Ναυτιλία: Πώς θα παραμείνουν οι Έλληνες ναυτικοί στον μεγαλύτερο στόλο του κόσμου

Διαβάζεται σε 4'
Εμπορικά πλοία στο λιμάνι του Πειραιά
Εμπορικά πλοία στο λιμάνι του Πειραιά AP Photo/Petros Giannakouris, File

Επί τάπητος τίθεται το νέο πλαίσιο για τη ναυτεργασία και τη αναμόρφωση της ναυτικής εκπαίδευσης στη βάση μελέτης του Ιδρύματος Ευγενίδου.

Σήμερα, Δευτέρα 22/1, κλείνει η διαβούλευση με φορείς της ναυτιλίας και ναυτεργασίας για την αναμόρφωση της ναυτικής εκπαίδευσης και ξεκινά η σύνταξη του τελικού σχεδίου νόμου.

Το θέμα, άλλωστε, είναι πρώτης προτεραιότητας, καθώς  η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευση συνδέεται, σύμφωνα με την πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κα. Μελίνα Τραυλού «με την περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλίας μας», η οποία «προϋποθέτει επαρκώς εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό».

Όπως ανέφερε πρόσφατα ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, έως το 2030, παγκοσμίως σε ένα σύνολο 2 εκατ. ναυτικών οι 800.000 θα πρέπει να εκπαιδευτούν σε πλοία νεότερης τεχνολογίας και ιδιαιτέρως στα LNG.

Χρειαζόμαστε νέους στο ναυτικό επάγγελμα  για να κρατήσουμε την ελληνική σημαία αλλά και να έχουμε ένα αξιόπιστο προσωπικό στα πλοία μας, έχει, επίσης, αναφέρει ο κ. Στυλιανίδης, που πρόσφατα είχε επαφές και στις Βρυξέλλες για το ζήτημα, χαρακτηρίζοντας το 2024 «έτος ναυτικής εκπαίδευσης».

Υπενθυμίζεται ότι κατά την ομιλία του στη Βουλή για τον προϋπολογισμό ο κ. Στυλιανίδης υπογράμμισε ότι «έχουμε ήδη ξεκινήσει μια δημόσια διαβούλευση, υπάρχουν κάποιες σεβαστές αντιδράσεις, έτσι γίνεται πάντα στις δημόσιες διαβουλεύσεις. Θα καταλήξουμε όμως. Δεν θα μείνουμε μόνο ως φιλολογικός όμιλος σε κουβέντες. Θα καταλήξουμε σε συγκεκριμένα συμπεράσματα που θα τα φέρουμε μπροστά στο εθνικό κοινοβούλιο για τα θέματα ναυτικής εκπαίδευση».

Το σχέδιο

Να σημειωθεί ότι η συζήτηση για το όλο ζήτημα έχει ξεκινήσει στη βάση μελέτης του Ιδρύματος Ευγενίδου, που προτείνει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για την ναυτική εκπαίδευση στην Ελλάδα. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, το νέο πλαίσιο θα δώσει την δυνατότητα στην Πολιτεία να εξασφαλίσει για μεν την ελληνική ναυτιλία ικανά στελέχη ώστε να διατηρήσει και να εμπεδώσει τον διεθνή πρωταγωνιστικό της ρόλο, αλλά θα διασφαλίσει, παράλληλα, και για τους αποφοίτους γνώσεις και δεξιότητες που θα τους καθιστήσουν ανταγωνιστικούς σε διεθνές επίπεδο.

Κριτική

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σημεία της μελέτης, έφεραν αντιδράσεις ναυτεργατικών οργανώσεων με βασικά επιχειρήματα την υποβάθμιση των πτυχίων των ΑΕΝ, καθώς όπως υποστηρίζεται η μελέτη υποβαθμίζει τα διπλώματα για Β’ και Γ’ Πλοιάρχους, Μηχανικούς, στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, όπου με βάση το ν.4763/2020, είναι ισότιμα με ΙΕΚ και Μεταλυκειακού έτους – Τάξης Μαθητείας».

Ωστόσο σύμφωνα με την μελέτη του Ιδρύματος Ευγενίδου οι πλοίαρχοι και οι μηχανικοί Α’, εξομοιώνονται με τους αποφοίτους των ΑΕΙ ενώ όπως αναφέρει το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, μέσω του πλαισίου «ενισχύεται η διασύνδεση όλων των μορφών μάθησης, και τα προσόντα που αποκτώνται μέσα από κάθε λογής μαθησιακή διαδρομή (τυπικά, μη τυπική, άτυπη) αξιολογούνται, επικυρώνονται, αναγνωρίζονται, πιστοποιούνται, κατατάσσονται στα επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και αντιστοιχίζονται στα επίπεδα του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων».

Αναλυτικά, σύμφωνα με την μελέτη μετά από ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης στην Ελλάδα, όπου το επίπεδο επαγγελματικών προσόντων για τους Πλοιάρχους και Μηχανικούς του Εμπορικού Ναυτικού δεν έχει ακόμα καθοριστεί, διατυπώνονται οι εξής προτάσεις σε σχέση με το επίπεδο επαγγελματικών προσόντων των διαφόρων τάξεων Διπλωμάτων Πλοιάρχων και Μηχανικών, καθώς και την διαδικασία πιστοποίησής τους:

  • Οι κάτοχοι διπλώματος Πλοιάρχου Β’ και Γ’ και Μηχανικού Β’ και Γ’ κατατάσσονται στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου επαγγελματικών Προσόντων (ΕΠΠ).
  •  Οι κάτοχοι διπλώματος Πλοιάρχου Α’ και Μηχανικού Α’ διαθέτουν όλες τις γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για να καταταγούν στο επίπεδο 6 του Εθνικού Πλαισίου Επαγγελματικών Προσόντων.
  • Το επίπεδο 6 (Bachelor Degree) αφορά στους πτυχιούχους πανεπιστημίου, Πτυχιούχους πρωην ΤΕΙ και πτυχιούχους ανώτατης εκπαίδευσης. Όπως τονίζεται η κατάταξη αυτή αφορά στο επίπεδο επαγγελματικών προσόντων και μόνο, το οποίο προκύπτει ως μια μακρόχρονη διαδικασία συνδυασμού απόκτησης πρόσθετων γνώσεων (από ΚΕΣΕΝ ή Ν.Ε.Κ.Ε.) και απόκτησης δεξιοτήτων μετά από πολυετή θαλάσσια υπηρεσία και επομένως δεν συσχετίζεται με το επίπεδο προσόντων εκπαίδευσης των αποκτηθέντων πτυχίων.
  • Απαραίτητη βέβαια προϋπόθεση, τονίζει η μελέτη,  για την διατήρηση υψηλού επιπέδου ναυτικών σπουδών αποτελεί η εξασφάλιση επαρκούς και υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικού προσωπικού.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα