Μετρό Αθήνας: Σε διαδικασία εκκίνησης η προμήθεια νέων συρμών στο δίκτυο
Διαβάζεται σε 4'Ενισχύεται το τροχαίο υλικό που υπάρχει σήμερα και το οποίο αρχίζει και “παλιώνει”. Τρεις γενιές συρμών λειτουργούν ήδη στο δίκτυο του Μετρό της Αθήνας.
- 09 Οκτωβρίου 2023 06:36
Σε τροχιά υλοποίησης θα περάσει το επόμενο διάστημα ο διαγωνισμός προμήθειας στο Μετρό της Αθήνας και επτά νέοι συρμοί 4ης γενιάς που θα ενταχθούν στον στόλο του δικτύου την επόμενη πενταετία και σχεδόν 15 χρόνια μετά την τελευταία προμήθεια συρμών την περασμένη δεκαετία. Η Αττικό Μετρό προετοιμάζει την διενέργεια του πρώτου διαγωνισμού προκειμένου να ενισχύσει το τροχαίο υλικό που υπάρχει σήμερα και το οποίο αρχίζει και “παλιώνει”.
Σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, υπάρχει η πρόθεση για τη χρηματοδότηση του έργου, κίνηση που αποτελεί τον προπομπό για την διαδικασία υλοποίησης της προμήθειας. Η Αττικό Μετρό είναι η δικαιούχος της πρόσκλησης προς χρηματοδότησης και αυτή που ως αναθέτουσα αρχή θα προχωρήσει στην δημοπρασία.
Ποιος είναι ο διαγωνισμός προμήθειας
O διαγωνισμός για το Μετρό της Αθήνας θα αφορά προμήθεια και επτά συρμοί που θα εξυπηρετούν τη Γραμμή 3 από το Δημοτικό Θέατρο έως το Αεροδρόμιο μέσω της γραμμής του Προαστιακού (τμήμα Δ. Πλακεντίας – Αεροδρόμιο), θα έχουν διπλή ηλεκτροδότηση (διρευματικοί), διπλή σηματοδότηση και διπλές τηλεπικοινωνίες για το δίκτυο του Μετρό και του Προαστιακού.
Θα αποτελούνται από έξι (6) βαγόνια, μήκους 106 μέτρων, πλάτους 2,8 μέτρων και χωρητικότητας 1030 επιβατών έκαστο. Τέσσερα (4) από τα έξι (6) βαγόνια θα φέρουν εγκατάσταση ισχύος έλξης, ενώ ο κάθε συρμός θα έχει και δύο παντογράφους για τροφοδότηση ισχύος από το εναέριο δίκτυο (catenary) του Προαστιακού.
Τα διπλά on-board συστήματα ηλεκτροδότησης και τηλεπικοινωνιών θα περιλαμβάνονται στην σύμβαση. Τα διπλά on-board συστήματα σηματοδότησης θα περιλαμβάνονται σε ανεξάρτητες συμβάσεις. Οι συρμοί θα είναι κατηγορίας δομικής αντοχής P-III και αντοχής σε σύγκρουση (crashworthiness) C-II.
Σήμερα οι συχνότητες των δρομολογίων προς το αεροδρόμιο είναι κάθε 36 λεπτά και εκτιμάται πως με την έλευση αυτών των επτά νέων συρμών οι συχνότητες θα μπορούν να είναι ακόμα και κάθε 20 λεπτά εφόσον αποφασιστεί και θα υπάρχουν περισσότεροι “παραδοσιακοί” συρμοί για την εξυπηρέτηση και της υπό δημοπράτησης επέκτασης προς Ίλιον.
Το κόστος τους φτάνει τα 187,24 εκατ. ευρώ καθώς αποτελούν ειδική τεχνολογία μιας και χρησιμοποιούν δύο συστήματα ηλεκτροκίνησης. Το πρώτο είναι το κλασικό για συστήματα Μετρό και το οποίο αντλείται από την “τρίτη ράγα” στην επιδομή της γραμμής. Το δεύτερο είναι από τον παντογράφο, δηλαδή από την εξηλεκτρισμένη εναέρια γραμμή από όπου τροφοδοτούνται τα τρένα.
Στο Μετρό της Αθήνας, οι επτά νέοι συρμοί θα έρθουν να συμπληρώσουν τους επτά υπάρχοντες συρμούς 2ης γενιάς που λειτουργούν από το 2004 (Hanwa-Rotem) προκειμένου να επιτευχθούν καλύτερες συχνότητες στα δρομολόγια προς αεροδρόμιο. Με την συμπλήρωση των επτά νέων συρμών θα υπάρχει ικανό τροχαίο υλικό όχι μόνο για να εκτελείται το δρομολόγιο αλλά και για να μπορεί να γίνεται με εύρυθμο τρόπο η συντήρηση. Στο μέλλον σχεδιάζεται η περαιτέρω ενίσχυση του δικτύου με ακόμα οκτώ συρμούς που θα καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες για να βελτιωθούν οι χρόνοι των δρομολογίων στις γραμμές 2 και 3.
Ποιοι είναι οι συρμοί του δικτύου
Μέχρι σήμερα τρεις γενιές συρμών λειτουργούν στο δίκτυο του Μετρό της Αθήνας. Η πρώτη γενιά είναι τα γνωστά τρένα με το ροζ εσωτερικό γενιάς (Siemens -Alstοm) με τα οποία ξεκίνησε η λειτουργία των γραμμών 2 και 3 το 2000. Συνολικά 28 εξάδυμοι συρμοί λειτουργούν 23 συναπτά έτη.
Η εικόνα και η λειτουργία των συρμών παραμένει σε εξαιρετικά επίπεδα, έχουν όμως πλέον τα …χρονάκια τους. Το μεγάλο τους μειονέκτημα είναι η απουσία κλιματισμού που τους μετατρέπει τα καλοκαίρια σε συρμούς-“βραστήρες”. Τρεις από τους συρμούς λειτουργούν στη γραμμή 1, καλύπτοντας τα κενά σε τροχαίο υλικό.
Η δεύτερη γενιά έφτασε το 2003 και 2004. Εκτός από τα επτά διρευματικά τρένα, εισήλθαν σε λειτουργία από την ίδια κοινοπραξία (Hanwa-Rotem) άλλοι 14 συρμοί, δηλαδή συνολικά 21 συρμοί. Ενίσχυσαν τον τότε στόλο για τις επεκτάσεις των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας του 2004 (Μοναστηράκι, Αεροδρόμιο,Άγιος Δημήτριος και Άγιος Αντώνιος και μελλοντικά Αιγάλεω).
Η τρίτη και πιο προηγμένη μέχρι σήμερα γενιά όπως είδαμε παραπάνω αφορούσε τους 17 συρμούς που μπήκαν σε λειτουργία σταδιακά το 2014. Την προμήθεια όλων των συρμών έχει διεξάγει η Αττικό Μετρό ενώ την λειτουργία τους έχει αναλάβει η ΣΤΑΣΥ.
Ενδιαφέρον έχει και η γραμμή 4 για την οποία προβλέπεται η προμήθεια 20 συρμών της σειράς Alstom Metropolis. Οι συρμοί ακολουθώντας το παράδειγμα της Θεσσαλονίκης, θα είναι οι πρώτοι στο σύστημα της Αθήνας που θα λειτουργούν υπεραυτόματα, χωρίς οδηγό και με έλεγχο της κίνησης τους από το Κέντρο Ελέγχου.