Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Το παρασκήνιο, τα ερωτήματα και η στροφή 180 μοιρών
Για το λιμάνι με τη μεγάλη γεωστρατηγική σημασία, από τους τέσσερις ενδιαφερόμενους ομίλους οι οποίοι είχαν περάσει στην τελική φάση του διαγωνισμού, δύο δεν κατέθεσαν προσφορά και έτσι έμειναν δύο μόνο επενδυτικά σχήματα.
- 08 Νοεμβρίου 2022 06:05
Αλλαγή ρότας δια στόματος Πρωθυπουργού καταγράφηκε την Δευτέρα στο θέμα με το διαγωνισμό για την παραχώρηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.
Μετά από παρατάσεις, πλούσιες συμβάσεις για παροχή συμβουλών, έντονο γεωπολιτικό και επιχειρηματικό παρασκήνιο για τα ενδιαφερόμενα σχήματα, δημόσιες δηλώσεις για τη γεωπολιτική του σημασία αλλά και το αναπτυξιακό του μέλλον, το Λιμάνι Αλεξανδρούπολης κατέληξε εκεί που είχε ξεκινήσει πριν 2-3 χρόνια, στην “αγκαλιά” του κράτους. Κάτι, που σημειωτέον, αρμόδιοι παράγοντες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αλλά και του Οργανισμού Λιμένος είχαν άγνοια μέχρι αργά το απόγευμα χθες, παρά και το δημοσίευμα της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ.
“Η κυβέρνηση αποφάσισε ότι στην παρούσα συγκυρία η Αλεξανδρούπολη είναι τόσο μεγάλης στρατηγικής, γεωπολιτικής και ενεργειακής σημασίας για τη χώρα μας, ώστε πρέπει να παραμείνει στη κυριότητα του ελληνικού Δημοσίου και συγκεκριμένα του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο έχει και τη δυνατότητα να αναπτύξει το λιμάνι και να αξιοποιήσει πλήρως όλες του τις δυνατότητες” ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης κάνοντας στροφή 180 μοιρών στην άποψή του για το “κράτος επιχειρηματίας” για την περίπτωση, βέβαια, του λιμανιού.
“Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να επεκταθώ πολύ περισσότερο γιατί στην παρούσα συγκυρία δεν βλέπαμε το λόγο να πουληθεί το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης σε κάποιον ξένο επενδυτή” συμπλήρωσε χθες ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στο δελτίο του Αντ1 λίγες μέρες μετά τις κοινές δηλώσεις με τον Γερμανό Καγκελάριο Όλαφ Σολτς, όπου ο τελευταίος σε ερώτημα για την είσοδο του μετοχικού κεφαλαίου του λιμανιού του Αμβούργου, με 25% Κινεζικού σχήματος είχε ταχθεί υπέρ του κρατικού ελέγχου κομβικών κρατικών υποδομών.
Τα ερωτήματα
Πάντως με βάση γνώστες της υπόθεσης αρκετά είναι τα ερωτήματα που τίθενται.
-Άραγε, στην Ελλάδα που είχε και έχει γίνει “σημαία” η αξιοποίηση – παραχώρηση της δημόσιας περιουσίας ειδικά από αυτήν την κυβέρνηση, υπάρχει αλλαγή ρότας στο θέμα υποδομών;
-Η όλη προβολή του λιμανιού και η “παρέλαση” αξιωματούχων που “μπράνταραν” την ιδιωτικοποίηση ήταν άραγε εκτός στρατηγικής;
-Επίσης είναι μόνο το υψηλό αμερικανικό ενδιαφέρον που οδήγησε σε αυτήν την επιλογή ή μήπως μια μη ικανοποιητική οικονομική προσφορά, αφής στιγμής μάλιστα είχε συρρικνωθεί και ο αριθμός των ενδιαφερομένων με την αποχώρηση και δυο σημαντικών σχημάτων.
Αναμφισβήτητα, βέβαια, ο υπερατλαντικός σύμμαχος έχει κομβικό ρόλο καθώς “βλέπει” στην Αλεξανδρούπολη την απαραίτητη πύλη εισόδου για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και προφανώς προτιμά να έχει απέναντί του ένα κρατικό σχήμα να “συνεννοείται”. Ωστόσο. με βάση, πληροφορίες υπάρχουν και παρασκήνια στην όλη υπόθεση.
“Αλληλοεξουδετέρωση”
Όπως, αναφέρεται κι από πηγές κοντά στο ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται ότι υπήρχαν σοβαρά “τεχνικά ζητήματα” με τους δυο ενδιαφερόμενους, που έχουν να κάνει με θέματα οικονομικής ευρωστίας και διαφάνειας του ενός σχήματος αλλά και ικανότητας του άλλου σε θέματα διαχείρισης λιμένων.
Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι για το λιμάνι με τη μεγάλη γεωστρατηγική σημασία, από τους τέσσερις ενδιαφερόμενους ομίλους οι οποίοι είχαν περάσει στην τελική φάση του διαγωνισμού, δύο δεν κατέθεσαν προσφορά (ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, όπου μετέχει σχήμα του Ιβάν Σαββίδη και η κοινοπραξία Cameron SA-Goldair Cargo και Bollore Africa Logistics, με συμμετοχή του Ομίλου Κοπελούζου, δυο σχημάτων που εκτιμάται ότι θα μπορούσαν να “φουσκώσουν” τις προσφορές τους (ειδικά αναφέρεται το σχήμα Κοπελούζου από παράγοντες με γνώση των εξελίξεων ) και έτσι έμειναν δύο μόνο επενδυτικά σχήματα:
1. Από την κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP (Αδελφοί Χαραλαμπάκη)- EUROPORTS-EFAGROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
2. Από την LIBERTY PORT HOLDINGS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗΑ.Ε. (θυγατρική QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT)
Σημειώνεται ότι όσον αφορά και στον λιμένα “Φίλιππος Β’” του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας και τον διαγωνισμό της υπο-παραχώρησης του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του επίσης η Κοινοπραξία International Port Investments Kavala, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group – Euroports -EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει αναδειχθεί ως επενδυτής, αν και μόνη αυτή κατέθεσε το ενδιαφέρον της.
Ενδεχομένως, μάλιστα, με βάση εκτιμήσεις παραγόντων κοντά τις διαδικασίες παραχωρήσεων, το ιδιαίτερα χαμηλό τίμημα του συγκεκριμένου διαγωνισμού (κάτω των 2 εκατ. ευρώ) θορύβησε το ΤΑΙΠΕΔ και την Κυβέρνηση προκαλώντας εύλογες ανησυχίες για τυχόν αντίστοιχη προσφορά σε ένα πολυδιαφημισμένο λιμάνι, όπως αυτό της Αλεξανδούπολης, όπου μάλιστα οι μονομάχοι κονταροκτυπιούνταν.
Να σημειωθεί ότι ο πρώην πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζ Πάιατ έχει τονίσει επανειλημμένα πως το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης εξελίσσεται στον κεντρικό άξονα της διμερούς συνεργασίας στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας στον βορρά της Ελλάδας, πέρα από τον ρόλο του ως βασική πύλη προς τα Δυτικά Βαλκάνια και την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας.
Έχει, δε, σημειώσει, σε ανύποπτο χρόνο, πριν βέβαια τη Ρωσική εισβολή στην Ουκρανία ότι «ο συνεχώς αυξανόμενος όγκος στρατιωτικής δραστηριότητας, εδώ, στο λιμάνι υπογραμμίζει τον διευρυνόμενο στρατηγικό ρόλο και τη σημασία της Αλεξανδρούπολης για την Ελλάδα, για τις Ηνωμένες Πολιτείες και για την περιοχή».
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις