Στους Γερμανούς της Fraport τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Οι όροι του deal
Τι περιλαμβάνει η συμφωνία για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας μας που περνούν στην κοινοπραξία Fraport AG − Slentel Ltd με απόφαση που υπογράφεται από την κυβέρνηση και κοινοποιείται σε ΦΕΚ. Συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για την εξειδίκευση των όρων
- 18 Αυγούστου 2015 10:00
Η πρώτη αποκρατικοποίηση επί ΣΥΡΙΖΑ, είναι γεγονός παρά τις προεκλογικές εξαγγελίες σχετικά με τον τρόπο εκποίησης των αεροδρομίων.
Στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης δημοσιεύθηκε σήμερα η απόφαση με την οποία εγκρίνεται από τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, η υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, στην κοινοπραξία Fraport AG − Slentel Ltd.
Όπως αναφέρεται στην απόφαση, το καταβαλλόμενο τίμημα από πλευράς Fraport, ανέρχεται στα 1,23 δισ. ευρώ.
Η απόφαση υπογράφεται από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκη και τους υπουργούς Οικονομικών Ευκλ. Τσακαλώτο, Οικονομίας Γ. Σταθάκη και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Π. Σκουρλέτη, προχωρώντας στην υλοποίηση του σχετικού διαγωνισμού με τον οποίο προτιμητέος επενδυτής είχε ανακηρυχθεί η κοινοπραξία Fraport AG − Slentel Ltd.
Διαβάστε ακόμη: Ποια είναι η Fraport που παίρνει τα αεροδρόμια της Ελλάδας;
Η ΕΡΤ Χανίων αναφέρει άλλωστε πως, όπως προκύπτει από το ΦΕΚ και παρά τη φημολογία για ενδεχόμενη εξαίρεση του Αεροδρομίου Χανίων, δεν υπάρχει κάποια αλλαγή και η σύμβαση θα γίνει βάσει των όρων του διαγωνισμού που είχε κατακυρωθεί στην γερμανική εταιρία.
Η λίστα και οι όροι της συμφωνίας:
Αναλυτικά, το τίμημα που θα καταβάλει η Fraport ανέρχεται σε 1,23 δισ. ευρώ και αφορά παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων (Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας, της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου) για 40 + 10 χρόνια με ετήσιο μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ κατ’ έτος, ποσοστό 25% από τα από τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων έσοδα και τέλη υπέρ ΥΠΑ, που φτάνουν 1,2 δισ. ευρώ για όλη την περίοδο της παραχώρησης.
Παράλληλα η κοινοπραξία έχει δεσμευτεί για επενδύσεις 330 εκατ. στην πρώτη τετραετία και συνολικά 1,4 δισ. ευρώ για τις επόμενες τέσσερις δεκαετίες.
Κύριος μέτοχος της εισηγμένης Fraport είναι το γερμανικό ομόσπονδο κρατίδιο της Έσης (31,35%), ενώ ακολουθούν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Έσης (20,2%), η αεροπορική εταιρεία Lufthansa (8,45%) και η αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία Rare Infrastructure Limited.
Στις ΗΠΑ, όπου τα αεροδρόμια παραμένουν υπό κρατικό έλεγχο, η Fraport έχει ήδη εξαγοράσει τα εμπορικά καταστήματα και τα καταστήματα εστίασης σε 4 αεροδρόμια των ΗΠΑ, στη Βαλτιμόρη, στο Πίτσμπουργκ, στη Βοστόνη και στο Κλίβελαντ.
Το ΦΕΚ για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας μας, εδώ
Συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για την εξειδίκευση των όρων
“Η ελληνική κυβέρνηση έχει λάβει μια απόφαση, η οποία αποτελεί βάση για περαιτέρω διαπραγματεύσεις σχετικά με τη λειτουργία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων” δήλωσε εκπρόσωπος της Fraport την Τρίτη, όπως αναμεταδίδει το γερμανικό Reuters.
Η παραπάνω δήλωση σημαίνει επί της ουσίας πως συνεχίζονται οι συζητήσεις για την περαιτέρω εξειδίκευση των όρων της συμφωνίας, κάτι που είχε ζητήσει και ο Γ. Σταθάκης, που χειρίζεται προσωπικά το θέμα από την πλευρά της κυβέρνησης. Κυβερνητικές πηγές ανέφεραν σχετικά, πως στόχος είναι να βελτιωθεί η θέση του Δημοσίου μέσα από διαπραγματεύσεις και να εξασφαλιστεί ο κρατικός έλεγχος.
Τι έλεγε ο Αλέξης Τσίπρας για τα αεροδρόμια, λίγο πριν τις εκλογές, στις 15 Ιανουαρίου από τη Ρόδο:
Και να σημειώσουμε σε αυτό το σημείο, πως σε πρόσφατη συνέντευξη του στην Εφημερίδα των Συντακτών, ο Γιώργος Βασιλειάδης, γενικός γραμματέας κατά της Διαφθοράς, παραδεχόταν:
” Ερώτηση δημοσιογράφου: Ιδιωτικοποίηση 14 κερδοφόρων περιφερειακών αεροδρομίων, πώληση στην κοινοπραξία Fraport-Slentel. Ηταν κάτι που είχατε καταγγείλει ως αντιπολίτευση. Επιπλέον σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ σε αυτό το θέμα είναι θυγατρική της Lufthansa, η οποία συμμετέχει στη μετοχική σύνθεση της Fraport…
Καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως ό,τι διαπραγματεύτηκε το ΤΑΙΠΕΔ είναι προβληματικό. Πρόκειται για πολύ κακή σύμβαση με πολύ προβληματικά στοιχεία, συμφωνώ απόλυτα. Για τα προβληματικά θα επιληφθούν οι αρμόδιες υπηρεσίες.
Εσείς;
Εφόσον υπάρχουν καταγγελίες, εμείς μπορούμε να τις προωθήσουμε στα αρμόδια σώματα και αυτά να καταλήξουν. Μέσα σε αυτό το πολύ κακό πλαίσιο που βρισκόμαστε η κυβέρνηση πρέπει να βρει τον τρόπο να μειώσει τη ζημιά που υπέστη το ελληνικό Δημόσιο από αυτές τις πράξεις οι οποίες έγιναν”.
Το προφίλ και οι αντιδράσεις
Σημειώνεται πως η Fraport διαχειρίζεται τα αεροδρόμια της Φρανκφούρτης, του Ανόβερου, της Αγίας Πετρούπολης, της Βάρνας, του Μπουργκάς, της Αττάλειας, το “Ίντιρα Γκάντι” στο Νέου Δελχί, το αεροδρομίου στο Σιαν στην Κίνα, το αεροδρόμιο του Ντακάρ και το “Χόρχε Τσάβες” στη πρωτεύουσα Λίμα του Περού.
Τι είχε σχολιάσει σχετικά με τη συμφωνία ο εμπορικός διευθυντής της Ryanair, D. O’Brien; “Περισσότερο επικίνδυνο από ένα κρατικό μονοπώλιο είναι ένα ιδιωτικό μονοπώλιο.
Η γερμανική Fraport θα πάρει τα αεροδρόμια δίνοντας πολύ λιγότερα χρήματα από την πραγματική τους άξια, και ως μονοπώλιο δεν θα κάνει τίποτε για να φέρει επιβάτες αλλά θα βγάζει κέρδη από τα ακριβά τέλη. Αυτό είναι λάθος, θα κερδίσουν περισσότερα χρήματα, “αιχμαλωτίζοντας” τα ελληνικά νησιά”.
Ο Έλληνας πρωθυπουργός έχει χαρακτηρίσει πάντως το 1,23 δισ. ευρώ που πρόσφερε η Fraport ως “δίκαιη” τιμή, λίγο μετά την νίκη του ΣΥΡΙΖΑ στις τελευταίες εκλογές.
Ανακοίνωση της Αριστερής Πλατφόρμας μέσω iskra.gr:
“ΠΡΩΤΗ ΠΡΑΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΕΠΕΤΑΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΜΕ ΤΟ TURBO-ΤΑΜΕΙΟ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΩΝ ΤΩΝ 50 ΔΙΣ
H κυβέρνηση με απόφασή της και κατ’ επιταγήν του κατάπτυστου νέου μνημονίου, παρέδωσε και μάλιστα έναντι ευτελούς τιμήματος, τα 14 Περιφερειακά Aεροδρόμια φιλέτα της χώρας, λάφυρο στα γερμανικά συμφέροντα και συγκεκριμένα στη γερμανική εταιρεία Fraport, μετά από σχετική αυθαίρετη εισήγηση της διοίκησης του TAIΠEΔ στις 3 Iουλίου.
H σχετική απόφαση ελήφθη κατά τη διάρκεια του Kυβερνητικού Συμβουλίου Oικονομικής Πολιτικής (KYΣOIΠ) που συνεδρίασε στις 13 Aυγούστου και χθες (17/8) δημοσιεύθηκε στην Eφημερίδα της Kυβέρνησης.
Tην απαράδεκτη απόφαση υπογράφουν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκης και οι υπουργοί Oικονομικών Eυκλ. Tσακαλώτος, Oικονομίας Γ. Σταθάκης και Παραγωγικής Aνασυγκρότησης Π. Σκουρλέτης.
Πρόκειται για την πρώτη ιδιωτικοποίηση – ξεπούλημα που υλοποιείται από την κυβέρνηση του ΣYPIZA. Tο τίμημα που θα καταβάλει η Fraport είναι ευτελέστατο και ανέρχεται σε μόλις 1,23 δισ. ευρώ. H υλοποίηση του συγκεκριμένου ”project” περιλαμβανόταν στο μνημόνιο έκτρωμα που έγινε νόμος του κράτους στις 14 Aυγούστου. Δηλαδή η κυβέρνηση έσπευσε μία ημέρα νωρίτερα να υλοποιήσει τη δέσμευση που ανέλαβε μέσω του τρίτου μνημονίου. Tα 14 αυτά περιφερειακά αεροδρόμια είναι της Θεσσαλονίκης, της Kέρκυρας, των Xανίων, της Kεφαλλονιάς, της Zακύνθου, του Aκτίου, της Kαβάλας, της Pόδου, της Kω, της Σάμου, της Mυτιλήνης, της Mυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου”.