Οι εταιρείες που μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο

Nike, Cisco, MasterCard, SABMiller, Vodafone, Google και 45 ακόμα εταιρείες που μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο
- 23 Αυγούστου 2015 08:19
Για την πρώτη λίστα του αμερικάνικου FORTUNE «Αλλάζοντας τον Κόσμο», οι συντάκτες εντόπισαν 51 εταιρείες που έχουν σημαντική συμβολή στην επίλυση βασικών κοινωνικών ή περιβαλλοντικών προβλημάτων, στα πλαίσια της επιχειρηματικής στρατηγικής τους. Η λίστα δ εν είναι μια κατάταξη εταιρειών βάσει του πόσο «καλές» είναι, ή μια αξιολόγηση της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης τους. Οι μεγάλες εταιρείες είναι σύνθετοι οργανισμοί που επιδρούν στον κόσμο με μια πληθώρα τρόπων.
Tο Fortune και μια ομάδα από την FSG και την Shared Value Initiative επέλεξαν 200 υποψήφιες εταιρείες. Κατά την αξιολόγησή, έλαβαν υπόψη τέσσερα κριτήρια: το βαθμό της επιχειρηματικής καινοτομίας, τη μετρήσιμη επίδραση σε μια σημαντική κοινωνική πρόκληση, τη συμβολή αυτών των δραστηριοτήτων στην κερδοφορία και το συγκριτικό πλεονέκτημα της εταιρείας, και τη σημασία αυτής της προσπάθειας για τη συνολική λειτουργία της εταιρείας.
Τέλος, μια ομάδα δημοσιογράφων του Fortune εξέτασε κάθε υποψήφια εταιρεία και αξιολόγησε την επίδρασή της.
1. VODAFONE & SAFARICOM
Οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών Vodafone και Safaricom, με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο και την Κένυα αντίστοιχα, δεν είχαν ιδιαίτερες φιλοδοξίες για την χρηματική πλατφόρμα κινητής τηλεφωνίας που δημιούργησαν το 2007. Πολλοί νόμιζαν ότι η M-Pesa – που επιτρέπει σε όσους δεν διαθέτουν τραπεζικούς λογαριασμούς να αποταμιεύουν και να μεταφέρουν χρήματα, να λαμβάνουν τις συντάξεις τους και να πληρώνουν λογαριασμούς – ήταν μια αξιόλογη ιδέα, αλλά δεν φαντάζονταν ότι θα μετασχημάτιζε την περιφερειακή οικονομία. Σήμερα, 17 εκατομμύρια άνθρωποι στην Ανατολική Αφρική, την Ινδία, τη Ρουμανία και την Αλβανία χρησιμοποιούν την M-Pesa, και για πολλούς απ’ αυτούς η πλατφόρμα είναι η πρώτη τους επαφή με το χρηματοπιστωτικό σύστημα.
2. GOOGLE (ALPHABET)
Υπάρχει άραγε μεγαλύτερη δύναμη ενάντια στην άγνοια από την Google; Ο γίγαντας της διαδικτυακής αναζήτησης ισχυροποιεί πλέον πάνω από ένα δισεκατομμύριο χρήστες παρέχοντας πάσης φύσεως πληροφορίες σε 159 γλώσσες. Επεξεργαζόμενη πάνω από 100 δισεκατομμύρια αιτήματα μηνιαία, η Google έχει αλλάζει τον κόσμο τόσο έντονα ώστε να είναι δύσκολο να θυμηθεί κάποιος πώς ήταν η ζωή πριν απ’ αυτήν. Παράλληλα, μέσω του Google Scholar προωθείται η ακαδημαϊκή συνεργασία και η ανοιχτή επιστήμη. Ας μην ξεχνάμε και το Google Translate, το οποίο μέσω της μετάφρασης καλύπτει επικοινωνιακά χάσματα σε πραγματικό χρόνο, ενώ το Google Books αναδεικνύεται ταχύτατα στο πληρέστερο αρχείο γραπτού λόγου στον κόσμο.
3. TOYOTA
Είχε ελάχιστο χώρο αποσκευών και έμοιαζε σαν ένα πιο «χοντρό» Corolla. Αλλά το 1997, εν μέσω αμφισβητήσεων, το Prius έγινε η πρώτη απάντηση μεγάλης κλίμακας της αυτοκινητοβιομηχανίας στο τεράστιο πρόβλημα της εκπομπής αερίων. Το πρώτο υβριδικό μαζικής παραγωγής κινείτο συνδυαστικά με βενζίνη και ηλεκτρική μπαταρία, και προσέλκυσε γρήγορα τους πρώτους πιστούς στην υπόθεση της ηλεκτροκίνησης. Πλέον, τα υβριδικά είναι το 3% των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ ενώ στην Ιαπωνία το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 30%. Και το 40% της παγκόσμιας αγοράς υβριδικών ελέγχεται από την Toyota.
4. WALMART
Νωρίτερα φέτος, ο διευθύνων σύμβουλος της Walmart Νταγκ ΜακΜίλον, ξεκίνησε την εξαμηνιαία συνάντηση αειφορίας της εταιρείας επιδεικνύοντας ένα νέο, βελτιωμένο καθαριστικό: το Purex PowerShot. To προϊόν, που αναπτύχθηκε από κοινού με την Henkel, χρησιμοποιεί λιγότερο νερό και είναι κατά 50% πιο αποτελεσματικό από την παλιά εκδοχή του, αλλά κοστίζει το ίδιο, δήλωσε ο ΜακΜίλον. Η συνεργασία για τη δημιουργία ενός καλύτερου προϊόντος είναι μια διαδικασία που η Walmart μπορεί να αντιγράψει «εκατοντάδες χιλιάδες φορές, ξανά και ξανά», είπε. Πράγματι, ο μεγαλύτερος πωλητής λιανικής προάγει την αειφορία παγκοσμίως. Εδώ και δέκα χρόνια, οι τρεις βασικοί στόχοι εταιρικής κοινωνικής ευθύνης της εταιρείας είναι η κάλυψη των ενεργειακών αναγκών 100% από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η εξάλειψη των αποβλήτων από το σύστημά της, και η δημιουργία μιας πιο αειφόρου εφοδιαστικής αλυσίδας.