“Μεγάλος αδελφός” σε πάρκινγκ, rent a car, βουλκανιζατέρ και συνεργεία
Διαβάζεται σε 6'
Σε συνδυασμό με την τήρηση των ηλεκτρονικών βιβλίων και την ψηφιακή παρακολούθηση της διακίνησης αποθεμάτων, το Ψηφιακό Πελατολόγιο Οχημάτων αποτελεί ένα ακόμη σημαντικό εργαλείο για την προώθηση της φορολογικής συμμόρφωσης
- 15 Απριλίου 2025 06:26
Από χθες Μεγάλη Δευτέρα, μπήκε στην “πρίζα” το Ψηφιακό Πελατολόγιο, το νέο ψηφιακό εργαλείο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ξεκινώντας από τους κλάδους, που σχετίζονται με τα οχήματα.
Συγκεκριμένα, με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, ορίζεται η έναρξη ισχύος του Ψηφιακού Πελατολογίου Οχημάτων, ο τρόπος, ο χρόνος και η διαδικασία υποβολής των πληροφοριών από τους υπόχρεους, η έκταση εφαρμογής και οι εξαιρέσεις (Α.1057/2025).
Ουσιαστικά η νέα αυτή ψηφιακή εφαρμογή της ΑΑΔΕ προσφέρει αναλυτική καταγραφή για τον πελάτη, την υπηρεσία, την πινακίδα του οχήματος και το παραστατικό που εκδίδεται σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ενσωματώνεται, δε, στην πλατφόρμα myDATA και επιτρέπει στον φορολογικό μηχανισμό να διασταυρώνει σε πραγματικό χρόνο κάθε συναλλαγή και να εντοπίζει αποκλίσεις ανάμεσα στις παρεχόμενες υπηρεσίες και στις δηλωμένες αποδείξεις.
Όπως, χαρακτηριστικά αναφέρει η σχετική ανακοίνωση της ΑΑΔΕ, σε συνδυασμό με την τήρηση των ηλεκτρονικών βιβλίων (myDATA) και την ψηφιακή παρακολούθηση της διακίνησης αποθεμάτων (ψηφιακό δελτίο αποστολής), το Ψηφιακό Πελατολόγιο Οχημάτων αποτελεί ένα ακόμη σημαντικό εργαλείο για την προώθηση της φορολογικής συμμόρφωσης, τη διενέργεια ελεγκτικών επαληθεύσεων, την υποβοήθηση των επιτόπιων ελέγχων και την εξαγωγή δεικτών εύρους συναλλακτικής δραστηριότητας ανά κλάδο και τοποθεσία.
Όπως δήλωσε ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, «Η ανάπτυξή του αποτέλεσε αντικείμενο μακράς διαβούλευσης και στενής συνεργασίας με την επιχειρηματική κοινότητα. Η εφαρμογή έχει σχεδιαστεί ώστε να είναι απλή και φιλική προς τον χρήστη, ελαχιστοποιώντας τις λειτουργικές προσαρμογές από τις επιχειρήσεις».
“Περίμετρος” άμεσης εφαρμογής
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της ΑΑΔΕ σε πρώτη φάση το μέτρο θα εφαρμοστεί σε συνεργεία και εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, βουλκανιζατέρ, πάρκινγκ και πλυντήρια οχημάτων και μέσα στο καλοκαίρι θα επεκταθεί στους χώρους δεξιώσεων και πάσης φύσης κοινωνικών εκδηλώσεων, όπως εταιρικά πάρτι, βαφτίσεις ενώ σταδιακά μέχρι το τέλος του έτους στη λίστα θα ενταχθούν και άλλοι κλάδοι όπως γυμναστήρια, κέντρα αισθητικής, φυσικοθεραπευτήρια, σχολές χορού, ξενοδοχεία και οργανωμένα καταλύματα.
Αναλυτικά, υπόχρεες για την τήρηση του Ψηφιακού Πελατολογίου Οχημάτων είναι οι εξής κατηγορίες επιχειρήσεων:
- συνεργεία επισκευής και συντήρησης οχημάτων
- φανοποιεία
- επιχειρήσεις με αντικείμενο την τοποθέτηση συναγερμών, ηχοσυστημάτων και οργάνων σε οχήματα
- χώροι στάθμευσης
- πλυντήρια αυτοκινήτων
- επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών (δίτροχων, τρίτροχων, τετράτροχων), μοτοποδηλάτων, επιβατικών οχημάτων που προορίζονται για επαγγελματική ή προσωπική χρήση, επαγγελματικών οχημάτων, γεωργικών και λοιπών αυτοκινούμενων μηχανημάτων.
Εξαιρούνται από την υποχρέωση τήρησης Ψηφιακού Πελατολογίου Οχημάτων:
- οι επιχειρήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing)
- οι επιχειρήσεις που λειτουργούν με συστήματα αυτοεξυπηρέτησης, εφόσον τα παραστατικά αξίας εκδίδονται άμεσα με την ολοκλήρωση της υπηρεσίας
- οι εργασίες που απαιτούνται για την κίνηση και παράδοση των καινούριων αυτοκινήτων στον αγοραστή, οι οποίες πραγματοποιούνται από τα συνεργεία των επιχειρήσεων πώλησης καινούριων αυτοκινήτων (π.χ. αποκήρωση)
- η εκμίσθωση θέσεων στάθμευσης από ιδιοκτήτες περιφραγμένων οικοπέδων, εφόσον η εκμίσθωση έχει συγκεκριμένη κάθε φορά χρονική διάρκεια, δεν συνοδεύεται από υπηρεσίες φύλαξης ή άλλες υπηρεσίες (π.χ. παρκαδόρος, γραφείο, τηλέφωνο) και ο κάτοχος του οχήματος διαθέτει αυτοτελή δυνατότητα εισόδου και εξόδου
- η επισκευή ή συντήρηση μερών ή εξαρτημάτων οχημάτων, εφόσον αυτά εισάγονται στην εγκατάσταση της επιχείρησης αυτοτελώς, αποσπασμένα από το όχημα που φέρει την πινακίδα κυκλοφορίας (π.χ. μηχανή οχήματος, αναμεικτήρας μεταφοράς σκυροδέματος)
- η χρήση ιδιόκτητου χώρου στάθμευσης επιχειρήσεων για την φιλοξενία/εξυπηρέτηση πελατών τους, με ή χωρίς αντάλλαγμα
- η παροχή υπηρεσιών κινητού συνεργείου και η επισκευή οχημάτων στον τόπο που εμφανίστηκε η βλάβη (ή σε άλλο σημείο που υποδείχθηκε).
Έως, δε, τις 30/6/2025, η τήρηση του Ψηφιακού Πελατολογίου είναι προαιρετική, ενώ από 1/7/2025, γίνεται υποχρεωτική.
Πώς ενεργοποιείται;
Το νέο σύστημα ενεργοποιείται αρχικά μέσω του aade.gr, ενώ από τον Ιούνιο θα είναι διαθέσιμο και σε εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα (MyDATA App). Συγκεκριμένα, η νέα ψηφιακή εφαρμογή είναι διαθέσιμη στην ψηφιακή πύλη myAADE (myaade.gov.gr), ακολουθώντας τη διαδρομή: Εφαρμογές > Επιχειρήσεις > Ψηφιακό Πελατολόγιο.
Με τη χρήση του ψηφιακού πελατολογίου, για κάθε όχημα, που εισέρχεται ή εξέρχεται από συνεργείο, πάρκινγκ, πλυντήριο ή εταιρεία ενοικίασης, ο υπεύθυνος της κάθε εγκατάστασης, με το κινητό του τηλέφωνο σκανάρει την πινακίδα του οχήματος και αυτόματα ο αριθμός κυκλοφορίας καταγράφεται στο ψηφιακό πελατολόγιο στην εφαρμογή MyDATAapp. Κατά την έξοδο του οχήματος ο επαγγελματίας θα πρέπει να σκανάρει την απόδειξη ή το τιμολόγιο που έχει εκδοθεί και θα ενημερώνεται το πελατολόγιο και με το τρόπο αυτό θα ολοκληρώνεται η διαδικασία και θα κλείνει η συγκεκριμένη συναλλαγή.
Έτσι ο φοροελεγκτικός μηχανισμός θα γνωρίζει τον αριθμό των πελατών και οχημάτων και θα συγκρίνει τα στοιχεία με τις αποδείξεις που έχουν εκδοθεί μέσα από την πλατφόρμα myDATA. Σε περίπτωση αποκλίσεων, υπάρχει πρόβλεψη για ενεργοποίηση σχετικής ειδοποίησης και βέβαια αυτό οδηγεί σε επιτόπιο έλεγχο.
Η νέα αυτή πλατφόρμα, όπου ψηφιακά καταγράφονται οι πελάτες, έρχεται να αντικαταστήσει το παραδοσιακό «βιβλίο πελατών», που είχαν οι επιχειρήσεις. Τα βιβλία πελατών στην προηγούμενη μορφή τους απαιτούσαν άπειρες ελεγκτικές επαληθεύσεις για την αποκάλυψη φοροδιαφυγής ή μη αλλά η σύγχρονη εκδοχή τους κάνει διασταυρώσεις και ελέγχους απλή υπόθεση, χωρίς να απαιτείται καν σε πρώτο στάδιο επίσκεψη των ελεγκτών στην έδρα της επιχείρησης.
Ευκολία και για τους επαγγελματίες
Την ίδια ώρα το ψηφιακό πελατολόγιο προσφέρει στους επαγγελματίες αυτοματοποίηση στη διαχείριση των πελατών τους και συμμόρφωση με τις φορολογικές απαιτήσεις, μέσω μιας σειράς προηγμένων λειτουργιών όπως καταχώριση νέων πελατών, ενημέρωση και τροποποίηση υφιστάμενων εγγραφών, ακύρωση πελατών χωρίς την ανάγκη χειροκίνητης υποβολής εγγράφων, συσχέτιση των εγγραφών με αποδείξεις και παραστατικά.
Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ το σύστημα θα διευκολύνει τις επιχειρήσεις να παρακολουθούν τις συναλλαγές τους και να μειώσουν την πιθανότητα λαθών που μπορεί να οδηγήσουν σε πρόστιμα.
Τι καταγράφεται στο ψηφιακό πελατολόγιο;
Αναλυτικά, στο ψηφιακό πελατολόγιο καταγράφονται τα εξής:
- Εταιρείες ενοικίασης οχημάτων
- Για κάθε όχημα θα δηλώνουν:
- Αριθμό Κυκλοφορίας Οχήματος.
- Αριθμό Κυκλοφορίας Αλλοδαπής
- Κατηγορία Οχήματος
- Εργοστάσιο Οχήματος
- Σκοπός Κίνησης Οχήματος (Ενοικίαση, Επισκευή, Ιδιόχρηση, Δωρεάν Υπηρεσία, Λοιπά)
- Περιγραφή Σκοπού Διακίνησης
- Διαφορετικός Τόπος Παραλαβής Οχήματος
- Τόπος Παραλαβής Οχήματος
- Πάρκινγκ / Πλυντήρια Οχημάτων
- Για κάθε όχημα θα δηλώνουν:
- Αριθμό Κυκλοφορίας Οχήματος
- Αριθμό Κυκλοφορίας Αλλοδαπής
- Κατηγορία Οχήματος
- Εργοστάσιο Οχήματος
- Συνεργεία οχημάτων
- Για κάθε όχημα θα δηλώνουν:
- Αριθμό Κυκλοφορίας Οχήματος
- Αριθμό Κυκλοφορίας Αλλοδαπής
- Κατηγορία Οχήματος
- Εργοστάσιο Οχήματος
Για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με το Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων (ΚΕΦ) της ΑΑΔΕ στο (+30) 213 162 1000, τις εργάσιμες ημέρες και ώρες 7:30 – 17:00.
Παράλληλα, στο YouTube κανάλι της ΑΑΔΕ, οι υπόχρεοι έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ειδικά εκπαιδευτικά video για τη σωστή χρήση της εφαρμογής.
Αναλυτικά, τα ενημερωτικά YouTube videos σχετικά με τη χρήση της εφαρμογής.
Ψηφιακό πελατολόγιο – Συνεργεία