“Μένουμε σπίτι” – Staycation: Ένας στους δύο Έλληνες δεν ταξιδεύει – Ο ρόλος των σπιτιών των… φίλων
Διαβάζεται σε 8'Το προφίλ των ταξιτιωτικών επιλογών των Ελλήνων ή πιο σωστά των κατοικούντων εν Ελλάδι, δίνει η έρευνα ποιοτικών χαρακτηριστικών ημεδαπών τουριστών της ΕΛΣΤΑΤ.
- 25 Ιουλίου 2024 09:42
Ένας στους δύο Έλληνες “μένει σπίτι” προφανώς είτε για λόγους οικοονομικούς ή για άλλους π.χ. υγείας κτλ, με βάση έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ. Κι από αυτούς που ταξιδεύουν η συντριπτική πλειοψηφία επιλέγει το αυτοκίνητο για μετακίνηση, ενώ από όσους και όσες ταξιδεύουν, πάνω από το 50% επιλέγει διαμείνει σε φίλους ή αλλού δωρεάν η διαμονή. Το ενδιαφέρον είναι ότι η έρευνα δείχνει ότι οι περισσότεροι έχουν μειωμένες τις συνολικές τους δαπάνες με βάση τα δεδομένα του 2023.
Πιο συγκεκριμένα, σε 4,9 εκατ. πολίτες ανήλθαν οι Έλληνες όλων των ηλικιών που πραγματοποίησαν τουλάχιστον ένα ταξίδι πέρυσι, και πραγματοποιήθηκαν 8,3 εκατομμύρια ταξίδια, σημειώνοντας αύξηση 1,7% και 0,6%, αντίστοιχα σε σύγκριση με τα στοιχεία του 2022. Παράλληλα, το σύνολο των διανυκτερεύσεων το 2023 ανήλθε σε 77,8 εκατομμύρια και των δαπανών σε 3.446,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση κατά 2,2% και αύξηση 3,6%, σε σύγκριση με τα στοιχεία του 2022, αντίστοιχα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας ποιοτικών χαρακτηριστικών ημεδαπών τουριστών της ΕΛΣΤΑΤ, τα άτομα ηλικίας 15 ετών και άνω που πραγματοποίησαν τουλάχιστον ένα ταξίδι ανήλθαν σε 4,1 εκατομμύρια, σημειώνοντας αύξηση κατά 2,4%, ενώ πραγματοποιήθηκαν 6,9 εκατομμύρια ταξίδια, σημειώνοντας οριακή μείωση κατά 0,2% σε σύγκριση με τα στοιχεία του 2022. Το σύνολο των διανυκτερεύσεων των ατόμων αυτών ανήλθε σε 66 εκατομμύρια και οι δαπάνες σε 3.182,7 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση 3,8% και αύξηση 2,8%, αντίστοιχα, σε σύγκριση με τα στοιχεία του 2022.
Από τα παραπάνω ταξίδια των ατόμων ηλικίας 15 ετών και άνω, το 96,6% αφορούσε σε ταξίδια που πραγματοποιήθηκαν για προσωπικούς λόγους (ανάπαυση, αναψυχή, διακοπές, επίσκεψη σε συγγενείς και φίλους, λοιποί προσωπικοί λόγοι) και το 3,4% σε ταξίδια που πραγματοποιήθηκαν για επαγγελματικούς λόγους.
Από τη σύγκριση των στοιχείων των ταξιδιών που πραγματοποιήθηκαν για προσωπικούς λόγους το 2023 με τα αντίστοιχα του 2022, παρατηρείται αύξηση κατά 1,9% στα άτομα που πραγματοποίησαν τουλάχιστον ένα ταξίδι, κατά 0,4% στον αριθμό των ταξιδιών και κατά 3,1% στις αντίστοιχες δαπάνες. Ενώ παρατηρείται μείωση κατά 3,3% στις διανυκτερεύσεις.
Αναφορικά με τα άτομα που ταξίδεψαν για προσωπικούς λόγους, η σημαντικότερη αύξηση, σε απόλυτες τιμές σε σύγκριση με το 2023, παρατηρείται στις ηλικίες 45- 64 ετών, με αντίστοιχη αύξηση κατά 4,5%. Στις ηλικίες αυτές η αύξηση των ταξιδιών ανήλθε σε 4,6%, των δαπανών σε 6,2% και των διανυκτερεύσεων σε 2,2%.
Ως προς τη διάρκεια διαμονής των προσωπικών ταξιδιών, η σημαντικότερη αύξηση το 2023, σε απόλυτες τιμές σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, παρατηρείται στον αριθμό των ταξιδιών διάρκειας από 4 έως 7 διανυκτερεύσεις, στα οποία σημειώνεται αύξηση κατά 10,5% στα ταξίδια και κατά 9,6% στις διανυκτερεύσεις.
Τα περισσότερα προσωπικά ταξίδια πραγματοποιήθηκαν με χερσαία μέσα μεταφοράς (4,7 εκατομμύρια ταξίδια) και δευτερευόντως, με θαλάσσια μέσα (1 εκατομμύριο ταξίδια). Από τη σύγκριση των στοιχείων αυτών, σε σχέση με τα αντίστοιχα στοιχεία του 2022, η σημαντικότερη αύξηση, σε απόλυτες τιμές, παρατηρείται στα ταξίδια που πραγματοποιήθηκαν με χερσαία μέσα μεταφοράς, κατά 5,8%.
Το 55,5% των προσωπικών ταξιδιών πραγματοποιήθηκε σε μη ενοικιαζόμενα καταλύματα, εκ των οποίων το 58% πραγματοποιήθηκε σε καταλύματα που παρέχονται δωρεάν από συγγενείς και φίλους. Τα ταξίδια σε μη ενοικιαζόμενα καταλύματα αντιστοιχούν στο 72,9% του συνολικού αριθμού των διανυκτερεύσεων. Tα ταξίδια σε ιδιόκτητες εξοχικές κατοικίες αυξήθηκαν κατά 10,3%, και οι αντίστοιχες διανυκτερεύσεις μειώθηκαν οριακά κατά 0,3%.
Για τα προσωπικά ταξίδια µε διαμονή σε ενοικιαζόμενα καταλύματα (44,5% των προσωπικών ταξιδιών), κύριος τύπος καταλύματος που επιλέχθηκε, σε ποσοστό 62,2%, ήταν τα ξενοδοχεία και παρόμοια καταλύματα. Τα ταξίδια με διαμονή σε ξενοδοχεία και παρόμοια καταλύματα παρουσίασαν αύξηση κατά 4,1% και οι αντίστοιχες διανυκτερεύσεις κατά 2,3% σε σύγκριση με το 2022.
Τάσεις κατανάλωσης
Στο μεταξύ, η Klarna, μια από τις κορυφαίες παγκοσμίως υπηρεσίες πληρωμών και αγορών με την υποστήριξη της τεχνητής νοημοσύνης, παρουσίασε, πριν λίγες μέρες, τον δεύτερο γύρο στοιχείων από την τελευταία έρευνα που έτρεξε με τίτλο “Travel Report”. Η έρευνα αποκαλύπτει τις επιπτώσεις που έχει η συνεχιζόμενη αύξηση του κόστους ζωής στα σχέδια των Ελλήνων καταναλωτών για τις φετινές καλοκαιρινές διακοπές.
Όπως αναφέρεται, ένα μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών έχει προσαρμόσει τον προϋπολογισμό του για τις διακοπές στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η αύξηση του κόστους ζωής. Σύμφωνα με την έρευνα της Klarna, το 53% των ερωτηθέντων επιλέγουν πιο προσιτά καταλύματα αυτό το καλοκαίρι, ενώ το 39,7% αναζητούν πιο προσιτές επιλογές μεταφοράς. Επιπλέον, το 29,7% των Ελλήνων καταναλωτών σχεδιάζει να μειώσει τον αριθμό των ταξιδιών που πραγματοποιεί και το 25,3% επιλέγει να συντομεύσει τη διάρκεια των διακοπών του.
Από το σύνολο των Ελλήνων καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα, το 6% δήλωσε ότι δεν θα ταξιδέψει καθόλου αυτό το καλοκαίρι, με την πλειονότητά τους (62,2%) να αναφέρει την αύξηση του κόστους ζωής ως τον κύριο λόγο για την απόφαση αυτή.
Η τάση του εσωτερικού τουρισμού
Μια δημοφιλής ταξιδιωτική τάση σε Ευρώπη και ΗΠΑ, που συμβάλλει επίσης στη μείωση των εξόδων διακοπών, είναι οι “Staycations”, όπου οι ταξιδιώτες επιλέγουν να εξερευνήσουν τις χώρες τους. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι περισσότεροι Ευρωπαίοι και Αμερικανοί ταξιδιώτες (51%) σχεδιάζουν να κάνουν διακοπές στη χώρα τους.
Ομοίως, το 73% των Ελλήνων καταναλωτών σχεδιάζει να ταξιδέψει εντός της Ελλάδας για διακοπές. Περίπου 6 στους 10 της Gen Z (18-25) και πάνω από το 70% των Millennials (26-41), της Gen X (42-57) και των Baby boomers (58-78) θα επιλέξουν τον εσωτερικό τουρισμό φέτος.
Πώς κατανέμεται το budget για τις καλοκαιρινές διακοπές
Ο προϋπολογισμός εξόδων των Ελλήνων καταναλωτών για τις επερχόμενες καλοκαιρινές διακοπές ποικίλλει σε μεγάλο βαθμό. Ένα σημαντικό μέρος των καταναλωτών κρατάει τα έξοδά του σχετικά χαμηλά, με την πλειονότητα (35,7%) να δαπανά μεταξύ 301€ και 600€ (ανά άτομο και ανά ταξίδι).
Είτε οι ταξιδιώτες αναζητούν προορισμούς σε νησιά είτε σε χωριά, η Klarna προσφέρει ευέλικτες λύσεις για τη διαχείριση του προϋπολογισμού. Όταν πληρώνουν για ταξιδιωτικές αγορές υψηλού κόστους, όπως διαμονή και μεταφορά, το 73,7% των Ελλήνων έχει δηλώσει ότι θα προτιμούσε να χωρίσει τις πληρωμές του σε ισόποσες άτοκες δόσεις. Με το Pay in 3 της Klarna που επιτρέπει τον διαχωρισμό των αγορών σε 3 άτοκες δόσεις, οι Έλληνες ταξιδιώτες μπορούν να απολαμβάνουν αυξημένη ευελιξία στις κρατήσεις τους μέσω κορυφαίων πλατφορμών όπως η Airbnb.
Να σημειωθεί ότι με βάση και τα πρόσφατα στοιχεία της ΤτΕ, συνολικά, η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη των τουριστών ακολουθεί πτωτική πορεία. Σύμφωνα με τα στοιχεία η μέση δαπάνη μειώθηκε τον Μάιο κατά 12,2% σε σχέση με πέρυσι πέφτοντας στα 604,5 ευρώ από 688,9 ευρώ το 2023. Σε επίπεδο πενταμήνου βέβαια, παρότι η πτώση είναι μικρότερη το αρνητικό πρόσημο διατηρείται. Την περίοδο Ιανουαρίου Μαΐου η μέση δαπάνη διαμορφώθηκε σε 525,1 ευρώ έναντι 544,7 ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023 και 554,2 το αντίστοιχο διάστημα του 2022 με την πτώση να φτάνει το -3,6% σε σχέση με πέρυσι.
Οι προτεραιότητες των Ελλήνων καταναλωτών για τα καλοκαιρινά ταξίδια
Οι Έλληνες καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν τα περισσότερα χρήματα στο φαγητό (57%) και τη διαμονή (56,8%). Οι Gen Z και οι Millennials είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν τα περισσότερα χρήματα στο φαγητό (59,4% και 55,8% αντίστοιχα), ενώ οι Gen X και οι Baby boomers στη διαμονή (60,2% και 63,4% αντίστοιχα). Επιπλέον, οι τρεις κυριότεροι παράγοντες που λαμβάνουν υπόψη τους οι Έλληνες καταναλωτές όταν σχεδιάζουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές είναι ο προϋπολογισμός (67,3%), η ασφάλεια (48,5%) και η μεταφορά (41,5%).
Ο Ηλίας Πίτσαβος, Επικεφαλής της Klarna στην Ελλάδα, δήλωσε: «Εν μέσω των σημερινών προκλήσεων του κόστους ζωής, η Klarna είναι η έξυπνη λύση για τη διαχείριση του προϋπολογισμού των διακοπών. Η πρόσφατη έρευνα αποκαλύπτει μία έντονη προτίμηση των Ελλήνων καταναλωτών για ευέλικτες επιλογές πληρωμών. Παραμένουμε αφοσιωμένοι στην εξυπηρέτηση των πελατών μας, προσφέροντας καινοτόμες λύσεις καθώς σχεδιάζουν και απολαμβάνουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές.»
Η έρευνα καταναλωτών της Klarna διεξήχθη σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών Dynata σε 10 χώρες (Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ισπανία, Σουηδία, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ). Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο του 2024 και περιλαμβάνει τουλάχιστον 1.000 ερωτηθέντες σε κάθε χώρα. Συνολικά, συμμετείχαν 11.231 καταναλωτές. Το δείγμα είναι εθνικά αντιπροσωπευτικό και επιλέχθηκε από την εταιρεία ερευνών Dynata.