Κομισιόν: Πράσινο φως για τη μη μείωση του αφορολόγητου
Προεξοφλεί και την μη περικοπή του αφορολόγητου η Κομισιόν με έκθεσή της για την ελληνική οικονομία - Οι εκτιμήσεις για την ανεργία, το πλεόνασμα και ο κίνδυνος από τις υποχρεώσεις που θα προκύψουν από δικαστικές αποφάσεις για αναδρομικά από μισθούς και συντάξεις.
- 07 Μαΐου 2019 16:23
Ανάπτυξη 2,2% του ΑΕΠ για το 2019 και το 2020 και υψηλά πλεονάσματα, χωρίς περικοπή αφορολόγητου προβλέπει η Κομισιόν για την Ελλάδα στις εαρινές της εκτιμήσεις για την ΕΕ.
Ειδικότερα στις προβλέψεις για την Ελλάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναθεωρεί οριακά (κατά 0,1% του ΑΕΠ) για την Ελλάδα σε σχέση με τις φθινοπωρινές της προβλέψεις, προβλέποντας για την διετία ανάπτυξη 2,2% του ΑΕΠ έναντι 2,3% τον Νοέμβριο κυρίως λόγω της συνολικής επιβράδυνσης της Ευρωζώνης.
Ως οδηγούς βλέπει την μεγάλη αύξηση των επενδύσεων κατά 10,1% φέτος και 10,8% το 2019 αλλά και την ιδιωτική κατανάλωση που αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,3% φέτος και 1,2% το 2020.
Οι εξαγωγές θα επηρεαστούν από την επιβράδυνση αλλά θα συνεχίζουν να αυξάνονται 4,7% το 2019 και κατά 4,2% το 2020.
Τονίζεται ωστόσο ότι οι θετικές προοπτικές που δημιουργεί η βάσιμη προσδοκία για αύξηση της τραπεζικής χρηματοδότηση της οικονομίας θα έχει να αντιμετωπίσει το ρίσκο από την συνεχή υποεκτέλεση του προϋπολογισμού των δημοσίων επενδύσεων.
Προβλέπεται επίσης, ότι θα και η ανεργία θα συνεχίσει να μειώνεται από το 19,3% το 2013 στο 18,2 το 2019 και στο 16,8% το 2020. Την ίδια ώρα η απασχόληση θα συνεχίσει να αυξάνεται κατά 1,5% το 2019 και κατά 1,3% το 2020.
Στο δημοσιονομικό πεδίο η έκθεση σημειώνει το δημοσιονομικό πλεόνασμα του 1,1% του ΑΕΠ που πέτυχε ο προϋπολογισμός ως αποτέλεσμα της σταθερής ανάπτυξης της οικονομίας, της βελτίωσης της είσπραξης φόρων και της συγκράτησης των δαπανών.
Ανοιχτή η μη περικοπή του αφορολόγητου
Η Κομισιόν θεωρεί δεδομένη την επίτευξη του στόχου για τα πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ το 2019 και 2020 λόγω της καλύτερης είσπραξης φόρων του περιορισμένων δαπανών για υγεία και των ελεγχόμενων προσλήψεων.
Ωστόσο τονίζει ότι μπορεί μέσα στο χρόνο να ασκηθούν πιέσεις στο μισθολογικό κονδύλι του δημοσίου λόγω του υπολοίπου των δαπανών ύψους 648 εκατ. ευρώ από τα αναδρομικά που είχαν προγραμματιστεί αλλά δεν δόθηκαν ως το τέλος του 2018.
Σε αυτό το σημείο το κείμενο της έκθεσης τονίζει ότι όλες αυτές οι προβλέψεις γίνονται λαμβάνοντας υπ όψιν την πρόθεση της Ελλάδας να μην εφαρμόσει το ψηφισμένο μέτρο για την μείωση του αφορολόγητο κάτι που όπως τονίζει θα συζητηθεί στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας με τις ελληνικές αρχές.
Τονίζει πάντως ότι υπάρχουν αυξημένος κίνδυνος και από τις υποχρεώσεις που θα προκύψουν από δικαστικές αποφάσεις για αναδρομικά από μισθούς και συντάξεις και οι οποίες μπορούν να οδηγήσουν σε δημοσιονομικές αποκλίσεις.
Για το 2019 προβλέπεται ότι ο προϋπολογισμός θα έχει ξανά δημοσιονομικό πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ κυρίως λόγω των εισροών από τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων που διακρατούν οι Κεντρικές Τράπεζες και του επιτοκιακού κέρδους που θα έχει η Ελλάδα από το δάνεια των 11,2 δις ευρώ του 2012 Το ποσό που αναμένεται να εισρεύσει θα είναι περίπου 1,6 δις ευρώ Από αυτά έχουν ήδη εισρεύσει τα 973 εκ ευρώ από την πρώτη δόση που ήρθε ως αποτέλεσμα της ενεργοποίησης των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος.
Τέλος το χρέος μετά την κορύφωση του στο 181,3% του ΑΕΠ αναμένεται να υποχωρήσει στο 174,9% του ΑΕΠ το 2019 και στο 168,9% του ΑΕΠ το 2020 λόγω των σταθερών ρυθμών ανάπτυξης και των δημοσιονομικών.