Οι γεωπολιτικές εντάσεις, τα “σνακ” και ο ρόλος της Αθήνας

Διαβάζεται σε 6'
Οι γεωπολιτικές εντάσεις, τα “σνακ” και ο ρόλος της Αθήνας
Istock

Οι γεωπολιτικές εντάσεις διαμορφώνουν, κατά ανάλογο τρόπο, τις κλιμακώσεις κυβερνοεπιθέσεων σε οικονομικούς και επιχειρηματικούς στόχους.

Θα περίμενε, άραγε, κάποιος ή κάποια, ότι οι κλιμακώσεις στα γεωπολιτικά μέτωπα Ουκρανίας και Μέσης Ανατολής θα επηρέαζαν την αγορά των “σνακ” των έτοιμων, δηλαδή, γευμάτων και εδεσμάτων;

Προφανώς εκ πρώτης όψεως, όχι, την ώρα, δε, που αγαπημένες μάρκες – love brands – π.χ. μιας σοκολάτας, είναι σημείο, που “ενώνονται” ακόμη και ορκισμένοι εχθροί. Όμως, κάτι τέτοιο, στην παρούσα συγκυρία δεν είναι πραγματικότητα.

Πλέον οι διεθνείς ανταγωνισμοί και συγκρούσεις “χτυπούν” και τα αγαπημένα προϊόντα πολλών, καθώς οι πολιτικές εντάσεις μεταφέρονται σε επιχειρηματικό και οικονομικό πεδίο. Ειδικά, δε, όταν, τα προϊόντα παράγονται από εταιρείες κολοσσούς της Δύσης, πολλές μπράντες στοχοποιούνται ως “εκφραστές” του αλλότριου και του “κακού”, που ”φταίει” για όλα τα δεινά της “μεταπαγκοσμιοποίησης” μπαίνοντας στο κάδρο κυβερνοεπιθέσεων.

Δεν είναι τυχαίο, ότι, όπως ανέφερε την Παρασκευή 12/7,  ο Κώστας Γεωργακόπουλος, Γενικός Διευθυντής Τεχνολογίας, (Chief Technology & Information Security Officer) της Mondelez International, παρουσιάζοντας έναν από τους τρεις διεθνείς κόμβους κυνερνοασφάλειας της πολυεθνικής, που με δικη του επιμονή στήθηκε στην Αθήνα, οι γεωπολιτικές εντάσεις διαμορφώνουν, κατά ανάλογο τρόπο, τις κλιμακώσεις επιθέσεων σε οικονομικούς και επιχειρηματικούς στόχους. Δεν παρέλειψε, δε, να σημειώσει ότι με τις εξελίξεις σε Μέση Ανατολή και Ουκρανία ανοιχτές, οι κυβερνοεπιθέσεις σε διάφορους στόχους εντείνονται.

Αναφέρθηκε, δε, για του λόγου το αληθές, στην εταιρεία που παράγει λογισμικό για αυτοκίνητα, την CDK, που, πριν λίγο διάστημα, βρέθηκε στο “μάτι του κυκλώνα” κυβερνοεπίθεσης ransomware, αναγκαζόμενη να καταβάλει, με βάση δημοσιεύματα, “λύτρα” 25 εκατ. δολαρίων για να “ξεμπλοκάρει” τα πληροφοριακά της συστήματα, Μάλιστα, όπως σημείωσε, ο κ. Γεωργακόπουλος η “αλυσίδα” ζημιών στην αυτοκινητοβιομηχανία, με καθυστερήσεις σε παραδόσεις, με βάση τα ΜΜΕ,  15.000 αυτοκινήτων κι όχι μόνο, ανήλθε σε ιλιγγιώδη επίπεδα με πρόχειρες εκτιμήσεις να την ανεβάζουν στο 1-3% του μηναίου GDP των ΗΠΑ.

Να σημειωθεί, ότι σε σχέση, με τις απειλές, που πλέον αποτελούν “καθημερινότητα” για τις εταιρείες, κορυφαία θέση έχει, όπως ανέφερε ο κ. Γεωργακόπουλος, το γνωστό ransomware, όπου οι κυβερνοεγκληματίες «κλειδώνουν» την πρόσβαση στα πληροφοριακά συστήματα μίας εταιρείας απαιτώντας μεγάλα χρηματικά ποσά. Επίσης, η εμφάνιση τεχνολογιών όπως το GenAI έχουν εμπλουτίσει και τις επιτυχημένες επιθέσεις phising.  Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της απειλής, η Mondelez σε μηνιαία βάση δέχεται 40.000 emails που αποτελούν μέρος μίας phising κυβερνοεπίθεσης.

Οι άμυνες

Επειδή, λοιπόν, οι μεγάλες εταιρείες με γνώση των νέων αυτών απειλών, “πριν πεινάσουν μαγειρεύουν”, ειδικά όταν… είναι από τον χώρο των σνακ, “στήνουν” ψηφιακά “στρατηγεία” και “συστοιχίες ψηφιακών “πάτριοτ” για να διασφαλίσουν την απρόσκοπτη πραγωγική ρους διαδικασία. Ειδικά αυτό ισχύει για τον κολοσσό της Mondelez, που μάλιστα στη Ρωσία είχε το 2,9%, ή περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια, από τις παγκόσμιες πωλήσεις των 36 δισεκατομμυρίων δολαρίων  που είχε πέρυσι.

Στο φόντο αυτό η Mondelez με την επιμονή του Κώστα Γεωργακόπουλου, που ξεκίνησε μια μακρά πορεία στις ΗΠΑ, μετά τη μετανάστευση της οικογένειάς του από τη Νέα Ιωνία, τα τέλη του ‘70, επιφυλάσσει για την Ελλάδα κεντρικό ρόλο για άμυνά της. Ουσιαστικά, ο κόμβος κυβερνοασφάλειας που έχει δημιουργήσει η εταιρεία στη χώρα μας στοχεύει στην αντιμετώπιση κυβερνοαπειλών και στην προώθηση λύσεων ψηφιακών τεχνολογιών για το σύνολο των ευρωπαϊκών δραστηριοτήτων της Mondelez.

Άλλωστε, μετά την εξαγορά της Chipita, με 2 δισεκ. ευρώ, το 2022, η πολυεθνική με έδρα το Σικάγο έχει ισχυρή και συνεχώς ενισχυόμενη παρουσία στη χώρα, που να σημειωθεί, δεν αποτελεί και μεγάλη αγορά για ένα μέγεθος όπως της Mondelez. Όμως η Ελλάδα διαθέτει πλέον 3 εργοστάσια, στην οδό Πειραιώς, στα Κάτω Πετράλωνα, όπου η εγκατάσταση της πρώην Παυλίδης, στη Λαμία, όπου η παραγωγή κρουασάν και ζυμών, στη Λάρισα, όπου η μονάδα παραγωγής μαρμελάδας, αλλά και ένα ένα κέντρο έρευνας και ανάπτυξης στη Λαμία. Απασχολεί περίπου 1.000 εργαζόμενους και πλέον, εδώ κι ένα χρόνο, έχει “στήσει” και το στρατηγείο κυβερνοασφάλειας στην Αθήνα.

Όπως ανέφερε ο κ. Γεωργακόπουλος, στέλεχος με παρουσία 3,5 χρόνων στη Mondelez, μετά από μακρά θητεία σε “πόστα” κυβερνοασφάλειας, σε αμερικανικούς θεσμούς, όπως η Βουλή των Αντιπροσώπων, αλλά και μεγάλες τράπεζες, η Ελλάδα έχει ειδική σημασία. Άλλωστε, ένας από του τρεις κόμβους κυβερνοασφάλειας, που διαθέτει, ανά τον πλανήτη, η εταιρεία είναι στην Ελλάδα, έχοντας μάλιστα συντονιστικό ρόλο. Οι υπόλοιποι είναι στις ΗΠΑ και ο έτερος στη Βομβάη.

Όπως, μάλιστα, ανέφερε, λίγο κάτω από το 50% του συνόλου του τμήματος (δηλαδή και των τριών hub) βρίσκεται στην Ελλάδα. “Υπάρχει ανθρώπινο δυναμικό με γνώση και με πάθος” τόνισε με νόημα ο κ. Γεωργακόπουλος για την απόφαση να γίνει η Αθήνα ένα παγκόσμιο κέντρο της πολυεθνικης, όπου όμως, πέρα από την κυβερνοασφάλεια αναπτύσσεται και τεχνογνωσία και για άλλες τεχνολογικές ανάγκες της.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μηχανικοί του τμήματος ασχολούνται και με την ανάπτυξη νέων συστημάτων για λογαριασμό της εταιρείας, ενώ υπάρχει επαφή και με πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας για την προσέλκυση μελλοντικών εργαζομένων, αλλά και συνεργασία με μεγάλες εταιρείες του χώρου (AWS, Microsoft, Salesforce, SAP).

Ανάχωμα στο brain drain

Πριν ένα χρόνο ξεκινήσαμε να κάνουμε στην Ελλάδα ένα παγκόσμιο κέντρο υποστήριξης του τμήματος τεχνολογίας,  μέσα από ένα γκρουπ μηχανικών. Έχουμε κάνει μια μεγάλη επένδυση με 31 άτομα, την ώρα που πριν ένα χρόνο είχαμε 6” τόνισε ο κ. Γεωργακόπουλος.  Με βάση, όσα ανέφερε, τα στελέχη αυτά είναι κατά πλειοψηφία Έλληνες, που είτε ήρθαν στην εταιρεία από άλλες μεγάλες του κλάδου τεχνολογίας, είτε επανήλθαν στην Ελλάδα για να ενταχθουν στην Mondelez.

Μέρος αυτών δε, συγκεκριμένα 6, είναι εργαζόμενοι εξ αποστάσεως, οι οποίοι διαμένουν σε πόλεις εκτός Αθηνών, όπως η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα, η Καλαμάτα και η Τρίπολη. “Κάναμε μεγάλη δουλειά με ειδικότητες και συστήματα που έχει ανάγκη η εταιρεία. ‘Εχουμε προσελκύσει άτομα από το εξωτερικό που έφυγαν από Αγγλία, Ολλανδία και Γαλλία. Η Mondelez έχει κάνει ρίζες και επενδύει εδω” σημείωσε ο κ. Γεωργακόπουλος αναφέροντας ότι με βάση το σχεδιασμό στόχος είναι το τμήμα στα συστήματα κυβερνοασφάλειας να φτάσει τα 50 άτομα. Προς ώρας το πλάνο προβλέπει την πλήρη ενσωμάτωση της ομάδας στο corpus της εταιρείας.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα