“Ναρκοπέδιο” πλειστηριασμών – Δημοσίου Χρέους
Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας τόνισε χθες στη Βουλή ότι υπάρχει νομική αμφισημία στο ζήτημα των πλειστηριασμών και παραδέχθηκε τον κίνδυνο αύξησης του χρέους λόγω των εγγυήσεων του Ηρακλή.
- 22 Νοεμβρίου 2022 07:27
Υπό τη σκιά της χθεσινής επιχείρησης έξωσης της χαμηλοσυνταξιούχου Ιωάννας Κολοβού, η οποία έχασε το σπίτι της για χρέος 15.000 ευρώ σε πιστωτική κάρτα, ο υπουργός Οικονομικών επιβεβαίωσε τις δυσκολίες που καλείται να διαχειριστεί η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα αναφορικά με τα ακανθώδη ζητήματα της νομιμοποίησης ή μη των πλειστηριασμών από servicers αλλά και για την εγγραφή ή όχι μέρος ή του συνόλου των κρατικών εγγυήσεων του «Ηρακλή» στο δημόσιο χρέος.
Σε απάντηση που έδωσε χθες στη Βουλή, σε ερώτηση της Έφης Αχτσιόγλου για τα κόκκινα δάνεια και τους πλειστηριασμούς, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας τόνισε ότι υπάρχει μία αμφισημία, αναφορικά με το ζήτημα των πλειστηριασμών ενώ παραδέχθηκε και τον «υπαρκτό κίνδυνο να αυξηθεί το ιδιωτικό χρέος» λέγοντας ότι αυτό είναι αντικείμενο συζήτησης σε όλη την Ευρώπη λόγω της ενεργειακής κρίσης.
Αναλυτικά ο υπουργός οικονομικών δήλωσε ότι «μία απόφαση του Αρείου Πάγου κρίνει ότι οι servicers δεν νομιμοποιούνται να προχωρούν σε πλειστηριασμούς, ενώ πολλές άλλες προβαίνουν στο αντίθετο συμπέρασμα. Υπάρχουν και αρκετές νομολογίες του Αρείου Πάγου επί αυτών, αλλά και νομολογίες κατωτέρων δικαστηρίων. Έχει πέσει στην αντίληψή μου μία στο Εφετείο Λάρισας, στη Θεσσαλονίκη, στην Αθήνα κ. ο. κ.», σχολίασε χαρακτηριστικά από το βήμα της Βουλής, για να προσθέσει: «Σε κάθε περίπτωση, έχει ήδη εκδοθεί η απόφαση 1873/2022 (το τμήμα του Αρείου Πάγου συνήλθε στις 26 Σεπτεμβρίου του 2022, εγκρίθηκε στις 31 Οκτωβρίου και δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση στις 10 Νοεμβρίου), βάσει της οποίας το ζήτημα παραπέμπεται στην Ολομέλεια, καθώς ‘δημιουργείται ζήτημα γενικότερου ενδιαφέροντος και είναι αναγκαίο για την ενότητα της νομολογίας, με δεδομένη την ανακύψασα στη νομολογία διάσταση, ως προς το θέμα της νομιμοποίησης των εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων για την άσκηση διαδικαστικών πράξεων υπό το καθεστώς των Νόμων 3156/2003 και 4354/2015’. Περιμένουμε, συνεπώς, την απόφαση της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου».
Παράλληλα ο κ. Σταϊκούρας αναγνώρισε τον «υπαρκτό κίνδυνο να αυξηθεί το ιδιωτικό χρέος» λέγοντας ότι αυτό είναι αντικείμενο συζήτησης σε όλη την Ευρώπη λόγω της ενεργειακής κρίσης.
Στο δημόσιο χρέος οι εγγυήσεις του Ηρακλή
Σε ότι αφορά στην επικείμενη απόφαση της Eurostat και την πιθανή επιβάρυνση του δημοσίου χρέους λόγω της επιβάρυνσης από τις κρατικές εγγυήσεις του Ηρακλή, ο υπουργός Οικονομικών τόνισε ότι δεν έχει τη δυνατότητα να παρεμβαίνει στις αποφάσεις ανεξάρτητων ευρωπαϊκών οργάνων». «Ως κυβέρνηση, μαζί με θεσμούς και με εταίρους, έχουμε προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για να υποστηρίξουμε τις θέσεις μας. Άλλωστε, η δομή και τα χαρακτηριστικά του ‘Ηρακλή’ έχουν την έγκριση όλων των θεσμών: της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και φυσικά, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Ας περιμένουμε, συνεπώς, τις ανακοινώσεις». κατέληξε.
Σημειώνεται ότι η μεθοδολογία έχει κλειδώσει και το σχετικό πόρισμα της Eurostat αναμένεται να είναι έτοιμο πριν τα Χριστούγεννα, «ξεκλειδώνοντας» αποφάσεις, τόσο για την παροχή εγγυήσεων στις τρεις τιτλοποιήσεις που βρίσκονται στην… ουρά (Frontier ΙΙ από την Εθνική Τράπεζα, Sunrise III από την Τράπεζα Πειραιώς και Solar, η κοινή τιτλοποίηση και των «4»), όσο και για το ενδεχόμενο παράτασης του «Ηρακλή».
Την ίδια στιγμή πάντως υψηλόβαθμα στελέχη τόσο από τις τράπεζες όσο και από τις εταιρείες διαχείρισης θεωρούν δεδομένο ότι ένα σημαντικό μέρος των κρατικών εγγυήσεων θα προσμετρηθούν τελικά στο χρέος.
Όπως εξηγεί CEO εταιρείας διαχείρισης «είναι πλέον βέβαιο ότι μέρος των κρατικών εγγυήσεων θα προσμετρηθεί στο χρέος, καθώς σε όλες σχεδόν τις τιτλοποιήσεις που εντάχθηκαν στο πρόγραμμα του Ηρακλή, ο αναλαμβανόμενος κίνδυνος από πλευράς ιδιώτη επενδυτή υπολείπεται των ελάχιστων κριτηρίων που θέτει η μεθοδολογία».
Το σχετικό draft της Eurostat προβλέπει εξέταση – μίας προς μίας – όλων των τιτλοποιήσεων, που έχουν λάβει κρατική εγγύηση πανευρωπαϊκά, με βασικά κριτήρια που άπτονται της συσχέτισης κινδύνου, την οποία έχουν αναλάβει Δημόσιο και αγοραστής της «φέτας» ομολογιών ενδιάμεσης διαβάθμισης.
Όπου διαπιστώνεται ότι ο κίνδυνος που φέρουν οι αγοραστές mezzanine και junior notes υπολείπεται των ελάχιστων ορίων συσχέτισης με τον κίνδυνο Δημοσίου, που θέτει η μεθοδολογία, η κρατική εγγύηση θα προσμετράται στο χρέος. Δεν έχει διευκρινισθεί αν θα προσμετράται στο χρέος ολόκληρη η εγγύηση ή μόνο το μέρος του υπερβάλλοντος κινδύνου που έχει αναλάβει ως εγγυητής το Δημόσιο. Σε αυτό το πεδίο πιθανώς να εντοπίζονται τα όποια περιθώρια πολιτικής διαπραγμάτευσης.
Πάντως, το οριστικό κείμενο έχει, σύμφωνα με τη Eurostat, τύχει ευρείας αποδοχής από τα κράτη-μέλη (σ.σ. αναφέρεται ότι τα 2/3 των κρατών-μελών υποστηρίζουν το έγγραφο). Εξέλιξη που εφόσον ισχύει, δείχνει ότι δεν υπάρχουν περιθώρια σημαντικών διαφοροποιήσεων στη μεθοδολογία. Η διαβούλευση, τυπικά, δεν έχει ολοκληρωθεί καθώς απομένει η αποστολή του τελικού σχεδίου.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις