυξανόμενη απόκλιση μεταξύ των χαμηλών δηλωθέντων εισοδημάτων και του κύκλου εργασιών των αυτοαπασχολούμενων που κατά τα φαινόμενα αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς”. Αυτό περιγράφει και το δρόμο που πρέπει να χαραχθεί κι όπου δεσπόζουν η ανάπτυξη μιας σειράς εργαλείων, όπως είναι η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS και η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης κτλ.

Κι όλα αυτά για να μπορέσει να μαζευτεί ένα εύρος φοροδιαφυγής που ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας είχε δηλώσει ότι ανέρχεται σε 60 δισ. ευρώ ετησίως, υπογραμμίζοντας ότι τα εισοδήματα τα οποία δηλώνουμε, είναι 80 δισεκατομμύρια, ενώ η κατανάλωση η οποία δηλώνεται, είναι 140 δισεκατομμύρια.

Τα πρώτα μέτρα

Ήδη, πάντως η κυβέρνηση, έχει στα σκαριά, εν όψει και μιας προσπάθειας δυναμικής εκκίνησης μια σειρά από μέτρα, αφενός ενίσχυσης της φορολογικής συμμόρφωσης, αλλά κι ελάφρυνσης, που θα προταχθεί ότι θα λειτουργήσουν και ως αντίβαρο στην ακρίβεια.

Σε αυτά, αφενός περιλαμβάνονται η επανεξέταση του μέτρου της φορολοταρίας, διορθώσεις στο ΜyData, η αναμόρφωση κινήτρων φορολογικής συμμόρφωσης αλλά και απλοποίηση διαδικασιών. Παράλληλα θα επανεξεταστούν και οι εκπτώσεις που παρέχονται από το φορολογητέο εισόδημα e- αποδείξεων από κλάδους με ροπη προς την φοροδιαφυγή.

Στον αντίποδα ,φαίνεται να προχωρά η χρήση της εφαρμογής Appodixi με επιβράβευση για τους φορολογούμενους που καταγγέλλουν περιπτώσεις φοροδιαφυγής.

Αφετέρου, εξετάζονται οι αλλαγές στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων. Σήμερα, τα φυσικά πρόσωπα με εισοδήματα από μισθούς, συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα φορολογούνται με συντελεστές από 9% (για τα πρώτα 10.000 ευρώ εισοδήματος) έως και 44% (για εισοδήματα άνω των 40.000 ευρώ), με ενδιάμεσους συντελεστές 22%, 28% και 36%, οι οποίοι επιβάλλονται κλιμακωτά για κάθε επιπλέον 10.000 ευρώ εισοδήματος (από 10.001 έως και 20.000, από 20.001 έως και 30.000 και από 30.001 έως και 40.000 ευρώ αντίστοιχα).

Έτσι στο πλάνο είναι μια πιθανή ελάφρυνση των μεσαίων εισοδημάτων και συγκεκριμένα από 18.000 έως 45.000 ευρώ. Για τις επιχειρήσεις εξετάζεται μείωση της φορολογίας από το 22% στο 20%, η οποία θα συνδυαστεί από νέο κούρεμα της προκαταβολής του φόρου η οποία σήμερα κυμαίνεται από 55% έως 100%. Για τα φυσικά πρόσωπα με επιχειρηματική δραστηριότητα η προκαταβολή φόρου είναι 55%, για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες 80% και για τις τράπεζες 100%. Ένα από τα σενάρια που βρίσκονται πάνω στο τραπέζι προβλέπει μείωση της προκαταβολής φόρου από φέτος.

Πάγια επιδίωξη, που συνδέεται, όμως με την πορεία μείωσης της φοροδιαφυγής, και διεύρυνσης της φορολογικής βάσης, είναι και η σταδιακή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος έως το 2027. Συνδυάζεται, βέβαια, με την πλήρη αναμόρφωση του πλαισίου φορολόγησης των χιλιάδων ελεύθερων επαγγελματιών, μικρομεσαίων επιχειρηματιών, εργαζόμενων με μπλοκάκια, που, όμως, εξακολουθούν να πληρώνουν το “τέλος επιτηδεύματος”, το οποίο κυμαίνεται από 400 έως 1.000 ευρώ, ανεξάρτητα το εισόδημα που κερδίζουν. Με βάση, έτσι, έναν πρώτο σχεδιασμό, το τέλος επιτηδεύματος το οποίο σήμερα κυμαίνεται από 400 -1.000 ευρώ θα μειωθεί:

– 20% το 2025 και θα διαμορφωθεί από 320 – 800 ευρώ,

– 30% το 2026 για να ψαλιδιστεί στα 224 έως 560 ευρώ και

– Πλήρη κατάργηση το 2027.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση τον μέχρι τώρα προγραμματισμό ο προϋπολογισμός του 2024 θα ενσωματώνει μέτρα καθαρού δημοσιονομικού κόστους 720 εκατ. ευρώ, ένεκα των προεκλογικών εξαγγελιών. “Μερίδα του λέοντος” στο κομμάτι αυτό καταλαμβάνει το νέο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων (κόστος 500 εκατ. ευρώ), η αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για οικογένειες με παιδιά (κόστος 77 εκατ. ευρώ ετησίως), η αύξηση κατά 8% του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος (κόστος 49 εκατ. ευρώ ετησίως), η αύξηση του επιδόματος μητρότητας στους ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες (με κόστος 40 εκατ. ευρώ ετησίως), η μονιμοποίηση της απαλλαγής των πρώην δικαιούχων ΕΚΑΣ από τη συμμετοχή τους στη φαρμακευτική δαπάνη (με κόστος 38 εκατ. ευρώ ετησίως), το youth pass για τους νέους που ενηλικιώνονται (με κόστος 30 εκατ. ευρώ ετησίως) και η μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% για σπίτια που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές (με κόστος περί τα 40 εκατ. ευρώ ετησίως).

Ειδικά για την αύξηση από 1η Ιανουαρίου 2024 του αφορολόγητου ορίου κατά 1.000 ευρώ για οικογένειες που έχουν παιδιά προβλέπεται η εξής κλίμακα:

– 10.000 ευρώ από 9.000 ευρώ σήμερα για έγγαμους με 1 τέκνο

– 11.000 ευρώ από 10.000 ευρώ για τους έγγαμους με 2 παιδιά

– 12.000 ευρώ από 11.000 ευρώ για όσους έχουν 3 παιδιά

– 13.000 ευρώ από 12.000 ευρώ για τους έγγαμους με 4 παιδιά

Το αφορολόγητο όριο για τους φορολογούμενους χωρίς παιδιά διατηρείται αμετάβλητο στα 8.636 ευρώ. Το ετήσιο φορολογικό όφελος που προκύπτει με την αύξηση του αφορολόγητου ορίου ανέρχεται σε 90 ευρώ για μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες με ένα παιδί και ανεβαίνει στα 220 ευρώ για τους φορολογούμενους με δύο ή περισσότερα εξαρτώμενα παιδιά – δεν είναι η μεγάλη μάζα.

Τέλος, σύμφωνα με το οικονομικό πρόγραμμα από τον Ιανουάριο του 2025 θα ξεκινήσει η μεσοσταθμική μείωση κατά 30% στα τεκμήρια διαβίωσης που εφαρμόζονται για τα αυτοκίνητα, τις κατοικίες και τα σκάφη αναψυχής. Τα τεκμήρια θα «κουρευτούν» αλλά δεν θα καταργηθούν.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα