ΟΟΣΑ: Οι προβλέψεις για το ΑΕΠ, οι κίνδυνοι και οι συστάσεις

Διαβάζεται σε 5'
ΟΟΣΑ: Οι προβλέψεις για το ΑΕΠ, οι κίνδυνοι και οι συστάσεις
ISTOCK

Οι προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης της χώρας είναι πιθανό να επιδεινωθούν, όπως επισημαίνει ο ΟΟΣΑ, σε περίπτωση καθυστέρησης της εφαρμογής των στόχων που έχουν τεθεί στο πλαίσιο της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Με +2,2% θα ενισχυθεί η ελληνική οικονομία το 2025 και με +2,5% κατά το 2026, σύμφωνα με τις προβλέψεις του ΟΟΣΑ, χάρη στην υποστήριξη που θα παρέχει στην κατανάλωση η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος και η ενίσχυση του κατώτατου μισθού, παρά το εν γένει συγκρατημένο κλίμα στην αγορά εργασίας.  Την ίδια ώρα ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας κατά 2,3% το 2024,προβλέπει ο ΟΟΣΑ στο Economy Outlook που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα.

Ως προς το δημόσιο χρέος, το πρωτογενές πλεόνασμα θα κινηθεί, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, στο 2,4% για το 2025 και το 2026, πράγμα που θα συμβάλει στην μείωση του χρέους στο 150% και το 148,1% του ΑΕΠ για τα δύο έτη, αντίστοιχα. Όσο για τη φετινή χρονιά, το ανάλογο ποσοστό φαίνεται πως διαμορφώνεται στα 157,3% του ΑΕΠ.

Οι κίνδυνοι

Οι προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης της χώρας είναι πιθανό να επιδεινωθούν, όπως επισημαίνει ο οργανισμός, σε περίπτωση καθυστέρησης της εφαρμογής των στόχων που έχουν τεθεί στο πλαίσιο της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης.  

Ειδικότερα, ο  ΟΟΣΑ εστιάζει σε τρεις βασικούς κινδύνους και συγκεκριμένα σε πιθανές καθυστερήσεις στην εφαρμογή του Σχεδίου Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0. που  θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την προγραμματισμένη αύξηση των επενδύσεων, σε μια πιθανή αύξηση των μισθών που θα ξεπεράσει συστηματικά την αύξηση της παραγωγικότητας και μπορεί να αποδυναμώσει τις εξαγωγές, αλλά και στα ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως οι περσινές πλημμύρες στην Θεσσαλία, που θα μπορούσαν να επιβαρύνουν την εγχώρια ζήτηση.

Παράλληλα, τονίζει ότι η προτεραιότητα δεν θα πρέπει να είναι άλλη από τη διατήρηση της πτωτικής πορείας του χρέους μέσα από την επίτευξη υψηλών πλεονασμάτων, τη στιγμή ιδίως που το κόστος του δημογραφικού και οι επενδυτικές ανάγκες αναμένεται να ενισχύσουν τις πιέσεις που θα αναδυθούν στο μέλλον σε σχέση με τις κρατικές δαπάνες.

Μάλιστα, όπως αναφέρει, τα κρατικά ταμεία θα πιεστούν παραπάνω από το 2026 και μετά, οπότε, λόγω της λήξης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, θα χρειαστεί να εκταμιεύουν μεγαλύτερα ποσά για τη χρηματοδότηση των δημόσιων δαπανών.  Επομένως, η μεγαλύτερη αποδοτικότητα των δημοσίων δαπανών και η ενίσχυση της εκπαίδευσης, της υγειονομικής περίθαλψης και των επενδύσεων αναμένεται να στηρίξουν την αναπτυξιακή τροχιά και τα κεφάλαια, ενώ θα συμβάλουν και στην επίτευξη σταθερών πλεονασμάτων.

Καμπανάκι για τον πληθωρισμό

Ειδικά για τον πληθωρισμο στην Ελλάδα ο ΟΟΣΑ βλέπει κινδύνους. «Η ελληνική οικονομία είναι ισχυρή, ενώ ο πληθωρισμός επίμονος», αναφέρει ο Οργανισμός στην ενότητα για τη χώρα μας, με τους αναλυτές του να εκτιμούν πως ο ρυθμός αύξησης των τιμών δεν θα υποχωρήσει στα επίπεδα του 2% πριν τα τέλη του 2026 λόγω κυρίως των υπηρεσιών και του δομικού πληθωρισμού.

Τα μέτρα για το 2025 και ειδικά η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, οι αυξήσεις στο βασικό μισθό, στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων και στις συντάξεις θα υποστηρίξουν τα εισοδήματα των νοικοκυριών. Με την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος θα αυξηθεί και η κατανάλωση υποστηρίζοντας την επιτάχυνση του ρυθμού αύξησης του ΑΕΠ, ενώ οι ολοένα και μεγαλύτερες εκταμιεύσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας από 1,8% του ΑΕΠ το 2024 σε 3,6% του ΑΕΠ το 2026 θα ενισχύσουν τις επενδύσεις. Σύμφωνα πάντα με τη ανάλυση του ΟΟΣΑ η ανεργία θα μειώνεται με χαμηλότερους ρυθμούς καθώς αυξάνονται οι ελλείψεις προσωπικού.

Δημοσιονομικά

Τα αυξανόμενα έσοδα, που αντανακλούν την υψηλή ονομαστική αύξηση του ΑΕΠ, τη βελτιωμένη είσπραξη φόρων και το νέο τέλος κρουαζιέρας, θα συμβάλουν στη διατήρηση των πρωτογενών πλεονασμάτων, παρά τις πρόσθετες δαπάνες και τις περικοπές φόρων. Το πρωτογενές πλεόνασμα 2,4% του ΑΕΠ το 2025 και το 2026 θα συμβάλει σε περαιτέρω μείωση του λόγου του χρέους προς το ΑΕΠ στο 148,1% το 2026 (ορισμός του Μάαστριχτ), αναφέρει η μελέτη του ΟΟΣΑ.

Σύμφωνα  με την ίδια έκθεση του ΟΟΣΑ, ο περιορισμός των φορολογικών δαπανών, κυρίως σε ό,τι αφορά στα ορυκτά καύσιμα, και η συνέχιση των προσπαθειών για πάταξη της φοροδιαφυγής αναμένεται να αυξήσουν τα έσοδα και να δημιουργήσουν μεγαλύτερο περιθώριο για μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων για τους χαμηλόμισθους, ενθαρρύνοντας παράλληλα την αύξηση της απασχόλησης.

Η ΕΕ

Παράλληλα για την Ευρωζώνη ο ΟΟΣΑ περιμένει ανάπτυξη του ΑΕΠ κατά 0,8% το 2024, 1,3% το 2025 και 1,5% το 2026, ενώ ο πληθωρισμός αναμένεται να διαμορφωθεί στο 2,4%, 2,1% και 2% αντίστοιχα. «Η ιδιωτική κατανάλωση θα υποστηριχθεί από τις αυξήσεις μισθών σε μια ισχυρή αγορά εργασίας και την σταθερή αύξηση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος, ενώ οι ιδιωτικές επενδύσεις θα επωφεληθούν από τις καλύτερες συνθήκες δανειοδότησης και οι δημόσιες επενδύσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης», αναφέρει ο ΟΟΣΑ προειδοποιώντας ωστόσο πως «η νομισματική πολιτική δεν θα πρέπει να χαλαρώσει πρόωρα για να διασφαλιστεί πως η μείωση του πληθωρισμού θα είναι σταθερή».

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα