Η πιο σημαντική ιστορία του τουρισμού το 2021

Η πιο σημαντική ιστορία του τουρισμού το 2021
Τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Τόκιο στις 23 Ιουλίου 2021 2021 Kiichiro Sato/AP

Όλες οι χώρες του κόσμου αντιμετώπισαν τεράστια προβλήματα με τον τουρισμό τους, μια όμως ήρθε αντιμέτωπη με τη μεγαλύτερη πρόκληση: Ιαπωνία, Ολυμπιακοί Αγώνες 2020.

Η διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του Τόκιο χωρίς θεατές, εν μέσω πανδημίας και το τεράστιο κόστος τους που ανήλθε τελικά σε περισσότερα από 30 δισ. δολάρια είναι αναμφισβήτητα το πιο σημαντικό ιστορικό γεγονός του παγκόσμιου τουρισμού για το 2021.

Ο τρόπος που χειρίστηκε η Ιαπωνία τον τουρισμό της είναι ένα λαμπρό παράδειγμα για το πώς μπορεί ένας προορισμός να προσαρμοστεί ακόμα και σε μια τέτοια ακραία κατάσταση και φυσικά ανέδειξε τους παράγοντες οι οποίοι θα επηρεάσουν το μέλλον του παγκόσμιου τουρισμού, στο μέλλον.

Σε ρεπορτάζ του το τουριστικό ειδησεογραφικό πρακτορείο Skift, εστιάζει στο απρόβλεπτο περιβάλλον που κινούνται τα ταξίδια σε όλο τον κόσμο και το πόσο δύσκολη είναι η μετάβαση στη νέα πραγματικότητα, αλλά και η επιστροφή των πιο εμβληματικών γεγονότων μεγάλης κλίμακας στον κόσμο, όπως τα γνωρίζαμε κάποτε. Σαφώς και το πιο δύσκολο σενάριο που κλήθηκε να αντιμετωπίσει ο παγκόσμιος τουρισμός, καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, σύμφωνα με τα στοιχεία του Skift, ήταν οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Τόκιο του 2020. Οι εικόνες που είδαμε στους τηλεοπτικούς μας δέκτες ήταν εικόνες αποκάλυψης. Γήπεδα χωρίς ξένους και ντόπιους θεατές, κάτι που προσπάθησε η Ιαπωνία να αποφύγει μέχρι και την τελευταία στιγμή, που όμως δεν τα κατάφερε. Ήταν η δεύτερη δυσκολότερη απόφαση που χρειάστηκε να πάρει η κυβέρνηση της χώρας, μετά από αυτή για τη ματαίωση των Αγώνων το καλοκαίρι του 2020.

Η ανισότητα που επικράτησε στη διανομή των εμβολίων στις διάφορες περιοχές του κόσμου, ήταν ένας παράγοντας που επηρέασε πολύ την κατάσταση. Ενώ οι προμήθειες και η κυκλοφορία εμβολίων επιταχύνθηκε στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, η εξαιρετικά αργή διαδικασία εισαγωγής τους στην Ιαπωνία είχε ως αποτέλεσμα να επιτευχθεί ένα ποσοστό εμβολιασμού των πολιτών της χώρας, μόλις 21%, λίγες εβδομάδες πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Η εμφάνιση της παράλλαξης της Covid, Delta, το καλοκαίρι και η ραγδαία μετάδοση της σε όλο τον κόσμο, ανέδειξε τον προφανή και κρίσιμο ρόλο των εμβολίων για την επανεκκίνηση του τουρισμού.

Αυτή η κατάσταση, γέννησε μια παγκόσμια φημολογία, για το αν τελικά η Ιαπωνία είναι κατάλληλη για να φιλοξενήσει μια εκδήλωση αυτού του μεγέθους εν μέσω μιας συνεχιζόμενης παγκόσμιας κρίσης υγείας. Σύμφωνα με τo ρεπορτάζ του Skift, οι κάτοικοι της Ιαπωνίας, των οποίων η κουλτούρα τους επιβάλει να είναι εξαιρετικά προσεκτικοί, εξέφρασαν την έντονη αποδοκιμασία τους στο να επισκεφτούν τη χώρα τους ξένοι τουρίστες και να διασπείρουν το θανατηφόρο ιό σε όλους και ειδικότερα στις ευάλωτες κοινότητες. Η πίεση από όλες τις πλευρές έφερε την απαγόρευση των θεατών στα γήπεδα.

Το αληθινό, απατηλό κόστος του τουρισμού

Μέσα σε αυτή τη συγκυρία το πραγματικό κόστος του τουρισμού υπάρχει και παραμένει απατηλό. Την παραμονή της έναρξης των Αγώνων του Τόκιο, το Skift εξέτασε τα δεδομένα που δείχνουν εάν παρά το οικονομικό πλήγμα της απαγόρευσης των επισκεπτών, οι επενδύσεις που έγιναν σε υποδομές κατά την προετοιμασία τους, θα ενισχύσουν την τουριστική βιομηχανία της Ιαπωνίας και την εικόνα της μετά την πανδημία. Πριν από την πανδημία, ο Ιαπωνικός τουρισμός γνώριζε μεγάλη ανάπτυξη και φυσικά υπήρξε μεγάλη προσδοκία για εκατομμύρια επισκέπτες κατά τη διάρκεια των αγώνων. Αυτό οδήγησε στον πολλαπλασιασμό των ξενοδοχείων και των εμπορικών και οικιστικών κέντρων πολλαπλών χρήσεων, που στη συνέχεια έμειναν άδεια. Η ιαπωνική κυβέρνηση ήλπιζε σε μεγάλο οικονομικό όφελος από τον τουρισμό λόγω των Αγώνων για πολλούς λόγους, ανάμεσα τους και το τεράστιο κόστος των σχεδόν 35 δισεκατομμυρίων δολαρίων που επενδύθηκαν σε έργα, προκειμένου η χώρα να μπορέσει να υποδεχθεί τα πλήθη, που βέβαια δεν εμφανίστηκαν ποτέ. Έτσι, ελλείψει ζωντανών θεατών, έπρεπε οπωσδήποτε να επιτευχθεί η μεγιστοποίηση της διαδικτυακής έκθεσης των Ολυμπιακών Αγώνων, μέσω πολλών πλατφορμών πολυμέσων, ώστε να παραμείνει η Ιαπωνία στη σκέψη, στο μυαλό των ταξιδιωτών μακροπρόθεσμα.

Οι αξιωματούχοι του τουρισμού του Τόκιο υποστήριξαν ότι η χώρα θα είναι έτοιμη να υποδεχθεί τα πλήθη των τουριστών από όλο τον κόσμο, μόλις ανακάμψει ο τουρισμός. Θα είναι μια χώρα φιλική προς τους ξένους, ένας προορισμός που θα προβάλει την ασφάλεια, που είναι πλέον ένα από τα ζητούμενα του σύγχρονου ταξιδιώτη. Επιπλέον, η Ιαπωνία λανσάρεται ως ένα ιδανικό μέρος για να ζει κανείς μόνιμα, ή για μεγάλα διαστήματα, σε μια προσπάθεια να προσελκύσει ψηφιακούς νομάδες.

Η δύσκολη θέση που βρέθηκε φέτος η Ιαπωνία, που κλήθηκε να αντιμετωπίσει τη φιλοξενία των Ολυμπιακών Αγώνων, δεν αποκάλυψε απλώς τη μόνιμη και συνεχιζόμενη ευπάθεια του τουρισμού και το πώς προσαρμόζεται σε έναν κόσμο που όλο εξελίσσεται. Επισήμανε επίσης τις τάσεις που αναδύονται για τα ταξίδια και τους παράγοντες που βρίσκονται τώρα στην πρώτη γραμμή εφόσον ο κλάδος επιστρέφει στην κανονικότητα του: ευημερία και περιβάλλον, αντίληψη του κόσμου για τη σπουδαιότητα του τουρισμού και ισότητα στη πρόσβαση των εμβολίων.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα