Ποια είναι τα επόμενα μεγάλα οδικά έργα – Ποιες περιοχές αφορούν

Διαβάζεται σε 4'
Ποια είναι τα επόμενα μεγάλα οδικά έργα – Ποιες περιοχές αφορούν
Φωτογραφία αρχείου EUROKINISSI

Τα συνολικά εννιά οδικά έργα είναι εν πολλοίς η άμεση νέα γενιά που θα δούμε στη χώρα να ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Σε αυτά υπάρχουν και κάποια πιο τοπικής αξίας έργα, όπως ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά που θεωρείται η μεγαλύτερη παρέμβαση στη Δυτική Αττική.

Μια νέα γενιά σε οδικά έργα είναι σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Μετά την παράδοση του Ε65, της Αμβρακίας Οδού και της επικείμενης παράδοσης του Πάτρα-Πύργος το 2025, έρχονται νέοι δρόμοι που θα προστεθούν στο “ρόστερ” της χώρας.

Αυτοί στην παρούσα χρονική στιγμή χωρίζονται στα έργα που είναι ήδη σε εξέλιξη και στα έργα που είναι υπό δημοπράτηση. Στην πρώτη κατηγορία μπορούμε να διακρίνουμε ως κορυφαία, τα 2 τμήματα του ΒΟΑΚ από τη Χερσόνησο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, το οδικό τμήμα Μπράλος-Άμφισσα, την παράκαμψη Χαλκίδας, το flyover στην Περιφερειακή Θεσσαλονίκης.

Στην δεύτερη κατηγορία μπορούμε να διακρίνουμε τέσσερα μεγάλα έργα που βρίσκονται υπό δημοπράτηση. Κορυφαίο όλων είναι το κεντρικό τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά-Χερσόνησος ενώ πολύ σημαντικά είναι τα έργα για το Ιωάννινα-Κακαβιά, το Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και το Δράμα-Αμφίπολη.

Αυτά τα συνολικά εννιά οδικά έργα είναι εν πολλοίς η άμεση νέα γενιά που θα δούμε στη χώρα να ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Σε αυτά υπάρχουν και κάποια πιο τοπικής αξίας έργα, όπως ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά που θεωρείται η μεγαλύτερη παρέμβαση στη Δυτική Αττική.

Τα έργα που υλοποιούνται

Συνολικά μπορούμε να ξεχωρίσουμε πέντε μεγάλα οδικά έργα που το υπουργείο ΥΠΟΜΕ έχει υπό εκτέλεση. Τα δύο αφορούν το ανατολικό τμήμα του ΒΟΑΚ, Χερσόνησος-Άγιος Νικόλαος. Το πρώτο είναι το έργο Χερσόνησος-Νεάπολη που έχει αναλάβει το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Εδώ είμαστε σε φάση ολοκλήρωσης των μελετών προκειμένου να ξεκινήοσυν μέσα στο έτος οι πρώτες εργασίες. Το έργο υλοποιείται ως Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. To κόστος του έργου είναι 360 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).

Το δεύτερο αφορά στο τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος. Το έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ και η σύμβαση έχει υπογραφεί από τον Σεπτέμβριο του 2022. Τα έργα είναι σε πρώιμο στάδιο και αναμένεται να επιταχυνθούν μέχρι τα τέλη του έτους. Η χρηματοδότηση των 186 εκατ. ευρώ του έργου καλύπτεται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.

Ακόμα ένα σημαντικό έργο είναι το τμήμα Μπράλος-Άμφισσα. Αποτελεί μέρος του λεγόμενου διαγώνιου άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο. Το έργο εκτελεί η AVAX και αυτή την εποχή η κατασκευή βρίσκεται σε ανάπτυξη με χωματουργικά και θεμελιώσεις. Το κόστος του έργου είναι 286 εκατ. ευρώ.

Συνολικά αυτή την εποχή αναβαθμίζονται 31 χιλιόμετρα καθώς πέρα από τα 24 χιλιόμετρα του Μπράλος-Άμφισσα, κατασκευάζεται από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ και την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας το τμήμα Παράκαμψη Γραβιάς-Μεταλλεία Βωξίτη μήκους 5 χιλιομέτρων ενώ υπάρχει και η Παράκαμψη Γραβιάς μήκους 2 χιλιομέτρων.

Επόμενο έργο είναι η Παράκαμψη Χαλκίδας. Το έργο εκτελεί η ΜΕΤΚΑ. Το έργο που υπεγράφη πέρυσι είναι σε πρώιμη φάση καθώς έπρεπε αρχικά να ολοκληρωθούν οι μελέτες εφαρμογής. Εκτιμάται ότι τα έργα θα επιταχυνθούν και θα είναι σε πλήρη ανάπτυξη μέσα στο 2024. Το κόστος του έργου είναι 210 εκατ. ευρώ.

Τα μεγάλα υπό κατασκευή έργα συμπληρώνει το Flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης. Το έργο εκτελεί το σχήμα ΑΒΑΞ-ΜΕΤΚΑ και είναι το μεγαλύτερο οδικό έργο στην πόλη εδώ και αρκετά χρόνια. Η υλοποίηση του έργου έχει βρεθεί αντιμέτωπη με προσφυγές στο ΣτΕ αλλά παρά ταύτα οι εργασίες συνεχίζονται. Το κόστος του έργου είναι 462 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).

Τα υπό δημοπράτηση νέα μεγάλα οδικά έργα

Στα υπό δημοπράτηση έργα ως το πλέον σημαντικό είναι το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά-Χερσόνησος. Ο αυτοκινητόδρομος θα περνά από τις 3 μεγάλες πόλεις της Κρήτης, Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο. Στον διαγωνισμό του υπουργείου ΥΠΟΜΕ έχει επικρατήσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και αυτή την εποχή προχωρά η προσυμβατική περίοδος. Ωστόσο και εδώ υπάρχουν κάποιες προσφυγές (για τις παρακάμψεις των πόλεων) και εκτιμάται πως η σύμβαση θα υπογραφεί το 2025. Το κόστος εκτιμάται σε 1,7 δισ. ευρώ

Σε διαγωνισμό βρίσκονται και οι δύο άξονες της Βόρειας Ελλάδας, Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και Δράμα-Αμφίπολη. Αμφότερα τα δύο έργα έχουν δημοπρατηθεί με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Αυτή την εποχή είμαστε στην Β` φάση του διαγωνισμού και σύμφωνα με εκτιμήσεις η ολοκλήρωση τους, εφόσον δεν παρουσιαστούν καθυστερήσεις, θα μπορεί να επιτευχθεί το 2025. Το κόστος των έργων είναι 444 εκατ. και 248 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Τέλος, προς υπογραφή βρίσκεται το μεγάλο οδικό έργο Ιωάννινα-Κακαβιά ο διαγωνισμός του οποίου ανέδειξη την ΑΒΑΞ ως ανάδοχο. Τις επόμενες ημέρες θα περάσει από την Βουλή και στη συνέχεια περιμένουμε να πέσουν οι υπογραφές για να ξεκινήσει η υλοποίηση του σημαντικού αυτού έργου. Θεωρειται ως η βόρεια επέκταση και ολοκλήρωση του άξονα της Ιόνιας Οδού. Το κόστος του είναι 310 εκατ. ευρώ.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα