“Κλείδωσε” η χρηματοδότηση του οδικού έργου Μπράλος-Άμφισσα
Διαβάζεται σε 4'Ο άξονας αυτός θα προσφέρει εναλλακτική διαδρομή κυρίως για τις διαδρομές μεταξύ Δυτικής Ελλάδας και Κεντρικής Ελλάδας. Επιπλέον βγάζει από την οδική απομόνωση πολλές περιοχές σε Φθιώτιδα, Φωκίδα και Αιτωλοακαρνανία.
- 02 Οκτωβρίου 2023 07:07
Κλειδώνει στο ΕΣΠΑ 2021-2027 η χρηματοδότηση στην κατασκευή του τμήματος του άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο, Μπράλος-Άμφισσα. Το έργο μπορεί να υπεγράφη ενόσω ολοκληρώνεται το ΕΣΠΑ 2014-2020, όμως εγκρίθηκε η χρηματοδότηση του από το πρόγραμμα “Μεταφορές” του νέου EΣΠΑ εξασφαλίζοντας έτσι την πλήρη χρηματοδότηση μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα.
Το έργο που είναι τμήμα του διαγώνιου άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο, υπεγράφη στις 16 Φεβρουαρίου 2023 με ανάδοχο την ΑΒΑΞ η οποία έδωσε έκπτωση 10,1% επικρατώντας στον σχετικο διαγωνισμό. Αναθέτουσα αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το κόστος του έργου με ΦΠΑ είναι 285,50 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 230,24 εκατ. ευρώ).
Ένα σπουδαίο έργο
Πρόκειται για ένα από τα πιο δύσκολα τμήματα του διαγώνιου άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο και η υλοποίηση του ανοίγει τον δρόμο για την μελλοντική ολοκλήρωση και των άλλων τμημάτων που χρίζουν αναβάθμισης. Ο διαγώνιος άξονας ενώνει τον αυτοκινητόδρομο Αθήνας-Θεσσαλονίκης και τον Ε65 (Λαμία-Καρδίτσα-Εγνατία), με την Ιόνια Οδό (Αντίρριο-Ιωάννινα), την Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και κατ` επέκταση την Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα-Πάτρα-Πύργος).
Ο άξονας αυτός θα προσφέρει εναλλακτική διαδρομή κυρίως για τις διαδρομές μεταξύ Δυτικής Ελλάδας και Κεντρικής Ελλάδας. Επιπλέον βγάζει από την οδική απομόνωση πολλές περιοχές σε Φθιώτιδα, Φωκίδα και Αιτωλοακαρνανία.
Η διάρκεια των εργασιών ορίστηκε σε 54 μήνες (4,5 χρόνια) από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. Το έργο αναμένεται να χρηματοδοτηθεί από πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027. Θα είναι από τα πρώτα οδικά έργα που εντάσσονται στη νέα προγραμματική περίοδο.
Ποια τμήματα θα κατασκευαστούν
Αντικείμενο της παρούσας σύμβασης είναι μελέτη και κατασκευή των έργων βελτίωσης του οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο και τη δημοπράτηση για το τμήμα Μπράλος-Άμφισσα. Το τμήμα αυτό διακρίνεται στα υποτμήματα:
-1ο Υποτμήμα: Μπράλος – Αρχή παράκαμψης Γραβιάς (Χ.Θ. 0+000 – Χ.Θ. 7+300)
-2ο Υποτμήμα: Ι.Κ. Μεταλλείων Βωξίτη (δεν περιλαμβάνεται) – Άμφισσα (Χ.Θ. 14+000 – Χ.Θ. 30+700)
Το ενδιάμεσο τμήμα του άξονα (Χ.Θ. 7+300 – Χ.Θ. 9+300) αντιστοιχεί στην παράκαμψη Γραβιάς, το οποίο είναι κατασκευασμένο και δεν αποτελεί αντικείμενο της παρούσας. Το τμήμα του άξονα από Χ.Θ. 9+300 έως τον Ι.Κ. Μεταλλείων Βωξίτη στη Χ.Θ. 14+000 έχει υπογραφεί και επίσης βρίσκεται υπό κατασκευή.
Ταυτότητα του έργου
Στο αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνεται η κατασκευή ενός αριθμού ισόπεδων κόμβων, καθώς και ενός δικτύου παράλληλων και κάθετων δευτερευουσών οδών για τη σύνδεση με το λοιπό υφιστάμενο οδικό δίκτυο και την εξυπηρέτηση των παροδίων χρήσεων.
Το έργο αποτελεί τμήμα του οδικού άξονα «Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο», το οποίο υπάγεται στον διευρωπαϊκό άξονα Ε65. Βάσει της υπ’ αρίθμ. ΔΜΕΟ/ε/ο/1308/15-12-95 (ΦΕΚ 30Δ/19-01-96) απόφασης του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. (νυν ΥΠΟΜΕ) η οδός έχει καταταχθεί στο δευτερεύον εθνικό οδικό δίκτυο.
Η οδός έχει χαρακτήρα σύνδεσης, ευρισκόμενη στο σύνολο του μήκους της εκτός σχεδίου, παρακάμπτοντας τους οικισμούς από την περιοχή των οποίων διέρχεται και συνδέοντας την Π.Ε. Φθιώτιδας με τις Π.Ε. Φωκίδας και Αιτωλοακαρνανίας. Ως εκ τούτου ανήκει στην κατηγορία Α με λειτουργική βαθμίδα ΙΙ (οδική σύνδεση νομών / επαρχιών) με αρχή και πέρας τον ΠΑΘΕ και την ΙΟΝΙΑ ΟΔΟ αντίστοιχα, που ανήκουν στην λειτουργική βαθμίδα ΑΙ.
Τι περιλαμβάνεται
Στο Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο το έργο Μπράλος-Άμφισσα περιλαμβάνει συνοπτικά:
-Την εκτέλεση κάθε είδους χωματουργικών έργων (γενικές εκσκαφές σε γαιώδες-ημιβραχώδες και βραχώδες έδαφος, εκσκαφές χαλαρών εδαφών, εκσκαφές θεμελίων τεχνικών έργων, εκσκαφές τάφρων, διανοίξεις σηράγγων, επιχώσεις με προϊόντα εκσκαφών, επιχώσεις με κοκκώδη υλικά και θραυστά υλικά λατομείου κλπ)
-Εργασίες για την κατασκευή κάθε είδους τεχνικών έργων (οχετοί, γέφυρες, σήραγγες, τοίχοι αντιστήριξης, οπλισμένο επίχωμα)
-Εργασίες οδοστρωσίας και ασφαλτόστρωσης
-Εργασίες ασφάλισης και σήμανσης
-Η/Μ εργασίες οδοφωτισμού και υπογείων έργων (σηράγγων)
-Λοιπές εργασίες που είναι απαραίτητες για τη λειτουργία της οδού, όπως κατασκευή και τοποθέτηση κρασπεδορείθρων, πλακοστρώσεις, εργασίες αποχέτευσης κλπ